Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 163
Offentligt
2854539_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 182 (Alm. del) af 18.
marts 2024 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over effekten på arbejdsudbuddet ved kortere åbningstider i
vuggestuer og børnehaver på hhv. 1, 2, 5, 10, og 20 timer ugentligt, herunder hen-
vise til relevant faglitteratur for sammenhængen mellem daginstitutioners åbnings-
tid og arbejdsudbuddet?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at det er kommunerne, der har ansvaret for dagtil-
buddene og at der i dagtilbudsloven ikke stilles specifikke krav til åbningstiderne i
dagtilbuddene. Det er i forlængelse heraf kommunernes ansvar, at dagtilbuddenes
daglige åbningstid udgør et reelt pasningstilbud og at åbningstiden under ét fast-
sættes, så den er egnet til at dække det lokale behov for fleksible pasningsmulighe-
der i dagtilbud. Hvis åbningstiden i vuggestuer og børnehaver eksempelvis reduce-
res med op til 20 timer ugentligt, som der spørges til, kan det diskuteres, hvorvidt
dagtilbuddene stadig udgør et reelt pasningstilbud. I et sådan tilfælde må den redu-
cerede åbningstid også antages at påvirke prisen på pasningstilbuddet. Tilsvarende
må det forventes, at
store
ændringer i de nuværende offentlige pasningstilbud vil
føre til, at forældrene i højere grad finder alternativer til den offentlige pasning
også på den baggrund er det vanskeligt at skønne over, hvor stor en mulig effekt
på arbejdsudbuddet reelt vil være.
Finansministeriet anerkender, at dagtilbuddenes åbningstider har en betydning for
forældres mulighed for at deltage på arbejdsmarkedet samt deres præsterede timer.
Ministerierne råder imidlertid ikke over generelle regneprincipper for, hvor meget
arbejdsudbuddet påvirkes, hvis der foretages ændringer i indhold og regler på dag-
tilbudsområdet. Dog kan der under visse betingelser (herunder uændret tilslutning
til de offentlige pasningstilbud) foretages skøn over arbejdsudbudsvirkninger af
ændret forældrebetaling. Det betyder, at der ikke umiddelbart foreligger et grund-
lag for at skønne over, hvor meget arbejdsudbuddet påvirkes af fx ændrede åb-
ningstider eller lukkedage i dagtilbud.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 163: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 182 om skøn over effekten på arbejdsudbuddet ved kortere åbningstider i vuggestuer og børnehaver på hhv. 1, 2, 5, 10, og 20 timer ugentligt mv.
Side 2 af 2
Den manglende mulighed for at skønne over arbejdsudbudsvirkninger af dagtil-
buddene er således ikke udtryk for, at Finansministeriet ikke anerkender, at dagtil-
buddene har stor betydning for forældres mulighed for at deltage på arbejdsmar-
kedet samt deres præsterede timer, men derimod at denne erkendelse blot ikke ta-
ges til udtryk for, at
marginale
ændringer i det nuværende pasningstilbud har en til-
svarende modsatrettet virkning på arbejdsudbuddet.
En uddybende redegørelse for regneprincipperne på området findes fra side 96 i
publikationen
Regneprincipper og modelanvendelse - dynamiske effekter af offentligt forbrug og
offentlige investeringer, Finansministeriet 2017.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister