2023-24
Alm.del Beretning 3
Offentligt
2812121_0001.png
Beretning nr.
3
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 17. januar 2024
Beretning
om
ændringer af ordningen for dokumentation for folketingsmedlemmers sygdom
ved meddelelse af orlov
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen afgav den 1. december
2021 beretning om dokumentation for og gradvis tilbage-
venden ved folketingsmedlemmers sygdom (beretning nr. 4,
folketingsåret 2021-22).
Med beretningen opstillede udvalget en ordning for,
hvordan det fremover skulle dokumenteres, at der foreligger
sygdom, som betingelse for meddelelse af sygeorlov til et
folketingsmedlem.
Ordningen, som siden har været fulgt, indebærer, at med-
lemmet skal indhente dokumentation for sygdom i form
af en lægeerklæring eller andet, f.eks. en indkaldelse til
operation el.lign., og hurtigst muligt forevise sin gruppefor-
mand dokumentationen. Gruppeformanden orienterer heref-
ter skriftligt Folketingets formand via Lovsekretariatet om,
at det er godtgjort, at sygdom foreligger, men dokumenta-
tionen skal ikke forevises for eller fremsendes til Lovsekre-
tariatet, og sygdommens art eller forventede varighed skal
ikke oplyses. I tilfælde, hvor gruppeformanden har grund
til at anse det for helt åbenlyst, at vedkommende medlem
er syg og ikke kan varetage det parlamentariske arbejde
– hvorved henses til tilfælde, hvor sygdom så indlysende
foreligger, at det vil forekomme meningsløst eller ligefrem
stødende at udbede sig dokumentation – kan gruppeforman-
den dog undlade at forlange dokumentation forevist. Som
led i sin indstilling om meddelelse af orlov orienterer Folke-
tingets formand Folketinget om, at det over for formanden
er oplyst, at det er godtgjort, at sygdom foreligger. Det blev
med beretningen forudsat, at orlov fortsat som hovedregel
skulle meddeles uden tidsbegrænsning.
Det fremgår af beretningen, at den nævnte procedure
ikke skulle finde anvendelse for medlemmer af Folketinget,
der ikke er medlemmer af en folketingsgruppe, eller som
er medlemmer af en »enkeltmandsgruppe«. For disse med-
lemmer skulle en erklæring fra medlemmet til Folketingets
formand om, at den pågældende er syg, i sig selv kunne
danne grundlag for meddelelse af orlov.
Udvalget for Forretningsordenens overvejelser bag den
nævnte ordning er nærmere beskrevet i beretningen, hvortil
der henvises. Disse overvejelser og det, der fremgår af be-
retningen med hensyn til politiske aktiviteter under sygeor-
lov og tilbagevenden fra sygeorlov, er fortsat overordnet set
udtryk for udvalgets opfattelse.
Ud fra erfaringerne hidtil med ordningen for dokumenta-
tion af sygdom tog Folketingets formand i november og
december 2023 initiativ til drøftelser i Præsidiet om eventu-
elle behov for ændringer. På grundlag af denne drøftelse har
formanden over for Udvalget for Forretningsordenen lagt
op til, at ordningen ændres på visse punkter, jf. nedenfor,
hvilket udvalget har tilsluttet sig.
Udvalget opfordrer Folketingets Administration til at op-
datere det nuværende vejledningsmateriale til Folketingets
medlemmer om sygeorlov, så ændringerne afspejles.
2. Ændringer af ordningen
Udvalget finder, at ordningen for dokumentation for syg-
dom ved sygeorlov som beskrevet i den tidligere beretning
fremover bør gælde med følgende ændringer:
Folketingsmedlemmer, som søger sygeorlov, skal
fremover – med forbehold for enkelte, helt særlige tilfælde,
jf. nedenfor – indhente en skriftlig lægeerklæring som doku-
mentation for sygdommen. Dette vil gælde såvel for folke-
tingsmedlemmer, der er medlemmer af en folketingsgruppe
med mere end 1 medlem, som for medlemmer, der står
uden for folketingsgrupperne eller udgør en »enkeltmands-
gruppe«.
For at sikre en ensartet behandling af alle medlemmer
skal lægeerklæringen fremsendes til Folketingets formand
via Lovsekretariatet frem for som hidtil – for så vidt angår
medlemmer af en folketingsgruppe med mere end 1 medlem
– forevises vedkommende medlems gruppeformand.
Lægeerklæringen skal indeholde en angivelse af sygdom-
mens forventede varighed eller i øvrigt en angivelse af
erklæringens gyldighedsperiode. Hvis angivelsen har form
AX029539
Beretning af almen art - 2023-24 nr. 3
2812121_0002.png
2
af et tidsinterval, f.eks. 2-3 måneder, betragtes lægeerklæ-
ringen som gældende indtil udløbet af tidsintervallet, i ek-
semplet 3 måneder. Tidsangivelsen lægges til grund uanset
eventuelle oplysninger om usikkerhedsmomenter eller for-
behold for vanskeligheder med at forudsige sygdommens
forløb.
Der stilles ikke herudover særlige krav til formen eller
indholdet af lægeerklæringer. Det vil være tilstrækkeligt, at
dokumentet udgør en skriftlig erklæring udstedt af en læge
om, at vedkommende folketingsmedlem er syg, med angi-
velse af forventede varighed eller gyldighedsperiode. Folke-
tingets formand eller Folketingets Administration vil ikke
skulle forholde sig til eventuelle oplysninger i erklæringen
om sygdommens nærmere art eller følger for medlemmet.
Det forudsættes, at sygeorlov i modsætning til i dag vil
blive meddelt tidsbegrænset for den periode, som lægeer-
klæringen gælder for. Det gælder også, hvis en lægeerklær-
ings gyldighedsperiode ophører i en planlagt mødefri perio-
de i Folketinget.
Slutdatoen for en tidsbegrænset sygeorlov vil indgå i
formandens indstilling om meddelelse af orloven. Det vil
derimod med ændringen ikke længere være nødvendigt, at
formanden i samme forbindelse orienterer om, at det over
for formanden er oplyst, at det er godtgjort, at sygdom fore-
ligger.
Hvis et medlem får behov for forlængelse af en sygeor-
lov, vil medlemmet skulle indhente og fremsende en ny
lægeerklæring, som kan danne grundlag for en beslutning
i Folketinget om forlængelsen. Dette må ske tidsnok til, at
spørgsmålet om forlængelse kan sættes på dagsordenen for
et møde i Folketinget, inden orloven ophører, og det vil
påhvile medlemmet selv at sikre, at dette sker.
Beslutter Folketinget inden udløbet af en tidsbegrænset
sygeorlov at forlænge orloven, kan den stedfortræder, der
har været midlertidigt medlem under orloven indtil beslut-
ningen om forlængelse, fortsætte hermed, så længe der er
tale om en uafbrudt orlovsperiode. Dette skyldes, at der –
uanset at en forlængelse af en sygeorlov skal meddeles af
Folketinget – efter udvalgets opfattelse er tale om én sam-
menhængende orlov, når en eller flere forlængelser foretages
kontinuerligt uden nogen afbrydelse af orlovsperioden. De
almindelige principper for indkaldelse af rette stedfortræder,
herunder konsekvenser for en stedfortræder, der ikke ønsker
at indtræde som midlertidigt medlem i en orlov, finder
uændret anvendelse.
Fremsender medlemmet ikke en lægeerklæring tidsnok
til, at Folketinget kan nå at træffe beslutning om at forlænge
orloven, vil orloven og dermed stedfortræderens hverv som
midlertidigt medlem ophøre. Det bemærkes i den forbindel-
se, at forretningsordenen ikke giver mulighed for, at Folke-
tingets formand eller Folketingets Administration på Tingets
vegne kan beslutte at forlænge en meddelt tidsbegrænset
orlov.
Er en tidsbegrænset sygeorlov ophørt, vil en ny anmod-
ning om sygeorlov fra samme medlem blive behandlet som
en ny, selvstændig orlov, og Udvalget til Valgs Prøvelse vil
på almindelig vis skulle tage stilling til, hvem der er rette
stedfortræder til at indtræde i mandatet under orloven.
Et folketingsmedlem kan naturligvis altid vælge at søge
om sygeorlov for kortere tid, end lægeerklæringen gælder,
eller vælge at afbryde en meddelt tidsbegrænset sygeorlov,
inden den udløber.
Med en lægeerklæring sidestilles anden entydig og skrift-
lig dokumentation fra sundhedsvæsenet for medlemmets
sygdom, f.eks. en indkaldelse til operation eller anden læ-
gelig behandling. Denne dokumentation skal indeholde op-
lysning om den forventede fraværsperiode eller ledsages af
dokumentation fra sundhedsvæsenet herom, f.eks. en skrift-
lig vejledning til patienter om, hvor længe man bør holde sig
i ro før eller efter en operation.
Det bør fortsat være muligt at meddele sygeorlov, uden at
en lægeerklæring er fremsendt, i enkelte, helt særlige tilfæl-
de, hvor det er helt åbenlyst, at et medlem er syg og ikke
kan varetage det parlamentariske arbejde. Der tænkes på si-
tuationer, hvor det er så indlysende, at medlemmet er syg, at
det virker meningsløst at kræve dokumentation. Det vil være
op til Folketingets formand i den enkelte sag at tage stilling
til, om det er tilfældet, og det forudsættes, at denne opgave
ikke delegeres til Lovsekretariatet. Under tilsvarende betin-
gelser vil formanden i enkelte, helt særlige tilfælde kunne
fravige kravet om, at en lægeerklæring skal indeholde en
angivelse af sygdommens forventede varighed eller i øvrigt
en angivelse af erklæringens gyldighedsperiode. Sygeorlov
vil i sådanne enkelte, helt særlige tilfælde kunne meddeles
uden tidsbegrænsning.
De ovennævnte ændringer forudsættes at finde anvendel-
se for sygeorlov, som Folketingets Administration modtager
anmodning om efter afgivelsen af denne beretning.
P.u.v.
Søren Gade
formand