Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del Bilag 92
Offentligt
2826368_0001.png
19.02.24
Ministeren anfører i sit svar til udvalget af 08.02.2024 på baggrund af tilbagemeldinger fra de forskellige
ministerier, at der er procedurer på plads, der skal bidrage til at mindske eventuelt datatab, at der er
opmærksomhed på problemstillingen i de relevante ressortministerier, og at ministeren ikke påtænker at
gøre yderligere.
I LGBT+ Danmark har vi, som tidligere oplyst udvalget, lavet en rundspørge blandt vores følgere, som 123
personer har svaret på på nuværende tidspunkt. På trods af, at der kun er et lille antal respondenter på
undersøgelsen, giver den et vist overblik over problemets omfang og natur. Undersøgelsen peger på, at man
ved skift af cpr-nummer som led i juridisk kønsskifte mister adgang til centrale ydelser og rettigheder på en
måde, der kan være et alvorligt indgreb i ens grundlæggende rettigheder som borger og som potentielt
udgør ulovlig forskelsbehandling i adgang til sundheds og sundhedsdata, GDPR, forsørgelse, retssikkerhed,
forvaltningsretlige klagemuligheder, med mere.
Vi kan ikke se i svaret fra ministerierne, at de problemer, der beskrives af målgruppen, er imødegået. I det
følgende gennemgår vi svar og redegørelse og sammenholder dem med information fra de henvendelser vi
har haft i LGBT+ Danmarks rådgivning, svaret på vores undersøgelse samt deltagernes længere beskrivelser
af forløbene.
I svaret fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet fremgår det, at der er blevet nedsat en arbejdsgruppe for at
imødegå problemerne på sundhedsområdet. Vi sætter pris på, at der er nedsat en arbejdsgruppe og ser
frem til en snarlig løsning for de patienter, der lige nu får ringere sundhedsbehandling fordi de ikke kan tilgå
tidligere undersøgelser og prøvesvar. Problemer med sundhedsdata fylder meget i de svar og henvendelser,
vi har fået, så vi er glade for, at der nu er en arbejdsgruppe, der kigger nærmere på problemerne.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har oplyst diverse procedurer, der er på plads for at sikre imod tab af
muligheder, data og indkomst i forbindelse med juridisk kønsskifte. Vi kan dog på baggrund af vores
undersøgelse antage, at der findes store problemer, der ikke er løst. 43 ud af 123 af respondenterne i vores
undersøgelse har oplevet at miste adgang til data i forbindelse med uddannelse, herunder adgang til
eksamensbeviser eller uddannelsespapirer. Disse er taget ud af det samlede antal, det vil sige også de, der
ikke har gået på uddannelse på tidspunktet for skift af cpr-nummer. Procentdelen af de, der går på
uddannelse må derfor antages at være høj.
1
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 92: Henvendelse af 19/2-24 fra LGBT + Danmark med opfølgende skrivelse til udvalget til brug for mødet d. 21/2-24
2826368_0002.png
På baggrund af de forløb, der er blevet delt med os, er det ikke vores opfattelse, at problemerne er løst ved
de nuværende procedurer. En bruger oplyser, at det ikke har været muligt for personen at få ordnet
eksamensdata på personens videregående uddannelse, hvilket afholder dem fra at søge videre til en anden
uddannelse. Andre udtrykker, som beskrevet i det følgende, problemer med optagelsessystemet og at være
blevet udelukket fra hele studiet midt i en eksamensperiode. Sådanne problemer kan forsinke eller helt
hindre en person i at færdiggøre en uddannelse, hvis det fx bevirker at man må vente et år mere med at
tage eksamener og i mellemtiden løber tør for SU.
2
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 92: Henvendelse af 19/2-24 fra LGBT + Danmark med opfølgende skrivelse til udvalget til brug for mødet d. 21/2-24
2826368_0003.png
Det beskrives af Digitaliseringsstyrelsen, at der kun kortvarigt, i 24 timer, vil være en periode, hvor man ikke
kan tilgå MitID og NemLog-in og at Digital Post kan håndtere, at borgere skifter CPR-nummer, med
undtagelse af digital post fra private virksomheder, som man kan få adgang til ved henvendelse til E-boks’
brugersupport.
Vi kan ikke se denne praksis reflekteret i svarene fra de berørte personer. 52 personer ud af 123 i vores
spørgeskemaundersøgelse svarer, at de har haft problemer med e-boks og 39 personer med MitID.
Vi skal understrege, at e-boks og MitID er afgørende i vores samfund for at få adgang til basal retsikkerhed,
forvaltningsretlig sikkerhed, mulighed for adgang til egne informationer, adgang til betaling, med mere. Selv
en kort afbrydelse af adgangen kan derfor have voldsomme konsekvenser for den enkelte, der kan blive
afskåret fra fx informationer om afgørelser fra kommunen, frister i retssager, med videre.
3
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 92: Henvendelse af 19/2-24 fra LGBT + Danmark med opfølgende skrivelse til udvalget til brug for mødet d. 21/2-24
2826368_0004.png
Skatteministeriet oplyser, at der er implementeret en proces, der automatisk kobler oplysningerne til den
rette person, herunder for borgere, der har foretaget et juridisk kønsskifte, men at det dog i nogle tilfælde
kan være nødvendigt med manuel behandling.
Vi kan oplyse, at 28 personer ud af 123 personer har oplevet problemer med skat eller skattekort. Der er
altså en væsentlig del, der har oplevet problemer i denne sammenhæng.
I forhold til udbetaling opgiver 23 personer i vores undersøgelse, at de har oplevet at miste adgang til
ydelser på grund af juridisk kønsskifte. 10 har mistet adgang til dagpenge, 8 til boligstøtte, 10 til
uddannelseshjælp, og andre diverse andre ydelser. Det er i sagens natur kun en del af respondenterne, der
modtager nogle former for ydelse, og det faktum at næsten 20% af dem har mistet adgang til en ydelse må
betyde, at procentdelen blandt de, der modtager ydelser må være relativt større. På trods af udtalelserne
fra Udbetaling Danmark, KOMBIT og Danske A-kasser må vi konstatere, at der er stort og uforklaret problem
med adgang til offentlige ydelser. Der vil være brug for en yderligere undersøgelse for at forklare, hvori
problemet ligger.
Vi kan også oplyse, at 13 ud af 123 personer oplyser at have mistet data på jobcentret, hvilket passer godt
med nogle af de beretninger, vi har hørt, hvor personer er blevet frataget deres dagpenge fordi de i A-
kassen ikke har fået overført deres informationer og derfor ikke er blevet anset for at have dagpengeret og
4
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 92: Henvendelse af 19/2-24 fra LGBT + Danmark med opfølgende skrivelse til udvalget til brug for mødet d. 21/2-24
2826368_0005.png
slettet.
Flere af de beretningerne fra de berørte personer peger desuden på, at der er et specifikt problem i forhold
til NemKonto, som ydelserne skal modtages på, som det fremgår af udtalelserne herunder.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet henviser til, at ministeriet har henstillet til, at systemer der aftager data
fra CPR skal kunne håndtere, at borgere får tildelt nyt personnummer og at personer, der får tildelt nyt
personnummer kan henvise myndigheder og virksomheder til CPR-kontorets hjemmeside.
Vi kan konkludere på baggrund af tilbagemeldingerne på vores undersøgelse og de mange henvendelser, vi
har fået til LGBT+ Danmarks rådgivning fra personer, der har skiftet juridisk kønsskifte, at disse tiltag ikke har
haft den ønskede effekt. Mange systemer er ikke blevet opdateret og når personer, der har skiftet juridisk
køn har henvendt sig til virksomheder mm. for at få løst problemerne, har flere af dem afvist at løse
problemet, da det vil koste ressourcer og penge.
I modsætning til fx GDPR er henstillingen fra CPR-kontoret så vidt vi kan se ikke fulgt op af nogen sanktioner,
så der er ingen konsekvenser for de virksomheder eller myndigheder, der ikke ønsker at investere penge og
ressourcer i at følge henstillingen. Dermed mener vi ikke, at det beskrevne på nogen måder løser
problemerne, da vi ikke kan se, at det reelt har en effekt.
5
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 92: Henvendelse af 19/2-24 fra LGBT + Danmark med opfølgende skrivelse til udvalget til brug for mødet d. 21/2-24
2826368_0006.png
Det beskrives tillige, at Digitaliseringsstyrelsen er opmærksomme på, at der er systemtekniske udfordringer i
forbindelse med lokale systemers samspil med CPR-registret.
Adgang til bank har været et overordentligt stort problem blandt de adspurgte. 71 af de 123 personer i
undersøgelsen har svaret, at de har oplevet at miste adgang med hensyn til bank. Flere af de, vi har snakket
med har oplyst, at de i nogle tilfælde helt har måttet skifte bank, da nogle banker helt nægtede at ændre
CPR-nummeret. Der angives også problemer med særligt mobilselskaber og pensionsselskaber.
Problemerne med bankerne er særligt indgribende for borgernes liv, som det kan ses af udtalelserne
nedenfor, da man bliver helt afskåret fra penge og afhængig af andre eller af at have adgang til kontanter.
6
DIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 92: Henvendelse af 19/2-24 fra LGBT + Danmark med opfølgende skrivelse til udvalget til brug for mødet d. 21/2-24
2826368_0007.png
I minsterens svar fremgår det flere steder, at der ikke er noget systemteknisk, der burde skabe problemer,
og/eller at der er tiltag på plads, der bør imødekomme problemerne. Dog viser vores undersøgelser og
besvarelser samt løbende kontakt med målgruppen, at problemerne findes og skaber grundlæggende og
helt uacceptable konsekvenser for de, der har taget imod den lovmæssige mulighed for at skifte juridisk
køn.
Er man transperson og ønsker at tage imod tilbuddet om at skifte juridisk køn, risikerer man, som beskrevet
ovenfor, pludseligt og uden varsel at miste adgang til et væld af muligheder og juridiske rettigheder.
Adgangen kan mistes kortvarigt eller langvarigt. I vores undersøgelse svarer 20 ud af 123, at det har taget 2-
3 måneder at få adgang til al data og ydelser igen, 12 personer at det har taget mellem 6-18 måneder og 31
personer, at de stadig ikke har fået adgang til alle deres egne ydelser og data. Tabet kan være ekstremt
indgribende i folks liv og kan som nævnt være et brud på deres juridiske rettigheder.
Vi har desværre ikke ressourcer til at undersøge til bunds hvad de problemer, som vi har beskrevet i det
ovenstående skyldes. Vi kan blot konstatere, at problemerne findes og at de består, da mange af
besvarelserne på vores undersøgelse stammer fra personer, der har skiftet juridisk køn i 2022 og 2023. De er
ikke blevet adresseret af de tiltag og forhold, der beskrives i ministerens svar. Der må derfor antages at være
brug for yderligere undersøgelser af, hvad der skaber problemerne og hvordan de skal løses.
Problemerne indenfor myndighederne kan enten skyldes en mangel på procedurer eller systemer for den
rette fremgangsmåde, eller at fremgangsmåden ikke følges i de tilfælde, hvor den er relevant.
Dette bør kunne belyses ved en nærmere undersøgelse af, hvilke problemer personer, der har skiftet juridisk
køn har mødt, og hvad der har bevirket dette i myndighederne. En sådan undersøgelse, der sammenholder
oplevelserne blandt de personer, der har været udsat for tab af data og rettighede ri forbindelse med
juridisk kønsskifte med en gennemgang af systemerne og hvad der skal til for at rette op på det, kunne for
eksempel være forankret i Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet.
I forhold problemerne med tredjeparter, vil de, der udfører en undersøgelse eller som kigger på
resultaterne af den også kunne vurdere, hvorvidt der er brug for strengere sanktionsmuligheder overfor de
virksomheder eller andre tredjeparter, der nægter at følge henstillingerne fra CPR-kontoret med voldsomme
konsekvenser for borgerne til følge.
Vi stiller os gerne til rådighed for at besvare spørgsmål i forbindelse med ovenstående.
7