Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2851873_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 211
I brev af 20. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 211:
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer regeringen har iværksat eller
planlægger at iværksætte for at sikre en mere nuanceret og balanceret hi-
storieundervisning i de danske gymnasier, især med fokus på emner som
korstogene, slaveri og imperialismen?
Svar:
Undervisning i fagene i de gymnasiale uddannelser er reguleret gennem
læreplaner, der bl.a. beskriver det enkelte fags faglige mål og kernestof.
Læreplanerne for historieundervisningen angiver ikke en særlig ideologisk
vægtning. I vejledningen til læreplanen i historie A på stx angives et emne
som korstog fx således:
”Forskellige kulturer og kulturel forandring står centralt i historiefaget. Det
samme gør kulturmøder og kulturelle udvekslinger
såvel de fredelige som
de mindre fredelige. I forholdet mellem Europa og resten af verden kan man
f.eks. beskæftige sig med korstog, kolonisering og imperialisme, men også
med kulturel udveksling i forbindelse med handel, dannelse af ‘kreolske’ kul-
turer eller amerikanisering
i Europa efter 2. verdenskrig.”
Det er kernen i dansk undervisningstradition, at lærerne har en stor grad af
metodisk og didaktisk frihed i tilrettelæggelsen af deres undervisning, her-
under i valg af undervisningsmateriale. Der vil dermed naturligt kunne være
forskelle i undervisningen lærerne imellem.
Undervisningen og elevernes viden og kompetencer afprøves ved eksa-
men, hvilket bl.a. medvirker til at sikre den faglige kvalitet.
Ministeriet har tillid til dette system, herunder til at historielærere i gymna-
siet generelt forvalter den metodiske og didaktiske frihed til at tilrette-
lægge en nuanceret og balanceret undervisning. Jeg ser på den baggrund
ikke et behov for at igangsætte initiativer, der særskilt skal sikre en mere
nuanceret og balanceret historieundervisning i gymnasiet.
Børne- og Undervisningsministeriet
16. april 2024
Sagsnr.: 24/10451
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om hvilke initiativer regeringen har iværksat for at sikre en mere nuanceret og balanceret historieundervisning i de danske gymnasier
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye