Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2835559_0001.png
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 73
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. januar 2024
Besvarelse af spørgsmål 73 alm. del stillet af udvalget den 8. december
2023 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Zenia Stampe
(RV).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for status på de 13 forslag, som regeringens
tech-ekspertgruppe
anbefalede i juni 2023, jf. publikationen ”Demokratisk
kontrol med tech-giganternes
forretningsmodeller” omtalt i nyheden på Er-
hvervsministeriets hjemmeside
https://em.dk/aktuelt/udgivelser-og-afta-
ler/2023/jun/demokratisk-kontrol-med-tech-gi-ganternes-forretningsmo-
deller
Svar:
Regeringens ekspertgruppe om tech-giganter havde i sin første delrapport
fra juni 2023 fokus på demokratisk kontrol med tech-giganternes forret-
ningsmodeller, herunder datahøst, brug af fastholdelsesmekanismer, forud-
sigelser og påvirkning af børn og unges adfærd. Ifølge ekspertgruppen er
regulering af tech-giganternes forretningsmodeller og effektiv håndhæ-
velse af reglerne det rigtige sted at starte, hvis den demokratiske kontrol
med tech-giganterne skal styrkes.
Regeringen hilste delrapporten velkommen og besluttede at følge op på ek-
spertgruppens anbefalinger nationalt og i EU-regi.
Nedenfor ses en skematisk oversigt over de 13 anbefalinger i delrapporten
samt en status på hver anbefaling. Regeringens arbejde med at følge op på
ekspertgruppens anbefalinger pågår fortsat:
Tabel 1
Anbefalinger fra ekspertgruppen om tech-giganter
Status
Begrænsning af og klarere valg ift. tech-
giganternes datahøst
1.1 Hæve aldersgrænsen for samtykke til be-
handling af persondata ifm. udbud af informa-
tionssamfundstjenester fra 13 til 16 år.
1.2 Kommission får en større rolle ved hånd-
hævelse af regler overfor tech-giganter og ro-
bust dansk tilsyn med databeskyttelsesreg-
lerne over tech-giganter.
Et lovforslag herom blev vedtaget i Folketin-
get den 14. december 2023 og trådte i kraft
den 1. januar 2024. Aldersgrænsen blev hæ-
vet fra 13 år til 15 år.
Initiativet er blevet spillet ind til Kommissio-
nen som forslag til den kommende nye Kom-
missions politiske program på tech-området.
Kommissionen har i efteråret 2023 oprettet
tilsyn med Digital Services Act (DSA) og Di-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om retningslinjer og risikovurderinger for brug af kunstig intelligens m.v.
2835559_0002.png
2/3
gital Markets Act (DMA), hvor Kommissio-
nen er tillagt en særlig rolle i forhold til tilsy-
net med tech-giganter, og hvor Kommissio-
nens tilsyn suppleres af medlemslandenes
nationale tilsyn Der er vedtaget et lovforslag
i november 2023, der giver Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen muligheder for at under-
støtte Kommissionens håndhævelse.
Der er desuden d. 8 december 2023 indgået
en politisk aftale i EU om forordningen om
kunstig intelligens (AI Act), hvor der også
lægges op til, at Kommissionen får til opgave
at håndhæve forordningen fsva. kunstig in-
telligens-modeller til generelle formål, som
sprogmodeller, efter ønske fra bl.a. dansk
side. Reglerne gælder for alle og ikke kun
tech-giganter.
Derudover fremsatte Kommissionen den 4.
juli 2023 udkast til forordningsforslag om
supplerende procedureregler for håndhæ-
velse af databeskyttelsesforordningen. For-
slaget har til formål at bidrage til at sikre en
effektiv håndhævelse af EU’s databeskyttel-
sesregler i grænseoverskridende sager. For-
slaget har til formål at gøre behandlingen af
grænseoverskridende sager mere effektiv
og harmoniseret i hele EU. Regeringen støt-
ter intentionen bag forslaget.
Der arbejdes for, at brugere skal kunne
takke nej til datahøst på tech-giganternes
tjenester. På nuværende tidspunkt er det
kun muligt at benytte sig af tech-giganternes
tjenester, hvis brugerne accepterer bruger-
betingelser eller cookies og dermed samtyk-
ker til indsamling og anvendelse af deres
data. Initiativet er blevet spillet ind til Kom-
missionen som forslag til den kommende,
nye Kommissions politiske program på tech-
området.
1.3 Det gøres muligt og let gennemskueligt at
takke nej til, at tech-giganterne kan indsamle
data, men stadig have adgang til tjenesten.
Begrænsning af tech-giganternes brug af
fastholdelsesmekanismer
2.1 Krav om, at fastholdelsesmekanismer
som fx autoplay er slået fra som standardind-
stilling.
2.2. Indførsel af krav om tidsnotifikation på
udvalgte digitale platforme, så der kommer
en tidsnotifikation efter et nærmere fastlagt
dagligt forbrug.
2.3. Krav om knap der tillader brugere at nul-
stille visningspræferencer, så nyheder mv. vi-
ses i kronologisk rækkefølge.
Mere effektiv kontrol med tech-giganter-
nes evne til at forudsige og påvirke ad-
færd
Sammen med like-mindede lande arbejdes
der for en udvidelse af kravene i DSA, så der
indføres et generelt forbud
uanset alders-
gruppe og type af personoplysninger - mod
målrettet reklame baseret på profilering af
personoplysninger, dvs. automatisk indsam-
ling og behandling af personoplysninger med
henblik på at forudsige bestemte personlige
forhold vedrørende en fysisk person. Initiati-
vet er blevet spillet ind til Kommissionen som
forslag til den kommende, nye Kommissions
politiske program på tech-området.
Initiativet er blevet spillet ind til Kommissio-
nen som forslag til den kommende, nye
Kommissions politiske program på tech-om-
rådet.
Initiativet er blevet spillet ind til Kommissio-
nen som forslag til den kommende nye Kom-
missions politiske program på tech- og for-
brugerområdet.
Initiativet er blevet spillet ind til Kommissio-
nen som forslag til den kommende nye Kom-
missions politiske program på tech- og for-
brugerområdet.
Initiativet er blevet spillet ind til Kommissio-
nen som forslag til den kommende nye Kom-
missions politiske program på tech- og for-
brugerområdet
3.1 Forbud mod automatisk behandling af
personoplysninger på tech-giganternes tje-
nester.
3.2 Krav om forudgående konsekvensana-
lyse for at have større kontrol med algoritmer
inden de lanceres.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om retningslinjer og risikovurderinger for brug af kunstig intelligens m.v.
2835559_0003.png
3/3
3.3 Evaluering af tech-giganternes ansvars-
frihed for ulovligt indhold ift. indhold, der er
fremmet af algoritmiske anbefalingsmekanis-
mer.
Initiativet er blevet spillet ind til Kommissio-
nen som forslag til den kommende, nye
Kommissions politiske program på tech-om-
rådet.
Der søges fælles fodslag med like-mindede
lande om en udvidet forståelse af DSA, så
forskere bl.a. kan få adgang til tech-giganter-
nes data i videre omfang end udelukkende til
brug for forskning om systemiske risici. Initi-
ativet tænkes desuden ind i arbejdet frem
mod det danske EU-formandskab og er ble-
vet spillet ind til Kommissionen som forslag
til den kommende Kommissions politiske
program på tech-området. Derudover blev
der i Medieaftalen 2023-2026 bl.a. afsat mid-
ler til et nyt Center for sociale medier, tech
og demokrati, der bl.a. skal understøtte
større gennemsigtighed og bedre adgang for
forskere til data fra tech-giganter.
3.4 Adgang til data ved tech-giganterne for
forskere og medier udvides yderligere ift.
hvad der følger af DSA’en.
Tech-giganternes ansvar ift. børn og un-
ges adgang til platforme med ikke-alders-
svarende indhold skærpes
Der arbejdes for en standard for effektiv al-
dersverifikation til brug for understøttelse af
DSA'ens børnebeskyttende bestemmelser
på europæisk plan gennem en taskforce
nedsat af Kommissionen. Derudover arbej-
des i EU-regi på harmoniserede løsninger for
aldersverifikation, f.eks. i forhandlingerne af
eIDAS-direktivet, som er en fælleseuropæisk
wallet-løsning for identifikation.
Der arbejdes for, at initiativet nærmere forføl-
ges i relevante fora, fx Kommissionens Ek-
spertgruppe for Digitale Tjenester. Det be-
mærkes, at håndhævelse af DSA henhører
under de uafhængige tilsynsmyndigheder.
Initiativet er desuden blevet spillet ind til
Kommissionen som forslag til den kom-
mende, nye Kommissions politiske program
på tech-området.
Der arbejdes for initiativet i regi af Kommis-
sionens ”Better
Internet
for Kids”-strategi.
DK har derudover hjulpet danske speciali-
ster, herunder Børns Vilkår med at blive en
del af ”Special Group on the EU Code of
Conduct on Age-appropriate
Design”, som
udformes i regi af
”Better
Internet
for Kids”-
strategien. I DK har Medierådet for Børn og
Unge den 30. november 2023 lanceret et ko-
deks med etiske retningslinjer for digitale tje-
nesteudbydere til beskyttelse af børn og
unge online. Initiativet er derudover også
blevet spillet ind til Kommissionen som for-
slag til den kommende, nye Kommissions
politiske program på tech-området.
4.1 Udvikling af værktøjer til effektiv alders-
verifikation, så børn og unge kun kan få ad-
gang til tjenester med alderssvarende ind-
hold.
4.2 Det skal være lige så nemt at anmelde
indhold, som det er at ’like’ og dele indhold
samt håndhævelse af hurtig og effektiv ned-
tagning af ulovligt indhold.
4.3 Indførsel af alderssvarende adfærdsko-
deks, der kræver et niveau af ’højt privatliv’
som standardindstilling og sikrer mod brug
af vildledende designmønstre
Med venlig hilsen
Morten Bødskov