Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 473
Offentligt
2853313_0001.png
Den 17. april 2024
MIM 51-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
stoffet chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til
fortsat anvendelse til den tyske virksomhed Chrom-Müller Metalveredelung og den nederlandske
virksomhed SPGPrints. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til
fortsat at anvende stoffet i perioder indtil udgangen af 2031 eller 2033, afhængig af anvendelsen.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 26. april 2024.
Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der
ikke findes alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav og de danske miljøkrav i forhold til at sikre den
generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
chromtrioxid til funktionelle anvendelser.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 473: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 26. april 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra den tyske virksomhed Chrom-Müller Metalveredelung og
den nederlandske virksomhed SPGPrints om fortsat anvendelse af op til 3,75 tons om året af
chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af indersiden af løbet af skydevåden (Chrom-Müller, 1,5 tons).
2.
Til anvendelse til forkromning af ydre overflader på hjælpeværktøjer til skydevåben (Chrom-
Müller, 0,75 tons).
3.
Til anvendelse til forkromning af ydre og indre overflader på hjælpeværktøjer til skydevåben
(Chrom-Müller, 0,75 tons).
4.
Til anvendelse til forkromning af cylindre til brug i industrielt rotationstryk (mandreller)
(SPGPrints, 0,75 tons).
Virksomhederne fremsendte henholdsvis d. 25. november og d. 15. december 2021 ansøgninger om
godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 21. november 2022
og d. 8. juni 2023 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 473: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede, at Chrom-Müller færdiggør implementeringen af en
automatiseret produktionslinje samt udfører studier for at vurdere mulighederne for at reducere
udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere automatisering. RAC anbefalede
endelig for begge virksomheder, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplaner troværdige for de anbefalede godkendelsesperioder. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at
fristen for fornyet vurdering sættes til udgangen af 2031 (SPGPrints) og udgangen af 2033 (Chrom-
Müller).
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frister for fornyet vurdering
ved udgangen af 2031 (SPGPrints) og udgangen af 2033 (Chrom-Müller). Godkendelserne gives under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at Chrom-Müller indenfor 8 måneder
implementerer RACs anbefalinger at færdiggøre implementeringen af en automatisk produktionslinje
samt inden for 12 måneder gennemfører studier af mulighederne for yderligere reduktion af
arbejdstagernes udsættelse. Endelig er det en forudsætning at begge virksomheder samt gennemfører
måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 473: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til de specifikke
anvendelser. Regeringen finder endvidere, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav og de danske miljøkrav i forhold til at sikre
den generelle befolkning via miljøet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4