Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
JK/UDKAST 14. marts 2024
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 149
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven
ved en elevs ophold på krisecenter)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 15. august 2023, som
ændret ved lov nr. 1542 af 12. december 2023 og § 1 i lov nr. 1544 af 12.
december 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »eleven«: », jf. dog stk. 3«.
2.
I
§ 54
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Opholder en elev sig i en boform efter §§ 109 eller 110 i lov om
social service med den ene forælder, og godtgøres det, at opholdet skyldes
vold eller trusler om vold fra den anden forælder, kan kommunalbestyrelsen
i den kommune, hvor eleven senest var folkeregisteret, hvis det er påkrævet
af hensyn til elevens sikkerhed og velfærd, efter anmodning fra den foræl-
der, som barnet opholder sig hos, med henblik på skoleskift træffe en mid-
lertidig afgørelse om bortfald af den anden forælders rettigheder i henhold
til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan træffes for en periode på op til 6 måneder,
eller indtil der er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig placering af
forældremyndigheden efter forældreansvarsloven. Oplysninger, der kan
tjene til at identificere barnets opholdssted, må ikke oplyses til den forælder,
hvis rettigheder begæres frataget efter 1. pkt. under sagens behandling, her-
under i forbindelse med den endelige afgørelse.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
JK/UDKAST 14. marts 2024
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder ved elevs ophold på kri-
secenter
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Konsekvenser for FN’s Verdensmål
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Dette lovforslag udmønter en aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre og Dansk Folkeparti af 15. december 2023 om at ændre
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
folkeskolelovens regler for at sikre bedre adgang til skoleskift for elever,
som opholder sig på et krisecenter.
Børn, der vokser op i hjem med vold, har øget risiko for at mistrives og for
at klare sig dårligere i skolen end deres jævnaldrende. Når børn flytter med
en voldsudsat forælder på krisecenter, er stabilitet i dagligdagen helt afgø-
rende. At kunne komme i skole er en vigtig del af den stabilitet.
Folkeskoleforligskredsen har derfor indgået aftale om at ændre folkeskole-
lovens regler, så en kommune får mulighed for efter anmodning at fratage
en forældremyndighedsindehaver rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt. En
afgørelse om at fratage en forældremyndighedshavers rettigheder i henhold
til § 54, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at den forældre, som opholder sig på et
krisecenter sammen med barnet, efterfølgende uden den anden forældres vi-
den og samtykke kan flytte barnet til en anden folkeskole.
Ændringen skal sikre, at børn, der er på et krisecenter, kan komme i skole,
når det af hensyn til barnets sikkerhed vil være nødvendigt at skifte skole
for at beskytte barnets eller den medfølgende forældres anonymitet under
opholdet på krisecenteret, således at den anden forældre ikke får kendskab
til deres opholdssted.
Det foreslås derfor, at ændringen træder i kraft den 1. januar 2025.
2. Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder ved elevs ophold på
krisecenter
2.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt., at forældrenes rettighe-
der efter § 3 b, § 9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, § 16 c, stk. 3, og §§ 19 d, 19 e,
19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte regler
tilkommer den eller de personer, som har forældremyndigheden over ele-
ven.
De i stk. 1, 1. pkt., citerede rettigheder vedrører risikotest for ordblindhed
(§ 3 b), afgørelse om udnyttelse af retten til at blive udsendt i praktik på 8.
og 9. klassetrin (§ 9, stk. 3), beslutning om en elevs deltagelse i særlige un-
dervisningsforløb (§ 9, stk. 4), beslutning om, at en elev rykkes et klassetrin
op eller undervises på samme klassetrin i 2 år (§ 12, stk. 1), henvisning til
specialundervisning som ikke er af foreløbig karakter (§ 12, stk. 2), foræl-
dres ønsker om optagelse i en skole beliggende i en anden kommune end
bopælskommunen i forbindelse med specialundervisning (§ 12, stk. 3), af-
gørelse om valg af fag og om fortsat skolegang i 10. klasse (§ 12, stk. 4),
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
regelmæssig underretning af eleverne og forældrene om lærernes og even-
tuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen og resultatet af
test (§ 13), forældreinddragelse i forbindelse med afgørelse om indstilling
af eleven til frivillige prøver (§ 14), samtykke til elevens deltagelse i fjern-
undervisning (§ 16 c, stk. 3), afgørelse om valg af fag og om brobygning (§
19 d, stk. 8), samtykke til aftale om deltagelse i erhvervsrettede 10.-klasse-
forløb (§ 19 e, stk. 5), afgørelse om indstilling til 10-klassesprøver (§ 19 f,
stk. 2), forældres ønske om optagelse af børn og unge i folkeskolen i bo-
pælskommunen (§ 20), forældres samtykke til henvisning af en elev til en
anden skole, herunder f.eks. en fri grundskole (§ 22, stk. 2), forældrenes
samtykke til indlogering i skolebyen (§ 27, stk. 1), beslutning om at en elev
efter afslutning af 7. klasse opfylder undervisningspligten ved at deltage i
særligt tilrettelagte forløb eller helt eller delvis opfylder undervisningsplig-
ten i erhvervsmæssig uddannelse eller erhvervsmæssig beskæftigelse med
henblik på at afklare elevens uddannelsesvalg, beslutning om eleven skal
undervises i andre af folkeskolens fag end dansk og matematik (§ 33, stk.
5), beslutning om hvilken undervisning eleven skal deltage i (§ 33, stk. 7),
tilladelse fra skolens leder til, at en elev på 7.-9. klassetrin delvis opfylder
sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i fag inden for folke-
skolens fagrække i den kommunale ungdomsskole (§ 33, stk. 8), tilladelse
fra skolens leder til, at en elev i begrænset omfang opfylder sin undervis-
ningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal eller statsligt støttet
musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening (§ 33, stk. 9),
beslutning om udsættelse af et barns undervisning til et år efter undervis-
ningspligtens indtræden, når det er begrundet i barnets udvikling (§ 34, stk.
2), anmodning om optagelse af barn ved skoleårets start trods beslutning om
rullende skolestart (§ 34, stk. 3),indskrivning efter anmodning af barn i fol-
keskolen fra begyndelsen af det kalenderår, hvor det fylder 5 år (§ 36, stk.
1), forældrenes rettigheder i forhold til frit valg af folkeskole (§ 36, stk. 3),
rettigheder i forhold til optagelse i skolefritidsordning (§ 36, stk. 7), optages
i børnehaveklasse i det kalenderår, hvor barnet inden 1. oktober fylder 5 år,
hvis det må antages at kunne følge undervisningen (§ 37), bestemmelser om
indskrivning af børn i folkeskolen og om optagelse af børn i skolefritidsord-
ning ved anvendelse af den digitale ansøgningsløsning (§ 38) samt adgang
til klage over afgørelser om henvisning eller afslag på henvisning til speci-
alundervisning mv. (§ 51).
Ved fælles forældremyndighed tilkommer forældrenes rettigheder efter §
54, stk. 1, 1. pkt., herunder reglerne om skoleindskrivning og skoleskift, så-
ledes forældrene i fællesskab.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
Bestemmelsen i § 54, stk. 1, 1. pkt., fortolkes i praksis således, at når en
skole er bekendt med, at forældremyndighedsindehaverne bor hver for sig,
men der er fælles forældremyndighed, og det ikke er tilkendegivet over for
skolen, at der er uenighed mellem forældrene, kan skolen gå ud fra, at den
ene forælder også handler på den anden forælders vegne, da fælles foræl-
dremyndighed kræver samarbejde af forældrene.
Kun hvis den anden forælder udtrykkeligt har tilkendegivet sin uenighed om
skolevalg eller skoleskift, vil skolen skulle inddrage den anden forælder –
for eksempel i forbindelse med skoleskift.
Baggrunden herfor er, at fælles forældremyndighed kræver, at forældrene
skal samarbejde for barnets bedste, hvorfor det som udgangspunkt kan læg-
ges til grund, at der er enighed mellem forældrene i samarbejdet med skolen.
Der er ikke i den gældende folkeskolelov mulighed for at fratage en foræl-
dremyndighedsindehaver rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt. Den eneste
modifikation til bestemmelsen er i § 54, stk. 2, hvorefter skolen kan anse
den, der har eleven i pleje, for bemyndiget til at handle på forældremyndig-
hedens indehavers vegne bortset fra spørgsmålene om skolegangens begyn-
delse og varighed.
Efter § 109, stk. 1, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen tilbyde midler-
tidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold. Disse
boformers virksomhed omfatter kvinder, som har været udsat for fysisk,
psykisk eller seksuel vold, trusler om vold eller tilsvarende. Boformer efter
§ 109 i serviceloven kaldes også kvindekrisecentre. Kvinderne kan være
ledsaget af børn, og de modtager under opholdet omsorg og støtte. Ophold
på et kvindekrisecenter er omfattet af det såkaldte selvmøderprincip, som
indebærer en ret for kvinden til at få ophold og modtage hjælp på kvinde-
krisecentre uden forudgående kommunal visitation. Det er lederen af kvin-
dekrisecenteret, der træffer afgørelse om optagelse og udskrivning af kvin-
den på krisecenteret, jf. § 109, stk. 3, i serviceloven. Kvindekrisecentre ud-
steder erklæringer om baggrunden for opholdet, f.eks. at kvinden har været
udsat for vold eller trusler om vold.
Efter § 110, stk. 1, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen tilbyde midler-
tidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som
ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for boti-
lbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Disse § 110-tilbud henvender sig til både kvinder og mænd og til en bredere
målgruppe end voldsramte. § 110 i serviceloven regulerer ikke optagelse af
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
børn, men bestemmelsen er ikke til hinder for, at et barn tager ophold på et
§ 110-tilbud sammen med den ene forælder. Ved ophold på et § 110-tilbud
udstedes ikke en krisecentererklæring om baggrunden for opholdet som den,
der udstedes ved ophold på et kvindekrisecenter.
Hverken kvindekrisecentre eller § 110-tilbud har ikke noget formelt ansvar
for, at børn og unge på centret får undervisning.
Kvindekrisecentrets ansvar er ifølge serviceloven at yde omsorg og støtte til
kvinder og børn på krisecentret. Krisecentret har dog pligt til at underrette
barnets bopælskommune, hvis barnet ikke opfylder undervisningspligten,
og hvis der er behov for særlig støtte i den forbindelse.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Med aftale af 15. december 2023 blev det besluttet at give mulighed for at
fratage en forældres rettigheder efter folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt.,
for derved at lette muligheden for skoleskift for en elev, som opholder sig
på kvindekrisecenter eller et § 110-tilbud.
Det er aftalepartiernes opfattelse, at det fortsat bør være udgangspunktet, at
eleven fortsætter på sin hidtidige skole. Det giver færrest afbrydelser i ele-
vens skolegang, og det sikrer, at eleven går på den skole, som elevens for-
ældre er enige om, er bedst.
Aftalekredsen anerkender dog samtidig, at det i enkelte tilfælde af hensyn
til elevens sikkerhed eller velfærd vil være nødvendigt, at eleven ikke fort-
sætter skolegangen på sin hidtidige skole for at beskytte elevens eller den
medfølgende forældres anonymitet under opholdet på kvindekrisecenteret
eller et § 110-tilbuddet, således at den anden forældre ikke får kendskab til
deres opholdssted.
På denne baggrund er aftalekredsen enig om med henblik på at lette skole-
skift i forbindelse med ophold på et kvindekrisecenter eller et § 110-tilbud,
at indsætte en ny bestemmelsen i folkeskolelovens § 54, stk. 3.
Det vil fremgå af bestemmelsen, at opholder en elev sig i en boform efter
§§ 109 eller 110 i lov om social service med den ene forælder, og godtgøres
det, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold fra den anden forælder,
kan kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor eleven senest var folkere-
gisteret, hvis det er påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og velfærd efter
anmodning fra den forælder, som barnet opholder sig hos, med henblik på
skoleskift træffe en midlertidig afgørelse om bortfald af den anden forælders
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan træffes for en periode
på op til 6 måneder, eller indtil der er truffet afgørelse om midlertidig eller
endelig placering af forældremyndigheden efter forældreansvarsloven. Op-
lysninger, der kan tjene til at identificere barnets opholdssted, må ikke op-
lyses til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter 1. pkt. under
sagens behandling, herunder i forbindelse med den endelige afgørelse.
Da der er tale om et indgreb i en forældres rettigheder i forhold til eget barn
foreslås det, at rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt., højest vil kunne fratages
i 6 måneder, og indgrebet vil falde bort, hvis der inden dette tidspunkt er
truffet afgørelse om midlertidig eller endelig placering af forældremyndig-
heden hos den ene forældre efter forældreansvarsloven, eller hvis barnet fra-
flytter krisecenteret eller § 110-tilbuddet.
Det foreslås, at det vil være elevens seneste bopælskommune inden opholdet
på kvindekrisecenteret eller § 110-tilbuddet, som efter anmodning fra den
forældre, som eleven opholder sig hos, skal træffe afgørelse i sagen.
Afgørelsen vil skulle træffes på baggrund af en eventuel udtalelse fra det
relevante kvindekrisecenter eller § 110-tilbud samt andre relevante oplys-
ninger fra f.eks. politiet eller de sociale myndigheder om vold eller trusler
om vold i familien mv. For så vidt angår kvindekrisecentre udsteder disse i
dag en erklæring om baggrunden for opholdet, f.eks. at kvinden har været
udsat for vold eller trusler om vold. Foreligger der en sådan kvindekrisecen-
tererklæring, der samtidigt indeholder oplysninger om barnet og barnets per-
spektiv på baggrund af volden m.v., vil den oftest kunne danne grundlag for
at træffe en midlertidig afgørelse om fratagelse af rettigheder efter § 54, stk.
1, 1. pkt., dog forudsat, at volden m.v. er godtgjort eller sandsynliggjort,
f.eks. ved politianmeldelse, skadestuerapport m.v.
I øvrigt vil der konkret være tale om en afvejning mellem karakteren af vol-
den/truslen om vold og dennes betydning for barnet, samt hensynet til den
anden forældres rettigheder.
Af hensyn til elevens krav på skolegang, er det hensigten, at en anmodning
efter bestemmelsen vil skulle færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter
modtagelsen, medmindre dette på grund af sagens kompleksitet undtagel-
sesvis ikke er muligt.
Idet der i henhold til forslaget vil være tale om en retsakt, vil der være tale
om en afgørelse i forvaltningslovens forstand, hvorfor forvaltningslovens
regler skal ivaretages. Det vil bl.a. betyde, at den forældremyndighedsinde-
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
haver, hvis rettigheder begæres frataget, vil have ret til blandt andet parts-
aktindsigt og partshøring, og at der vil skulle stilles en række krav til selve
afgørelsen, f.eks. krav om begrundelse. Der fastsættes ikke regler om kla-
geadgang i forhold til kommunalbestyrelsens afgørelse, som derfor vil være
endelig.
Af hensyn til barnets sikkerhed og velfærd foreslås det indsat i bestemmel-
sen, at oplysninger, der kan tjene til at identificere barnets opholdssted, ikke
vil kunne oplyses til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget under
sagens behandling, herunder i forbindelse med den endelige afgørelse. Det
betyder, at disse oplysninger hemmeligholdes under sagens behandling, her-
under i forbindelse med partshøringen mv. De relevante oplysninger vil i
praksis være kvindekrisecenterets eller § 110-tilbuddets navn, beliggenhed,
herunder beliggenhedskommune mv.
Det bemærkes, at der af hensyn til barnets krav på skolegang i disse sager
som udgangspunkt vil skulle fastsættes en kort frist i forbindelse med parts-
høringen, medmindre der i den konkrete sag foreligger helt særlige omstæn-
digheder, som nødvendiggør, at den anden forældre får mere tid til at sætte
sig ind i det relevante materiale og fremkomme med en udtalelse.
I henhold til forslaget, vil en afgørelse om at fratage en forældremyndig-
hedshavers rettigheder i henhold til § 54, stk. 1, 1. pkt., betyde, at den for-
ældre, som opholder sig på et kvindekrisecenter eller et § 110-tilbud sam-
men med barnet, efterfølgende uden den anden forældres viden og samtykke
kan flytte barnet til en anden folkeskole. Idet alle rettigheder i henhold til
folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt., med afgørelsen vil blive frataget, vil
den anden forældre heller ikke længere medvirke til eller få øvrige oplys-
ninger om barnets skolegang. Dette skønnes nødvendigt for at hemmelig-
holde, hvilken skole eleven nu bliver indskrevet på, og herunder elevens
opholdssted.
For nærmere om henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-2, og bemærkningerne
hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Den mulighed, som gives med lovforslaget, der skal sikre, at børn, der er på
et krisecenter, kan komme i skole, når det af hensyn til barnets sikkerhed vil
være nødvendigt at skifte skole for at beskytte barnets eller den medfølgende
forældres anonymitet under opholdet på krisecenteret, således at den anden
forældre ikke får kendskab til deres opholdssted, vurderes at understøtte del-
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
mål 4.1, hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge gen-
nemfører gratis, inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddan-
nelse i høj kvalitet, der fører til relevante og effektive læringsresultater.
Efter delmål 16.2 skal mishandling, udnyttelse og menneskehandel og alle
former for vold og tortur mod børn stoppes. Forslaget i forhold til børn på
kvindekrisecentre m.v. vil endvidere kunne medvirke til opfyldelse af del-
mål 16.2, og det vurderes derfor, at lovforslaget vil have positive konse-
kvenser for Danmarks opfyldelse af verdensmål 16.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Afgørelser efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2, skal
træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet, og kommunerne skal have fokus
på, at afgørelser skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet
mod vold eller anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare,
herunder at være vidne til vold.
Afgørelser efter den foreslåede bestemmelse træffes således uanset foræl-
drenes køn.
Med lovforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor en elev, som pt. opholder sig i en boform efter §§ 109 eller 110 i lov
om social service, senest var folkeregisteret, hvis det er påkrævet af hensyn
til elevens sikkerhed og velfærd, efter anmodning fra den forælder, som bar-
net opholder sig hos, med henblik på skoleskift træffe en midlertidig afgø-
relse om bortfald af den anden forælders rettigheder i henhold til folkesko-
lelovens § 54 stk. 1, 1. pkt., hvis det kan godtgøres at opholdet skyldes vold
eller trusler om vold fra den anden forælder.
Kvinder er i væsentligt større omfang end mænd udsat for partnervold, og
kvinder tager derfor meget oftere ophold på et kvindekrisecenter på grund
af partnervold end mænd på grund af partnervold tager ophold på et tilbud
efter § 110 i serviceloven. Dette indebærer, at når der skal træffes afgørelse
efter den foreslåede bestemmelse, vil resultatet oftere blive, at en far får fra-
taget sine rettigheder i henhold til folkeskoleloven end med sin mor.
Forslaget vil opretholde dette, og det vil derfor have negative ligestillings-
mæssige konsekvenser for mænd.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for kommunerne
på 2 mio. kr. årligt fra 2025 og varigt frem.
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
De økonomiske konsekvenser knytter sig til kommunernes fremadrettede
meropgave med at træffe en midlertidig afgørelse om bortfald af den anden
forælders rettigheder efter anmodning fra den forældre som opholder sig på
et kvindekrisecenter eller et § 110-tilbud. Der er ca. [1200] skolesøgende
børn årligt, som har ophold med en af deres forældre på et af disse tilbud og
det vurderes at en mindre andel af disse børn svarende til ca. 400 børn vil
være den potentielle målgruppe for lovforslaget.
De økonomiske konsekvenser skal DUT-forhandles med kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat og regioner, og det
vurderes at følge principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget forventes at betyde hurtigere afgørelser for det enkelte barn i sager
om skoleskift ved ophold på krisecentre, idet en flytning uden samtykke fra
den anden forældremyndighedsindehavere ikke længere vil skulle afvente
en afgørelse om midlertidig forældremyndighed i henhold til forældrean-
svarsloven.
Sagsbehandlingen skal tilrettelægges, så en afgørelse kan træffes hurtigt
samtidig med, at den anden forældres retssikkerhed tilgodeses.
Der fastsættes ikke regler om klageadgang, da afgørelsen alene har virkning
til der træffes afgørelse efter forældreansvarsloven.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. april 2024 til den 13. maj
2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
2846579_0011.png
UDKAST
Advokatsamfundet, Adoption og Samfund, Ankestyrelsen, Børne- og Ung-
domspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædago-
gernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Børne- og kulturcheffor-
eningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, Ce-
vea, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blin-
desamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Magi-
sterforening, Dansk Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Dø-
ves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, Data-
tilsynet, Den uvildige konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd, Det Nationale Inte-
grationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, DJØF,
Efterskoleforeningen, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering
(OBR), EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, Finans Danmark, Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af Døgn
og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske
skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen for Forældre
til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til
gavn for børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring
og Pension, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, Institut for Menne-
skerettigheder, Justitia, KL, Kostskoler.dk, Kraka, Kriminalforsorgen,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ung-
domsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederne, Lilleskolerne, OpenDenmark, Ordblindeforeningen,
Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Steinersko-
ler i Danmark, Samrådet for Specialskoleledere, Sjældne Diagnoser, Skole
og Forældre, Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet, Uddannelses-
lederne, Ungdomsskoleforeningen og Økonomistyrelsen
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
2846579_0012.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ja. Lovforslaget medfører kommu-
nale merudgifter på ca. [2] mio. kr.
årligt fra 2025 og varigt frem.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for stat og regioner.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative Lovforslaget vil medføre positive Ingen
konsekvenser for konsekvenser for børn på krisecentre,
borgerne
som hurtige vil få mulighed for skole-
skift uden inddragelse af den anden
forældre samtidig med, at den anden
forældres retssikkerhed tilgodeses
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
2846579_0013.png
UDKAST
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 54, stk. 1, 1. pkt., i folkeskoleloven, at forældrenes ret-
tigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, § 16 c, stk. 3, og §§ 19 d,
19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte
regler tilkommer den eller de personer, som har forældremyndigheden over
eleven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almin-
delige bemærkninger til lovforslaget.
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen er der tale om en konsekvens-
ændring som følge af § 1, nr. 2, hvor der foreslås indsat et nyt stykke i fol-
keskolelovens § 54, stk. 3, som fastsætter en undtagelse til bestemmelsen i
§ 54, stk. 1, 1. pkt. Der må som følge heraf indsættes en henvisning til den
foreslåede nye bestemmelse i § 54, stk. 3, i § 54, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 54, stk. 1,
at forældrenes rettigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, § 16 c,
stk. 3, og §§ 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør
af loven fastsatte regler tilkommer den eller de personer, som har forældre-
myndigheden over eleven. Elever, der ikke er undergivet forældrenes myn-
dighed, træffer selv afgørelse efter § 12, § 14, stk. 6, § 19 d, § 19 e, § 19 f,
§ 20, stk. 1 og 2, § 22, stk. 4, og § 27, stk. 1.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at bortset fra spørgsmålene om skole-
gangens begyndelse og varighed kan skolen anse den, der har eleven i pleje,
for bemyndiget til at handle på forældremyndighedens indehavers vegne.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almin-
delige bemærkninger til lovforslaget.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
Det foreslås efter § 54, stk. 2, at indsætte en ny bestemmelse i § 54, stk. 3.
Det vil fremgå af den foreslåede bestemmelsen, at opholder en elev sig i en
boform efter §§ 109 eller 110 i lov om social service med den ene forælder,
og godtgøres det, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold fra den an-
den forælder, kan kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor eleven senest
var folkeregisteret, hvis det er påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og
vel-færd efter anmodning fra den forælder, som barnet opholder sig hos,
med henblik på skoleskift træffe en midlertidig afgørelse om bortfald af den
anden forælders rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan træf-
fes for en periode på op til 6 måneder, eller indtil der er truffet afgørelse om
midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden efter forældre-
ansvarsloven. Oplysninger, der kan tjene til at identificere barnets opholds-
sted, må ikke oplyses til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter
1. pkt. under sagens behandling, herunder i forbindelse med den endelige
afgørelse.
Da der er tale om et indgreb i en forældres rettigheder i forhold til eget barn
foreslås det, at rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt., højest vil kunne fratages
i 6 måneder, og indgrebet vil falde bort, hvis der inden dette tidspunkt er
truffet afgørelse om midlertidig eller endelig placering af forældremyndig-
heden hos den ene forældre efter forældreansvarsloven, eller hvis barnet fra-
flytter krisecenteret eller § 110-tilbuddet.
Det foreslås, at det vil være elevens seneste bopælskommune inden opholdet
på kvindekrisecenteret eller § 110-tilbuddet, som efter anmodning fra den
forældre, som eleven opholder sig hos, skal træffe afgørelse i sagen.
Afgørelsen vil skulle træffes på baggrund af en eventuel udtalelse fra det
relevante kvindekrisecenter eller § 110-tilbud samt andre relevante oplys-
ninger fra f.eks. politiet eller de sociale myndigheder om vold eller trusler
om vold i familien mv. For så vidt angår kvindekrisecentre udsteder disse i
dag en erklæring om baggrunden for opholdet, f.eks. at kvinden har været
udsat for vold eller trusler om vold. Foreligger der en sådan kvindekrisecen-
tererklæring, der samtidigt indeholder oplysninger om barnet og barnets per-
spektiv på baggrund af volden m.v., vil den oftest kunne danne grundlag for
at træffe en midlertidig afgørelse om fratagelse af rettigheder efter § 54, stk.
1, 1. pkt., dog forudsat, at volden m.v. er godtgjort eller sandsynliggjort,
f.eks. ved politianmeldelse, skadestuerapport m.v.
I øvrigt vil der konkret være tale om en afvejning mellem karakteren af vol-
den/truslen om vold og dennes betydning for barnet, samt hensynet til den
anden forældres rettigheder.
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
Af hensyn til elevens krav på skolegang, er det hensigten, at en anmodning
efter bestemmelsen vil skulle færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter
modtagelsen, medmindre dette på grund af sagens kompleksitet undtagel-
sesvis ikke er muligt.
Idet der i henhold til forslaget vil være tale om en retsakt, vil der være tale
om en afgørelse i forvaltningslovens forstand, hvorfor forvaltningslovens
regler skal ivaretages. Det vil bl.a. betyde, at den forældremyndighedsinde-
haver, hvis rettigheder begæres frataget, vil have ret til blandt andet parts-
aktindsigt og partshøring, og at der vil skulle stilles en række krav til selve
afgørelsen, f.eks. krav om begrundelse. Der fastsættes ikke regler om kla-
geadgang i forhold til kommunalbestyrelsens afgørelse, som derfor vil være
endelig.
Af hensyn til barnets sikkerhed og velfærd foreslås det indsat i bestemme-
sen, at oplysninger, der kan tjene til at identificere barnets opholdssted, ikke
vil kunne oplyses til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget under
sagens behandling, herunder i den endelige afgørelse. Det betyder, at disse
oplysninger hemmeligholdes under sagens behandling, herunder i forbin-
delse med partshøringen mv. De relevante oplysninger vil i praksis være
kvindekrisecenterets eller § 110-tilbuddets navn, beliggenhed, herunder be-
liggenhedskommune mv.
Det bemærkes, at der af hensyn til barnets krav på skolegang i disse sager
som udgangspunkt vil skulle fastsættes en kort frist i forbindelse med parts-
høringen, medmindre der i den konkrete sag foreligger helt særlige omstæn-
digheder, som nødvendiggør, at den anden forældre får mere tid til at sætte
sig ind i det relevante materiale og fremkomme med en udtalelse.
I henhold til forslaget, vil en afgørelse om at fratage en forældremyndig-
hedshavers rettigheder i henhold til § 54, stk. 1, 1. pkt., betyde, at den for-
ældre, som opholder sig på et kvindekrisecenter eller et § 110-tilbud sam-
men med barnet, efterfølgende uden den anden forældres viden og samtykke
kan flytte barnet til en anden folkeskole. Idet alle rettigheder i henhold til
folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt., med afgørelsen vil blive frataget, vil
den anden forældre heller ikke længere medvirke til eller få øvrige oplys-
ninger om barnets skolegang. Dette skønnes nødvendigt for at hemmelig-
holde, hvilken skole eleven nu bliver indskrevet på, og herunder elevens
opholdssted.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
UDKAST
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det vil sige, at kommunen efter denne dato kan træffe afgørelse om at fra-
tage en forældre dennes rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt., men den i be-
stemmelsen omhandlede vold eller trusler om vold, kan have fundet sted
tidligere.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da den gældende folkesko-
lelov, jf. dennes § 61, ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller ikke
kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved kgl. Anordning.
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
2846579_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1086 af 15. august
2023, som ændret ved lov nr. 1542
af 12. december 2023 og § 1 i lov
nr. 1544 af 12. december 2023, fo-
retages følgende ændringer:
§ 54.
Forældrenes rettigheder efter
1.
I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes ef-
§ 3 b, § 9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, ter »eleven«: », jf. dog stk. 3«.
§ 16 c, stk. 3, og §§ 19 d, 19 e, 19 f,
20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og
de i medfør af loven fastsatte regler
tilkommer den eller de personer,
som har forældremyndigheden over
eleven. Elever, der ikke er undergi-
vet forældrenes myndighed, træffer
selv afgørelse efter § 12, § 14, stk.
6, § 19 d, § 19 e, § 19 f, § 20, stk. 1
og 2, § 22, stk. 4, og § 27, stk. 1.
Stk. 2.
Bortset fra spørgsmålene om
skolegangens begyndelse og varig-
hed kan skolen anse den, der har
eleven i pleje, for bemyndiget til at
handle på forældremyndighedens
indehavers vegne.
2.
I
§ 54
indsættes efter
stk. 2
som
nyt stykke:
»Stk.
3.
Opholder en elev sig i en
boform efter §§ 109 eller 110 i lov
om social service med den ene for-
ælder, og godtgøres det, at opholdet
skyldes vold eller trusler om vold
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
2846579_0019.png
UDKAST
fra den anden forælder, kan kom-
munalbestyrelsen i den kommune,
hvor eleven senest var folkeregiste-
ret, hvis det er påkrævet af hensyn
til elevens sikkerhed og velfærd ef-
ter anmodning fra den forælder,
som barnet opholder sig hos, med
henblik på skoleskift træffe en mid-
lertidig afgørelse om bortfald af
den anden forælders rettigheder i
henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen
kan træffes for en periode på op til
6 måneder, eller indtil der er truffet
afgørelse om midlertidig eller ende-
lig placering af forældremyndighe-
den efter forældreansvarsloven.
Oplysninger, der kan tjene til at
identificere barnets opholdssted,
må ikke oplyses til den forælder,
hvis rettigheder begæres frataget
efter 1. pkt. under sagens behand-
ling, herunder i forbindelse med
den endelige afgørelse.«
19