Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2847116_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 208
I brev af den 13. marts 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 208:
Vil ministeren kommentere på de enkelte forslag i artiklen ”Sådan styrker
vi fortællingen af og optaget til de
merkantile uddannelser”, bdb.dk?
Sådan
styrker vi de merkantile uddannelser.pdf (bdb.dk)
Svar:
Artiklen
”Sådan
styrker vi fortællingen af og optaget til de merkantile ud-
dannelser”
er bragt af brancheforeningen Danske Byggecentre på deres
hjemmeside i februar 2024. Artiklen præsenterer fire løsningsforslag til at
styrke fortællingen om de merkantile erhvervsuddannelser samt øge søg-
ningen til uddannelserne.
Ad forslag 1 om, at studievejledere fra erhvervsuddannelserne skal have ad-
gang til at vejlede elever på de gymnasiale uddannelser:
Elever på de gym-
nasiale uddannelser modtager allerede i dag vejledning om erhvervsud-
dannelserne via Studievalg Danmark, jf. Lov om Studievalg Danmark, §1:
Studievalg Danmark er en statsinstitution under Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, som yder vejledning om valg af erhvervsuddannelse og vi-
deregående uddannelse, herunder inden for videreuddannelsessystemet, og
om forventede beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse.
Jeg ser derfor ingen grund til, at studievejledere fra erhvervsuddannelserne
også skal påtage sig den opgave.
Erhvervsuddannelserne er allerede populære blandt studenterne. En ana-
lyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fra 2024 viser, at hver fjerde hf-
student og hver femte hhx-student søger en erhvervsuddannelse 3,5 år ef-
ter deres studentereksamen. Derudover viser analysen, at cirka halvdelen
af studenterne påbegynder en merkantil erhvervsuddannelse.” Der er i dag
er fastsat ordninger, der gør, at studenter har en direkte og hurtigere vej til
at blive faglært inden for en af de merkantile erhvervsuddannelser. Studen-
ter fra hhx kan starte direkte på hovedforløbet på finansuddannelsen, og
studenter på de øvrige merkantile erhvervsuddannelser skal alene have et
grundforløb 2 af fem ugers varighed frem for normalt 20 uger.
Børne- og Undervisningsministeriet
5. april 2024
Sagsnr.: 24/09248
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministerens kommentar til forslagene i artiklen Sådan styrker vi fortællingen af og optaget til de merkantile uddannelser, bdb.dk
Andelen af elever, der overgår fra gymnasiet til videregående uddannelse,
indgår som indikator i forhold til, hvilke gymnasier der bliver udtaget til
risikobaseret tilsyn i regi af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Det hæn-
ger bl.a. sammen med målsætningen i gymnasiereformen om, at en større
andel af studenterne skal påbegynde en videregående uddannelse.
Ad forslag 2 om, at flere skal kende til mesterlære:
Ny mesterlæreordningen
indebærer, at elever kan gennemføre det første år af sin uddannelse i prak-
tisk oplæring i en oplæringsvirksomhed. Der har de senere år været en
mindre stigning i brugen af ny mesterlære på det merkantile område. I
2021 udgjorde ny mesterlæreaftaler 4 pct. af alle aftaler inden for hoved-
området kontor, handel og forretningsservice, mens de i 2023 udgjorde 6
pct. Blandt andet Børne- og undervisningsministeriets digitale vejlednings-
værktøjer indeholder information om de forskellige veje, der er til at tage
en erhvervsuddannelse. Her kan ny mesterlærevejen være en god mulig-
hed for elever, der ønsker en meget praksisrettet uddannelse med mest
mulig tid på lærepladsen.
Ad forslag 3 om adskillelse af erhvervsuddannelserne:
Erhvervsuddannel-
serne er allerede i dag opdelt i hovedområder, der afspejler uddannelser-
nes forskellighed og pejler eleverne ind på valg af retning. Det følger af
bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, at en elev begynder grundforlø-
bets 1. del inden for et af fire erhvervsfaglige hovedområder, der tilsammen
omfatter alle erhvervsuddannelser. Et af hovedområderne er ”Kontor, han-
del og forretningsservice”,
som de merkantile erhvervsuddannelser hører
under. Hovedområdet giver de unge indblik i de merkantile brancher inden
de vælger, hvilken konkret erhvervsuddannelse, som de vil fortsætte i på
grundforløbets 2. del.
Ad forslag 4 om at italesætte bæredygtighed i de merkantile erhvervsuddan-
nelser:
Faglærte spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling, også faglærte
fra de merkantile erhvervsuddannelser, hvor grøn omstilling er et fokus i
udviklingen af uddannelserne. Eksempelvis har det faglige udvalg for han-
delsuddannelsen
bestående af repræsentanter fra arbejdsmarkedets par-
ter - netop indføjet et nyt kompetencemål om, hvordan bæredygtighed
påvirker virksomhedens aktiviteter. Et lignende kompetencemål blev ind-
ført på kontoruddannelsen i 2022.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye