Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2853706_0001.png
Rejserapport af Erhvervsudvalgets studietur til Bruxelles den 17 og 18. marts
2024
Tid:
Sted:
Deltagere:
Ledsaget af:
Den 17 og 18. marts 2024
Bruxelles, Belgien
Louise Elholm (V), Lars-Christian Brask (LA), Mette Reiss-
mann (S), Hans Andersen (V), Bettina Kastbjerg (DD)
Udvalgssekretær Tina Grønlund, udvalgssekretær Gry Niel-
sen, udvalgsassistent Lene Gregersen Kaasgaard og ud-
valgskonsulent Jesper Olsen
Ledsaget af:
1.
Formål
Skriv sekretariat og embedsmænd og tryk F11
Folketingets Erhvervsudvalg aflagde besøg i Bruxelles den 17. og 18. marts
2024 med henblik på at drøfte konkrete emner med Kommissionen, erhvervs-
organisationer (Finans Danmark, Danske Rederier, Dansk Erhverv, Green
Power Denmark og Dansk Industri), den danske EU-repræsentation, The
German Marshall Fund og the Peterson Institute for International Economics.
Omdrejningspunktet for turen var statsstøtte,
EU’s
industripolitik og admini-
strative byrder for erhvervslivet. Desuden blev det kommende valg til Europa-
Parlamentet drøftet, herunder udnævnelse til centrale poster og forventninger
til en ny Kommission.
2.
Væsentligste punkter fra besøget
Statsstøtte/industripolitik
Mere statsstøtte
som modsvar på den amerikanske ”Inflation Reduction Act”
var ifølge konkurrencekommissær
Magrethe Vestager
den forkerte vej at gå.
Det vil aldrig være muligt for EU at konkurrere med hverken USA eller Kina
ift. statsstøtte. I stedet skal EU konkurrere på kvalificeret arbejdskraft, et flek-
sibelt arbejdsmarked, sikkerhed og høje standarder. Statsstøtte har fungeret
som en defensiv strategi for at holde hånden under virksomheder under co-
vid-pandemien og offensivt for at fremme den grønne omstilling efter Paris-
aftalen fra 2015, hvor markedet skulle levere på kort tid. I stedet fokuserer
Kommissionen på strategisk statsstøtte, f.eks. inden for særlige indsatsområ-
der, der er
bærende for EU’s fremtid
(IPCEI -
“Important Project of Common
European Interest),
herunder bl.a. i brint og elektrofuels, der skal sikre, at
brintindustrien kommer op at stå i EU.
Desuden var det ifølge Vestager vigtigt at få de mange midlertidige støtteord-
ninger afsluttet og i stedet sikre et velfungerende indre marked. Endelig var
det afgørende at få flere
private investorer til at investere i SMV’er
frem for
Side 1 | 3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 193: Rejserapport fra udvalgets rejse til Bruxelles den 17. og 18. marts 2024
2853706_0002.png
bankerne og at se på indretningen af skattesystemet, så investorer vil genin-
vestere.
Repræsentanten fra
the German Marshall Fund
så mere IRA som et protek-
tionistisk/anti-kinesisk initiativ end et redskab til at fremme den grønne omstil-
ling i USA. Derudover var
EU’s
tiltræden af
”Net
Zero Industrial Act”
en fejl-
slagen strategi til at bekæmpe kinesisk dominans på f.eks. solcellemarkedet
eller markedet for råstoffer/mineraler, idet Kina altid vil
være billigere. EU’s
omkostninger ift. råstoffer vil altid være højere end USA's, der har adgang til
billige fossile brændstoffer. Det er ikke makroøkonomisk effektivt, at EU skal
være selvforsynende. I stedet skal EU forske i lagring og genbrug af minera-
ler.
Administrative byrder
Kommissionsformand Ursula von der Leyen lancerede i sin State of the
Union tale den 13. september 2023, at EU vil reducere de administrative byr-
der i forbindelse med virksomheders rapporteringskrav med 25 pct.
Kommissionen
redegjorde for, hvordan man har fulgt op på denne udmel-
ding. Som en del af Kommissionens arbejdsprogram for 2024 er der fremlagt
26 forslag, som skal reducere de administrative byrder. Alle direktorater skal i
første omgang komme med rationaliseringsplaner. På sigt ønsker Kommissi-
onen at kortlægge alle rapporteringskrav og at kode al lovgivning, så der op-
nås et bedre overblik, og så man mindsker risikoen for dobbelt regulering.
Ifølge konkurrencekommissær
Margrethe Vestager
vil digitalisering blive et
vigtigt redskab ift. at reducere adm. byrder. Derudover er det vigtigt med et
fokus på håndhævelse af eksisterende regler.
Kommissionen
har generelt
fokus på
Better Regulation
ift. deres lovgivning. Der bliver udført konsekvens-
vurderinger af alle nye lovforslag, og et uafhængigt undersøgelsesråd skal
vurdere og godkende alle konsekvensvurderinger. De afviser 30-40 pct. i før-
ste omgang.
Ifølge
Kommissionen
er det vigtigt, at al lovgivning bliver evalueret, før man
foretager sig noget nyt. Det kan ske via offentlige høringer, hvor Kommissio-
nen får feedback fra omverdenen.
Af øvrige initiativer på området nævnte Kommissionen Fit for future platfor-
men, der bygger på samme koncept som Regelforum i Danmark og Kommis-
sionens årlige byrdeundersøgelse (annual burden survey), der bl.a. giver et
overblik over initiativer, der simplificerer og moderniserer
EU’s regler.
Mødet med
erhvervsorganisationerne
gav et indblik i de udfordringer, som
organisationerne oplever ift. adm. byrder. Ifølge
Finans Danmark
er tidlig in-
teressevaretagelse vigtig ift. at få begrænset adm. byrder. Det er en udfor-
Side 2 | 3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 193: Rejserapport fra udvalgets rejse til Bruxelles den 17. og 18. marts 2024
2853706_0003.png
dring, at Europa-Parlamentets ændringsforslag ikke gennemgår en konse-
kvensvurdering, da der stilles et meget stort antal ændringsforslag i parla-
mentet (50.000 i seneste samling).
Antallet af forordninger er stigende, og det fører til mere implementering via
delegerede retsakter og implementeringsretsakter. Ifølge
Finans Danmark
er det fornuftigt med forordninger, men det giver et demokratisk problem. Sol-
nedgangsklausuler og målsætninger om
”one
in
one out” ift. nye regler kan
være en måde at få evalueret lovgivningen og begrænse nye byrder.
Ifølge
Dansk Erhverv
bliver EU-lovgivning hastet igennem. Kommissionen
bør lave bedre forarbejder. Man skal desuden sørge for systematisk at imple-
mentere og håndhæve alle regler og undgå dobbelt regulering. Det vil være
godt med en håndhævelseskonvention.
Danske Rederier
har en oplevelse
af, at Regelforum i DK går for langsomt. Processerne skal forbedres.
Alle erhvervsorganisationerne ønskede sig en tidlig dialog med Erhvervsud-
valget om kommende ny EU-regulering. Det kunne være i forbindelse med
Kommissionens 5-årige strategiprogram og de årlige arbejdsprogrammer.
3. Opfølgning
Udvalget påtænker at genbesøge Bruxelles på den anden side af Europa-
Parlamentsvalget med fokus på muligheder for tidlig indflydelse på områder
og lovforslag af væsentlig interesse for udvalget.
Side 3 | 3