Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2837227_0001.png
Europa-Kommissionen - Pressemeddelelse
Vores første strategi for forsvarsindustrien nogensinde og et nyt
forsvarsindustriprogram skal forstærke Europas beredskab og sikkerhed
Brussels, den 5. marts 2024
Europa-Kommissionen og den højtstående repræsentant fremlagde i dag
den første strategi for den
europæiske forsvarsindustri nogensinde
på EU-plan og foreslog en række nye ambitiøse tiltag til
støtte for forsvarsindustriens konkurrenceevne og beredskab.
For to år siden markerede Ruslands uberettigede og igangværende angrebskrig mod Ukraine, at der
atter udspiller sig en højintensiv konflikt på vores kontinent. Strategien for den europæiske
forsvarsindustri (EDIS) indeholder en klar, langsigtet vision for at sikre beredskab i Den Europæiske
Unions forsvarsindustri. Som et første umiddelbart og centralt middel til at gennemføre strategien
fremsætter Europa-Kommissionen i dag et
lovgivningsforslag om et program for den europæiske
forsvarsindustri
(EDIP) og rammeforanstaltninger til sikring af rettidig tilgængelighed og udbud af
forsvarsprodukter.
Strategien beskriver de udfordringer, som det europæiske forsvarsteknologiske og -industrielle
grundlag (EDTIB) i øjeblikket står over for, men beskriver også muligheden for at udnytte dens fulde
potentiale og udstikker en kurs for næste årti. For at øge den europæiske forsvarsindustris beredskab
bliver EU-landene nødt til at
investere mere, investere bedre, investere sammen
og
investere
europæisk.
For at støtte EU-landene i at nå disse mål indeholder strategien for den europæiske
forsvarsindustri en række tiltag, som sigter på at:
støtte en mere effektiv tilkendegivelse af EU-landenes kollektive forsvarsbehov. Dette vil være
baseret på eksisterende instrumenter og initiativer såsom kapacitetsudviklingsplanen (CDP),
den samordnede årlige gennemgang vedrørende forsvar (CARD) og det permanente
strukturerede samarbejde (PESCO). Det vil blive understøttet af incitamenter til samarbejde
imellem EU-landene i forbindelse med indkøb af forsvarskapaciteter
sikre tilgængeligheden af alle forsvarsprodukter gennem et mere reaktionsdygtigt EDTIB,
uanset omstændigheder og tidshorisont. EU-landenes og den europæiske forsvarsindustris
investeringer i udvikling og markedsføring af fremtidens avancerede forsvarsteknologier og -
kapaciteter vil blive støttet. Der foreslås også foranstaltninger til at sikre, at EDTIB har sine
behov dækket – selv i krisetider – for derigennem at styrke EU's forsyningssikkerhed
sikre, at de nationale budgetter og EU-budgettet med de nødvendige midler støtter
tilpasningen af den europæiske forsvarsindustri til den nye sikkerhedssituation
integrere et fokus på forsvarsberedskab i alle politikområder, navnlig ved at opfordre til en
revision af Den Europæiske Investeringsbanks udlånspolitik i år
udvikle tættere forbindelser med Ukraine gennem landets deltagelse i EU-initiativer til støtte
for forsvarsindustrien og stimulere til samarbejde mellem EU's og Ukraines forsvarsindustri
samarbejde med NATO og med vores strategiske, ligesindede og internationale partnere samt
at arbejde tættere sammen med Ukraine.
Strategien opstiller indikatorer, som skal måle EU-landenes fremskridt hen imod at opnå beredskab i
forsvarsindustrien. EU-landene opfordres til:
at nå op på at indkøbe mindst 40 % af deres forsvarsmateriel på en samarbejdsbaseret måde
inden 2030
at sikre, at værdien af handel med forsvarsmateriel inden for EU udgør mindst 35 % af
værdien af EU's forsvarsmarked inden 2030
at gøre jævne fremskridt hen imod at bruge mindst 50 % af deres budget til indkøb af
forsvarsmateriel på at foretage indkøb inden for EU inden 2030 – og 60 % inden 2035.
Programmet for den europæiske forsvarsindustri
(EDIP) er det nye lovgivningsinitiativ, som vil
udgøre den konkrete overgang fra de kortsigtede nødforanstaltninger, der blev vedtaget i 2023 og
udløber i 2025, til en mere strukturel og langsigtet tilgang til at sikre forsvarsindustriens beredskab.
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: EU kommissionens forsvarsindustrielle strategi
2837227_0002.png
Dette vil sikre kontinuitet i støtten til det europæiske forsvarsteknologiske og -industrielle grundlag,
således at det hurtigt kan tilpasses til den nye virkelighed.
EDIP indeholder både finansierings- og lovgivningsmæssige aspekter. EDIP vil mobilisere
1,5 mia.
EUR fra EU-budgettet i perioden 2025-2027
til yderligere at styrke EDTIB's konkurrenceevne.
Den finansielle støtte fra EDIP vil navnlig udvide interventionslogikken i EDIRPA (finansiel støtte fra
EU-budgettet for at kompensere for kompleksiteten af samarbejdet mellem EU-landene i
indkøbsfasen) og ASAP (finansiel støtte til forsvarsindustrier, som øger deres produktionskapacitet)
for at tilskynde EDTIB til yderligere investeringer. EDIP vil ligeledes støtte industrialisering af
produkter, der er udviklet under samarbejdsbaserede FoU-tiltag med støtte fra Den Europæiske
Forsvarsfond. EDIP's budget kan også bruges til at oprette en fond til fremskyndelse af omstillingen
af forsvarsforsyningskæder (FAST). Denne nye fond vil sigte mod at lette adgangen til låne- og/eller
egenkapitalfinansiering for SMV'er og små midcapselskaber, som industrialiserer forsvarsteknologier
og/eller fremstilling af forsvarsprodukter. EDIP's budget vil endvidere styrke EU's forsvarsindustrielle
samarbejde med Ukraine og støtte udviklingen af landets forsvarsindustrielle og teknologiske
grundlag. Med henblik herpå kunne EDIP muligvis trække på yderligere midler fra de uventede
fortjenester, der hidrører fra immobiliserede russiske statsejede aktiver (med forbehold af Rådets
afgørelse om den højtstående repræsentants forslag).
Med hensyn til de lovgivningsmæssige aspekter indeholder EDIP løsninger, som vidner om
nytænkning. Det vil indføre en ny retlig ramme, strukturen for det europæiske
forsvarsmaterielprogram (SEAP), for at lette og opskalere EU-landenes samarbejde om
forsvarsmateriel i fuld komplementaritet med PESCO-rammen. Dette indebærer desuden en EU-
dækkende ordning for forsyningssikkerhed for forsvarsmateriel, hvilket vil sikre konstant adgang til
alle nødvendige forsvarsprodukter i Europa og skabe en ramme for en resolut indsats over for
eventuelle fremtidige forsyningskriser for forsvarsprodukter. Derudover vil EDIP gøre det muligt at
iværksætte europæiske forsvarsprojekter af fælles interesse, potentielt med finansiel støtte fra EU.
Endelig foreslår EDIP, at der oprettes en forvaltningsstruktur, hvor EU-landene inddrages fuldt ud,
for at sikre overordnet sammenhæng i EU's indsats inden for forsvarsindustrien (udvalget for
forsvarsindustriens beredskab).
En stærkere og mere reaktionsdygtig europæisk forsvarsindustri vil være til gavn for EU-landene og i
sidste ende for EU-borgerne. Det vil også være til gavn for EU's vigtigste partnere, deriblandt NATO
og Ukraine.
Yderligere oplysninger
Spørgsmål og svar
Faktablad om EDIS
Faktablad om EDIP
Forslag til forordning om EDIP
Strategien for den europæiske forsvarsindustri
IP/24/1321
Quotes:
"I dag vedtager vi en strategi for den europæiske forsvarsindustri og fremsætter et forslag til et program for den europæiske
forsvarsindustri. Vi gør dette som reaktion på ændringer i Europas sikkerhedsparadigme. Vores forsvarsudgifter bliver brugt på
alt for mange forskellige våbensystemer, der primært indkøbes fra lande uden for EU. Nu hvor forsvarsbudgetterne i samtlige
EU-lande stiger kraftigt, bør vi investere bedre, hvilket første og fremmest vil sige, at vi skal investere sammen og investere
europæisk. Dette vil sætte os i stand til at overgå fra kriseindsatsorienteret tilstand til en tilstand med strukturelt
forsvarsberedskab. Det vil foregå på en måde, der integrerer Ukraine tæt."
Margrethe Vestager, ledende næstformand med ansvar for et Europa klar til den digitale tidsalder - 05/03/2024
"Ruslands uberettigede angrebskrig mod Ukraine har indebåret, at der atter føres en højintensiv krig i Europa. Efter årtier med
underforbrug er vi nu blevet nødsaget til at investere mere i forsvar, men vi skal gøre det bedre og sammen. En stærk,
modstandsdygtig og konkurrencedygtig europæisk forsvarsindustri er en strategisk nødvendighed og en forudsætning for at
styrke vores forsvarsberedskab. Vi er også mødt til at optrappe vores militære støtte til Ukraine, bl.a. ved at støtte landets
forsvarsindustrielle grundlag. Denne strategi markerer et paradigmeskift hen imod en Union, der er en stærk sikkerheds- og
forsvarsaktør og en bedre partner i overensstemmelse med målene i det strategiske kompas."
Højtstående repræsentant og næstformand Josep Borrell - 05/03/2024
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: EU kommissionens forsvarsindustrielle strategi
2837227_0003.png
"I dag viser Den Europæiske Union igen vores faste vilje til og engagement i at udvide vores forsvar og vores støtte til Ukraine.
Med vores nye strategi for forsvarsindustrien skaber Unionen en klar vision for at forstærke vores forsvarsindustrielle
beredskab. Med programmet for den europæiske forsvarsindustri fremlægger Kommissionen her og nu et ambitiøst instrument
til konkret at påbegynde gennemførelsen af strategien. Der er atter udbrudt en højintensiv konflikt på vores kontinent, så
Europa kan ikke tøve yderligere med at styrke det europæiske forsvarsteknologiske og -industrielle grundlags evne til at
producere mere og producere hurtigere."
Thierry Breton, kommissær med ansvar for det indre marked - 05/03/2024
Pressehenvendelser:
Johanna BERNSEL
(+32 2 298 66 99)
Nabila MASSRALI
(+32 2 298 80 93)
Flore BOUTIER
(+32 2 296 60 43)
Xavier CIFRE QUATRESOLS
(+32 2 297 35 82)
Borgerhenvendelser:
Europe Direct
på tlf.
00 800 67 89 10 11
eller pr.
mail
Related media
Read-out of the weekly meeting of the von der Leyen Commission by Margrethe Vestager, Executive Vice-President, Josep
Borrell Fontelles, Vice-President, and Thierry Breton, European Commissioner, on the European Defence Industrial Strategy
and the European Defence Industry Programme