Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 422
Offentligt
2853410_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. april 2024
Sagsnummer: 2024-314
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag om godkendelse
af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP915635 i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fø-
devarer og foderstoffer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 26. april 2024.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 422: Grundnotat om genetisk modificeret majs DP915635, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2853410_0002.png
Den 16. april 2024
FVM 350
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om godkendelse af produkter, der indeholder, består
af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP915635 i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modifice-
rede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end føde-
varer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP915635 i
henhold til GMO-forordningen (komitesag). Godkendelsen omfatter import og forarbejdning samt fø-
devare- og foderbrug på lige fod med eksisterende produkter af majs. Godkendelsen omfatter ikke
dyrkning i EU. Majs DP915635 har fået tilført generne ipd079Ea, mo-pat og pmi, som gør majsplanten
modstandsdygtig over for angreb af majsrodbiller og tolerant over for herbicider baseret på glufosi-
nat. Majsen indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den Europæiske Fødevaresikkerheds-
autoritet (EFSA) har konkluderet, at den genmodificerede majs er lige så sikker at anvende som til-
svarende ikke-genmodificerede majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sund-
hed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende, danske eksperter ved DTU Fødevare-
instituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering, også i en dansk kontekst. Forslaget for-
ventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den
26. april 2024. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark
og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end fødeva-
rer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs DP915635, efter
reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF). Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 422: Grundnotat om genetisk modificeret majs DP915635, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2853410_0003.png
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller
inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget, inden for to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Af-
giver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgi-
ver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 26. april 2024.
Formål og indhold
I december 2020 indsendte virksomheden Pioneer Overseas Corporation, Inc. en ansøgning om god-
kendelse af fødevarer, foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller
er fremstillet af genetisk modificeret majs DP915635 i henhold til reglerne i GMO-forordningen. For-
målet er import og markedsføring af afgrøden eller produkter heraf til anvendelse som fødevarer og
foder eller fremstilling heraf, samt til andre formål, som ikke er fødevarer eller foder. Ansøgningen om-
fatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Majs DP915635 har fået tilført generne
ipd079Ea, mo-pat
og
pmi,
som gør majsplanten modstandsdyg-
tig over for angreb af majsrodbiller og tolerant over for herbicider baseret på glufosinat. Majsen inde-
holder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen
adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke-genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) kom den 17. januar 2024 med en udtalelse om
sikkerheden af majsen til de ansøgte formål. Udtalelsen er udarbejdet som led i ansøgningsproceduren
for godkendelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i henhold til forordning (EF)
1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.
EFSA har konkluderet, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs
til de ansøgte formål. EFSA har desuden vurderet, at den af ansøger indsendte miljømæssige overvåg-
ningsplan er dækkende for de påtænkte anvendelser af produktet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring
af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller er frem-
stillet af majs DP915635. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års-fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs DP915635 skal
i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeret
majs”
eller ”frem-
stillet af genetisk modificeret majs” i overensstemmelse med de almindelige GMO-mærkningsregler.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 422: Grundnotat om genetisk modificeret majs DP915635, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end føde-
vare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige frø af den genmodificerede majs.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget ikke vil have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet det vil muliggøre, at danske virksomheder
kan indkøbe råvarer på verdensmarkedet, selvom den pågældende genmodificerede variant skulle fore-
komme heri som resultat af dyrkning i tredjelande. Omvendt vil en manglende godkendelse forventeligt
have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, da det vil
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet, eftersom danske virk-
somheder dermed skal sikre sig, at den konkrete genmodificerede majs ikke indgår i råvarerne. God-
kendelsen af majs DP915635 forventes ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs DP915635 konklu-
derer EFSA, at majsen ved de påtænkte anvendelser er lige så sikker som tilsvarende konventionel, ikke-
genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og
foder vurderes og reguleres under EU’s pesticidregler, ikke under GMO-reglerne.
Eventuelle restindhold
af pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrøder.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan til-
slutte sig EFSA’s vurdering af, at
majs DP915635 er lige så sikre som konventionel (ikke-genmodificeret)
majs.
Landbrugsstyrelsen har bedt Aarhus Universitet (AU) om at vurdere de natur- og miljømæssige konse-
kvenser ved godkendelse af majs DP915635.
AU har vurderet, at EFSA’s
risikovurdering er relevant for
danske forhold, og at risikoen for uønskede effekter på natur og miljøet som følge af import af majs
DP915635 vil være ubetydelige. AU har endvidere vurderet, at den generelle overvågningsplan dækker
behovet for overvågning. Vurderingen er hermed
i overensstemmelse med EFSA’s vurdering.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 422: Grundnotat om genetisk modificeret majs DP915635, komitésag, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2853410_0005.png
DI Fødevarer bakker op om godkendelse til markedsføring af produkterne til de ansøgte formål og læg-
ger vægt på, at EFSA har konkluderet, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-gen-
modificerede majs til de ansøgte formål.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komitéafstemninger
blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-forord-
ningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forventes at
blive sendt til appeludvalget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af majs DP915635 giver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den bag-
grund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4