Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2855338_0001.png
En ny pædagoguddannelse
med fokus på pædagogik,
praktik og kreative fag
1
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Materiale fra BUPL's foretræde for udvalget den 23/4-24 om reform af pædagoguddannelsen
2855338_0002.png
En ny pædagoguddannelse
med fokus på pædagogik,
praktik og kreative fag
Forskningen viser, at kvaliteten i vores daginstitutioner, fritidsinstitutioner og skoler
afhænger af pædagoger med et højt fagligt niveau, der kan understøtte børn og unges
udvikling, trivsel og dannelse og give dem en god start på livet.
Børn, der har gået i institutioner med et højt fagligt niveau, har bedre forudsætninger
for at klare sig godt senere i livet. De kommer i højere grad i uddannelse, de har mindre
risiko for at ende på offentlig forsørgelse, og de ender sjældent i kriminalitet, misbrug
eller anden mistrivsel.
Derfor er en stærk og attraktiv pædagoguddannelse en god og nødvendig samfunds-
økonomisk investering.
Vi har brug for en pædagoguddannelse med et højt fagligt niveau, der uddanner, motive-
rer og kvalificerer de studerende til at håndtere de stadig mere komplekse pædagogiske
udfordringer, som møder dem i deres arbejde med børn, unge og voksne.
Pædagoguddannelsen skal samtidig være en uddannelse, som appellerer til en bred
gruppe af unge og voksne med samme ønske om at blive ekspert i pædagogik og bruge
deres faglighed til at gøre en forskel.
Det kræver en attraktiv uddannelse, der er gennemsyret af faglig stolthed, og hvor
alle studerende oplever, at der investeres i dem, og at de mødes med høje ambitioner
og et udfordrende og motiverende undervisnings- og studiemiljø, der matcher deres
sociale, personlige og faglige forudsætninger.
Hvis det skal lykkes, skal der
tilføres markant flere ressour-
cer til uddannelsen.
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Materiale fra BUPL's foretræde for udvalget den 23/4-24 om reform af pædagoguddannelsen
Pædagogik og kreative fag skal være en faglig
kerne i pædagoguddannelsen
En ny pædagoguddannelse skal skabe fagligt stolte pædagoger med tydelig professions-
identitet, som er stærkt funderet i en faglig kerne. Derfor skal pædagogik på skemaet i
alle semestre som et fag, der skaber progression samt faglig og personlig dannelse.
Pædagogikfaget skal introducere kommende pædagoger til den videnskab, professionen
står på, herunder discipliner som psykologi, sociologi, antropologi og filosofi, men også
pædagogikkens historie, teori og tænkere, professionsværdier, etik og menneskesyn,
samt sidst men ikke mindst et eksklusivt fokus på relationer og praktisk pædagogik.
Pædagogik skal være den røde tråd gennem uddannelsen, der kobler pædagogisk teori
og begreber med pædagogisk praksis i oplæg, diskussioner og studiegrupper, og i øvelser
og planlægning af pædagogiske indsatser. F.eks. hvordan man planlægger en konkret
aktivitet med mange indgange, som rummer hele børnefællesskabet.
Praktikvejledere fra praksis eller andre pædagoger kan med fordel inddrages som
medundervisere netop for at sikre koblingen mellem teori og praktisk pædagogik
og mellem uddannelse og praksis.
Det specialpædagogiske perspektiv målrettet børn, unge og voksne med særlige behov
skal være en integreret del af pædagogikfaget under hele uddannelsen, både under
fællesdel og specialisering. For man skal lære at se mennesket, før man ser diagnosen.
Pædagogikfaget skal suppleres af et professionsunderstøttende fag, som indeholder
støttediscipliner som f.eks. sundhed og socialfag om lovgivning og myndighedsrolle,
f.eks. ift. underretning.
Studielivet på professionshøjskolerne skal emme af dannelse, relationsskabelse, debat
og kreativ udvikling. Som pædagog er aktiviteter midlet til at indfri de pædagogiske
intentioner og nå børnene, de unge eller de voksne. Derfor skal der være et gennemgåen-
de bånd af kreative fag med praktiske og aktivitetsbårne discipliner, hvor man dygtiggør
sig inden for musik, drama, kunst, håndarbejde, håndværk, mediefag, natur eller bevæ-
gelse. Det kræver materialer og værksteder, som eventuelt også kan være tilgængelige
for pædagogisk praksis.
Alle studerende skal introduceres til hele paletten af kreative fag i løbet af fællesdelen.
I specialiseringen fordyber den studerende sig i to discipliner, som præsenteres ved en
fernisering i slutningen af uddannelsen.
Bachelorprojektet skal vurderes ud fra både teoretiske og praktiske kompetencer.
3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Materiale fra BUPL's foretræde for udvalget den 23/4-24 om reform af pædagoguddannelsen
2855338_0004.png
BUPL’s bud på ny pædagoguddannelse
3 fagspor: Pædagogik, professionsunderstøttende fag og kreative fag
3 specialiseringer: Dagtilbudspædagogik, skole/fritidspædagogik og socialpædagogik
1. sem.
2. sem.
3. sem.
4. sem.
5. sem.
Tema: Individ og fællesskab
Studieforbered-
elseskursus
Afklaring af
behov for:
• ordblindeforløb
• forløb med
mentor
• forløb med
ekstra-curricu-
lære aktivitet-
ter/medforsker
Grundlæggende
pædagogik
• børn m/u særlige behov
• unge m/u særlige behov
• voksne og handicap
Speciali-
serings-
valg
Tema: Profession og samfund
1. specialise-
ringspraktik
(start aug/feb)
Pædagogik ift. målgruppen
• videnskab og teori
• etik, værdier og dømmekraft
• praktisk pædagogik
Professionsunder-
støttende fag
• filosofi/etik
• udviklingspsykologi
• social- og sundhedsfag
Professionsunder-
støttende fag
• lovgivning og myndighed
• kommunikation og organisation
• observation og evaluering
Kreative fag
Intro til 6 discipliner
Musik, drama, kunst,
håndarbejde, håndværk,
natur, bevægelse og
medie
Øvelses-
praktik
Studie-
teknik
Kreative fag
Fordybelse i to af følgende fag
Musik, drama, kunst, håndarbejde,
håndværk, natur, bevægelse eller
medie
Tværprofessionelt samarbejde om
målgruppen med særlige behov
Fællesdel
Specialisering: Dagtilbudspædagogik, skole/fritidspæd
4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Materiale fra BUPL's foretræde for udvalget den 23/4-24 om reform af pædagoguddannelsen
2855338_0005.png
6. sem.
7. sem.
Toning
2. specialise-
ringspraktik
(start aug/feb)
Pædagogik
Fordybelse
7. sem.
afsluttes med
et Bachelor-
projekt i
praksis
Overgang til
arbejdsmarkedet:
• introforløb med
mentor
• netværk for
nyuddannede
Karriereveje:
• Specialist-
uddannelser
(diplom)
• Professions-
kandidat
• Kandidat-
uddannelse
Professionsfag
Fordybelse
Kreative fag
Fernisering
Metode
dagogik, socialpædagogik
5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Materiale fra BUPL's foretræde for udvalget den 23/4-24 om reform af pædagoguddannelsen
Praktikken skal styrkes som læringsrum
Praktikken er et bærende element i pædagoguddannelsen. Det er der, de studerende
får mulighed for at omsætte og afprøve teoretisk viden, læring og metoder i praksis.
Praktikken er med til at give kommende pædagoger praktisk erfaring og ruste dem til
at arbejde professionelt med børn, unge og voksne. De lange, lønnede praktikker, hvor
den studerende indgår i normeringen, giver de studerende et for stort ansvar og skaber
ikke et tilstrækkelig udviklende læringsrum.
Derfor er det afgørende at styrke rammerne for praktikken i en ny pædagoguddannelse.
Vi skal understøtte en kultur, hvor praktikinstitutionerne ser sig og opfører sig som
uddannelsessted. De studerende skal tages ud af normeringen, så praktikken bliver en
reel øvebane, hvor man kan eksperimentere og afprøve teorier og metoder. Det skal des-
uden være et lovkrav, at alle praktikvejledere har en praktikvejlederuddannelse. Og der
skal være krav til en høj pædagogandel i de institutioner, der har studerende i praktik.
Samarbejdet om praktikken mellem praktiksted og professionshøjskole skal styrkes
blandt andet ved besøg på praktikstedet af den studerendes underviser. Praktikbesøget
skal rammesætte den studerendes læringsmål, som både omfatter faglige og personlige
mål, der tilsammen sikrer dannelsesaspektet i uddannelsen og udvikling af professions-
identitet.
Studiedagene i løbet af praktikken skal tilrettelægges som sammenhængende dage, f.eks.
3x3 dage, så det er muligt for de studerende at komme i dybden med faglige drøftelser
om praktikken. Studiedagenes indhold og tilrettelæggelse skal rammesættes som
erfaringsudveksling mellem de studerende samt konkret sparring med underviser.
Alle studerende skal udfordres og trives
Pædagoguddannelsen har traditionelt appelleret til en bred gruppe af studerende.
Det skal den fortsat gøre. Men hvis uddannelsen skal opleves som attraktiv og udfor-
drende af alle studerende, skal undervisningen tilrettelægges, så der i højere grad
tages højde for det differentierede studentergrundlag,
Pædagoguddannelsen har en relativ stor andel af studerende med behov for special-
pædagogisk støtte. Det kan være begrundet i ordblindhed, fysiske handicap, diagnoser
eller psykiske udfordringer. Det skal uddannelsen kunne rumme. Men det kræver, at der
blandt andet sker en afklaring af behov, ønsker og ambitioner allerede før de studerende
begynder på uddannelsen, så eventuelle støtteforanstaltninger kan iværksættes ved
studiestart, samt at undervisningen generelt kan tage højde for de studerendes udfor-
dringer, f.eks. ved at oprette hold for ordblinde studerende.
Pædagoguddannelsen er i høj grad med til at understøtte social mobilitet. En tilpasning
af undervisningen til den differentierede gruppe af studerende kalder på ekstra ressour-
cer. Det kunne være i form af et socialt taxameter.
6
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Materiale fra BUPL's foretræde for udvalget den 23/4-24 om reform af pædagoguddannelsen
2855338_0007.png
Uddannelsen har også ressourcestærke studerende med høje ambitioner. De skal tilby-
des ekstra-curriculære aktiviteter som et supplement til den normerede uddannelse.
Det kan f.eks. være deltagelse i udviklings- eller forskningsprojekter, fordybelse i særlige
områder af faget eller lignende.
En god overgang til arbejdslivet
Mange nyuddannede pædagoger får en svær start på arbejdslivet. De oplever, at de står
med et meget stort ansvar, samtidig med at de er i gang med at udvikle deres identitet
som pædagoger. Ofte er de ovenikøbet ret alene på grund af pressede normeringer
og mangel på pædagogkolleger. Det får desværre mange pædagoger til at forlade faget
inden for de første år af deres arbejdsliv.
Derfor skal der etableres forsøg med introduktionsforløb, hvor den nyuddannede
pædagog får en erfaren pædagogkollega som mentor i det første år i stillingen.
Der kan desuden etableres forsøg i kommunerne med netværk for nyuddannede
pædagoger, hvor det er muligt at dele erfaringer med andre nyuddannede.
Et tydeligt og attraktivt karriereforløb
Når unge fravælger pædagoguddannelsen som
karrierevej, handler det blandt andet om, at der
ikke er tilstrækkeligt gode karrieremuligheder,
og at de, der er, ikke er tydelige nok.
Der skal være gode og spændende efter- og vide-
reuddannelsesmuligheder inden for professionen,
så vi ikke uddanner pædagogerne ud af faget, men
derimod uddanner stærke pædagoger, som kan
være med til at udvikle professionen.
Derfor skal de nuværende diplom- og kandi-
datuddannelser suppleres med en profes-
sionskandidatuddannelse, som skal udbydes
af professionshøjskolerne i samarbejde med
universiteterne. De nye uddannelser skal
suppleres af nye stillingskategorier.
7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Materiale fra BUPL's foretræde for udvalget den 23/4-24 om reform af pædagoguddannelsen
2855338_0008.png
En ny pædagoguddannelse
med fokus på pædagogik,
praktik og kreative fag
Januar 2024
bupl.dk
Foto: Jens Hasse