Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 253
Offentligt
2852030_0001.png
Bekendtgørelse om frisættelse af eldata
I medfør af § 22, stk. 5, § 28, stk. 2, § 87, stk. 1, nr. 7 og 9, og § 90, nr. 1 i lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober 2023, som ændret ved § 1, nr. 37
og 38 i lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love nr. 2605 af 28.
december 2021, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
1366 af 28. september 2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at frisætte alle netvirksomheders data om elforbrug
og elproduktion til samfundsnyttig udvikling af elmarkedet og fleksibel udnyttelse af
distributionsnettet samt opfyldelse af databrugernes behov.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på data om elforbrug og elproduktion i
netvirksomheden besiddelse, som indsamles via Energinets DataHub.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) API: Et API (Application Programming Interface) er en programmeringsgrænseflade,
som bruges til at overføre data mellem softwareapplikationer på en formaliseret måde.
2) Databrugere: Aktører, som anvender eller kan anvende data frisat af netvirksomhederne.
3) Dataformater: Henviser til måden, som data er struktureret på, som f.eks. CSV, XML og
JSON.
4) DataHub: Som defineret i § 5, nr. 6, i lov om elforsyning.
5) Elforbrugsdata: Data om elforbrug indsamlet fra målepunker, herunder fra
afregningsmålere, som ejes af netvirksomheden og er i drift, der er omfattet af
bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser om frisættelse af el-data, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2852030_0002.png
6) Elproduktionsdata: Data om elproduktion indsamlet fra målere, der registrerer
elproduktionen, som leveres til distributions- og transmissionsnettet.
7) Frisætte: Offentliggøre data uden beregning for databrugere.
8) Metadata: Data om andre data, f.eks. oplysninger om dataejer, tidspunkt for indsamling,
formål for indsamling og af hvem samt opdateringsfrekvens mv.
9) Netvirksomhed: Som defineret i § 5, nr. 26, i lov om elforsyning.
Kapitel 2
Frisættelse af netvirksomhedernes data
§ 4.
Netvirksomheden skal f.eks. ved høring inddrage databrugerne for at sikre, at data
om elforbrug og elproduktion frisættes under hensyntagen til databrugernes behov og
effektive anvendelse.
Stk. 2. Netvirksomheden skal så vidt muligt berige datasæt i deres besiddelse, hvis det
forbedrer databrugernes effektive anvendelse af data.
§ 5.
Netvirksomheden kan ikke opkræve betaling for adgang til frisat data.
Kapitel 3
Data fra DataHub, samarbejde og databehandling
§ 6.
Netvirksomheden data om elforbrug og elproduktion som indsamles via Energinets
DataHub, jf. elforsyningslovens § 22, stk. 3, skal frisættes via Energinets IT-platform, f.eks.
Energi Data Service.
§ 7.
Netvirksomhederne og Energinet skal indgå en samarbejdsaftale i overensstemmelse
med kravene i denne bekendtgørelse, og som regulerer frisættelse af data efter § 6.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser om frisættelse af el-data, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2852030_0003.png
§ 8. Netvirksomhederne
skal i samarbejde med Energinet sikre en fælles frisættelse af
data om elforbrug og elproduktion, som indeholder følgende:
1) Metode til systematisering, anonymisering og offentliggørelse af data
2) Dataformater og metadata
a. Data skal frisættes i bredt anvendelige formater, der ikke er bundet op på
anvendelse af proprietær software.
b. Data skal frisættes via udstillingsmetoder, der understøtter en bred og nemt
tilgængelig anvendelse, herunder via API.
3) Vejledning til databrugere med information om:
a. Hvilke data der frisættes
b. Adgang til frisat data
c. Beskrivelse af metadata om frisat data
Stk. 2. Netvirksomhederne skal i samarbejde med Energinet sikre, at frisat data opdateres
løbende og som minimum en gang i døgnet.
§ 9.
Netvirksomhederne skal i samarbejde med Energinet sikre, at data om elforbrug og
elproduktion, der kan indeholde personoplysninger eller forretningshemmeligheder, jf. § 2,
stk. 1 i lov om forretningshemmeligheder, anonymiseres inden offentliggørelse.
Stk. 2. Anonymisering af personoplysninger eller forretningshemmeligheder skal ske, så
databrugerne sikres mest mulig værdi af den frisatte data under anvendelse af passende
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger.
Kapitel 4
Plan for frisættelse af eldata og godkendelse
§ 10.
Alle netvirksomhederne skal udarbejde én samlet plan for frisættelse af data, som
skal indgives til Energistyrelsen.
Stk. 2. Netvirksomhedernes plan for datafrisættelse skal som minimum indeholde
følgende:
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser om frisættelse af el-data, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2852030_0004.png
1) En beskrivelse af hvordan databrugerne er identificerede, herunder hvordan deres
behov er inddraget i forbindelse med fastlæggelse af datafrisættelsen, samt en
redegørelse om databrugernes kommentarer til de data, der planlægges frisat, jf. § 4.
2) Beskrivelse af hvordan data frisættes, herunder hvordan databrugerne kan få adgang
til data, jf. § 8, stk. 1, nr. 1 og 2.
3) Dokumentation for analyser og risikovurderinger vedrørende den valgte
anonymiseringsteknik for personoplysninger og forretningshemmeligheder, jf. § 9.
4) Beskrivelse af oplysningsmateriale og servicefunktioner vedrørende frisat data til
databrugerne, jf. § 8, stk. 1, nr. 3.
5) En samarbejdsaftale med Energinet, jf. § 7.
6) En tidsplan for implementering af planen.
§ 11.
Energistyrelsen godkender netvirksomhedernes plan for frisættelse af data om
elforbrug og elproduktion, såfremt planen opfylder kravene i §§ 4, 8, 9 og 10, dog ikke
forhold der vedrører databeskyttelse.
Stk. 2. Energistyrelsen kan i forbindelse med godkendelsen efter stk. 1, fastsætte vilkår
om, at netvirksomheden skal:
1) sikre tilpasning af angivne forhold i henhold til krav efter denne bekendtgørelse,
2) udarbejde supplerende dokumentation mv., der indeholder en nærmere beskrivelse
af punkter, jf. § 10,
3) efter anmodning meddele fornødne oplysninger til Energistyrelsen til brug for
vurdering af planen.
Stk. 3. Energistyrelsen fastsætter i forbindelse med godkendelse en frist for tilpasning af
planen, jf. stk. 2.
§ 12.
Planen for datafrisættelses skal være modtaget af Energistyrelsen seneste ved
udgangen af december 2024.
Stk. 2. Energistyrelsen godkender planen efter stk. 1 senest 2 måneder efter sagen er fuldt
oplyst.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser om frisættelse af el-data, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2852030_0005.png
Stk. 3. Energistyrelsen kan i forbindelse med en betinget godkendelse fastsætte en frist for
tilpasning af planen.
Stk. 4. Netvirksomhedernes plan for frisættelse af data offentliggøres på Energistyrelsens
hjemmeside www.ens.dk.
§ 13.
Netvirksomhederne gennemfører den godkendte plan.
Kapitel 5
Tilsyn og påbud
§ 14.
Netvirksomhederne udarbejder årligt én samlet redegørelse for datafrisættelsen, jf.
stk. 3, og ét forslag til en revideret plan af datafrisættelses, jf. stk. 5.
Stk. 2. Energistyrelsen kan bede netvirksomhederne om at redegøre for bestemte forhold i
forbindelse med den årlige redegørelse og revision af planen.
Stk. 3. Redegørelsen efter stk. 1, skal omfatte følgende forhold:
1)
2)
3)
4)
Status på efterlevelse af den godkendte plan, jf. § 10.
Statistik over anvendelse af frisatte data, eksempelvis i form af udtræk og opslag.
Omfang af henvendelser fra databrugere vedrørende frisat data mv.
Opdateret risikovurdering i forhold til databehandling, herunder behov for nye
tiltag til anonymiseringsteknikker mv. på baggrund af eventuelle ændrede
forudsætninger.
5) Overvejelser og forslag til ændring af frisat data, herunder metode til udtræk af
data, servicering af databrugere mv.
Stk. 4. Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt netvirksomhedernes redegørelse
opfylder kravene i denne bekendtgørelse. Energistyrelsen kan i afgørelsen fastsætte vilkår
om, at netvirksomhederne skal sikre tilpasning af angivne forhold. Energistyrelsen
fastsætter i afgørelsen en frist for efterlevelse af vilkår.
Stk. 5. Forslaget til en revideret plan for datafrisættelsen skal omfatte de forhold, som er
beskrevet i § 10. Den reviderede plan kan baseres på den sidst godkendte plan med de
ændringer, som netvirksomhederne foreslår gennemført på grundlag af redegørelsen i stk. 3.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser om frisættelse af el-data, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2852030_0006.png
Stk. 6. Energistyrelsen godkender forslaget til en revideret plan for datafrisættelse.
Energistyrelsen kan i forbindelse med godkendelsen fastsætte vilkår om, at
netvirksomhederne skal tilpasse nærmere angivne forhold i forslaget til planen.
Energistyrelsen fastsætter en frist for tilpasning af fastsatte vilkår.
Stk. 7. Netvirksomhederne skal udarbejde og indsende den samlede redegørelse for, samt
revisionen af plan for datafrisættelse i forbindelse med det årlige tilsyn med
netvirksomhedernes bevillinger, jf. § 51, stk. 1, i lov om elforsyning.
Stk. 8. Energistyrelsen kan i særlige tilfælde meddele netvirksomhederne dispensation fra
stk. 1.
§ 15.
Energistyrelsen kan give påbud til en netvirksomhed om, at udføre nærmere angivne
datafrisættelsesaktiviteter eller opfylde nærmere angivne samarbejdsforpligtelser i
overensstemmelse med denne bekendtgørelse, hvis virksomheden:
1) Tilsidesætter vilkår mv. i Energistyrelsens godkendelse efter § 11 og § 14, stk. 5 og 6.
2) Undlader at gennemføre forpligtelser efter §§ 4-9.
Stk. 2. Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed om sikring af planlagte
datafrisættelsesaktiviteter, jf. § 8, stk. 1 eller § 10, eller en indgået aftale ikke kan
overholdes, kan Energistyrelsen ved påbud fastlægge vilkår for udførelse af den pågældende
datafrisættelsesaktivitet eller aftale.
Stk. 3. Energistyrelsen fører tilsyn med efterlevelsen af påbud efter stk. 1-2.
§ 16.
Energistyrelsen fører tilsyn med den overordnede overholdelse af denne
bekendtgørelse.
Kapitel 6
Klage-, straffe-, og ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 17.
Afgørelser truffet af Energistyrelsen efter denne bekendtgørelse kan påklages til
Energiklagenævnet.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 253: Orientering om ekstern høring af tre bekendtgørelser om frisættelse af el-data, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2852030_0007.png
Stk. 2. Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt.
§ 18.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den
netvirksomhed, som:
1) Tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 15.
2) Afgiver urigtige oplysninger eller undlader at afgive oplysninger om forhold,
hvorom virksomheden er forpligtet til at give oplysninger til Energistyrelsen eller
anden myndighed efter bestemmelser i denne bekendtgørelse. Dette gælder uanset
om oplysningerne er afgivet direkte over for Energistyrelsen eller anden
myndighed eller til et samarbejdsorgan med henblik på videregivelse til
Energistyrelsen eller anden myndighed.
3) Tilsidesætter forpligtelser efter §§ 4-9.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2024.
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]