Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 248
Offentligt
2849786_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. april 2024
J nr.
2024-980
Orientering om den nationale drivhusgasopgørelse for 2022
Til udvalgets orientering kan jeg oplyse, at der er udarbejdet og indsendt en na-
tional drivhusgasopgørelse for 2022 til EU.
Udledninger i 2022
Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) på Aarhus Universitet har på Dan-
marks vegne medio marts indberettet den nationale drivhusgasopgørelse for
2022 til EU. DCE har i opgørelsen anvendt den nye viden om lavbundsjorde,
som udvalget modtog en orientering om den 10. januar 2024.
Resultatet af den nationale opgørelse for 2022 er vist i tabel 1 sammen med de
opdaterede opgørelser for de forudgående 3 år.
Som det fremgår af tabel 1, var Danmarks samlede drivhusgasudledning faldet
til 41,8 mio. ton CO
2
e i 2022. Fra 2021 til 2022 er der tale om et fald i nettoud-
ledningen på ca. 3,5 mio. ton CO
2
e. Som vist i tabel 1 består faldet dels af et
fald på 1,1 mio. ton CO
2
e fra energiproduktion og energianvendelse, et fald på
0,2 mio. ton CO
2
e fra procesudledninger, et fald på 0,3 mio. ton CO
2
e fra land-
brug og et fald på 0,6 mio. ton CO
2
e fra LULUCF.
I forhold til 2019 (dvs. før COVID-19) til 2022, er der tale om et fald i Danmarks
nettoudledning af drivhusgasser på 5,1 mio. ton CO
2
e.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering om den nationale drivhusgasopgørelse for 2022, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2849786_0002.png
Tabel 1.
Resultater for 2019-2022 i den nye nationale drivhusgasopgørelse
2019
2020
2021
2022
Udvikling
fra 2021
til 2022
Mio. ton CO
2
e
Energiproduktion og energian-
vendelse
Procesudledninger
Landbrug
Affald (forbrænding er her un-
der energi)
Indirekte CO
2
I alt (uden LULUCF)
LULUCF
I alt (med LULUCF)
30,1
1,8
11,9
1,1
0,3
45,3
1,5
46,8
27,2
1,9
12,1
1,1
0,3
42,6
1,3
43,9
28,5
1,8
11,8
1,2
0,3
43,6
0,2
43,8
27,4
1,7
11,5
1,2
0,2
42,1
-0,4
41,7
-1,1
-0,2
-0,3
0,0
0,0
-1,5
-0,6
-2,1
-2,7
-0,1
-0,4
+0,1
-0,1
-3,2
-1,9
-5,1
Udvikling
fra 2019
til 2022
Anm.: Sammenregninger er foretaget før afrunding, hvorfor der kan være afvigelser i tabellen.
Kilde: DCE
Indregning af Nord Stream udledninger
I henhold til EU-reglerne sendte DCE en foreløbig version af opgørelsen til EU
den 15/1. Heri havde DCE medregnet Nord Stream udledningerne i den danske
eksklusive økonomiske zone (EØZ) som en del af Danmarks samlede nationale
drivhusgasudledning i 2022.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Udenrigsministeriet har gjort DCE
opmærksom på, at der ikke ses at være folkeretligt grundlag for, at udlednin-
gerne skal tælle med i Danmarks drivhusgasopgørelse. DCE har forholdt sig til
denne information og på den baggrund konkluderet, at udledningerne ikke skal
tælles med i Danmarks drivhusgasopgørelse. Det stemmer også overens med
de svenske myndigheder, som på samme grundlag har konkluderet, at udled-
ningerne ikke skal indgå i Sveriges drivhusgasopgørelse.
Nord Stream-udledningerne indgår på den baggrund ikke i DCE’s opgørelse af
Danmarks samlede drivhusgasudledning i 2022. Efter aftale med EU-kommissi-
onen har DCE i den ledsagende dokumentationsrapport redegjort for hændel-
sen, den estimerede udledning og det juridiske grundlag for at udledningen ikke
skal indgå i opgørelsen af Danmarks samlede nationale drivhusgasudledning.
Genberegning af Danmarks historiske drivhusgasudledning
I den nye nationale drivhusgasopgørelse er der ligeledes foretaget genberegnin-
ger af opgørelserne af Danmarks drivhusgasudledning for perioden 1990-2021.
Genberegningerne relaterer sig både til ny viden om de historiske data og emis-
sionsfaktorer, samt udvikling af de opgørelsesmetoder, der anvendes.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering om den nationale drivhusgasopgørelse for 2022, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2849786_0003.png
De største justeringer i forhold til indberetningen for 2021 i 2023 ligger inden for
LULUCF-sektoren fra en opjustering er på +0,1 mio. ton CO
2
e i 2006 til en ned-
justering svarende til -2,2 mio. ton CO
2
e i 2021, som især skyldes den nye viden
om lavbundsjorde.
For energisektoren er der gennemgående tale om en mindre opjustering på
mellem 0,05 og 0,26 mio. ton CO
2
e. For landbrug er der - på nær meget små
opjusteringer 1994-2000 - tale om nedjusteringer, der er størst i de seneste par
år (2020 og 2021), hvor nedjusteringerne ligger på ca. 0,3 mio. ton CO
2
e. Desu-
den er der foretaget mindre nedjusteringer af de historiske udledninger inden for
affald på mellem 0,01 og 0,05 mio. ton CO
2
e.
For den samlede drivhusgasudledning er der på nær enkelte modsatrettede ud-
sving generelt tale om en udvikling fra opjusteringer frem til 2007 og nedjusterin-
ger derefter med ovennævnte ændringer for LULUCF-sektoren som de mest ud-
slagsgivende justeringer.
Manko for 2025- og 2030-målene ifm. Klimastatus- og fremskrivning 2024
Det understreges, at der fra år til år forekommer en lang række ændringer i de
forventede udledninger i alle sektorer, som kan påvirke den samlede reduktions-
manko. Der kan ikke på baggrund af den foreløbige opgørelse af drivhusgasud-
ledningerne for 2022 drages nogen endelig konklusion om reduktionsmanko-
erne for 2025 og 2030 i Klimastatus- og fremskrivning 2024 (KF24).
Det bemærkes, at der løbende arbejdes på at forbedre opgørelserne, hvormed
der hvert år potentielt kan forekomme justeringer i de historiske tal.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3