Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2848123_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport december-januar 2024
Side
1
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................15
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................16
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................19
Side
2
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er udrustet i alt 278 tog, heraf er 255 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger planen, ligesom der er god fremdrift
i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der p.t. er sat i drift under
en rammegodkendelse. De milepæle, som var aftalt for 2023, blev alle nået, hvilket indbefattede, at
der blev opnået flere end 100 permanente ibrugtagningstilladelser.
Som tidligere rapporteret har leverandøren oplyst, at der er mangel på hardwarekomponenter. Dette
kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til alternative komponenter, hvilket kræver separate
sikkerhedsgodkendelser, som er tidskrævende. Dette kan påvirke projektet negativt. Risikoen forbun-
det hermed er nu mindsket, idet den igangværende serieudrustning er sikret, og da der fortsat er tid
inden serieudrustningen af de sidste passagertog (IC3 Indusi og Lint41) påbegyndes. Der er dog en
risiko for, at der vil mangle godkendte komponenter til vedligehold førend alternative komponenter
er sikkerhedsgodkendte. Banedanmark er i tæt dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen om en
løsning, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Derudover er der fortsat en udfordring vedrørende de fremtidige baselineopgraderinger af allerede
udrustede tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og for-
ventes at forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennem-
føres så snart som muligt.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6) i juni
2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurde-
ret grøn. Den næste store milepæl er ibrugtagning af hovedstrækningen fra Aarhus til Aalborg Luft-
havn (RO1nord) i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026. Samtidig vil der
blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Som rapporteret gennem længere tid, har det været nødvendigt at foretage en genplanlægning af
udrulningen i Østdanmark. Det skyldes, at Banedanmark har vurderet, at udrulningsplanen er udfor-
dret henset til de allerede opståede forsinkelser. På den baggrund fastholdes den overordnede sta-
tus som gul, men tenderer mod rød. Banedanmark har i december 2023 modtaget det første udkast
til en revideret plan fra Alstom, som nu er ved at blive gennemgået. I den forbindelse bliver det
også vurderet, om udrulningen kan færdiggøres i 2030, som forudsat i Banedanmarks Anlægsplan. I
den reviderede udrulningsplan gøres desuden plads til de projekter, som er kommet til siden kon-
trakten blev indgået (f.eks. Femerntunnel og ny bane Vestfyn).
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Side
3
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen pågår fortsat. Det
skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på
udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionalite-
terne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Der er som tidligere rapporteret blevet gennemført en tredjepartsvurdering af dels Alstoms proces-
ser til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den indsigt
som Banedanmark får i leverancernes fremdrift gennem Alstoms rapportering. Banedanmark er nu
ved at færdiggøre en kontrakt med tredjeparten baseret på deres forslag til opgaveløsning samt
Alstoms implementeringsplan.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttede. I maj 2023 blev de afsluttende le-
verancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er tæt på at være udmøntet og
forudsætningen for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af total-
økonomien er nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne
forventes færdig 1. halvår 2024.
Side
4
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Siden sidst er to programrisici blevet nedskrevet til lav (hhv. Joint Test Lab Testkapacitet og
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer), hvorfor de nu er udgået af rapporten.
Banedanmark genbesøger andre evt. risici vedrørende cybersikkerhed på næste risk board i
Signalprogrammet. Risikoen vedr. Disaster Recovery Center (DRC) er ændret fra høj til stigende høj, da
risikoen med stor sandsynlighed vil indtræffe og blive til et issue, når hovedstrækningen (Aarhus)-
Aalborg Lufthavn (RO1 N) ibrugtages. Der rapporteres derfor nu i alt otte programrisici, som fremgår
af tabellen nedenfor.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel til at dække flere parallelle stæk-
ninger hos Alstom for at opfylde leverancerne til Banedan-
mark og indføre løbende forbedringer
Side
8
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
TMS Leverancer
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
Disaster Recovery Center (DRC)
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
IT og data
Side
9
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 278 tog, heraf er 255 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskørertøjer
325
278
9
14
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
47
Tog mangler at blive udrustet
255
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen af passagerflåden følger planen, ligesom
der er god fremdrift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der
pt. er sat i drift under en rammegodkendelse. De milepæle, som var aftalt for passagerflåden i
2023, blev alle nået, hvilket indbefattede, at der blev opnået flere end 100 permanente ibrugtag-
ningstilladelser.
Som tidligere rapporteret har leverandøren oplyst, at der er mangel på hardwarekomponenter.
Dette kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til alternative komponenter, hvilket kræver
separate sikkerhedsgodkendelser, som er tidskrævende. Dette kan påvirke projektet negativt, da
projektet efterhånden nærmer sig sin afslutning. Risikoen forbundet hermed er nu mindsket, idet
den igangværende serieudrustning er sikret, og da der fortsat er tid inden serieudrustningen af de
sidste togserier (IC3, Lint41 og OBW10 20 ton) påbegyndes. Der er dog en risiko for, at der vil
mangle godkendte komponenter til vedligehold førend alternative komponenter, er sikkerheds-
godkendte. Banedanmark er i tæt dialog med både operatører, leverandør og Trafikstyrelsen om
en løsning, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Derudover er der fortsat en udfordring vedrørende de fremtidige baselineopgraderinger af alle-
rede udrustede tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl
og forventes at forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan
gennemføres så snart som muligt.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Side
10
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
29 Arriva
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan:
(dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
21 ABs
17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
brug på
(Kystbanen)
44 IR4 til K24
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
Fredericia 4. kvt.
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23
)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3 Indusi
MAJ25
Buffer
6 mdr.
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
First of Class er udrustet, og godkendelsesprocessen pågår fortsat. Dokumentation til
brug i godkendelsesprocessen er fortsat forsinket, men ibrugtagningstilladelsen forven-
tes fortsat opnået i august 2024, og de
17 tog forventes klar til maj 2025. Der er således
stadig buffer til behovsdatoen. DSB’s behov for, hvor mange tog, der skal udrustes, er
under afklaring, og forventes besluttet snarest.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR25
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Ibrugtagningstilladelsen for FoC forventes nu opnået ultimo januar. Flere forhold gør, at
det er blevet besluttet, at serieudrustningen ikke længere igangsættes i januar, som for-
udsat. Der foregår derfor genplanlægning. Der er dog fortsat en betydelig buffer i pla-
nen, idet togene senest skal være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i An-
lægsplanen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028. Derfor vurderes risikoniveauet
fortsat som ubetydeligt. Det er dog i Banedanmarks interesse, at denne togserie færdig-
gøres tidligere for at undgå, at projektet skal forlænges.
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Udrustning af det sidste tog pågår. Herefter udestår der udelukkende arbejde med at
sikre permanente ibrugtagningstilladelser til togene. Det forventes forsat, at alle serietog
vil være udrustet til februar 2024.
Risikoniveauet er denne gang nedskrevet, da udrustningen af det sidste tog pågår. Risi-
koniveauet vurderes nu som ubetydeligt. Der er mindre end 10% sandsynlighed for en
forsinkelse på op til en måned for en færdiggørelse af den fulde flåde (25 tog) til februar
2024.
< 10 %
< 1 mdr.
(K24)
Side
11
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
Klar
DSB IR4 (20 tog)
Gennemført DEC23
Buffer
-
Behov
K24
Alle tog i serien er nu udrustet. Der udestår udelukkende sikkerhedsgodkendelse af det
44. tog, som inden udrustning var beskadiget, hvorfor det har taget længere tid end
planlagt. Toget er leveret tilbage til DSB, og Signalprogrammet betragter leverancen som
afsluttet, selvom Signalprogrammet dog fortsat spiller en rolle i at få den sidste godken-
delse på plads. Der foretages derfor ikke længere risikovurdering af denne togtype.
Klar
F
Lokaltog IC2 (13 tog)
FEB24
Buffer
-
Behov
FEB24
Der udestår nu kun udrustning af det sidste serietog og arbejdet med permanente ibrug-
tagningstilladelser. Det forventes fortsat, at alle IC2 tog vil være udrustet i februar 2024.
Eftersom der udelukkende udestår udrustning af et enkelt tog, er risikoniveauet nedskre-
vet og vurderes nu som ubetydeligt. Der er nu mindre end 10% sandsynlighed for en for-
sinkelse på mindre end 1 måned målt mod færdiggørelse af den fulde flåde (13 tog) til
februar 2024.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 19 arbejdskøretøjer udrustet og godkendt til drift.
10%
<
1 md.
(K24)
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end
600 km jernbane. Den seneste ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Her-
ning) (RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor
status for projektet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at hovedstræk-
ningen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et led i at
kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive
indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første
strækning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev
den sidste strækning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrul-
ningen i Vestdanmark er derfor den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg.
Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelsen af Fremtidens tog. Andre stræk-
ninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og
Side
12
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
forventes alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for
hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god
til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
JUL-AUG24
Buffer
-
Behov
Inden RO1N
-
Fremdriften med leverancen er under pres, da leverandøren melder om forsinkelser i deres
safety-proces. Leverandøren har for nuværende ikke redegjort tilstrækkeligt herfor, og har
endnu ikke præsenteret en opdateret plan. Det er forventningen, at Banedanmark modta-
ger en ny plan fra leverandøren snarest, først derefter vil eventuelle konsekvenser af de
meldte forsinkelser kunne vurderes. Banedanmark følger leverandørens arbejde meget
tæt. På den baggrund er status vurderet som rød.
Det er planlagt, at første møde i ibrugtagningsforummet (Commissioning Board) afholdes
medio januar. Det vil være et samlet forum for både DK3.0/3.1 og RO1N. Fra næste gang
vil leverancerne derfor følge metoden for rapportering af leverancer i ibrugtagningsfasen.
Ibrugtages
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
AUG-OKT24
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT24
Grundet leverandørens meldte forsinkelse af softwareopgraderingen DK3.0/3.1 er der en
øget risiko for, at sikkerhedsdokumentationsarbejdet forsinkes på RO1 N, idet dokumenta-
tionen fra DK3.0/3.1 skal bruges her også. Dette kan dermed risikere at få negative konse-
kvenser for ibrugtagningstidspunktet. Det er også baggrunden for, at sandsynligheden for
en forsinkelse er opskrevet, ligesom status er gul. Situationen monitoreres nøje, og som
nævnt for DK3.0/3.1, afventer Banedanmark p.t. en status og opdateret plan fra leverandø-
ren.
Installationsarbejdet på den resterende del af strækningen forventes fortsat afsluttet i 2024
i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St. Flere steder på den installerede
del af strækningen er udstyr og kabler dog blevet beskadiget af naboprojekter, og det er
fortsat under afklaring, hvordan dette kan mitigeres. Ibrugtagningsforummet er nu nedsat,
og rapporteringen overgår derfra fra næste rapport til den sædvanlige metode for leve-
rancer i ibrugtagningsfasen.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel, men sandsynligheden for en forsinkelse er
øget på baggrund af ovenstående. Der vurderes nu at være en sandsynlighed på 60-100%
60-100%
1-2 mdr.
(AUG24)
Side
13
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
for en forsinkelse på 1-2 måneder baseret på den viden, som pt. er til rådighed. Dette er
målt mod ibrugtagning i august 2024.
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
1-2 mdr.
(medio
25)
Der arbejdes fortsat efter planen med ibrugtagning i påsken 2025, og fremdriften er til-
fredsstillende.
Ibrugtages
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Buffer
-
Behov
Primo 2026
20-40 %
3-4 mdr.
(primo
2026)
Det endelige design af Aarhus H er godkendt, og installationsarbejdet her forventes at
blive igangsat i starten af 2025. Der arbejdes p.t. på en detaljeret plan sammen med leve-
randøren. Installationsarbejdet på den resterende del af strækningen begyndte i juni 2023,
og forventes fortsat afsluttet til marts 2024. Fremdriften med strækningen er fortsat til-
fredsstillende, og det er forventningen, at installationsarbejdet kan begynde igen til fe-
bruar efter, at baneskråningen på dele af strækningen blev beskadiget ifm. et oprensnings-
projekt i november 2023.
Det er fortsat planen, at ibrugtagning vil starte med Aarhus H primo 2026, og derefter vil
resten af strækningen følge. Efter ibrugtagning vil der restere nogle arbejder på Aarhus H,
som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Risikoniveauet er i december blevet nedskrevet til middel fra højt. Der er nu 20-40% sand-
synlighed for en forsinkelse på 3-4 måneder målt mod ibrugtagning primo 2026. Nedskriv-
ningen skyldes, at planen for Aarhus H har vist sig at være mere robust end først antaget.
Signalprogrammet har fortsat fokus på mitigerende handlinger i forbindelse med nabo-
projekter og ombygningen af Aarhus H, da det betyder, at der er en indbygget risiko for,
at Signalprogrammets design kan blive påvirket. Dertil kommer, at Elektrificeringsprog-
rammet har rykket arbejder til 2026, som kan have indvirkning på designkoordineringen
mellem Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet. Denne indvirkning bliver dog
løbende vurderet for at mitigere eventuelle koordineringsproblemer. Der foregår tæt koor-
dinering mellem Banedanmarks projekter for at sikre så smidig en projektgennemførelse
som muligt.
Ibrugtages
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Fremdriften på strækningen er fortsat tilfredsstillende, og det er forventningen, at ibrug-
tagning vil ske i overensstemmelse med Anlægsplanen i 2027. Installationsarbejdet på
strækningen er begyndt, og det er forventningen, at arbejdet vil være færdigt primo 2025.
Der er stor opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på strækningen samtidig
med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet hermed, ligesom planen
med leverandøren for strækningen omkring Fredericia også vil skulle justeres for at imøde-
komme DSB’s
materielbehov.
10-20 %
1-2 mdr.
(ultimo
2027)
Side
14
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Som rapporteret gennem længere tid, har det været nødvendigt at foretage en genplanlægning
af udrulningen i Østdanmark. Det skyldes, at Banedanmark har vurderet, at udrulningsplanen er
udfordret henset til de allerede opståede forsinkelser. På den baggrund fastholdes den overord-
nede status som gul, men tenderer mod rød. Banedanmark har i december 2023 modtaget det
første udkast til en revideret plan fra Alstom, som nu er ved at blive gennemgået. I den forbin-
delse bliver det også vurderet, om udrulningen kan færdiggøres i 2030, som forudsat i Banedan-
marks Anlægsplan. I den reviderede udrulningsplan gøres desuden plads til de projekter, som er
kommet til siden kontrakten blev indgået (f.eks. Femerntunnel og ny bane Vestfyn).
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F efterfulgt af (København)-(Ringsted) og
nu Roskilde
Holbæk - Kalundborg. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Roskilde)-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
AUG24
Buffer
3 mdr.
Behov
2. halvår
2024
-
Fremdriften er under pres, da Alstom har tilføjet en ny softwareopdatering med
nødvendige fejlrettelser. Dette medfører en risiko for, at input til safety-processen
forsinkes. Situationen monitoreres, og risikoen forsøges mitigeret. Derudover er der også
en vis risiko for, at det ikke vil være muligt at få hele den aftalte funktionalitet med ved
ibrugtagningen i august. Som udgangspunkt burde eventuelle manglende
funktionaliteter ikke have konsekvenser for, om leverancen kan ibrugtages, da de kan
tilføjes med en fejlrettelsesrelease bagefter. Også dette monitoreres nøje, og vil blive
Side
15
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
fulgt af ibrugtagningsforummet, som forventes at blive etableret i februar, hvorefter le-
verancen vil blive rapporteret efter den sædvanlige metode for leverancer i dette stadie.
Den næste store milepæl er Factory Acceptence Test (FAT) medio marts, hvor
Banedanmark vil få en indikation på modenhed og fremdrift.
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
DEC24
Buffer
-
Behov
ULT24
20-40%
3-4 mdr.
(DEC24)
Installationsarbejdet er fortsat i gang. Der har været mindre forsinkelser, men planen har
vist sig så robust, at det indtil videre har kunnet absorberes. Installationsarbejdet forven-
tes fortsat afsluttet i maj 2024. Fremdriften med leverancen er således i god gænge.
Vedligeholdelsesarbejdet er nu afsluttet, hvilket har fjernet en væsentlig risiko for Signal-
programmet, idet det betyder, at de nye komponenter, som installeres, ikke udsættes for
skader, som vedligeholdelsesarbejde kan medføre.
Ibrugtages
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes som rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen
stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende
tidspunkt.
ISSUE
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
ISSUE
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes i rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen stadig
pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
Øvrige milepæle er grå, da de undergår genplanlægning.
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025, som ellers
oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlæg-
ningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke
én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsy-
stemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiserin-
gen.
Side
16
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Der er som tidligere rapporteret blevet gennemført en tredjepartsvurdering af dels Alstoms pro-
cesser til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt som Banedanmark får i leverancernes fremdrift gennem Alstoms rapportering. Banedanmark
er nu ved at færdiggøre en kontrakt med tredjeparten baseret på deres forslag til opgaveløsning
samt Alstoms implementeringsplan.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af de første faser af
udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafiktårne i hhv.
Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser under pt. genplanlægning henset til den manglende fremdrift og forsinkel-
sen af de funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-
(Ringsted). Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
Anden del af de
Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Ibrugtages
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet. Således er alle basisfunktioner endnu ikke
implementeret, men vil forventeligt først være det i løbet af 2024 (en forudsætning for at
den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på afslutningen af fasen fastholdes
derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt kun er blevet præsenteret for
et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der var aftalt i denne fase,
ISSUE
Side
17
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af den efterfølgende fase 2. Der
udestår således en plan for de resterende leverancer, hvorfor fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Ibrugtages
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Den operationelle ibrugtagning er udskudt til sep-
tember 2025 (fra december 2023) grundet hensyn til ressourcetræk
Ibrugtages
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Side
18
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
2848123_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
JUN21
JAN22
Side
19
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for december-januar 2023/24 samt februar 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport december-januar
2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
20
af
20