Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 38
Offentligt
UDKAST
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del - Bilag 38
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde)
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 16, stk. 1,
ændres ”70” til: ”58”.
2.
I
§ 16
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
Rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, som
modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.”
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
3.
I
§ 16, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres ”stk. 2-4”til: ”stk. 3-5”.
4.
I
§ 16, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres ”stk.
3 og 4 og”
til: ”stk. 2, 4 og 5,
og kan”.
5.
§ 17, stk. 2-4,
ophæves og i stedet indsættes:
”Stk.
2.
Uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7,
stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den normerede
uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om støttetiden efter stk. 2.”
6.
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
7.
I
§ 21, stk. 2, 2. pkt.,
udgår ”eller inden for 12 måneder for
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2026.
Stk. 2.
Loven har virkning for uddannelsesstøtte, der udbetales for januar
2027 eller senere, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Loven finder alene anvendelse for tildeling af uddannelsesstøtte
til uddannelsessøgende, som
1) påbegynder en ny uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til
inden for klippekortet, den 1. juli 2025 eller senere, eller
2) den 1. juli 2030 eller senere genoptager en tidligere påbegyndt
uddannelse, der kan gives SU til inden for klippekortet, og som er
påbegyndt før den 1. juli 2025.
Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse for uddannelsessøgende, som ikke
er omfattet af stk. 3. For disse uddannelsessøgende finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 5.
Regler udstedt i medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 16, stk. 7, i SU-loven,
jf. denne lovs § 1, nr. 4.
Stk. 6.
Regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de
ophæves.
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af rammen og SU til normeret uddannelsestid
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2.1. Ændring af rammen fra 70 til 58 klip
2.1.2.2. SU til normeret uddannelsestid (støttetid)
2.2. Udvidelse af ramme og støttetid for uddannelsessøgende med brug for særlig støtte
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. SU-handicaptillæg
2.2.1.2. Forsørgertillæg til enlige
2.2.1.3. Studieaktivitet
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Muligheden for at optage slutlån i op til 24 måneder for alle uddannelsessøgende
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen
af FN’s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Dansk Folkeparti blev den 18. december 2023 enige om en SU-reform for de
videregående uddannelser. Lovforslaget skal gennemføre reformen.
Hensigten med reformen er at skabe et fornuftigt og rimeligt SU-system, hvor SU og
uddannelseslængde følges ad, og hvor der er mulighed for at optage lån, hvis man som
uddannelsessøgende har brug for mere økonomisk støtte for at gennemføre en uddannelse.
Det foreslås, at den maksimale ramme for SU-stipendier til videregående og privat uddannelse
fastsættes til 58 klip. Det giver de uddannelsessøgende mulighed for at modtage stipendier i op til 5
studieår til videregående eller privat uddannelse.
Samtidig foreslås det, at der til den enkelte videregående eller private uddannelse gives SU-stipendier
til den normerede uddannelsestid (støttetiden).
Endvidere foreslås det, at muligheden for at modtage slutlån i op til 2 år, svarende til 24 måneder,
udvides til at gælde for alle uddannelsessøgende.
Partierne er samtidig enige om, at det er vigtigt at tage hensyn til uddannelsessøgende med særlige
behov. Derfor foreslås det, at rammen på 58 klip udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der
modtager stipendium som tillæg, fordi de på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
har betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde (herefter SU-handicaptillæg)
eller modtager stipendium som tillæg som enlige forsørgere (herefter forsørgertillæg til enlige).
Tilsvarende udvides støttetiden til den enkelte uddannelse, hvortil der modtages stipendium som
tillæg, med 12 klip for disse uddannelsessøgende.
Modtagerne af SU-handicaptillæg får derudover mulighed for en mere fleksibel tilrettelæggelse af
deres uddannelsesforløb, idet det foreslås, at de 12 klip, som støttetiden tillægges, ikke medregnes i
opgørelsen af klipforbruget i forbindelse med SU-studieaktivitetskravet. Fastsættelse af regler herom
kan ske inden for SU-lovens eksisterende regler.
4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
De foreslåede initiativer er omfattet af SU-forliget. Da der ikke var opbakning til SU-reformen i den
nuværende SU-forligskreds (bestående af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance), opsagde regeringen det nuværende SU-forlig den 18. december 2023 med virkning fra
næste valg.
Der lægges på den baggrund op til, at de nye regler i overensstemmelse med parlamentarisk praksis
først skal træde i kraft efter et valg.
Det foreslås således, at loven skal træde i kraft den 1. december 2026 med virkning for tildeling af
SU fra januar 2027 for uddannelsessøgende, der påbegynder en ny videregående eller privat
uddannelse den 1. juli 2025 eller senere.
2.1. Ændring af SU-rammen og SU til normeret uddannelsestid
2.1.1. Gældende ret
Statens Uddannelsesstøtte (SU) gives til uddannelse indtil kandidatgrad. Der henvises til § 1, stk. 1,
i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023.
Det følger af § 7, stk. 7, 1. pkt., i SU-loven, at SU tildeles med et beløb pr. kalendermåned
(støttemåned) i et kalenderår (støtteåret). SU udbetales forud i månedlige rater, jf. SU-lovens § 38 b,
stk. 2. Det følger af SU-lovens § 28, at SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret og med endelige
beløb efter støtteårets afslutning.
Efter SU-lovens § 6 gives SU uden for og inden for et begrænset støttesystem (klippekortet). SU
består af stipendium, lån og slutlån, jf. SU-lovens § 7, stk. 1, samt en række supplerende stipendier
og lån, jf. SU-lovens § 7, stk. 3-6. SU gives uden for klippekortet til ungdomsuddannelser, supplering
eller uddannelse på folkeskoleniveau, jf. SU-lovens kapitel 4, og inden for klippekortet til
videregående og private uddannelser, jf. SU-lovens kapitel 5.
Uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet, kan som udgangspunkt maksimalt få udbetalt
SU i form af stipendium i 70 måneder, svarende til 70 klip (rammen), jf. SU-lovens § 16, stk. 1. Til
den enkelte uddannelse gives der et antal klip svarende til den normerede uddannelsestid (støttetiden).
5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Uddannelsessøgende, der har påbegyndt den første videregående uddannelse senest 2 år efter at have
afsluttet deres adgangsgivende uddannelse, gives et tillæg til støttetiden på 12 klip ud over den
normerede uddannelsestid. Der henvises til SU-lovens § 17, stk. 1 og 2.
Rammen på 70 klip udvides, i det omfang den normerede uddannelsestid for en uddannelse overstiger
58 måneder (klip), jf. § 16, stk. 2, i SU-loven.
Uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at rammen udvides, hvis den samlede
normerede uddannelsestid for en bachelor- og en kandidatuddannelse eller et lignende
uddannelsesforløb, der består af flere uddannelser, overstiger 58 måneder (klip), jf. SU-lovens § 16,
stk. 3.
Det gælder f.eks. i forhold til uddannelsen i medicin, som består af en bachelor- og en
kandidatuddannelse af hver 3 års varighed, kandidatuddannelser, hvor den uddannelsessøgende har
haft propædeutik i �½ eller 1 år på bacheloruddannelsen, hvorefter den samlede uddannelsestid udgør
5�½-6 år, eller kandidatuddannelser, hvor den uddannelsessøgende forinden har gennemført en
adgangsgivende professionsbacheloruddannelse på 3�½-4 år, hvorefter den samlede uddannelsestid
udgør 5�½-6 år.
Der er med hjemmel i SU-loven fastsat nærmere regler om SU m.v. i bekendtgørelse nr. 2433 af 14.
december 2021 om statens uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen), der senest er ændret ved
bekendtgørelse nr. 448 af 27. april 2023. Efter SU-bekendtgørelsen varetages en række beføjelser af
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter styrelsen), der er en styrelse på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Det følger således af SU-bekendtgørelsens § 24, stk. 1, at styrelsen bestemmer, hvor mange klip
rammen udvides med efter lovens § 16, stk. 3. Rammen udvides ikke for uddannelsessøgende, der
har brugt klip i en periode med frivillig, ulønnet praktik tilrettelagt efter reglerne for uddannelsen, jf.
bestemmelsens 3. pkt.
6
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Rammen på 70 klip kan desuden udvides, hvis en uddannelsessøgende har gennemført en
videregående uddannelse, der giver adgang til en videregående uddannelse, som den
uddannelsessøgende er optaget på, jf. § 16, stk. 4, i SU-loven.
Rammeudvidelsen efter SU-lovens § 16, stk. 2-4, gælder kun til den uddannelse, som den
uddannelsessøgende får rammeudvidelsen til, jf. SU-lovens § 16, stk. 5.
Til den enkelte uddannelse gives der et antal klip svarende til den normerede uddannelsestid målt i
måneder (støttetiden), jf. SU-lovens § 17, stk. 1. Der fastsættes således en støttetid til hver uddannelse,
som den uddannelsessøgende påbegynder inden for klippekortet, men det samlede forbrug af klip kan
ikke overstige den fastsatte ramme, jf. SU-lovens § 16, stk. 1.
Uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på
en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den
normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip. Denne udvidede støttetid gives også til
efterfølgende uddannelser, der gives støtte til inden for klippekortet. Der henvises til SU-lovens § 17,
stk. 2.
Efter SU-lovens § 17, stk. 3, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om, at
støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i medfør af SU-lovens § 17, stk. 4, fastsætte regler om
støttetiden efter § 17, stk. 2, og kan herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at være en
adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i § 17, stk. 2.
Det er således fastsat i SU-bekendtgørelsens § 25, stk. 1, at
styrelsen bestemmer, hvilke uddannelser
der efter lovens § 17, stk. 2, anses som adgangsgivende uddannelser.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i medfør af SU-lovens § 17, stk. 3, fastsætte regler om, at
støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse. Det er således fastsat i SU-bekendtgørelsens § 26, stk. 1, at støttetiden til en
uddannelse forlænges efter ansøgning med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere
7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
gennemført uddannelse. Efter SU-bekendtgørelsens § 26, stk. 2, kan støttetiden højst forlænges med
et antal klip, der sammen med antallet af brugte klip i den tidligere uddannelse svarer til den
normerede uddannelsestid i den tidligere uddannelse.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordnin g
2.1.2.1. Ændring af rammen fra 70 klip til 58 klip
Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at SU og videregående uddannelseslængde skal
følges ad. SU-reformen for videregående uddannelser indebærer således en ændring af den maksimale
ramme for SU.
På den baggrund foreslås derfor, at rammen for stipendium til uddannelse, jf. SU-lovens § 16, stk. 1,
der gives SU til inden for klippekortet, ændres fra 70 klip til 58 klip.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der højst kan gives 58 klip til uddannelse, der gives SU til
inden for klippekortet, svarende til stipendier i 4 år og 10 måneder.
Muligheden for at udvide rammen i det omfang den normerede uddannelsestid eller den samlede
normerede uddannelsestid for en bachelor- og en kandidatuddannelse eller et lignende
uddannelsesforløb, der består af flere uddannelser, overstiger 58 måneder (klip), fastholdes.
Tilsvarende vil det fortsat være muligt at udvide rammen, hvis adgangskravet på lige fod med en
gymnasial uddannelse kan være en videregående uddannelse, og den uddannelsessøgende har
gennemført den adgangsgivende videregående uddannelse og ikke en gymnasial uddannelse.
De ovennævnte rammeudvidelser vil som hidtil kun gælde for den uddannelse, som den
uddannelsessøgende har fået rammeudvidelsen til, idet betingelsen for rammeudvidelsen knytter sig
til den konkrete uddannelse eller det konkrete uddannelsesforløb.
2.1.2.2. SU til normeret uddannelsestid (støttetid)
Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at alle uddannelsessøgende fremover tildeles
SU-klip, der svarer til længden på den pågældende uddannelse (normeret uddannelsestid).
8
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
På baggrund af den foreslåede ændring af rammen foreslås det at ophæve SU-lovens § 17, stk. 2,
hvorefter uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse
optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til
den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip. Forslaget vil indebære, at det ikke fremover
vil være muligt at få et tillæg på 12 klip udover normeret uddannelsestid i forbindelse med tidlig
uddannelsesstart.
Den foreslåede ophævelse af SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at der fremover til den enkelte
uddannelse gives stipendier til den normerede uddannelsestid målt i måneder (støttetiden).
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i
rammen, som det foreslås fremover skal være på 58 klip, jf. ovenfor under pkt. 2.1.2.1.
Da det med forslaget alene skal være muligt at få tildelt stipendium til normeret uddannelsestid til
videregående og privat uddannelse,
foreslås det samtidigt at ophæve SU-lovens § 17, stk. 3, således,
at det fremover ikke skal være muligt at forlænge støttetiden til den igangværende uddannelse
med
klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse.
Ubrugte klip fra en tidligere videregående uddannelse, f.eks. som følge af fravalg af SU i en eller
flere måneder, vil som hidtil kunne anvendes inden for den normerede støttetid i en ny uddannelse,
så længe der resterer klip i rammen.
2.2. Udvidelse af ramme og støttetid for uddannelsessøgende med brug for særlig støtte
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. SU-handicaptillæg
Uddannelsessøgende, som på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har betydelige
begrænsninger i evnen til at påtage sig et erhvervsarbejde, har efter ansøgning mulighed for at
modtage SU-handicaptillæg. SU-handicaptillæg er et stipendium, som udbetales sammen med enten
stipendium efter lovens § 7, stk. 1, nr. 1, eller slutlån efter SU-lovens 7, stk. 1, nr. 3. Dette følger af
SU-lovens § 7, stk. 3.
9
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Idet SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, alene udbetales sammen med enten stipendium
eller slutlån, kan der ikke udbetales SU-handicaptillæg, hvis den uddannelsessøgende fravælger
stipendium eller slutlån i en eller flere måneder, eller hvis retten til støtte bortfalder, f.eks. på grund
af manglende studieaktivitet.
Styrelsen kan bestemme, at der gives SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, ud fra 1) en
vurdering af arten og graden af funktionsnedsættelsen, og 2) en vurdering på baggrund af vurderingen
i nr. 1 af funktionsnedsættelsens betydning for den uddannelsessøgendes evne til at påtage sig
erhvervsarbejde. Til brug ved afgørelsen af, om der kan gives tillægsstipendium efter lovens § 7, stk.
3, kan styrelsen indhente en sagkyndig udtalelse om vurderingen efter stk. 1. Der henvises til § 35,
stk. 1 og 2, i SU-bekendtgørelsen.
2.2.1.2. Forsørgertillæg til enlige
Uddannelsessøgende, der er enlige forsørgere til et barn under 18 år, har efter ansøgning mulighed
for at modtage et forsørgertillæg til enlige. Forsørgertillæg til enlige er et stipendium, som udbetales
sammen med enten stipendium efter lovens § 7, stk. 1, nr. 1, eller slutlån efter SU-lovens 7, stk. 1, nr.
3. Dette følger af SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1.
Idet forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 4, udbetales sammen med enten stipendium
eller studielån, kan forsørgertillægget ikke udbetales, hvis den uddannelsessøgende fravælger SU i
en eller flere måneder, eller hvis retten til støtte bortfalder, f.eks. på grund af manglende
studieaktivitet.
For at få forsørgertillæg til enlige, skal den uddannelsessøgende have ret til og modtage ekstra
børnetilskud fra Udbetaling Danmark efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, jf. § 10 b, stk. 5, i SU-loven. Dette følger også af § 36, stk. 2, i SU-bekendtgørelsen.
Styrelsen indhenter oplysninger fra Udbetaling Danmark om, hvorvidt ansøgeren modtager ekstra
børnetilskud, jf. § 39, stk. 4, i SU-loven.
2.2.1.3. Studieaktivitet
10
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Det er en betingelse for at modtage stipendium eller slutlån, herunder SU-handicaptillæg, at den
uddannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der er godkendt som SU-
berettigende efter lovens kapitel 2, samt at den uddannelsessøgende er studieaktiv. Der henvises til
SU-lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2.
Der er fastsat nærmere regler om studieaktivitet i SU-bekendtgørelsens kapitel 3. Det følger herunder
af SU-bekendtgørelsens § 14, stk. 1, at en uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet, er
studieaktiv, indtil den pågældende er mere end 6 måneder forsinket i uddannelsen, svarende til 30
ECTS-point. Det følger af samme bestemmelse, at forsinkelsen beregnes som forskellen mellem klip,
der er brugt til uddannelsen, og den studiemæssige fremgang efter de regler, der gælder for
uddannelsen, målt i ECTS-point.
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at støtte uddannelsessøgende med varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og
enlige forsørgere, som kan have svært ved at færdiggøre deres uddannelse på normeret tid, skal der
med SU-reformen være fokus på at sikre, at disse grupper har mulighed for at gennemføre
uddannelsen med en udvidet støttetid og lavere ECTS-fremdrift i forhold til SU-
studieaktivitetskravet.
På den baggrund foreslås det at indsætte et nyt stk. 2 i SU-lovens § 16, hvormed den foreslåede ramme
på 58 klip, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, som modtager
SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk.
4, nr. 1. Med forslaget vil den foreslåede ramme på 58 klip således blive udvidet til 70 klip for disse
uddannelsessøgende. Det er en forudsætning for udvidelsen af rammen, at den uddannelsessøgende
opfylder betingelserne for at kunne få SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og at det
pågældende tillæg således modtages med rette.
Udvidelsen af rammen kan kun ske en gang og vil ske automatisk i forbindelse med, at styrelsen
første gang træffer afgørelse om SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen
vil også gælde for efterfølgende uddannelser, dog således at rammen ikke kan udvides yderligere,
selvom den uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse også tildeles SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige.
11
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Efter SU-lovens § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte
regler om udvidelsen af rammen efter § 16, stk. 3 og 4, der bliver stk. 4 og 5. Det foreslås med dette
lovforslags § 1, nr. 4, at udvide bemyndigelsen, således at ministeren også vil kunne fastsætte regler
om udvidelse af rammen efter den foreslåede § 16, stk. 2, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2.
Det er hensigten med udvidelsen af bemyndigelsen at fastsætte regler om ændring af rammen, hvis
den uddannelsessøgende ikke med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til
enlige, og derfor ikke har ret til den rammeudvidelse, som følger med retten til SU-handicaptillægget
eller forsørgertillæg til enlige.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 5, at støttetiden til den enkelte uddannelse, jf. SU-lovens §
17, udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der til den enkelte uddannelse tildeles SU-
handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Det er en forudsætning for den udvidede støttetid, at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne
for at kunne få SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og at det pågældende tillæg således
modtages med rette.
Det foreslåede indebærer således, at uddannelsessøgende, der til den enkelte uddannelse tildeles SU-
handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, dermed vil blive givet en støttetid, der svarer til den
normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i
rammen, som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede vil være 70 klip.
Endvidere foreslås det, at der indsættes et nyt § 17, stk. 3, hvormed uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om udvidelsen af støttetiden efter den
foreslåede § 17, stk. 2. Det er hensigten med bemyndigelsen at fastsætte regler om ændring af
støttetiden, hvis den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at blive tildelt SU-
handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og hvis den uddannelsessøgende således ikke med rette
har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
12
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Med SU-reformen foreslås det desuden, at den udvidede støttetid med 12 ekstra klip til modtagere af
SU-handicaptillæg ikke skal tælle med i opgørelsen af SU-studieaktivitetskravet. Det er derfor
hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i SU-lovens § 2, stk. 2, vil fastsætte
regler i SU-bekendtgørelsen om, at de 12 klip, der tillægges støttetiden efter den foreslåede § 17, stk.
2, ikke medregnes i opgørelsen af, hvor mange klip der er brugt til uddannelsen, og eventuelt om
særlige procedurer for kontrol med studieaktivitet for modtagere af SU-handicaptillæg.
Forslaget har til hensigt at understøtte, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg,
sammen med uddannelsesinstitutionen kan planlægge deres samlede uddannelsesforløb efter
muligheden for at udnytte de ekstra klip og gennemføre studiet med en lavere ECTS-fremdrift i
forhold til SU-studieaktivitetskravet.
2.3. Muligheden for slutlån i op til 24 måneder for alle uddannelsessøgende
2.3.1. Gældende ret
SU gives i form af stipendium, studielån og slutlån til afslutning af en uddannelse, der gives SU til
inden for klippekortet, jf. SU-lovens § 7, stk. 1.
Det fremgår af SU-lovens § 21, stk. 1, at slutlån i alt kan gives i 24 måneder (slutlånstiden) inden for
de sidste 24 måneder af en uddannelse. Slutlån gives dog i højst 12 måneder inden for de sidste 12
måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2. Ligeledes
gives der slutlån i 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af en hel uddannelse i udlandet uden
for Norden, jf. SU-bekendtgørelsens 79, stk. 3.
Slutlån gives, når den uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen.
Tildelingen sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende
kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende
med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2, jf. SU-lovens § 21, stk. 2.
For uddannelse i udlandet uden for Norden er det yderligere en betingelse, at den uddannelsessøgende
ikke er forsinket i uddannelsen.
13
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det indgår i den politiske enighed om en SU-reform, at alle uddannelsessøgende fremover får
mulighed for at optage slutlån i op til 24 måneder.
Det foreslås derfor med dette lovforslags § 1, nr. 7, at ændre SU-lovens § 21, stk. 1, således, at det
ikke længere vil følge af bestemmelsen, at slutlån højst gives i 12 måneder inden for de sidste 12
måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2.
Det foreslåede vil medføre ensartede regler om slutlån for alle uddannelsessøgende, som påbegynder
en ny videregående uddannelse den 1. juli 2025 eller senere.
Muligheden for at modtage slutlån i op til 24 måneder vil fortsat være betinget af, at
uddannelsesinstitutionen vurderer, at den uddannelsessøgende vil kunne afslutte sin uddannelse inden
for 24 måneder, jf. § 21, stk. 2, i SU-loven.
En uddannelsessøgende vil kunne udnytte muligheden for at få slutlån under en eller flere
uddannelser, hvis en uddannelsessøgende har opbrugt sin støttetid i den pågældende uddannelse eller
har opbrugt rammen. Der kan dog højst tildeles 24 måneders slutlån i alt til uddannelse, der gives SU
til inden for klippekortet, og udbetalingen kan tidligst ske 24 måneder før, den enkelte uddannelse
forventes afsluttet.
Ændringen påvirker ikke retten til 12 måneders slutlån for uddannelsessøgende, der får SU til
uddannelse i udlandet uden for Norden, jf. § 74, stk. 7, i SU-bekendtgørelsen, idet disse får SU efter
et begrænset støttesystem, hvor der højst kan gives SU i 4 år, og hvor det er en betingelse, at den
uddannelsessøgende ikke er forsinket i uddannelsen.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Med lovforslaget lægges der op til at sikre, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg
efter SU-lovens § 7, stk. 3, fremover tildeles en udvidet støttetid på 12 klip udover den normerede
uddannelsestid, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
14
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Med lovforslaget lægges der endvidere op til, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges
til at kunne fastsætte nærmere regler om, at de 12 klip, der tillægges støttetid efter den foreslåede §
17, stk. 2, ikke medregnes i opgørelsen af, hvor mange klip der er brugt til uddannelsen for
uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3.
De foreslåede ændringer vurderes at understøtte FN´s Verdensmål, delmål 4.4, hvorefter antallet af
unge og voksne, der har relevante færdigheder, herunder tekniske og erhvervsrettede færdigheder og
kompetencer, for beskæftigelse, gode job og iværksætteri, skal øges væsentligt inden 2030.
Lovforslaget vurderes endvidere at understøtte FN´s Verdensmål, delmål 4.5, hvorefter der inden
2030 skal sikres lige adgang til alle niveauer af uddannelse og erhvervsrettet uddannelse for de mest
udsatte grupper, herunder mennesker med handicap, oprindelige folk og børn i udsatte situationer.
Endelig vurderes lovforslaget herudover at understøtte FN´s Verdensmål, delmål 8.5., hvorefter der
inden 2030 skal opnås fuld og produktiv beskæftigelse og anstændigt arbejde for alle kvinder og
mænd, herunder også unge og personer med handicap, og med lige løn for arbejde af samme værdi.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører besparelser på SU-udgifter, som i 2030 forventes at medføre et direkte
provenu på ca. 390 mio. kr., korrigeret for øgede udgifter som følge af fremrykket taxameter, der
skyldes hurtigere studiefremdrift, og korrigeret for øgede udgifter til Team Danmark
Uddannelsesstøtte på ca. 3 mio. kr. årligt.
Lovforslaget medfører samtidig en strukturel økonomisk effekt i form af et øget arbejdsudbud. Dette
medfører et indirekte provenu på 1,2 mia. kr. og styrker den strukturelle beskæftigelse med ca. 4.300
fuldtidspersoner i 2030.
Der forventes it-udgifter for i alt ca. 40 mio. kr. forbundet med implementering og efterfølgende drift
i det nuværende SU-udbetalingssystem. Hertil kommer forventede merudgifter i Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen til øget sagsbehandling og vejledning som følge af lovforslaget.
15
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning, jf. aftale om digitaliseringsklar
lovgivning indgået af Folketingets partier i januar 2018. Det bemærkes således, at lovforslagets
indhold understøtter muligheden for digital administration. Endvidere er lovteksten i videst muligt
omfang udformet med objektive kriterier, der er mulighed for it-anvendelse i kontroløjemed, og der
lægges op til at gøre brug af ensartede begreber og genbrug af data.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med
lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. februar 2024 til den 13. marts 2024 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening,
Dansk
Magisterforening,
Danske
Danske
Erhvervsakademier,
Danske
Danske
Erhvervsakademiers
Danske
Studenterorganisation (DESO), Danske Erhvervsskoler og
–Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning,
Handicaporganisationer,
Landbrugsskoler,
Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter,
Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit Forum
Socialdemokratiske Studerende,
Ingeniørforeningen
IDA,
Institut
for
Menneskerettigheder,
Landssammenslutningen
af
Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds, Organisation for Professionshøjskolestuderende,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
2825084_0017.png
UDKAST
uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af
Danske
Socialrådgiverstuderende,
Studenterrådgivningen,
Udbetaling
Studievalg
og
Danmark,
Ungdommens
Sygeplejestuderendes
Uddannelsesvejledning.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget forventes
samlet at medføre en stigning i
den strukturelle beskæftigelse
på ca. 4.300 fuldtidspersoner i
2030 samt et samlet provenu på
1.560 mio. kr.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Der forventes it-udgifter
for i alt ca. 40 mio. kr.
forbundet med
implementering af
reformindholdet og
efterfølgende drift i det
nuværende SU-
udbetalingssystem. Hertil
kommer forventede
merudgifter i Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen til
øget sagsbehandling og
vejledning som følge af
lovforslaget.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Landssammenslutning,
Danmark
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
17
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
2825084_0018.png
UDKAST
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ja
Nej
X
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
18
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 1, at der højst kan gives 70 klip (rammen) til uddannelse, der
gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet.
Uddannelsesstøtte gives uden for og inden for et begrænset støttesystem (klippekortet), jf. SU-lovens
§ 6.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at SU-lovens
§ 16, stk. 1,
ændres, således at der efter
bestemmelsen højst vil kunne gives 58 klip (rammen) til videregående uddannelse.
Den foreslåede ændring af SU-lovens § 16, stk. 1, vil medføre, at den maksimale ramme til
uddannelsessøgende på videregående uddannelser ændres fra 70 til 58 SU-klip. Uddannelsessøgende
vil dermed have en maksimal ramme på 58 SU-klip (måneder), svarende til 4 år og 10 måneder.
Der henvises til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter SU-lovens § 16, stk. 2, udvides rammen, i det omfang den normerede uddannelsestid efter
lovens § 17, stk. 1, overstiger 58 måneder (klip). Bestemmelsen omhandler den samlede ramme for
støtte uddannelse som fastlagt i § 16, stk. 1.
SU-lovens § 7, stk. 3, omhandler SU-handicaptillæg, og § 7, stk. 4, nr. 1, omhandler forsørgertillæg
til enlige.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at der i SU-lovens § 16 indsættes et nyt
stk. 2,
hvorefter
rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, som modtager stipendium som tillæg efter §
7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af SU-lovens § 16, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter der højst vil kunne gives 58 klip (rammen) til uddannelse, der gives
SU til inden for klippekortet.
19
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Den foreslåede nye bestemmelse i § 16, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, som modtager
tillægsstipendium
enten i form af handicaptillæg efter lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til
enlige efter § 7, stk. 4, nr. 1
får udvidet deres ramme for uddannelsesstøtte med 12 klip til i alt 70
klip.
Udvidelsen af rammen kan kun ske en gang, og vil ske automatisk i forbindelse med, at styrelsen
første gang træffer afgørelse om SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen
vil også gælde for efterfølgende uddannelser, dog således at rammen ikke kan udvides yderligere,
selvom den uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse også tildeles SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige.
Der henvises til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 16, stk. 5, gælder udvidelse af rammen efter § 16, stk. 2-4, kun for den uddannelse,
den uddannelsessøgende er i gang med.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3, at
§ 16, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres, således at der i stedet
for en henvisning til stk. 2-4 henvises til stk. 3-5.
Det foreslåede er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 2 i SU-lovens § 16, og hvormed de gældende §16, stk. 2-6, bliver stk. 3-7.
Til nr. 4
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 6, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler
om udvidelsen af rammen efter bestemmelsens stk. 3 og 4.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 4, at ændre SU-lovens
§ 16, stk. 6,
der bliver til stk. 7, således
at henvisningen til stk. 3 og 4 ændres til en henvisning stk. 2, 4 og 5, og at der i forlængelse heraf
indsættes ordene ”og kan”.
For så vidt angår henvisningen til stk. 2, indebærer det foreslåede, at uddannelses- og
forskningsministeren vil kunne fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter det foreslåede § 16,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
20
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Det forventes, at der med denne bemyndigelse vil blive fastsat regler i SU-bekendtgørelsen, der
medfører, at rammen for uddannelsesstøtte vil blive ændret, hvis en uddannelsessøgende, der har
modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, ikke har modtaget dette tillæg med rette,
og derfor heller ikke har haft ret til den rammeudvidelse, som følger af retten til SU-handicaptillæg
eller forsørgertillæg til enlige.
For så vidt angår den foreslåede henvisning til stk. 4 og 5, er der tale om en lovteknisk konsekvens
af lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter § 16, stk. 3 og 4 bliver stk. 4 og 5. Endvidere har den foreslåede
tilføjelse af ordene ”og kan” alene teknisk karakter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 2, at uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den
adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives
en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 3, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en
tidligere gennemført uddannelse.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 4, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om støttetiden efter stk. 2 og kan herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at være en
adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i stk. 2.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 4, at SU-lovens
§ 17, stk. 2-4,
ophæves, og at der i stedet
indsættes et nyt § 17, stk. 2 og 3.
Efter det foreslåede, nye
§ 17, stk. 2,
gives uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et
tillæg på 12 klip.
Det foreslåede nye § 17, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg
eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid til den
enkelte uddannelse, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
21
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i
rammen, som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede vil være 70 klip.
Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at der
ikke længere vil blive givet 12 ekstra SU-klip i tillæg til uddannelsessøgende, som er optaget på en
videregående uddannelse inden for to år efter afsluttet adgangsgivende ungdomsuddannelse.
Efter det foreslåede, nye
§ 17, stk. 3,
vil uddannelses- og forskningsministeren kunne fastsætte
nærmere regler om støttetiden efter § 17, stk. 2.
Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 3, vil medføre, at en
uddannelsessøgende vil få tildelt SU til en uddannelses normerede tid, uanset om den
uddannelsessøgende har ubrugte klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført
uddannelse. Støttetiden vil således ikke kunne forlænges i disse tilfælde.
Det er hensigten med den foreslåede bemyndigelse at fastsætte regler om ændring af støttetiden, hvis
den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller
forsørgertillæg til enlige, og hvis en uddannelsessøgende således ikke med rette har modtaget SU-
handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at slutlån gives i højst 12 måneder inden for de sidste 12
måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 7, at SU-lovens
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at det for alle uddannelsessøgende vil være muligt at søge om at få slutlån
i op til 24 måneder inden for de sidste 24 måneder af en uddannelse, jf. SU-lovens § 21, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede ændring skal se i sammenhæng med dette lovforslags § 1, nr. 5, hvormed SU-lovens
§ 17, stk. 2, foreslås ophævet. Den foreslåede ophævelse af SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at
uddannelsessøgende ikke kan få udvidet støttetid og ekstra klip, hvis de er optaget på deres
videregående uddannelse senest 2 år efter, at de har afsluttet deres adgangsgivende uddannelse.
22
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. og 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 2, at slutlån gives, når den uddannelsessøgende har brugt alle de
klip, der kan tildeles til uddannelsen. Tildelingen sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens
vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder eller inden
for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 7, at SU-lovens
§ 21, stk. 2, 2. pkt.,
ændres, således
at ”eller
inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens
§ 17, stk. 2”
udgår.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter SU-lovens § 21, stk. 1,
2. pkt., foreslås ophævet.
Den foreslåede ændring af SU-lovens § 21, stk. 2, 2. pkt., indebærer, at henvisningen til
uddannelsessøgende med en udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2, udgår, hvilket er en
konsekvens af dette lovforslags § 1, nr. 5, hvorefter SU-lovens § 17, stk. 2, forslås ophævet.
Det foreslåede indebærer, at tildelingen af slutlån for alle uddannelsessøgende
herunder også for
uddannelsessøgende, der har modtaget 12 tillægsklip efter den foreslåede § 17, stk. 2, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 5
sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den
uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. og 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. december 2026.
SU udbetales månedligt forud, jf. SU-lovens § 38 b, stk. 2. SU for januar 2027 udbetales således i
slutningen af december 2026. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt har til formål at sikre, at de nye
regler kan finde anvendelse for udbetalingen af SU for januar 2027.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning for tildeling af uddannelsesstøtte, der udbetales for januar
2027 eller senere.
23
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Det foreslåede vil indebære, at de nye regler finder anvendelse for SU, der fra slutningen af december
2026 eller senere udbetales for januar 2027 eller senere.
Det foreslås i
stk. 3, nr. 1,
at loven alene finder anvendelse for tildeling af uddannelsesstøtte til
uddannelsessøgende, som påbegynder en ny uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for
klippekortet, den 1. juli 2025 eller senere.
Det foreslåede vil indebære, at uddannelsessøgende, der i perioden fra den 1. juli 2025 til loven træder
i kraft den 1. december 2026, påbegynder en ny uddannelse med uddannelsesstøtte, der gives SU til
inden for klippekortet, og som dermed i medfør af de gældende regler tildeles en ramme på 70 klip,
vil skulle have nedskrevet rammen. Tilsvarende vil det foreslåede indebære, at uddannelsessøgende,
som i denne periode med hjemmel i SU-lovens § 17, stk. 2, tildeles en støttetid, der svarer til den
normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip, ikke vil kunne oppebære disse klip med virkning
for SU for januar 2027 eller senere.
Den nedskrevne ramme og den nye støttetid, der foreslås i dette lovforslags § 1, vil alene have
betydning for SU for januar 2027 eller senere. Der vil således ikke skulle ske tilbagebetaling af SU,
som er forfaldet inden reglernes ikrafttræden den 1. december 2026, selvom denne SU måtte gå ud
over den nedskrevne ramme eller den nye støttetid.
Uddannelsessøgende, der er i gang med en ny uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og
som er påbegyndt i perioden fra den 1. juli 2025 til den 30. november 2026, vil, inden de modtager
SU for januar 2027, modtage en støttemeddelelse fra styrelsen, hvori den nye ramme og støttetid med
virkning fra januar 2027 vil fremgå. Inden da vil de uddannelsessøgende løbende blive vejledt,
herunder på www.su.dk, om betydningen af reglerne, således at de uddannelsessøgende har mulighed
for at indrette sig på de nye regler. Der vil således også blive vejledt herom inden tidspunktet for
søgning til uddannelser, der påbegyndes den 1. juli 2025 eller senere.
Det foreslås i
stk. 3, nr. 2,
at loven vil finde anvendelse for tildeling af uddannelsesstøtte til
uddannelsessøgende, som den 1. juli 2030 eller senere genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse,
der kan gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli 2025.
Det foreslåede vil indebære, at uddannelsessøgende, der i perioden fra den 1. juli 2025 til den 30. juni
2030 genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, ikke vil være omfattet af de nye regler, idet de
dermed ikke påbegynder en ny uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet.
24
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Da en uddannelsessøgende vil kunne genoptage en uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet
mange år efter, at uddannelsen er påbegyndt, foreslås det, at loven skal finde anvendelse for
uddannelsessøgende, der genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse inden for klippekortet efter
den 1. juli 2030, sådan at alle, der påbegynder eller genoptager en uddannelse efter dette tidspunkt,
vil følge de samme regler. Dermed gives uddannelsessøgende, som måtte ønske at genoptage en
uddannelse, der er påbegyndt før den 1. juli 2025, mulighed for at indrette sig efter de nye regler,
herunder over en længere periode mulighed for at genoptage uddannelsen, såfremt de ønsker fortsat
at være omfattet af de hidtil gældende regler.
Det foreslås i
stk. 4,
at loven ikke finder anvendelse for uddannelsessøgende, som ikke er omfattet af
stk. 3. For disse uddannelsessøgende vil de hidtil gældende regler således finde anvendelse, indtil de
måtte starte på en ny uddannelse den 1. juli 2025 eller senere.
De uddannelsessøgende vil blive vejledt om, at de ved påbegyndelse af en ny uddannelse vil blive
omfattet af de nye regler, men også at de ved genoptagelse af en tidligere påbegyndt uddannelse inden
den 1. juli 2030 fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler om ramme og støttetid.
Det foreslås i
stk. 5,
at regler udstedt i medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af §
16, stk. 7, i SU-loven jf. dette lovforslags § 1, nr. 4, som indebærer, at bemyndigelsen i SU-lovens §
16, stk. 6, bliver stk. 7.
Endelig foreslås det i
stk. 6,
at regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft indtil de ophæves.
25
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
2825084_0026.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 395 af 13. april 2023, foretages
følgende ændringer:
§ 16.
Der kan højst gives 70 klip
1.
I
§ 16, stk. 1,
ændres ”70” til:
(rammen) til uddannelse, der gives
”58”.
uddannelsesstøtte til inden for
klippekortet.
Stk. 2-6. ---
§ 16. ---
2.
I
§ 16
indsættes som stk. 2:
”Stk.
2.
Rammen udvides med 12
klip for uddannelsessøgende, som
modtager stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.”
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
§ 16. ---
Stk. 2-4. ---
Stk. 5.
Udvidelse af rammen efter
stk. 2-4 gælder kun for den
uddannelse,
Stk. 6. ---
4.
I
§ 16, stk. 6,
der bliver stk. 7,
ændres ”stk.
3 og 4 og”
til: ”stk. 2,
4 og 5, og kan”.
den
uddannelsessøgende er i gang med.
3.
I
§ 16, stk. 5,
der bliver stk. 6,
ændres ”stk. 2-4”til: ”stk. 3-5”.
26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
2825084_0027.png
UDKAST
§ 17. ---
5.
§ 17, stk. 2-4,
ophæves og i stedet
Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der indsættes:
senest 2 år efter afslutningen af den
”Stk.
2.
Uddannelsessøgende, der
adgangsgivende
uddannelse modtager stipendium som tillæg
optages på en uddannelse, der gives efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1,
støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den
gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et
normerede studietid med et tillæg tillæg på 12 klip.
12
klip.
Denne
udvidede
Stk.
3.
Uddannelses-
og
støttetid gives også til efterfølgende forskningsministeren kan fastsætte
uddannelser, der gives støtte til nærmere regler om støttetiden efter
inden for klippekortet.
Stk.
3.
Uddannelses-
og
forskningsministeren kan fastsætte
regler om, at støttetiden i en
uddannelse kan forlænges med
klip, der er valgt fra eller i øvrigt
sparet op i en tidligere
gennemført uddannelse.
Stk. 4. ---
§ 21. ---
Slutlån gives dog i højst 12
6.
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
måneder inden for de sidste 12
måneder
af
uddannelsen
til
uddannelsessøgende med udvidet
støttetid efter § 17, stk. 2.
Stk. 2-4. ---
§ 21. ---
af
7.
I
§ 21, stk. 2, 2. pkt.,
udgår ”eller
for
12
måneder
for
uddannelsesinstitutionens uddannelsessøgende med udvidet
af,
om
den
støttetid efter § 17, stk. 2”.
Stk. 2.
Tildelingen sker på grundlag inden
vurdering
stk. 2.”
uddannelsessøgende kan afslutte
uddannelsen inden for 24 måneder
27
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde), fra uddannelses- og forskningsministeren
2825084_0028.png
UDKAST
eller inden for 12 måneder for
uddannelsessøgende med udvidet
støttetid efter § 17, stk. 2.
Stk. 3-4. ---
28