Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2844349_0001.png
Notat om dialog med regioner og kommuner
Center
Center for strategisk kommu-
nikation og Ledelsesbetjening
Kontor
Kontor for tværgående politik
Dato
1. marts 2024
J nr.
2024 - 1084
Tidsplan
Ikke relevant
Udgiftsprofil
Ikke relevant
Risici
Ikke relevant.
Afvigelser og årsager i forhold til det forudsatte i aftalen
I 2020 indgik den daværende transportminister klimsamarbejdsaftaler om grøn kol-
lektiv trafik med landets seks største kommuner og de fem regioner. Kommunerne
og regionerne blev på den ene side forpligtet til, at nye udbud af busser skal have
et krav om at være fossilfri eller nulemission, mens staten på den anden side for-
pligter sig til at arbejde med en række aftalepunkter, der kan understøtte kommuner
og regioner i den grønne omstilling.
Siden aftalen blev indgået, har den teknologiske udvikling medført, at nulemissions-
busser ud fra en samlet økonomisk betragtning ofte er lige så konkurrencedygtige
som fossile busser. Dette skyldes, at selvom anskaffelsesprisen på en nulemissi-
onsbus er højere end en fossil bus, er driftsomkostningerne lavere. Særligt bybus-
sers kørselsmønstre, med lav fart og korte afstande, er velegnede til nulemissions-
busser. Det bemærkes, at regionale busser ofte har et større kørselsomfang og er
tungere, hvilket gør det relativt dyrere at omstille regionale busser sammenlignet
med bybusser. Derfor har man i "Aftale om infrastrukturplan 2035" afsat en pulje på
250 mio. kr. til omstilling af regionale busser.
Grundet udviklingen på området er det vurderet, at staten alene arbejder videre
med følgende tre aftalepunkter i klimsamarbejdsaftalerne:
-
-
-
En analyse af unges transportvaner
En analyse af Parker & Rejs
En permanent mulighed for afgiftslempelse til minimumssatsen af elektrici-
tet, der anvendes i elbusser.
/ NAEGN
Side 1/1