Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2852315_0001.png
VIRKSOMHEDERNE STÅR
ALENE MED LÆRLINGE-
UDFORDRINGER
TEMAANALYSE
En ny analyse fra SMVdanmark viser, at
6 ud af 10 virksomheder ikke ved, at de
kan få støtte til lærlinge med særlige ud-
fordringer.
Den manglende støtte betyder, at Dan-
mark går glip af mange faglærte på
grund af unødvendigt frafald på er-
hvervsuddannelserne.
%
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
2852315_0002.png
For få virksomheder kender til
muligheden for hjælp med lærlinge
med særlige udfordringer
6 ud af 10 virksomheder kender ikke til muligheden for, at lærlinge med
særlige udfordringer kan få støtte til at gennemføre deres uddannelse. Det
viser en ny undersøgelse fra SMVdanmark på baggrund af besvarelser fra
1.142 virksomheder.
Det er kritisk, hvis elever med særlige udfordringer ikke får støtte, mens de
er i lære, da det statistisk vil føre til større frafald blandt eleverne, end hvis
de havde fået støtte. På den måde rammer det både de unge, der falder fra
uddannelsen samt samfundet og virksomhederne, der går glip af faglærte.
Undersøgelser
viser, at elever, der modtager SPS i løbet af deres ungdoms-
uddannelse, klarer sig lige så godt eller sågar bedre end elever, der ikke
modtager støtte.
På nogle uddannelser er det over halvdelen af eleverne, der kvalificerer sig
til SPS. Læse- og SPS-vejledere
vurderer,
at op imod hver anden elev på
erhvervsskolerne enten er ordblind eller læsesvag. SPS er dermed nærmest
blevet normen. Rammerne for systemet har dog ikke fulgt med.
SMVdanmark foreslår på baggrund af bl.a. denne analyse, at hele støttesy-
stemet gentænkes, så flere lærlinge får støtte med under praktiktiden.
Hovedpointer fra undersøgelsen
62,8% af virksomhederne har intet kendskab til mulighederne for at få
SPS til deres lærlinge
94,2% af virksomhederne har enten intet kendskab eller blot en smule
kendskab til mulighederne for SPS
Selv blandt virksomheder, der har lærlinge, er der 55,3%, der ikke ken-
der til muligheden for SPS.
Jo mindre virksomheden er, jo lavere kendskabsgrad til SPS. Men også
blandt de største virksomheder med over 100 ansatte er det 1 ud af 4,
der ikke kender til muligheden.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
Over den se-
neste 10-
årige periode
er antallet af
elever, der
modtager SPS
steget med
112%
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
2852315_0004.png
Brug for reform af SPS-systemet
Over den seneste 10-årige periode er antallet af elever, der modtager spe-
cialpædagogisk støtte (SPS) på erhvervsskolerne steget med
112 procent.
I
2013 var der 7.400 elever, der modtog SPS, mens det i 2022 var steget til
15.700 elever. Det svarer til godt 14% af eleverne. I 2008 fik 5% af eleverne
erhvervsuddannelserne SPS. Støtten gives til elever med særlige udfordrin-
ger eksempelvis læse- og skrivevanskeligheder, ADHD, autisme og psykiske
vanskeligheder. Støtten kan eksempelvis komme i form af
støttetimer
med
en mentor, der kan hjælpe eleven med at gennemføre uddannelsen, eller
hvis du er ordblind i form af fx
It-hjælpemidler.
Undersøgelser viser, at støt-
ten er afgørende for, at elever med særlige udfordringer, kan gennemføre
deres uddannelse.
Dette underbygges af en tidligere undersøgelse fra
Danmarks Evaluerings-
institut,
EVA, der viser, at på 7 ud af 10 erhvervsskoler er det under 40 % af
de elever, som er godkendt til støtte, der får støtten med sig, når de skal i
lære. Dette på trods af, at 82 % af de SPS-ansvarlige, vurderer, at deres
elever med psykiske funktionsnedsættelser som depression, autisme,
ADHD mv., også har behov for at blive støttet, mens de er i lære, og ikke
blot, når de modtager undervisning på skolen.
En anden
rapport
fra EVA peger på særligt fire årsager til, at elever sjældent
får støtte i oplæringsperioder:
1.
2.
3.
4.
Erhvervsskolens ledelse prioriterer ikke området
Virksomhederne møder et tungt og krævende SPS system
Eleverne ønsker ikke SPS i deres oplæringsperiode (stigma)
Den fysiske afstand mellem skole og oplæringssted vanskeliggør
samarbejde
SMVdanmarks undersøgelse peger her på en femte faktor:
5. Virksomhederne kender ikke til muligheden for SPS
SMVdanmark har foretaget en analyse af kendskabet til støttemulighe-
derne for lærlinge med særlige behov på baggrund af svar fra 1.142 virk-
somheder. Undersøgelsen viser, at 6 ud 10 virksomheder har ”intet” eller
kun ”en smule” kendskab til mulighederne for
at lærlinge og elever kan få
støtte under deres praktiktid i virksomheden.
Tallene skal ses i lyset af, at der har været en stor stigning i elever, der vur-
deres til at have et støttebehov.
Blandt de mindste virksomheder er det næsten 7 ud af 10, der intet kend-
skab har. Resultaterne er afgørende, da godt
70% af lærlingene
på det pri-
vate arbejdsmarked er under uddannelse i en virksomhed med under 100
ansatte.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
2852315_0005.png
Kendskabs-
graden til
SPS er lav på
tværs af
virksom-
hedsstør-
relse
Kendskabsgrad til mulighederne for at få SPS til lærlinge i oplæring
blandt virksomheder.
Kilde: SMVdanmarks egen undersøgelse blandt 1.142 virksomheder
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
2852315_0006.png
Virksomheder med lærlinge kender ikke til muligheden for SPS
Også blandt de virksomheder, der har aktuelt har lærlinge er kendskabet til
mulighederne lavt. Over halvdelen af virksomhederne har således intet
kendskab til støttemulighederne. Det indikerer, at erhvervsskolerne ikke
formår at informere virksomhederne tilstrækkeligt om mulighederne.
To ud af tre
lærlinge er i
dag ansat i
en SMV med
under 100
ansatte
Kendskabsgrad til muligheden for SPS til lærlinge i oplæring blandt virk-
somheder med lærlinge.
Kilde: SMVdanmark. Undersøgelse blandt 257 virksomheder med lærlinge.
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
2852315_0007.png
For meget tid bliver i dag brugt på administration af SPS-
systemet
Der er flere indikationer på, at der bliver brugt uforholdsmæssigt meget tid
på administration af SPS-systemet. Formanden for de Danske Landbrugs-
skoler vurderer således, at deres SPS-ansatte bruger et kvart årsværk på at
søge om SPS til
deres elever.
På landsplan er det over 30.000 timer årligt,
der bruges på administration, i stedet for at blive brugt med eleverne.. Ud-
fordringen vil vokse i takt med at andelen af elever med et støttebehov
stiger.
Udviklingen i antallet af erhvervsskoleelever der modtager SPS i perio-
den 2013-2022
I dag bruger
SPS-ansatte
op mod et
kvart års-
værk på ad-
ministration
Kilde: SMVdanmark på baggrund af svar fra Børne- og Undervisningsmini-
steriet på alm. del
spørgsmål 66. 2024.
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
2852315_0008.png
Udspil til reform af støtten for elever med særlige udfordringer
Analysen viser, at kendskabet til mulighederne for at få støtte til elever
med særlige udfordringer er begrænset. Det er en udfordring i en situa-
tion, hvor mange af de elever, der står uden for uddannelse og arbejds-
marked, har eksempelvis psykiske diagnoser.
På den baggrund foreslår SMVdanmark, at der gennemføres en reform af
SPS-systemet, hvor følgende elementer indgår:
1. Der skal politisk sættes en ambition om, at flere elever skal have
støtte med i deres læretid.
2. Alle virksomheder skal automatisk informeres, hvis de har indgået
en lærepladsaftale med en elev, der er godkendt til at få støtte.
3. Mindst 25% af støtten til elever med psykiske udfordringer skal
øremærkes tiden på lærepladsen.
4. Det bør være et fast spørgsmål i den årlige virksomhedstilfredsun-
dersøgelse, om virksomheden er blevet informeret tilstrækkeligt
om muligheden for SPS under oplæring.
5. Erhvervsskolernes pligt til at vejlede virksomhederne om støtte-
muligheder skal skærpes.
6. Støttepersonerne skal i højere grad have de nødvendige kompe-
tencer, så de er i stand til at klæde virksomhederne på til at hånd-
tere elever med særlige udfordringer.
7. Systemet skal gøres administrativt lettere ved at gå fra, at støtten
i dag skal søges hjem for hver elev til at skolerne administrerer
støtten og Børne- og Undervisningsministeriet fører tilsyn gennem
bl.a. stikprøvekontrol.
Kontakt
Chefkonsulent, Kasper Munk Rasmussen tlf. 61 96 39 80,
[email protected].
SMVdanmark, april 2024
8