Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2855509_0001.png
Evaluering af Red Barnet Ungdoms
læringscafé
Et projekt om støtte til fagligt udsatte elever
Mikkel Giver Kjer og Julie Schou Nicolajsen
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0002.png
Evaluering af Red Barnet Ungdoms læringscafé – Et projekt om støtte
til fagligt udsatte elever
© VIVE og forfatterne, 2019
e-ISBN: 978-87-7119-604-7
Projekt: 100687
VIVE – Viden til Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11, 1052 København K
www.vive.dk
VIVEs publikationer kan frit citeres med tydelig kildeangivelse.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
Forord
Denne rapport evaluerer Red Barnet Ungdoms Læringscaféer. Læringscaféerne er et frivilligt drevet
læringskoncept, som giver et kvalificeret bud på, hvordan fagligt svage elevers niveau og trivsel kan
øges med udgangspunkt i civilsamfundets ressourcer.
Læringscaféerne er udviklet af Red Barnet Ungdom med støtte fra Egmont Fonden.
Evalueringen undersøger på baggrund af spørgeskemabesvarelser fra elever, som går i læringsca-
féerne, om de udvikler sig fagligt, personligt og socialt. Derudover rummer rapporten en række ana-
lytiske og metodiske overvejelser, som er værd at tage med i fremtidige evalueringer af lignende
projekter.
En særlig tak til de elever, som har besvaret spørgeskemaerne, samt de frivillige, der har indsamlet
data til projektet.
Rapporten er udarbejdet af senioranalytiker Mikkel Giver Kjer og studentermedhjælper Julie Schou
Nicolajsen med teknisk assistance fra analytiker Kasper Skou Arendt.
Rigtig god læselyst!
Mads Leth Jakobsen
Forsknings- og analysechef for VIVE Styring og Ledelse
2018
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
Indhold
Sammenfatning ................................................................................................................5
Resultater ................................................................................................................................ 5
Perspektiverende bemærkninger om Red Barnet Ungdoms Læringscaféer .......................... 6
1
Formål og baggrund ................................................................................................ 8
1.1
1.2
1.3
1.4
Formål og baggrund...................................................................................................... 8
Projektets vidensgrundlag............................................................................................. 8
Læringscaféen – og forventninger til denne ................................................................. 9
Læsevejledning ........................................................................................................... 10
2
Evalueringsdesign ................................................................................................. 11
2.1
2.2
2.3
Evalueringsdesign ....................................................................................................... 11
Dataindsamling og svarpersoner ................................................................................ 12
Analysestrategi ........................................................................................................... 13
3
Betydningen af læringscaféen ............................................................................... 14
3.1
3.2
3.3
3.4
Skoletrivsel, motivation og faglig selvtillid ................................................................... 14
Udvikling i indeks over tid ........................................................................................... 15
Sammenhænge mellem baggrundsfaktorer og oplevelsen af læringscaféens
betydning..................................................................................................................... 16
Konklusion .................................................................................................................. 26
4
Perspektiverende bemærkninger om evalueringen af læringscaféerne.................. 28
4.1
4.2
Analytiske overvejelser ............................................................................................... 28
Metodiske bemærkninger ........................................................................................... 28
Litteratur ......................................................................................................................... 30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
Sammenfatning
Denne evaluering undersøger Red Barnet Ungdoms (RBU) Læringscaféer. RBU udviklede i 2015
et nyt frivilligt drevet læringscafé-koncept, som har til hensigt at øge fagligt svage elevers niveau og
trivsel via samarbejde med civilsamfundet.
Læringscaféerne drives af Red Barnet Ungdom med støtte fra Egmont Fonden.
Denne evaluering fokuserer på læringscaféens kortsigtede mål, som handler om at øge de delta-
gende elevers motivation for læring, udvikle deres faglige selvtillid samt øge deres trivsel. RBU’s
mere langsigtede intention med læringscaféerne er at sikre eleverne bedre forudsætninger for at
gennemføre grundskolen og en ungdomsuddannelse. Læringscaféernes målgruppe er de fagligt og
socialt udsatte børn i folkeskolen i 0.-10. klasse.
For at undersøge, om læringscaféernes aktiviteter gør en forskel for eleverne, er rapportens røde
tråd følgende fire forventninger, som undersøger:
om eleverne opnår en større skoletrivsel
om eleverne opnår en større motivation for læring
om eleverne opnår en større faglig selvtillid
elevernes vurdering af læringsmiljøet i læringscaféerne.
Datamaterialet består af spørgeskemaer til elever, som går i RBU’s læringscaféer. For at undersøge
elevenes udvikling på tværs af tid, har de samme elever besvaret det samme spørgeskema tre
gange, med ca. ti ugers mellemrum.
Rapporten indeholder to analysekapitler. Det første kapitel omhandler indledningsvist elevernes
selvvurderede udvikling på tværs af tid. Anden del af dette kapitel undersøger en række sammen-
hænge med udgangspunkt i første nedslag. I analysens andet kapitel perspektiverer vi til en række
metodiske, analytiske og praktiske overvejelser, som synes relevante i kommende evalueringer af
lignende indsatser.
Resultater
Analysens første kapitel undersøger elevernes faglige og trivselsmæssige udvikling ved deltagelse
i læringscaféerne. Det er sket med udgangspunkt i ovenstående fire forventninger. For at sikre mere
valide svar på, om forventningerne til læringscaféerne indfries, er fire indeks udviklet. De fire indeks
måler:
1. Elevernes trivsel
2. Motivation for læring
3. Faglig selvtillid
4. Vurdering af læringscaféen.
I første del af analysen undersøges udviklingstendensen i de tre første indeks fra 1. til 2. nedslag.
Mellem 1. og 2. nedslag er der ca. ti uger. Analysen finder en lille stigning i elevernes vurdering af
egen skoletrivsel og faglige selvtillid, samtidig med at elevernes vurdering af egen motivation for
læring modsat falder minimalt: Ingen af ændringerne er dog statistisk sikre.
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
I anden del af analysekapitlet viser analysen på baggrund af 1. nedslag en række interessante sam-
menhænge, som ikke blot belyser, om ovenstående forventninger til læringscaféen indfries, men
også bidrager med en række nuancerende perspektiver på læringscaféens målgruppe; perspekti-
ver, som kan anvendes til at målrette og fokusere læringscaféens fremtidige virke.
Analysen viser for det første en markant og statistisk sikker sammenhæng mellem skoletrivsel og
tid i læringscaféen. Elever, som har gået i læringscaféen i over et halvt år, vurderer deres trivsel
markant højere, end de elever, som har gået i læringscaféen i under et halvt år. Den statistisk sikre
forskel på de to grupper er markant på knap 18 procentpoint. Resultatet indikerer, på trods af un-
dersøgelsens begrænsede antal besvarelser, en positiv virkning på eleverne skoletrivsel ved at gå
i læringscaféen. I samme dur er det interessant at konstatere en markant og statistisk sikker sam-
menhæng mellem klassetrin og skoletrivsel, knap 14 procentpoint. De ældre elevers trivsel er højest,
og det er interessant, fordi en række undersøgelser i regi af fx evalueringen af folkeskolereformen,
konstaterer en faldende trivsel, desto ældre eleverne bliver (Nielsen, Keilow & Westergaard, 2017).
Det peger samlet set i retning af, at læringscaféen kan rykke med elevernes skoletrivsel.
Lignende sammenhænge ser vi, når vi undersøger evalueringens anden forventning: faglig selvtillid.
Analysen viser her en sammenhæng mellem tid i læringscaféen og elevernes faglige selvtillid. Ele-
ver, som har gået i caféen i over et halvt år, har i gennemsnit 11 procentpoint højere faglig selvtillid
end elever, som er gået i læringscaféen i mindre end et halvt år. Forskellen er statistisk sikker.
Analysen finder dog ingen statistisk sikker sammenhæng mellem klassetrin eller køn og faglig selv-
tillid. Samme tendenser finder vi ikke, når det gælder elevernes motivation for læring. Her viser
analysen dog en statistisk sikker forskel på pigernes og drengenes motivation. Pigerne er næsten
10 procentpoint mere motiveret for læring, end drengene er. Forskellen indikerer forskellige ståste-
der udelukkende på baggrund af køn, hvilket peger i retning af at styrke drengenes lyst til at lære i
læringscaféen. Derudover er udskolingselever i gennemsnit 9 procentpoint mere motiverede for læ-
ring end deres yngre skolekammerater fra mellemtrinet. Den forskel er også statistisk sikker.
Afsluttende undersøger analysen, om forventninger til læringscaféen indfries; det vil sige, om ele-
vernes trives i læringscaféen. Analysen finder, at eleverne – uanset klassetrin, køn, og hvor lang tid
de har gået i caféen, er meget glade for læringscaféen. Analysen finder også en statistisk sikker
forskel på pigernes vurdering af læringscaféen i forhold til drengene, knap 8 procentpoint. Piger er
mere positive indstillet over for læringscaféen, end drengene er, hvorfor læringscaféerne fremadret-
tet med fordel kan have et fokus på at styrke drengenes trivsel i læringscaféen endnu mere.
Selvom første del af analysen altså ikke finder statistisk sikre ændringer på tværs af tid, viser anden
del af analysen dog tendenser, som peger i retning af, at eleverne kan udvikle sig både trivsels-
mæssigt og fagligt i læringscaféen, jf. evalueringens forventninger. Læringscaféen fremstår derfor
som en alternativ læringsarena (jf. Ditrichson, 2017), hvor eleverne trives i meget høj grad. I forlæn-
gelse af præsentationen af analysens resultater, er det dog relevant at nævne, at evalueringens
datagrundlag bygger på relativt få besvarelser. Det kan forklare de relativ små forskelle, vi ser i
udviklingstendenserne, men det betyder også, at resultaterne i den resterende del af analysen, sta-
tistisk sikker eller ej, skal betragtes som indikatorer og umiddelbare tendenser, som bør granskes
og forklares yderligere, hvis reelle effekter af læringscafékonceptet ønskes undersøgt.
Perspektiverende bemærkninger om Red Barnet Ungdoms Læringscaféer
Evalueringen har været udfordret af mangel på besvarede spørgeskemaer på tværs af de tre ned-
slag. Det har betydet, at analysen
kun
tager udgangspunkt i 1.-2. nedslag. De relativt få besvarelser
kan være årsag til de manglende statistisk sikre resultater i analysen. Flere besvarelser ville have
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
muliggjort mere sofistikerede analyser, som ville give mere detaljerede og informationsrige indsigter
om læringscaféernes virke. Eleverne har desuden svaret relativt positivt på spørgsmålene i spørge-
skemaet. For eksempel omkring deres motivation for læring og deres faglige selvtillid. Det kan synes
en anelse paradoksalt, da eleverne jo netop kommer i læringscaféerne, fordi de har behov for ekstra
støtte i skolen. En mulig fortolkning heraf er, at eleverne er glade for at deltage i læringscaféerne
(hvilket analysen tydeligt viser), og derfor vil de gerne gøre det godt i spørgeskemaundersøgelsen
og give udtryk for deres begejstring herfor, fx over for de frivillige.
Evalueringsmetoden er da også genstand for række overvejelser. En anden mulig årsag til den lave
svarprocent på tværs af tid kan også hænge sammen med, at målgruppen er fagligt og socialt ud-
fordrede elever. Det udfordrer givetvis fremmødet, hvilket igen kan forklare de relativt få gengangere
på tværs af de tre nedslag. Denne gruppe af elever, som deltager i læringscaféerne på frivillig basis,
gør det udfordrende at sikre et stort og varieret datagrundlag.
Fremtidige evalueringer af lignende indsatser bør opnå større viden om de frivillige, som underviser
i caféerne. Læringscaféens frivillige klædes på til at udvikle og facilitere aktive læringsøvelser via
kompetenceudviklingstiltag i RBU. Men fordi hver læringscafé ikke kun tilpasses den specifikke sko-
lekontekst, men også de konkrete behov hos den elevgruppe, der benytter sig af tilbuddet, er ud-
møntningen og forvaltningen af RBU’s ramme ganske forskellig. Denne overordnede vinkel for eva-
lueringen betyder fx, at analysen har svært ved at identificere både fremmende og hæmmende
forhold ved de respektive, lokale caféer: Evalueringen kan derfor ikke vurdere, hvilke dele af læ-
ringscaféen som har en positiv betydning for deres udvikling, og hvilke som eventuelt har en negativ
betydning. Derfor kan fremtidige evalueringer med fordel have en større indsigt om de frivilliges
kompetencer og ressourcer.
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
1
Formål og baggrund
I dette kapitel præsenterer vi projektets baggrund samt formålet med evalueringen. Kapitlet indehol-
der desuden projektets indsatsteori og en præsentation af læringscaféen.
1.1
Formål og baggrund
I 2013 vedtog et bredt flertal i Folketinget en aftale om en reform med henblik på at løfte det faglige
niveau for alle elever i folkeskolen (Aftaletekst 2013). Folkeskolereformens overordnede mål var:
At alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige, de kan
At trivslen i skolen styrkes
At betydningen af elevernes sociale baggrund for deres faglige resultater mindskes.
Red Barnet Ungdom (RBU) udviklede i 2015 et nyt frivilligt drevet læringscafé-koncept, som giver
et kvalificeret bud på, hvordan folkeskolereformens ambition om at øge fagligt svage elevers niveau
kan indfris via samarbejde med civilsamfundet.
Formålet med læringscaféerne er på kort sigt at løfte elevernes faglige niveau, øge deres motivation
for læring, udvikle deres faglige selvtillid samt øge deres trivsel. Et mere langsigtet mål er at sikre
eleverne bedre forudsætninger for at gennemgøre grundskole og en ungdomsuddannelse. De frivil-
ligt drevet læringscaféer fokuserer derfor på at målrette en læringsbaseret faglig støtte til projektets
målgruppe; de fagligt og socialt udsatte børn i folkeskolen i 0.-10. klasse.
1.2
Projektets vidensgrundlag
En større international litteratur dokumenterer, at aktiviteter uden for den mere almindelige under-
visning, både forstået som egentlig lektiehjælp og mere understøttende undervisning, som har til
hensigt at styrke elevernes faglige præstationer, ofte har en positiv betydning for eleverne læring
(Jensen m.fl., 2018).
Fischer & Klieme (2013) viser i forbindelse med en analyse af den tyske heldagsskole, at hyppig
deltagelse i ekstra undervisningsaktiviteter reducerer risikoen for, at eleverne må gå et skoleår om
samt mindsker fraværet. Lignende fund findes i en norsk kontekst (Bakken, Backe-Hansen & Huang,
2013). Her finder forfatterne, at lektiehjælp hjælper på elevernes faglighed. Samme analyse viser
dog også, at lektiehjælpen ikke umiddelbart udligner sociale forskelle (Ibid).
En anden gren af litteraturen viser, at børn fra socioøkonomisk udfordrede familier ofte er mindre
motiverede for skolearbejdet end deres jævnaldrende (Egelund m.fl., 2017; Nielsen & Rangvid,
2016; Nielsen & Skov, 2016). I en dansk kontekst viser følgeforskningen på skolereformen, at denne
gruppe trives i mindre grad i skolen (Nielsen, Keilow & Westergaard 2017). Denne kombination af
lavere trivsel og mindre motivation for skolearbejde resulterer ofte i manglende faglig selvtillid og tro
på egne evner.
Endvidere viser en nyere undersøgelse af lektiehjælp i skolen, at selvom de fleste elever oplever at
have mulighed for at få støtte fra en voksen i skoletiden, er der stadig knap 10 % af eleverne på
mellemtrinet og i udskolingen, som oplever, at de ikke kan få hjælp af deres forældre eller af en
voksen i skolen (Jensen mfl. 2018).
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0009.png
Denne viden antyder tilsammen, at der stadig er et stort behov for at tænke i alternative arenaer for
faglig hjælp til eleverne. En SFI-rapport viser i forlængelse af denne pointe, at læringsbaseret faglig
støtte i form af tutoring, defineret som ”supplerende faglig støtte af fx frivillige tutorer”, er én af de
mest effektive metoder til at styrke de faglige præstationer hos socialt udsatte elever (
Dietrichson
m.fl., 2015).
Det er på denne baggrund, at RBU’s projekt hviler.
1.3
Læringscaféen – og forventninger til denne
Med afsæt i ovenstående forskningsresultater har RBU udviklet et læringscafé-koncept, som i større
grad end klasse-lektiecaféerne fokuserer på at udvikle elevernes faglige, personlige og sociale kom-
petencer (Læringscaféer og Skolesamarbejde – projektbeskrivelse). Målet med læringscaféerne er
derfor at ruste og motivere til skolearbejde samt udvikle deres faglige og sociale selvtillid. Figur 1.1
viser processen for at opnå Red Barnet Ungdoms mål for Læringscafé-konceptet.
Figur 1.1
Proces for læringscaféen
Indsatsområde
Konkret indhold i indsatsen
Lektiehjælp
Positiv
voksenkontakt
Mindre elevgrupper
Tættere
skolesamarbejde
Styrkelse af elevernes
faglige selvtillid
Kilde:
Læringscaféer og Skolesamarbejde – projektbeskrivelse.
RBU’s læringscaféer etableres i tæt samarbejde med de deltagende skoler. Samarbejdet betyder,
at det har været den enkelte skoles valg, hvilket klassetrin læringscaféen skal henvende sig til (dog
med maks. et spænd på tre klassetrin) (Læringscaféer og Skolesamarbejde – projektbeskrivelse).
Samarbejdet er således organiseret, at relevante lærere på skolen henviser enkelte elever til læ-
ringscaféen, hvis de vurderer, at eleven har behov for en ekstra faglig indsats.
I læringscaféen træner eleverne deres faglige færdigheder via aktive læringsøvelser og hjælp til
lektierne. Indholdet og det faglige fokus i læringscaféen koordineres i samarbejde med skolen på
koordineringsmøder, som de frivillige projektledere har med læringscaféens kontaktperson på sko-
len (2-4 gange årligt). Læringscaféens frivillige klædes på til at udvikle og facilitere aktive lærings-
øvelser via kompetenceudviklingstiltag i Red Barnet Ungdom samt diverse inspirationsmaterialer.
Denne kompetenceudvikling fokuserer også på læringscaféens ambition om at sikre en positiv vok-
senkontakt mellem eleverne og de frivillige i læringscaféen gennem aktiviteterne; en kontakt, som
9
Langsigtede virkninger
Forventede resultater
Støtte fagligt og
socialt udfordrede
elever i
folkeskolen med
skolearbejdet og
skolelivet.
Faglig træning
gennem aktive
læringsøvelser
Styrkelse af elevernes
skoletrivsel
Styrkelse af elevernes
motivation for læring
Eleverne får bedre
forudsætninger for at
påbegynde og
gennemføre en
ungdomsuddannelse
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
sikrer et godt social miljø, som befordrer en interesse for læring og udvikling samt styrker elevernes
personlige og sociale kompetencer.
Formålet med læringscaféerne er at styrke børnenes faglige kompetencer, øge deres motivation og
gøre dem læringsparate samt styrke deres personlige og sociale kompetencer og øge deres trivsel.
Denne formålsbeskrivelse operationaliserer vi til fire konkrete forventninger til de elever, som delta-
ger i projektet:
At eleverne opnår en større skoletrivsel
At eleverne opnår en større motivation for læring
At eleverne opnår en større faglig selvtillid
At eleverne vurderer læringsmiljøet i læringscaféerne positivt
Ovenstående fire forventninger udgør rapportens røde tråd, ligesom de tilsammen vil svare på, om
RBU’s ambition og mål for læringscaféerne indfries.
1.4
Læsevejledning
Rapporten indeholder foruden sammenfatningen og dette kapitel tre andre kapitler. Kaptitel 2 præ-
senterer evalueringens design og analysestrategi. Kapitel 3 udfolder evalueringens resultater. Ka-
pitel 4 sammenfatter evalueringens perspektiverende bemærkninger om implementeringen af ind-
satsen.
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0011.png
2
Evalueringsdesign
I dette kapitel præsenterer vi undersøgelsens evalueringsdesign samt den anvendte analysestra-
tegi.
2.1
Evalueringsdesign
Til at undersøge, om forventningerne til projektet indfries, undersøger vi udviklingen over tid gennem
en progressionsmåling. Denne type af målinger anvendes ofte til at måle progression af en indsats.
I et klassisk før- og efterstudie måles progressionen fra før til efter et indsatsforløb (Dahler-Larsen
& Krogstrup, 2003) men i denne evaluering er det ikke muligt at lave et sådan design: Det skyldes
blandt andet, at flere af de deltagende elever har været aktive i læringscaféen i længere tid. En
udfordring ved undersøgelses design er derfor, at vi ikke har en klar før-måling. Evalueringsdesig-
nets formål er derfor at vurdere, om der er sket forandringer på de forhold, som indsatsen forventes
at ændre gennem tre nedslagspunkter (se afsnit 1.3).
En anden generel udfordring ved designet er, at der ikke tages højde for, hvordan gruppen ville have
udviklet sig, hvis ikke den havde modtaget en indsats, da der ikke gøres brug af en kontrolgruppe
1
.
Designets principielle svaghed er derfor, at selvom der er sket forandringer, kan resultaterne ikke
udelukkende tilskrives indsatsen (Kjer m.fl. 2016). Måleinstrumentet i denne evaluering er et spør-
geskema med 27 spørgsmål. Spørgsmålene tager udgangspunkt i de forventninger (afsnit 1.3), som
læringscaféen teoretisk forventes at have en indvirkning på: Spørgsmålene kredser om elevernes
syn på deres skoletrivsel, faglige selvtillid og motivation. Spørgsmålene er valideret og anvendt i
tidligere undersøgelser (Keilow & Holm, 2014; Christensen & Nielsen 2016).
Modsat et klassisk før- og efterstudie er der i denne evaluering foretaget tre nedslag i projektperio-
den. Det er gjort for at udvikle en større sikkerhed om en egentlig progression.
2
Projektperioden er
afviklet i perioden 1.10.2017-31.6.2018. Første besvarelsesrunde (1. nedslag) blev foretaget i peri-
oden fra primo oktober 2017 til medio januar 2018, anden besvarelsesrunde (2. nedslag) blev fore-
taget i perioden fra medio december 2017 til medio april 2018, mens tredje besvarelsesrunde (3.
nedslag) blev foretaget fra medio marts til medio juni 2018. Der har været en ti ugers periode mellem
den enkelte elevs tre nedslag (Dietrichson m.fl., 2015). VIVE har stået for den tekniske udførsel af
spørgeskemaet, mens RBU’s frivillige, som ikke er aktive i læringscaféen, har stået for indsamlingen
af de udarbejdede spørgeskemaer.
Figur 2.1 giver et illustrativt overblik over dataindsamlingsprocessen.
1
2
SFI (nu VIVE) og RBU ønskede i første omgang et design, som på baggrund af registerdata kunne danne en kontrolgruppe,
hvormed den naturlige progression kunne kontrolleres. Det var dog umuligt at facilitere dette, ikke mindst fordi tilmeldingen til
fx de nationale test, som skulle udgøre en baseline undersøgelse, ikke var mulig. Derudover ville en meget forskudt dataind-
samling udfordre registerdatas sammenlignelighed, når nogle af eleverne fx startede i læringscaféen i foråret 2017, men andre
gjorde det i efteråret 2017.
Dietrichson m.fl. (2015) konstaterer, at 12 ugers tutoring ifølge forskningen giver de bedste resultater. Omvendt er der relativ
lidt viden om effekten af yderligere ti ugers tutoring. Da det var relativt omkostningsfrit at forsætte undersøgelsen i ti uger mere,
blev RBU og VIVE enige om at lave et 3. nedslag. Mere om det i kapitel 4.
11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0012.png
Figur 2.1
Overblik over dataindsamlingen
Kilde:
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
For at opnå viden om projektets betydning for forskellige aldersgrupper samt styrke antallet af re-
spondenter er spørgeskemaet udviklet til at kunne besvares af elever fra 3.-10. klasse (se mere om
betydningen af ét skema for alle i kapitel 4).
Tabel 2.1
Antal besvarelser på evalueringsspørgeskemaet ved de tre nedslag
1. nedslag
98
Kilde:
2. nedslag
56
3. nedslag
22
Dataindsamling foretaget i efteråret 2017- foråret 2018 af VIVE og RBU.
Tabel 2.1 viser en oversigt over antal besvarelser på tværs af tid. Der er 98 besvarelser i første
nedslag, 56 i andet nedslag og 22 i sidste nedslag. Tabellen viser således også antallet af gengan-
gere på tværs af de tre nedslag. Det vil sige, at 56 elever ud af de 98 har besvaret spørgeskemaet
ved andet nedslag, men kun 22 af de oprindelige 98 har besvaret spørgeskemaet ved 3. nedslag.
Det lave antal besvarelser i 3. nedslag gør, at vi i analysen kun kigger på udviklingen fra 1. til 2.
nedslag. Det vil sige de 56 elever, som har besvaret både 1. og 2. nedslag. I kapitel 4 forholder vi
os til frafald og perspektiver på denne indsamlingsproces.
Afsluttende blev der lavet en spørgeskemaundersøgelse til lærerne på skolen, der har elever i læ-
ringscaféen. Intentionen var at få lærernes perspektiver og overvejelser om de enkelte elevers ud-
vikling. Med denne viden i hånden, kunne resultaterne af elevernes besvarelser spejles i lærernes
betragtninger og vurdering. Desværre var det ikke muligt at få tilstrækkelig med besvarelser til at
kunne lave en meningsgivende analyse, og derfor er denne del af det oprindelige design ikke med.
Det vender vi også tilbage til i kapitel 4.
2.2
Dataindsamling og svarpersoner
I alt består datagrundlaget derfor af 176 elevbesvarelser fordelt på de tre nedslagstidspunkter. Spør-
geskemaet er foretaget med ti ugers mellemrum på de enkelte skoler med start i efteråret 2017 og
afslutning i foråret 2018. Elever fra i alt 10 skoler har deltaget.
Svarpersonerne er elever i 3.-9. klasse, som har brugt læringscaféerne på det tidspunkt, hvor de tre
nedslag er blevet foretaget. Der er en relativ stor variation i, hvilke elever som har besvaret spørge-
skemaet, men flest omkring mellemtrinnet.
12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0013.png
2.2.1
Konstruktion af indeks
Til at sammenligne udviklingen på tværs af tid, bruger vi såkaldte indeks.
3
Et indeks er en model,
hvor det teoretiske begreb, fx motivation for læring, er en effekt af de operationelle variable. Med et
indeks grupperer vi forskellige spørgsmålsbesvarelser til én ny variabel, der anvendes som et samlet
mål (Kjer, Baviskar & Winther, 2015).
Sammensætningen af flere spørgsmålsbesvarelser gør indeks til mere pålidelige og robuste mål
end fx besvarelser på et enkelt spørgsmål (Keilow & Holm, 2014). For at tilvejebringe et mere intuitivt
og letforståeligt mål for sammenligningerne på tværs af tid, omdefinerer vi typisk en skala til mellem
0-100, se kapitel3.
Figur 2.2 er et eksempel på et indeks, i dette tilfælde faglig selvtillid, som består af fire spørgsmål,
som alle formodes teoretisk at have en betydning for elevernes faglige selvtillid.
Figur 2.2
Eksempel på et indeks – Faglig selvtillid
Siger du noget til dine klassekammerater om
gaverne, når du har gruppearbejde i klassen?
Kan du finde ud af de lektier og skoleopgaver,
læreren giver dig for?
Elevernes vurdering af deres egen
faglige selvtillid
Hvor tit kan du klare det, du gerne vil i
timerne?
Synes du, at du bliver bedre og bedre til
fagene?
2.3
Analysestrategi
Analysen er struktureret i to kapitler. I første kapitel fremlægger vi først og fremmest resultaterne af
progressionsundersøgelsens to nedslag: Det vil sige udviklingen i elevernes selvvurderinger fra 1.
til 2. nedslag. Udviklingen afdækkes på tværs af tre tematiske områder/indeks: 1) Skoletrivsel, 2)
Motivation for læring og 3) Faglig selvtillid.
4
Anden del af dette kapitel ser på en række sammen-
hænge mellem fx køn, tid i læringscaféen og klassetrin og de tre ovenstående indeks. I andet kapitel
(se kapitel 4) er et mere perspektiverende analyseafsnit, som forholder sig til de empiriske og me-
todiske udfordringer, der har været i forbindelse med implementeringen og evaluering af læringsca-
féerne.
3
4
Litteraturen skelner mellem formative og refleksive indeks. En formativ indeksmodel er et indeks, hvorved det teoretiske begreb,
man ønsker at måle, er en
effekt
af de operationelle variable kontra refleksive indeks, som måler en
virkning
af et begreb
(Andersen, Hansen & Klemmensen, 2012).
Spørgeskemaet indeholder også spørgsmål, som afdækker elevernes sociale kompetencer. På baggrund af en faktoranalyse,
som har identificeret de tre førstnævnte indeks, har det ikke været muligt at samle et mål for elevernes sociale kompetencer.
På denne baggrund indgår disse spørgsmål ikke i evalueringen.
13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0014.png
3
Betydningen af læringscaféen
Dette kapitel rummer to dele: Første del viser elevernes selvvurderede udvikling på tværs af tre
indeks over tid (fra 1. til 2.nedslag). De tre indeks måler elevernes trivsel, motivation for læring og
faglige selvtillid. De tre indeks spejler sig i rapportens første tre forventninger. Anden del af analysen
beskriver en række sammenhænge på baggrund af data fra første nedslag.
3.1
Skoletrivsel, motivation og faglig selvtillid
På baggrund af elevernes svar fra spørgeskemaundersøgelsen sammensættes tre indeks for at
undersøge, hvordan eleverne, som har brugt læringscaféerne, udvikler sig fra 1. til 2. nedslag.
I analysen bruger vi indeks, som er et mere pålideligt mål end blot et gennemsnit på et enkelt
spørgsmål. Indeks kan opfattes som et gennemsnit af elevernes svar på en række spørgsmål, der
til sammen beskriver et bestemt emne. De tre indeks måler graden af udvikling fra før til efter eva-
lueringsperioden på følgende tre områder, som spejler sig i evalueringens respektive forventninger:
Skoletrivsel (forventning 1)
Motivation for læring (forventning 2)
Faglig selvtillid (forventning 3).
Tabel 3.1 viser de tre indeks samt de forskellige spørgsmål, som indgår i de respektive indeks.
Analysens første indeks måler elevens overordnede vurdering af egen trivsel i skolen. Det andet
indeks i analysen måler elevernes motivation for læring, og det sidste indeks måler, hvor godt eleven
selv oplever, han eller hun klarer sig fagligt.
Tabel 3.1
Overblik over spørgsmål i hvert indeks
Indeks
Skoletrivsel
Motivation for læring
Spørgsmål
1.
2.
1.
2.
3.
Faglig selvtillid
1.
2.
3.
4.
Note:
Kilde:
Er du glad for at gå i skole?
Føler du dig ensom?
Er du interesseret i at lære noget i skolen?
Keder du dig i timerne?
Kan du lide at lave lektier og skolearbejde?
Siger du noget til dine klassekammerater om opgaverne, når du har gruppear-
bejde i klassen?
Kan du finde ud af de lektier og skoleopgaver, læreren giver dig for?
Hvor tit kan du klare det, du gerne vil i timerne?
Synes du, at du bliver bedre og bedre til fagene?
Svarkategorierne er en femtrins likert-skala, som går fra ”ja, altid” til ”nej, aldrig”
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0015.png
3.2
Udvikling i indeks over tid
Figur 3.1 viser først og fremmest de gennemsnitlige svar for de tre indeks for de elever, som bruger
læringscaféen. For hvert indeks vises to kolonner for 1. (rød) og 2. nedslag (blå). Skalaen i figur 3.1.
går fra 0-100, hvilket giver et skalamidtpunkt på 50. Med denne skala kan indeks 100 oversættes til
meget høj skoletrivsel, en meget høj grad af faglig selvtillid eller en meget høj grad af motivation.
Derfor betyder skalamidtpunktet 50 en begrænset motivation for skolearbejde.
5
Det fremgår af figur 3.1, at elever, som går i Red Barnet Ungdoms læringscaféer både ved 1. og 2.
nedslag (og som derfor har besvaret spørgeskemaet i to omgange), vurderer, at de har en relativ
høj skoletrivsel, faglig selvtillid og motivation for skolearbejde.
For både skoletrivsel og faglig selvtillid er målingerne for 2. nedslag højere end ved 1. nedslag.
Selvom udviklingen for de to indeks ikke er statistisk sikker (om end udviklingen for skoletrivsel er
tenderende til statistisk signifikant), antyder elevernes samlede besvarelser, at de oplever en positiv
udvikling i deres egen skoletrivsel og faglige selvtillid efter at være begyndt i læringscaféen. For
motivation er der ingen udvikling fra 1. til 2. nedslag. Det er i sig selv overraskende, at eleverne
indikerer et så relativt højt niveau af både skoletrivsel, motivation og faglig selvtillid, da det blandt
andet er disse forhold, der har gjort, at lærerne har henvist eleverne til læringscaféen.
Figur 3.1
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Skoletrivsel
Faglig selvtillid
1.nedslag
Anm.:
Note:
Kilde:
Udviklingen på indeks fra 1. og 2. datanedslag
75
80
66
69
66
65
Motivation
2. nedslag
Antal besvarelser: 52.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, når vi laver indeks.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
5
Det er en vigtig metodisk pointe i forhold til fortolkningen af resultaterne, at vi ikke kan udtale os om statistisk sikre ændringer
over tid. Idet statistisk signifikans er et udtryk for præcision i statistiske beregninger, er fraværet af statistisk signifikante resul-
tater ikke ensbetydende med, at der ikke er ændringer over tid, men i højere grad et udtryk for, at hvor ”stærkt” eller ”præcist”
vi kan drage konklusioner.
15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0016.png
3.3
Sammenhænge mellem baggrundsfaktorer og oplevelsen af
læringscaféens betydning
I det forgående afsnit har analysen fokuseret på udviklingen i indeks fra 1. til 2. nedslag. I dette
afsnit undersøger vi på baggrund af data fra første nedslag en række sammenhænge, som tilsam-
men giver en nuanceret forståelse af, hvordan forskellige grupper af elever vurderer læringscaféen.
Derudover tilstræber kapitlet også at give en indsigt i betydningen af at gå i læringscaféen for disse
grupper. Denne viden kan være med til at give en bedre forståelse for elevgrundlaget, som igen kan
bidrage til at videreudvikle læringscaféen.
3.3.1
Skoletrivsel
I første del af dette analyseafsnit undersøger vi en række sammenhænge, som giver en indsigt i
elevernes selvvurderede skoletrivsel. I første omgang undersøger vi sammenhængen mellem, hvor
længe eleven har gået i læringscaféen og elevens selvvurderede skoletrivsel.
I analysen inddeler vi eleverne i to grupper: En gruppe, som har været i læringscaféen i under 6
måneder, og en gruppe, som har været i læringscaféen i over 6 måneder (op til to år). Skalaen går
fra 0-100, hvor 100 indikerer en meget høj skoletrivsel, mens skalamidtpunktet 50 antyder en be-
grænset skoletrivsel. Ved at opdele eleverne i to grupper, kan analysen på en anden måde give en
indikation af, om læringscaféen kan løfte elevernes trivsel.
Som figur 3.2 viser, vurderer eleverne, som går i Red Barnet Ungdoms læringscaféer, at de trives
godt i skolen. Det gælder både elever, som har gået i læringscaféen i under seks måneder (72) og
elever, som har gået i læringscaféen i over seks måneder (87). Når vi sammenligner de to grupper,
er mønstret dog, at elever, som har gået i læringscaféen i over seks måneder, vurderer, at de i
højere grad trives i skolen. Forskellen er ganske markant på 15 procentpoint. Dette peger i retning
af, at læringscaféen kan rykke ved elevernes skoletrivsel.
Figur 3.2
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Under 6 måneder
Over 6 måneder
72
87
Sammenhæng mellem tid i læringscafé og skoletrivsel
Anm.:
Kilde:
Antal besvarelser: 79. Elever, som har været i læringscaféen i under 6 måneder: 53, og en gruppe, som har været i lærings-
caféen i over 6 måneder (op til to år): 26.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
16
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0017.png
Figur 3.3 viser dernæst sammenhængen mellem elevens køn og elevens selvvurderede skoletriv-
sel. Sammenhængen er interessant at undersøge, da en ny undersøgelse i regi af følgeforskningen
af skolereformen dokumenterer et lille fald i generel skoletrivsel for drengene i løbet af de seneste
par år (Nielsen, Keilow & Westergaard, 2017). Skalaen går igen fra 0-100. Det fremgår af figur 3.3,
at drenges og pigers skoletrivsel stort set er ens, om end pigerne i gennemsnit trives en smule bedre
i skolen end drengene. Pigerne har i gennemsnit en skoletrivsel på 78, mens drengene ligger på 75.
Forskellen er dog begrænset. Analysen viser derfor, at både niveau af trivsel, men også forskellen
mellem drenge og piger, er sammenlignelig med følgeforskningens resultater (Ibid.)
Figur 3.3
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Dreng
Pige
75
78
Sammenhæng mellem køn og skoletrivsel
Anm.:
Note:
Kilde:
Antal besvarelser: 92. Piger: 61 og drenge: 31.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i Tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om skoletrivsel.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
Figur 3.4 viser sammenhængen mellem klassetrin og elevens selvvurderede skoletrivsel. Denne
sammenhæng er interessant, da førnævnte undersøgelse dokumenterer et fald i skoletrivsel, når
eleverne bliver ældre (Nielsen, Keilow & Westergaard, 2017). Som det har været gældende i hele
kapitlet, markerer 100 en meget høj skoletrivsel. Vi inddeler eleverne i to grupper: Elever fra 3. til 6.
klasse (mellemtrin) og elever fra 7. til 9. klasse (udskoling). Analysen viser, at udskolingseleverne
har et højere gennemsnit af skoletrivsel end yngre elever. Det er en smule overraskende, jf. før-
nævnte reformundersøgelse, som dokumenterer et højere niveau af skoletrivsel blandt de yngre
elever. Forskellen er markant: ca. 11 procentpoint.
17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0018.png
Figur 3.4
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.:
Note:
Kilde:
Sammenhæng mellem klassetrin og trivsel
84
73
3.-6.klasse
7.-9. klasse
Antal besvarelser: 92. Elever fra 3. til 6. klasse: 32, og elever fra 7. til 9. klasse: 60.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om skoletrivsel.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
I den sidste del af delafsnittet undersøger vi med en multipel regressionsanalyse, hvilke af de gen-
nemgående forhold og faktorer, der har størst betydning for elevernes skoletrivsel. Med denne re-
gression inkluderes flere uafhængige variable samtidig for at undersøge, om der er en statistisk
korrelation mellem to variable, fx klassetrin og skoletrivsel
6
(Stubager & Mannemar, 2011). Med
andre ord kan vi med en regressionsanalyse komme lidt tættere på de enkelte variablers betydning
for fx skoletrivsel.
Tabel 3.2 viser de korrigerede sammenhænge, regressionskoefficienterne, mellem skoletrivsel og
de tre uafhængige variable, tid i læringscaféen, køn og klassetrin.
De korrigerede sammenhænge viser, at tid i læringscaféen har størst betydning for elevernes vur-
dering af egen skoletrivsel. Her er der en betydelig – og statistisk sikker – sammenhæng på knap
18 procentpoint. Det vil sige, at elever, som har gået i læringscaféen i mere end seks måneder, i
gennemsnit vurderer deres skoletrivsel knap 18 procentpoint højere, end de elever, som har gået i
læringscaféen i mindre end 6 måneder. Tabel 3.2 viser endvidere en statistisk sikker sammenhæng
mellem elevernes klassetrin og skoletrivsel. Elever i udskolingen vurderer i gennemsnit deres sko-
letrivsel knap 14 procentpoint højere end eleverne på mellemtrinet. Der er ingen statistisk sikker
sammenhæng mellem pigers og drenges vurdering af trivsel. Dette resultat stemmer overens med
figur 3.3, som viser en begrænset forskel på 3 procentpoint på skalaen.
6
Det er en ambition med en multipel regression at udtale sig om kausalitet, dvs. årsagssammenhænge. Denne undersøgelse
udfordres dog af et relativt lavt antal observationer. Et lavt antal observationer gør det svært at undersøge, om samtlige rele-
vante tredje variable er inkluderet i analysen, hvilket er en central forudsætning for at kunne udtale sig om kausalitet. Hvis ikke
det er tilfældet, underminerer det gyldigheden af kausalpåstanden.
18
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0019.png
Tabel 3.2
Regressionsanalyse, skoletrivsel
Indeks
Skoletrivsel
Over 6 måneder
Piger
7.-9. klassetrin
Anm.:
Note:
Kilde:
Koeff
Standardfejl
p>
Signifikans
18,54
2,95
14,56
5,41
4,97
4,34
0,001
0,587
0,001
***
***
Referencekategorierne er følgende: Køn = dreng, tid i læringscafé = elever, som har været i læringscaféen i under 6 måne-
der, og klassetrin = 3-6 klassetrin. Antal observationer: 79.
Forskelle på gennemsnit er statistisk sikre ved følgende niveauer: *** = p<0,01), ** = p<0,05, *= p<0,10.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018. Beregninger foretaget af VIVE.
3.3.2
Faglig selvtillid
I anden del af dette analyseafsnit ser vi på elevernes faglige selvtillid. Figur 3.5 viser sammenhæn-
gen mellem, hvor længe eleven har gået i læringscaféen og elevens selvvurderede faglige selvtillid.
Skalaen går igen fra 0-100, hvor 100 markerer en meget høj faglig selvtillid, mens skalamidtpunktet
50 angiver en begrænset faglig selvtillid.
Eleverne udtrykker samlet se en høj faglig selvtillid. Elevernes vurdering heraf er dog lidt lavere end
deres vurdering af skoletrivsel. Det gælder både for elever, som har gået i læringscaféen i under
seks måneder og elever, som har gået i læringscaféen i over seks måneder. Figur 3.5 viser endvi-
dere, at elever, som har gået i læringscaféen i over seks måneder, har en større faglig selvtillid end
gruppen (77), som kun har gået i læringscaféen i under seks måneder (67). Forskellen er igen mar-
kant, denne gang på knap 10 procentpoint. Det indikerer, at læringscaféen over tid kan være med
til at øge elevernes faglige selvtillid.
Figur 3.5
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Under 6 måneder
Over 6 måneder
67
77
Sammenhæng mellem tid i læringscafé og faglig selvtillid
Anm.:
Note:
Kilde:
Antal besvarelser: 75. Elever, som har været i læringscaféen i under 6 måneder: 50, og en gruppe, som har været i lærings-
caféen i over 6 måneder (op til to år): 25.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om faglig selvtillid.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
Samme markante forskelle findes ikke i drenges og pigers selvvurderede selvtillid. Figur 3.6 viser
elevernes selvvurderede faglige selvtillid fordelt på køn. Her konstaterer vi en mindre forskel (ca. 3
19
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0020.png
procentpoint). Pigerne vurderer deres faglige selvtillid marginalt højere end drengene. Mens længde
i læringscaféen synes at have en positiv sammenhæng med elevernes vurdering af deres faglige
selvtillid, peger analysen ikke på betydningsfulde forskelle mellem drenge og piger.
Figur 3.6
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Dreng
Pige
67
70
Sammenhæng mellem køn og faglig selvtillid
Anm.:
Note:
Kilde:
Antal besvarelser: 87. Piger: 60, drenge: 27.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset faglig selvtillid.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
Figur 3.7 viser sammenhængen mellem klassetrin og faglig selvtillid. Skalaen er identisk med den
resterende del af kapitlet, hvilket betyder, at 100 kan oversættes til meget høj faglig selvtillid. Til forskel
fra det foregående afsnit, som viste en statistisk sikker forskel på elevernes trivsel betinget på klasse-
trin, er der ingen forskelle på de to gruppers vurdering af deres faglige selvtillid. Alder har altså umid-
delbart ingen sammenhæng for læringscaféens elevers vurdering af deres faglige selvtillid.
Figur 3.7
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.:
Note:
Kilde:
Sammenhæng mellem klassetrin og faglig selvtillid
69
69
3.-6.klasse
7.-9. klasse
Antal besvarelser: 87. Elever fra 3. til 6. klasse: 32 og elever fra 7. til 9. klasse: 55.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om faglig selvtillid.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
20
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0021.png
Vi afslutter ligeledes afsnittet med en regressionsanalyse. Det gør vi for at få en bedre forståelse af,
hvilke elevspecifikke forhold der hænger sammen med elevernes faglige selvtillid. Tabel 3.5 viser
kun én statistisk sikker sammenhæng, og det er mellem tid i læringscaféen og faglig selvtillid. Det
vil sige, at elever, som har gået i læringscaféen i mere end seks måneder, i gennemsnit har godt 11
procentpoint højere faglig selvtillid, end de elever, som har gået i læringscaféen i mindre end 6
måneder. Hverken køn eller klassetrin har en statistisk sikker betydning for den faglige selvtillid.
Tabel 3.3
Regression, faglig selvtillid
Indeks
Faglig selvtillid
Over 6 måneder
Piger
7.-9. klassetrin
Anm.:
Note:
Kilde:
Koeff
Standardfejl
p>
Signifikans
11,17
4,94
2,85
3,03
3,24
3,89
0,000
0,132
0,467
***
Referencekategorierne er følgende: Køn = dreng, tid i læringscafé = elever, som har været i læringscaféen i under 6 måne-
der, og klassetrin = 3-6 klassetrin. Antal observationer: 75.
Forskelle på gennemsnit er statistisk sikre ved følgende niveauer: *** = p<0,01), ** = p<0,05, *= p<0,10.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018. Beregninger foretaget af VIVE.
3.3.3
Motivation for læring
I dette afsnit ser vi på elevernes motivation for læring. Figur 3.8 viser sammenhængen mellem, hvor
længe eleven har gået i læringscaféen og elevens motivation. Scoren 100 markerer en meget høj grad
af motivation for skolearbejde.
Begge grupper af elever udtrykker en relativ høj motivation for læring. Graden af motivation for læ-
ring har stort set samme niveau for begge grupper af elever, henholdsvis 67 for elever, som har gået
i læringscaféen i under seks måneder, mod 70 for elever, som har gået i læringscaféen i over seks
måneder. Her er kun en lille forskel på knap tre procentpoint i favør af de elever, som har gået i
læringscaféen i over seks måneder. Det peger i retning af, at tid i læringscaféen ikke har en sam-
menhæng med elevernes vurdering af deres motivation for læring, som det var gældende for trivsel
og faglig selvtillid.
21
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0022.png
Figur 3.8
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Sammenhæng mellem tid i læringscafé og motivation for læring
67
70
Under 6 måneder
Over 6 måneder
Anm.:
Note:
Kilde:
Antal besvarelser: 78. Elever, som har været i læringscaféen i under 6 måneder: 53, og en gruppe, som har været i lærings-
caféen i over 6 måneder (op til to år): 25.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset motivation for læring.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
Derudover ser vi på sammenhængen mellem køn og motivation for læring. Figur 3.9 viser en relativ
markant forskel mellem drenges og pigers vurdering af deres motivation for læring. Pigerne i læ-
ringscaféen scorer således knap 10 procentpoint højere end drengene i deres motivation for læring.
Resultaterne er interessante af flere grunde: For det første, fordi drengenes motivation for læring er
ret lav. For det andet, fordi forskellen mellem kønnene er så stor. Både niveau og forskelle indikerer
et fremtidigt fokuspunkt for læringscaféerne.
Figur 3.9
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Dreng
Pige
59
70
Sammenhæng mellem køn og motivation for læring
Anm.:
Note:
Kilde:
Antal besvarelser: 88. Piger: 61 og drenge: 27.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om motivation for læring.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
22
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0023.png
Dernæst kigger vi på sammenhængen mellem klassetrin og motivation. Figur 3.10 viser en relativ
stor forskel mellem de to grupper af klassetrin. De ældre elever i 7. til 9. klasse er umiddelbart mere
motiverede for læring end de yngre elever. Forskellen på gennemsnittene er knap 7 procentpoint.
Det peger i retning af et fokus for læringscaféens indsats, nemlig at særligt de yngre klassetrin ikke
er så motiverede for læring, som de ældre elever, hvilket ifølge mange andre undersøgelser er om-
vendt (Pless m.fl., 2015).
Figur 3.10
Sammenhæng mellem klassetrin og motivation
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.:
Note:
Kilde:
71
64
3.-6.klasse
7.-9. klasse
Antal besvarelser: 86. Elever fra 3. til 6. klasse: 32 og elever fra 7. til 9. klasse: 54.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1 Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om tid i læringscaféen.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
Afsluttende viser tabel 3.4 i en regressionsanalyse en statistisk sikker sammenhæng mellem ele-
vernes motivation for læring og deres køn. Pigerne i læringscaféen vurderer i gennemsnit deres
motivation for læring 11 procentpoint højere end drengene.
Derudover er der en statistisk sikker sammenhæng mellem klassetrin og motivation for læring: Ud-
skolingselever er i gennemsnit 9 procentpoint mere motiverede for læring end deres yngre skole-
kammerater fra mellemtrinet. Omvendt synes tid i læringscaféen ikke at have en statistisk sikker
betydning for motivationen for læring.
Tabel 3.4
Regressionsanalyse, motivation for læring
Indeks
Motivation for læring
Over 6 måneder
Piger
7.-9. klassetrin
Anm.:
Note:
Kilde:
Koeff
Standardfejl
p>
Signifikans
4,59
11,92
9,22
3,72
3,43
3,6
0,221
0,001
0,013
***
***
Referencekategorierne er følgende: Køn = dreng, tid i læringscafé = elever, som har været i læringscaféen i under 6 måne-
der, og klassetrin = 3.-6. klassetrin. Antal observationer: 75.
Forskelle på gennemsnit er statistisk sikre ved følgende niveauer: *** = p<0,01), ** = p<0,05, *= p<0,10.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018. Beregninger foretaget af VIVE.
23
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0024.png
3.3.4
Læringscafé
I denne sidste del af kapitlet undersøger vi elevernes vurdering af læringsmiljøet i læringscaféerne,
jf. forventning 4 om læringscaféens læringsmiljø. Vi undersøger denne sammenhæng, fordi et trygt
og inspirerende læringsmiljø er en central forudsætning for læring (Kjer, Nielsen og Hansen, 2018).
Derfor sammensætter vi et indeks, som samlet set måler elevernes oplevelse af at være i lærings-
caféen. Indekset består af spørgsmålene vist i tabel 3.5.
Tabel 3.5
Indeks
Læringscafé
Spørgsmål, som indgår i indeks om læringscafé
Spørgsmål
Er du glad for at være i læringscaféen?
Er de frivillige gode til at hjælpe dig med dine lektier og skoleopgaver?
Er det sjovt at løse opgaver med de frivillige og dine kammerater i læringscaféen?
Opmuntrer de frivillige i læringscaféen dig til at lære nye ting?
Tør du stille spørgsmål i læringscaféen?
Anm.:
Kilde:
Svarkategorierne er en fempunkts-skala, som går fra ”Ja, altid” til ”nej, aldrig”
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018
Spørgsmålene i indekset dækker både, om eleven er glad for at gå i læringscaféen, elevernes op-
levelser af aktiviteterne i caféen samt de frivilliges evne til at hjælpe.
Figur 3.11 viser sammenhængen mellem tid i læringscaféen og holdningen til læringscaféen. Denne
sammenhæng kan synes en anelse tautologisk, men det et centralt at vise, at tilfredsheden med læ-
ringscaféen grundlæggende set er meget høj, uanset hvor lang tid eleverne har gået i caféen. Det vil
sige, at næsten alle elever i læringscaféen har svaret positivt på samtlige spørgsmål i indekset.
Figur 3.11
Sammenhæng mellem tid i læringscafé og holdning til læringscafé
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Under 6 måneder
Over 6 måneder
89
87
Anm.:
Note:
Kilde:
Antal besvarelser: 58. Elever, som har været i læringscaféen i under 6 måneder: 37, og en gruppe, som har været i lærings-
caféen i over 6 måneder (op til to år): 21.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om tid i læringscaféen.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
Figur 3.12 viser dernæst en meget interessant sammenhæng: For selvom eleverne som en samlet
gruppe er tilfredse med læringscaféen, er der ganske markante forskelle på tværs af køn. Pigerne er
24
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0025.png
næsten 9 procentpoint gladere for læringscaféen end drengene. Denne sammenhæng indikerer igen,
at de frivillige aktører, som arbejder i RBU’s læringscaféer, bør være særligt opmærksomme på dren-
gene, om end det bør nævnes, at samtlige elever på tværs af grupperne er glade for læringscaféen.
Figur 3.12
Sammenhæng mellem køn og holdning til læringscafé
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.:
Note:
Kilde:
89
80
Dreng
Pige
Antal besvarelser: 66. Piger: 44 og drenge: 24.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om tid i læringscaféen.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
Afsluttende viser vi sammenhængen mellem klassetrin og holdning til og vurdering af læringscaféen
i figur 3.13. Her viser analysen, at det er de yngre klassetrin, som er – relativt set – mest begejstrede
for læringscaféen. Forskellen på grupperne er knap 6 procentpoint. Denne forskel – men i særlig
grad også niveauet – peger i retning af, at de yngste elever umiddelbart er mest positive over for
læringscaféen, selvom denne gruppe er mindst motiveret for læring, jf. afsnit 3.3.3.
Figur 3.13
Sammenhæng mellem klassetrin og holdning til læringscafé
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.:
Note:
Kilde:
88
82
3.-6.klasse
7.-9. klasse
Antal besvarelser: 68. Elever fra 3. til 6. klasse: 26, og elever fra 7. til 9. klasse: 42.
Antal besvarelser i denne del af analysen er lidt lavere end vist i tabel 2.1. Det skyldes et mindre frafald, fordi nogle af
eleverne ikke har besvaret alle spørgsmål i indekset om tid i læringscaféen.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018.
25
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0026.png
Den multiple regression viser afslutningsvist en statistisk sikker sammenhæng mellem elevernes
vurdering af læringscaféen og køn. Pigerne er således mere positive over læringscaféen, end dren-
gene er, når der kontrolles for klassetrin og tid i læringscaféen. Forskellen er i gennemsnit godt 7
procentpoint. Omvendt synes hverken tid i læringscaféen eller klassetrin at have en statistisk sikker
betydning for elevernes holdning til læringscaféen. Dette fund kan RBU bruge til at styrke og målrette
arbejdet i læringscaféerne i forhold til drengene.
Tabel 3.6
Regressionsanalyse, vurdering af læringscaféen
Indeks
Skoletrivsel
Over 6 måneder
Piger
7.-9. klassetrin
Anm.:
Note:
Kilde:
Koeff
Standardfejl
p>
Signifikans
-1,64
7,64
-0,69
2,62
3,18
3,04
0,533
0,02
0,82
***
Referencekategorierne er følgende: Køn = dreng, tid i læringscafé = elever, som har været i læringscaféen i under 6 måne-
der, og klassetrin = 3-6 klassetrin. Antal observationer: 56.
Forskelle på gennemsnit er statistisk sikre ved følgende niveauer: *** = p<0,01), ** = p<0,05, *= p<0,10.
Dataindsamling foretaget af VIVE og RBU i efteråret 2017 til foråret 2018. Beregninger foretaget af VIVE.
3.4
Konklusion
Dette kapitel har indledningsvist undersøgt elevernes faglige og trivselsmæssige udvikling ved del-
tagelse i læringscaféerne. Det er sket med udgangspunkt i følgende tre forventninger:
Forventning 1: At eleverne opnår en større skoletrivsel
Forventning 2: At eleverne opnår en større motivation for læring
Forventning 3: At eleverne opnår en større faglig selvtillid
Analysen viser udviklingstendensen fra 1. til 2. nedslag med udgangspunkt i den gruppe af elever,
som har besvaret spørgeskemaet til både 1. og 2. nedslag. Analysen viser en lille stigning i elever-
nes skoletrivsel og faglige selvtillid. Elevernes motivation for skolearbejde er modsat faldet minimalt.
Ingen af de nævnte udviklinger er dog statistisk sikre.
I anden del af analysen belyser vi en række sammenhænge mellem skoletrivsel, faglige selvtillid og
motivation for læring i relation til, hvor længe de har gået i læringscaféen, deres køn og klassetrin.
Derudover viser analysen sammenhængen mellem elevernes oplevelser af læringscaféen og tid i
læringscaféen, køn og klassetrin. Denne del af analysen tager udgangspunkt i 1. nedslag. Denne
del af analysen giver ikke blot et supplerende perspektiv på evalueringens forventninger til projektet,
men besvarer også forventning nr. 4 om elevernes vurdering af læringsmiljøet i læringscaféen på
en mere nuanceret måde, som kan anvendes til at målrette og fokusere læringscaféens fremtidige
virke.
Når det gælder evalueringens første forventning om skoletrivsel, er det et særligt interessant fund,
at elever, som har gået i læringscaféen i over et halvt år, trives markant bedre i skolen, end de
elever, som har gået i læringscaféen i under et halvt år. Den statistisk sikre forskel på de to grupper
er markant på knap 18 procentpoint. Analysen viser endvidere en markant og statistisk sikker sam-
menhæng mellem klassetrin og skoletrivsel. Her er det ganske overraskende, at de ældre elever
vurderer deres skoletrivsel højere end de yngre elever. Dette er interessant, fordi en række under-
søgelser i regi af følgeforskningen viser, at ældre elever i mindre grad er begejstret for skolelivet
(Nielsen, Keilow & Westergaard, 2017). Der er ingen statistisk sikker sammenhæng mellem køn og
26
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
skoletrivsel. Resultaterne vedrørende skoletrivsel peger samlet set i retning af, at læringscaféen kan
skubbe positivt til elevernes trivsel over tid.
Lignende sammenhænge ser vi, når vi undersøger evalueringens anden forventning, faglig selvtillid.
Her viser analysen en sammenhæng mellem tid i læringscaféen og faglig selvtillid. Elever, som har
gået i caféen i over et halvt år, har en statistisk sikker højere faglig selvtillid, end elever, som er gået
i læringscaféen i mindre end et halvt år. Analysen finder ingen statistisk sikker sammenhæng mellem
klassetrin eller køn og faglig selvtillid. Igen peger analysen i retning af, at læringscaféerne kan ind-
virke positivt på elevernes faglige selvtillid, når de har gået der i længere tid.
Når det gælder motivation for læring, finder vi ikke samme tendenser. Her viser analysen først og
fremmest en statistisk sikker forskel på pigernes og drengenes motivation. Pigerne er næsten
10 procentpoint mere motiverede for læring end drengene. Forskellen indikerer forskellige ståsteder
– og udgangspunkter – for læring udelukkende på baggrund af køn, hvilket peger i retning af at sikre
drengenes lyst til at lære i læringscaféen. Derudover er de ældre elever i læringscaféen mere moti-
verede for læring, end de yngre elever er. Det er positivt, hvis man ser på andre undersøgelser af
fx udskolingselever, som dokumenterer faldende motivation for læring desto ældre eleverne bliver.
Det er dog også centralt at påpege, at de yngre elever i denne analyse omvendt har et relativt lavt
niveau af motivation for læring. Det bør også være et fokuspunkt for RBU’s læringscaféer. Denne
forskel er også statistisk sikker.
Afsluttende afdækker analysen også elevernes vurdering af læringsmiljøet i læringscaféen, jf. for-
ventning 4. Analysen finder, at eleverne – uanset klassetrin, køn, og hvor lang tid de har gået i
caféen, er meget glade for læringscaféen. Dog indikerer analysen også en statistisk sikker forskel i
drenges og pigers vurdering og oplevelse af læringscaféen. Piger er således mere positivt indstillede
over for læringscaféen, end drengene er, hvilket igen peger i retning af at indrette læringscaféen, så
den i højere grad imødekommer drengene i læringscaféen. Derudover ser det ikke ud til, at der er
særlige forskelle på, hvor længe eleven har gået i læringscaféen og så oplevelsen af denne.
Selvom første del af analysen ikke peger i retning af nogen progression hos eleverne på tværs af
tid, peger anden del af analysen i retning af, at eleverne kan udvikle sig både trivselsmæssigt og
fagligt i læringscaféen. Der er fx en statistisk sikker sammenhæng mellem tid i læringscaféen og
trivsel og faglig selvtillid, mens der ingen sammenhæng er på tid i læringscaféen og motivation for
læring. Læringscaféen fremstår derfor som en alternativ arena (jf. Ditrichson, 2017), hvor eleverne
kan udvikle sig. I forlængelse af præsentationen af analysens resultater er det dog relevant at
nævne, at evalueringens datagrundlag bygger på relativt få besvarelser. Det kan forklare de relativt
små forskelle, vi ser i udviklingstendenserne, men det betyder også, at resultaterne i analysen, sta-
tistisk sikre eller ej, skal betragtes som indikatorer og umiddelbare tendenser, som bør granskes og
forklares yderligere, hvis der skal siges noget definitivt om læringscaféen. Dette diskuteres yderli-
gere i kaptitel 4. Denne konklusion giver også anledning til at fokusere på, at det særligt er pigerne
på de ældre klassetrin, som har gået i læringscaféen i længere tid, som angiver positive svar. Dette
perspektiv giver også grobund for at fokusere på, hvorfor drengene i mindre grad fx er motiveret for
læring, og hvad læringscaféen kan gøre for at løfte drengene.
27
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
4
Perspektiverende bemærkninger om
evalueringen af læringscaféerne
I dette kapitel forholder vi os til en række analytiske og metodiske aspekter, som har haft betydning
for evalueringsprocessen af Red Barnet Ungdoms læringscaféer.
4.1
Analytiske overvejelser
Læringscaféerne i Red Barnet Ungdom arbejder efter en ramme med tæt skolesamarbejde og aktive
læringsøvelser. Hver læringscafé tilpasses dog den specifikke skolekontekst, men også de konkrete
behov hos den elevgruppe, der benytter sig af tilbuddet. Det giver grobund for en række overvejelser
om de analytiske muligheder for at evaluere den overordnede ramme for læringskonceptet.
Det er retteligt en stor fordel for læringskonceptet at have en relativ stor frihed til at forvalte lærings-
caféen, som den lokale kontekst betinger og tilsiger. Det betyder, at de frivillige – under RBU’s
didaktiske og pædagogiske ramme – kan udøve de forskellige øvelser og aktiviteter med udgangs-
punkt i elevernes behov. Denne frihed giver dog også en række udfordringer og begrænsninger for
evalueringen. Med den overordnede vinkel for evalueringen, har analysen svært ved at identificere
både fremmende og hæmmende forhold ved de respektive, lokale caféer: Det er fx ikke muligt at
vurdere, hvilke dele af læringscaféen som har en positiv betydning for deres udvikling, og hvilke
som evt. har en negativ betydning, idet eleverne vurderer ud fra forskelligartede aktiviteter og ople-
velser. Evalueringen kan give et overordnet blik på elevernes udvikling, men evalueringen kan ikke
sige noget om de mere nuancerede detaljer og forhold.
Det gælder ikke mindst i forhold til gruppen af frivillige, som er det eksekverende, men også vigtigste
led i caféerne. Læringscaféens frivillige klædes på til at udvikle og facilitere aktive læringsøvelser via
kompetenceudviklingstiltag i Red Barnet Ungdom samt diverse inspirationsmaterialer. De frivillige i
læringscaféen er unge mellem 15-30 år, som enten er færdiguddannede eller studerende. De frivillige
har dog ikke nødvendigvis særlige faglige forudsætninger for at arbejde med læring, men er unge
engagerede mennesker, der har lyst og overskud til at lære fra sig, lytte og opmuntre børnene. Det er
i sig selv en vigtig forudsætning, da RBU’s ambition med læringscaféerne også er at sikre en positiv
voksenkontakt, der igen sikrer et godt socialt og fagligt miljø. Men selvom de frivillige får didaktiske
redskaber og kompetenceudvikling i Red Barnet Ungdom, har de utvivlsomt forskellige udgangspunk-
ter for at lære fra sig, didaktisk, pædagogisk og i forhold til opbygning af relationer. De manglende fag-
faglige kompetencer om læring og didaktik hos de frivillige kan have den betydning, at ikke alle meto-
der og aktiviteter implementeres lige virkningsfuldt i læringscaféerne. Derfor kan fremtidige evaluerin-
ger med fordel have en større indsigt om de frivilliges kompetencer og ressourcer.
4.2
Metodiske bemærkninger
Evalueringsprocessen af RBU’s læringscaféer fører også til en række metodiske bemærkninger i
relation til evalueringen og fremtidige undersøgelse af lignende karakter.
Først og fremmest har det været en udfordring at indsamle en tilstrækkelig mængde besvarede
spørgeskemaer på tværs af de tre nedslag. Det har betydet, at 3. nedsalg, som allerede nævnt i
kapitel 1, er fravalgt på grund af manglende antal besvarelser. Det har flere konsekvenser for eva-
lueringen. En første konsekvens er, at det lave antal besvarelser kan være årsag til de manglende
28
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0029.png
statistisk sikre resultater i første del af analysen. Analysen viser trods alt forskelle, men på baggrund
af de få besvarelser, udfordrer det muligheden for at udregne mere sikre resultater. Flere besvarel-
ser ville desuden muliggøre mere avancerede analyser, som potentielt kunne have bidraget med
flere brugbare undersøgelsesresultater om læringscaféerne – eventuelt både positive og negative.
Derfor bør der i fremtidige evalueringer af denne karakter være et særligt fokus på sikre en højere
deltagelse i evalueringerne. Det gælder ikke mindst for at undersøge mere dybdegående, hvilke
elever som forsætter – og trives – i læringscaféen, og hvilke som ikke gør. Der er foretaget en række
frafaldanalyser i denne evaluering, men analyserne har hverken vist markante, ej heller statistisk
sikre forskelle mellem grupperne. Med flere besvarelser vil man dermed også opnå en større indsigt
om de elever, som ikke kommer tilbage til læringscaféen.
En anden metodisk udfordring er, at spørgeskemaet har været ens for alle læringscaféens elever
på tværs af klassetrin
7
. Den metodiske konsekvens er, at spørgeskemaet er udviklet med forholds-
vis simple spørgsmålsformuleringer og få svarkategorier, så de yngre elever også havde mulighed
for at besvare spørgeskemaet (se kapitel 2). Et spørgeskema med både mere nuancerede spørgs-
målsformuleringer og flere svarkategorier til de ældre elever ville have bidraget med en mulighed
for at se en større variation i elevernes svar. Større variation i elevernes svar giver ikke blot mere
information om eleverne, men muliggør også mere sofistikerede analyser. Netop mere nuancerede
svarmuligheder synes relevant i lignende fremtidige projekter. Eleverne i læringscaféerne er børn
og unge, der har brug for ekstra støtte i skolen og til skolelivet generelt. Hjælpen kan de have behov
for på grund af faglige udfordringer, begrænset mulighed for hjælp hjemmefra, behov for faglige
succesoplevelser og alternative måder at lære på, samt på grund af sociale udfordringer i skolen.
Mange af disse børn og unge kan også have svært ved at se sit eget potentiale og tro på egne
evner. Alligevel svarer eleverne generelt meget positivt på spørgsmålene i undersøgelsen. Det kan
virke modstridende, at fagligt og socialt udfordrede elever vurderer deres egen faglige selvtillid højt,
eller at de vurderer, at de har en høj motivation for læring. I fortolkningen af resultaterne er det derfor
vigtigt at have i baghovedet, at der kan være en vis skævhed i resultaterne. En bias, som udspringer
af et eventuelt ønske hos eleverne om at gøre det godt (fordi de netop er glade for caféen og de
frivillige, som analysen også tydeliggør).
En tredje metodisk udfordring, som kan have betydning for undersøgelsens resultater, relaterer sig
til indsamlingsmetode af spørgeskemabesvarelser blandt eleverne. En mulig årsag til den lave svar-
procent kan vi forklare med, at gruppen af elever, som har brugt Red Barnet Ungdoms læringsca-
féer, er fagligt og socialt udfordrede. Det udfordrer givetvis også fremmødet, hvilket også kan være
med til at forklare, hvorfor der er relativt få gengangere på tværs af de tre nedslag. Dette faktum i
kombination med, at læringscaféerne ikke er obligatoriske, gør det centralt at spørge, hvordan eva-
lueringer af projekter, som involverer civilsamfundet og er et frivilligt tilbud til brugere som bærende
instans, bedst muligt evalueres. I dette tilfælde er evalueringsprocessen – i form af spørgeskema-
besvarelser – foregået i læringscaféerne og udført af særlige frivillige evaluatorer fra Red Barnet
Ungdom samt studentermedhjælpere og praktikanter i organisationen, som løbende har besøgt de
forskellige læringscaféer. Det betyder, at elever, som ikke har været til stede i læringscaféen den
dag, spørgeskemabesvarelsen har fundet sted, ikke indgår i datagrundlaget. Med elevernes svin-
gende fremmøde in mente, bør fremtidige evalueringer indkalkulere, hvordan denne gruppe af ele-
ver kan motiveres til at deltage i disse undersøgelser.
7
Det oprindelige design indeholdt spørgeskemaer betinget af klassetrin, men især af praktiske grunde, fx at de frivillige skulle
håndtere flere spørgeskemaer, når de stod ude ved eleverne, blev dette fravalgt til fordel for ét spørgeskema, som kunne
rumme samtlige elever. Det har været en beslutning fra VIVEs side, at det kunne skabe unøjagtigheder i målingen, hvis de
frivillige skulle arbejde med flere forskellige skemaer.
29
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
Litteratur
Andersen, L. B.; Hansen, K. M. & Klemmensen, R. (2012):
Metoder i statskundskab.
København:
Hans Reitzels Forlag.
Bakken, A.; Backe-Hansen, E. & Huang, L. (2013):
Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn.
Slutrapport. Nova Rapport. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Christensen, C. P. & Nielsen, C. P. (2015):
Inklusionspanelet.
Statusnotat 2. København: SFI –
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Dahler-Larsen, P. & Krogstrup, H. K. (2003):
Nye veje i Evaluering. Håndbog i tre evalueringsmo-
deller.
Århus: Forlaget Systime Academic.
Dietrichson, J.; Bøg, M., Filges, T. & Jørgensen, A. K. (2015):
Skolerettede indsatser for børn med
svag socioøkonomisk baggrund. En systematisk forskningskortlægning og syntese.
SFI-rap-
port 15:07. København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Dietrichson, J.; Bøg, M., Filges, T. & Jørgensen, A. K. (2017): Academic interventions for elemen-
tary and middle school students with low socioeconomic status. A systematic review and meta-
analysis.
Review of Educational Research,
87, 243-282.
Egelund, N.; Nordahl, T., Hansen, O.; Andersen, P. G. & Qvortrup L. (2017):
Portræt af elever med
særlige behov. Supplerende undervisning og specialundervisning i 13 kommuner.
Nationalt
Center for Skoleforskning. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Fischer, N. & Klieme, E. (2013):
Quality and effectiveness of German all-day schools. Results of
the study on the development of all-day schools.
Frankfurt: German Institute of Educational
Research.
Jensen, V. M.; Arendt, K. S Nielsen, C. P & Weber, A. (2018):
Lektiehjælp og faglig fordybelse. En
beskrivelse af reformelementet fra skoleledernes, lærernes, forældrenes og elevernes per-
spektiv.
VIVE Rapport. København: VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd.
Keilow, M. & Holm, A. (2014):
Notat om etablering af måleinstrument for elevadfærd og -holdnin-
ger vha. baseline-data fra skolereformundersøgelsen.
København: SFI – Det Nationale Forsk-
ningscenter for Velfærd.
Kjer, M.G., C.P. Nielsen & M. Friis-Hansen (2018):
De yngste elevers hverdag i folkeskolen. En
kvalitativ undersøgelse i folkeskolereformens tredje år.
København: VIVE – Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kjer, M.; Jørgensen, R. C. H., Mehlsen, L. & Jakobsen, V. (2016):
Effektfulde indsatser i boligom-
råder til at forbedre børns skolegang og uddannelse og forældres arbejdsmarkedsparathed.
Systematisk forskningsoversigt, nr. 2 og 3 af 4.
København: SFI – Det Nationale Forsknings-
center for Velfærd, 16:12.
Kjer, M. G.; Baviskar, S. & Winter, S. C. (2015):
Skoleledelse i folkeskolereformens første år. En
kortlægning.
SFI 15:40. København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
Nielsen, C. P.; Keilow, M. & Westergaard, C. (2017):
Elevernes oplevelser af skolen i folkeskoler-
formens tredje år. En kortlægning.
København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analyse-
center for Velfærd.
Nielsen, C. P. & Skov, P. R. (2016):
Støtte til elever med særlige behov. En kvantitativ beskrivelse
med udgangspunkt i Inklusionspanelet.
København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd.
Nielsen, C. P. & Rangvid, B. S. (red.) (2016):
Inklusion i folkeskolen. Sammenfatning af resulta-
terne fra Inklusionspanelet.
København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd,
16:29.
Pless, M.; Katznelson, N., Hjort-Madsen P. & Nielsen A.M.W. (2015):
Unges motivation i udskolin-
gen – Et bidrag til teori og praksis om unges lyst til læring i og udenfor skolen.
Aalborg Univer-
sitetsforlag.
Stubager, R. & Sønderskov, K. M. (2011):
Forudsætninger for lineær regression og variansanalyse
efter mindste kvadraters metode.
5. udg. Aarhus: Aarhus Universitet.
Undervisningsministeriet (2013):
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen.
Kø-
benhavn: Undervisningsministeriet, 7. juni 2013.
31
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Udgivelser fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd om børn og unge i sårbare positioner og civilsamfundets støtte m.m.
2855509_0032.png