Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2852242_0001.png
Anbefalinger til hurtigere
opførelse af nye almene boliger i
Københavns Kommune
Marts 2024
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
Indledning
Som led i den politiske aftale om Fonden for blandede byer – flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed (indgået mellem den daværende regering
(S), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Kristendemokraterne d. 26. november 2021) blev der primo 2022 nedsat en taskforce med
det formål at styrke opførelsen af nye almene boliger i Københavns Kommune. Konkret fik taskforcen til opgave at undersøge, hvordan allerede besluttede
almene boliger samt de almene boliger, som følger af aftalen, kan opføres hurtigere end i dag.
Baggrunden for taskforcens nedsættelse er, at eksekveringsgraden for det almene nybyggeri i Københavns Kommune ligger væsentligt lavere end for det
private byggeri i de områder, hvor kommunen har stillet krav om almene boliger i lokalplanlægningen. Det betyder imidlertid ikke, at det almene nybyggeri
ikke opføres eller bygges langsommere end det private byggeri, når først det er igangsat – men at det almene nybyggeri typisk opføres som det sidste i et
lokalplanområde.
Der kan være flere forklaringer på den langsommere eksekveringsgrad, herunder bl.a. private grundejeres/udvikleres rammevilkår, økonomiske incitamenter
og kendskab til de almene byggeprocesser, størrelsen på lokalplanområder samt de mere komplicerede godkendelsesprocesser for alment byggeri.
Problemstillingen skal ses i lyset af, at krav om almene boliger i lokalplanlægningen er den primære måde at tilvejebringe almene byggemuligheder i København,
hvorfor den senere eller udskudte opførelse af alment nybyggeri har den konsekvens, at skabelsen af blandede by- og boligområder forsinkes, trods et stort
behov for flere billige boliger i København.
Taskforce
Taskforcen blev nedsat primo 2022 og er blevet ledet af en styregruppe bestående af social- og boligministeren (tidligere indenrigs- og boligministeren),
overborgmesteren og teknik- og miljøborgmesteren. Styregruppen blev betjent af en underliggende arbejdsgruppe bestående af ledende medarbejdere fra
Social-, Bolig- og Ældreministeriet (tidligere Indenrigs- og Boligministeriet), Økonomiforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune
samt repræsentanter fra den almene boligsektor, herunder adm. direktør Jens Elmelund (KAB) og adm. direktør Bjarne Larsson (fsb) samt repræsentanter
fra den private ejendomsbranche, herunder direktør Tony Christrup (AG Gruppen) og direktør Mia Manghezi (PensionDanmark).
Taskforcens arbejde blev afsluttet i primo 2024 og dette katalog udgør taskforcens anbefalinger.
1
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
Anbefalinger til hurtigere opførelse af nye almene boliger i Københavns Kommune
Nedenfor præsenteres taskforcens 11 anbefalinger til hurtigere opførelse af nye almene boliger i Københavns Kommune.
Der findes adskillige indgangsvinkler til at påvirke opførelsestakten af nye almene boliger, hvis opførelse forudsætter gennemførelse af den lovfastsatte
skematik (Skema ABC), og som i udgangspunktet involverer flere aktører (private og offentlige), der varetager forskellige hensyn og interesser. De lovbestemte
rammevilkår for det almene nybyggeri betyder, at nye almene boliger i udgangspunktet tager længere tid at opføre end privat nybyggeri, dels fordi alment
nybyggeri skal igennem et længere kommunalt godkendelsesforløb, dels fordi der med byggeriet af almene boliger varetages et samfundshensyn, som bl.a.
medfører, at almene boliger kan opføres med offentlig støtte, er underlagt udbudsloven, og at anskaffelsessummen ikke kan overstige et vist niveau af hensyn
til at sikre betalelige boliger m.v.
Arbejdsgruppen har i udgangspunktet ikke foretaget en nærmere vurdering af betydningen af eksempelvis markedsforhold, omkostninger for private
udviklere eller lignende, da det må opfattes som eksogene forhold, som er vanskelige at påvirke. Arbejdsgruppens anbefalinger er især rettet mod initiativer i
Københavns Kommune, da indretningen af kommunens rammer og processer for almene nybyggeriprojekter, herunder støttesags- og byggesagsbehandling,
lokalplanproces m.v., kan have indvirkning på eksekveringstakten for alment nybyggeri. Anbefalingerne skal ses som supplement til de initiativer, der allerede
er igangsat som resultat af et øget fokus på optimering af rammerne for dialogen, koordineringen og støttesagsbehandlingen af de almene byggeprojekter
i Københavns Kommune, jf. bilag 1. Det bemærkes, at der ikke er anbefalinger målrettet byggesagsbehandlingen, idet kommunen allerede har et stort
fokus på løbende at sikre hurtigere og bedre processer på byggesagsområdet til gavn for såvel alment som privat nybyggeri. Ligeledes har staten nedsat
et strategisk dialogforum, hvor byggelovsrelaterede emner kan tages op af kommuner og byggeriets parter, herunder eksempelvis implementering af
certificeringsordningen i BR18.
Derudover har taskforcen medtaget en række anbefalinger rettet mod lovgivningen vedrørende opførelsen af almene boliger.
Det bemærkes, at Københavns Kommune og tidligere regeringer på en række andre områder allerede har iværksat initiativer, som gør det lettere og hurtigere
at opføre alment nybyggeri, jf. bilag 1.
Endelig skal det fremhæves, at anbefalingernes gennemslagskraft helt grundlæggende afhænger af, at Københavns Kommune modtager ansøgninger fra de
almene boligorganisationer om støtte til nybyggeriprojekter.
2
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
2852242_0004.png
Nr.
Anbefaling
Forventet effekt
Implementering
Implementeringsansvarlig
1
Rækkefølgeplanlægning/betingede Indførelse af rækkefølgeplanlægning/
byggetilladelser forventes at have betingede byggetilladelser kræver lov-
en væsentlig indvirkning på opfø-
ændring.
Indføre mulighed for, at kommuner bedre kan
relsestakten for alment nybyggeri.
sikre realisering af almene boliger inden for
et givent lokalplanområde ved anvendelse af
enten rækkefølgeplanlægning eller betingede
byggetilladelser.
Rækkefølgeplanlægning/betinget bygge-
tilladelse:
Staten
2
Flere ressourcer til lokalplanlægning:
Fokus på nye initiativer til optimering af lokal-
planprocessen og tilførsel af flere ressourcer
til lokalplansarbejdet mhp. understøttelse af
en hurtigere lokalplanproces i Københavns
Kommune.
Anbefalingen forventes at redu-
cere ventelister i forhold til lokal-
plansbehandling samt optimere
lokalplanprocessen.
Anbefalingen kan implementeres uden
lovændringer, men kræver, at Teknik- og
Miljøforvaltningens bevilling til lokal-
planlægning øges.
Københavns Kommune
3
Optimeret støttesagsbehandling:
Optimering af den kommunale beslutnings-
proces ift. skema A-tilsagn ved fx at uddelege-
re godkendelse af skema A og garantistillelse
til hhv. Teknik- og Miljøforvaltningen og Teknik-
og Miljøudvalget.
Ved en optimering af den politiske
beslutningsproces er det vurde-
ringen, at processen kan afkortes
med op til 3-4 mdr., og dermed
kan byggeriet komme hurtigere i
gang.
Anbefalingen vurderes at kunne im-
plementeres indenfor styrelseslovens
rammer, men forudsætter, at Borger-
repræsentation og Teknik- og Miljøud-
valget kan godkende en uddelegering i
større eller mindre omfang.
Københavns Kommune
3
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
2852242_0005.png
Nr.
Anbefaling
Forventet effekt
Implementering
Implementeringsansvarlig
4
Styrket koordinering:
Styrket koordinering, faste processer og fora
ifm. behandling af almene nybyggeriprojekter
på tværs af Københavns Kommunes forvalt-
ninger/myndigheder. Fx deltagelse af alme-
ne bygherrer på såkaldte ”stjernemøder”, nyt
dialogforum til afklaring af brandrelaterede
forhold, styrket koordinering på tværs af for-
valtningerne i KK ifm. almene projekter.
Anbefalingen forventes at sikre en Anbefalingen kan implementeres uden
mere sammenhængende sagsbe-
lovændringer.
handling, hurtigere identifikation
og evt. håndtering af modsatrette-
de myndighedshensyn. Bygherre
vil få reduceret procestid i forhold
til samarbejdet med myndighe-
derne, og dermed hurtigere ekse-
kvering af byggeprojekter.
Københavns Kommune
5
Fokus på vigtigheden af et solidt og
dialogbaseret samarbejde om de
almene nybyggeriprojekter vil kun-
Fortsat styrkelse af samarbejdet mellem
ne føre til bedre, lettere og mere
kommunen og boligorganisationer, løbende
effek-tive processer. Det indbe-
opfølgning på administrationsgrundlaget om
fatter både god service i myndig-
støttevilkår, fortsat udvikling af procesguides
hedsudøvelsen og god varetagelse
og afholdelse af årlig fælles medarbejderkon-
af bygherreopga-verne i boligorga-
ferencer.
nisationerne. Samlet set forventes
det at bidrage til hurti-gere ekse-
kvering af almene byggeprojekter.
Styrket samarbejde i støttesagesproces-
sen og tydelighed om kommunale vilkår:
Anbefalingen forudsætter en fortsat tæt
dialog og et tillidsbaseret samarbejde
mellem kommunen og de almene bo-
ligorganisationer.
Anbefalingen kan implementeres uden
lovændringer.
Københavns Kommune,
almene boligsektor
4
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
2852242_0006.png
Nr.
Anbefaling
Forventet effekt
Implementering
Implementeringsansvarlig
6
Øget digitalisering vil bidrage til ef-
fektivisering af sagsbehandling og
Digitalisering af lokalplansarbejdet og øget
lette dialogen mellem bygherre og
brug af digitalisering i sagsbehandlingen af
forvaltning. Ved at opbygge bedre
byggeprojekterne, herunder bedre data om
data vil det være nemmere at følge
byggesags- og støttesagsbehandlingen.
udviklingen i sagsbehandlingstider
og mere målrettet se, hvor der kan
procesoptimeres.
Øget digitalisering og bedre data:
Anbefalingen kræver vedligeholdelse
og udvikling af solide og tilgængelige da-
tabaserede systemer.
Såfremt der er større udgifter til udvik-
ling og drift end forventet, forudsættes
politisk flertal for at prioritere midler til
indsatsen.
Anbefalingen kan implementeres uden
lovændringer.
Københavns Kommune
7
Mere og bedre vejledning om Anbefalingen kan implementeres uden
mulighederne i den delegerede
videre.
Vejledningsindsats rettet mod opbygning og
bygherremodel kan bidrage til at
udbredelse af viden om mulighederne i den
det bliver lettere og mindre om-
delegerede bygherremodel og andre samar-
kostningstungt for de almene og
bejdsformer mellem almene og private.
private parter at gennemføre pro-
jekter med blandet byggeri med
almene, private og evt. erhverv.
Vejledning om delegeret bygherre:
Staten
8
Tydeliggøre ansvar/roller ift. BR18:
Tydeliggørelse af roller og ansvar mellem kom-
muner og certificerede rådgivere som følge af
afskaffelse af den tekniske byggesagsbehand-
ling i kommunerne.
Anbefalingen skal ses som et supplement til
den eksi-sterende, løbende vejledningsind-
sats på byggeområdet
Certificeringsordningen for bran-
drådgivere og statikere har været
en stor forandring for kommuner
såvel som rådgivere. Selvom der
løbende er foretaget justeringer på
baggrund af de praktiske erfarin-
ger med ordningen, kan der fortsat
være et potentiale i at tydeliggøre/
vejlede om den nye rolle- og an-
svarsdeling i den tekniske bygge-
sagsbehandling, hvilket kan under-
støtte en lettere og mere ensartet
byggesagsproces.
Der kan uden videre iværksættes en
målrettet vejledningsindsats.
Staten
5
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
2852242_0007.png
Nr.
Anbefaling
Forventet effekt
Implementering
Implementeringsansvarlig
9
Forlænget gyldighed af byggetilladelser:
Der igangsættes et arbejde mph. at undersø-
ge fordele/ulemper ved en forlænget gyldig-
hed af byggetilladelser ud over de nuværende
1 år. Undersøgelsen skal i sin vurdering tage
udgangspunkt i et repræsentativt udsnit af ny-
byggerisager i en række udvalgte kommuner,
herunder KK.
Undersøgelsen skal kvalificere, Den anbefalede undersøgelse kan
hvorvidt en forlænget gyldigheds-
igangsættes uden videre.
periode kan forventes at bidrage til
Afhængig af undersøgelsens resultater
hurtigere og billigere gennemførel-
kan anbefalingen påpege et behov for
se af nybyggeriprojekter samt en
ændring af byggeloven.
mere optimal brug af kommunale
ressourcer i byggesagsbehandlin-
gen.
Staten
10
Mindre kontrol med fravigelser fra AB-sy-
Indførelse af muligheden for at de
stemet:
enkelte kommuner selv kan beslut-
te, om de skal godkende evt. fra-
Der igangsættes et arbejde mph. at undersø-
vigelser fra AB-systemet i almene
ge fordele/ulemper ved at gøre kommuner-
nybyggerisager, kan fremme ekse-
nes godkendelses-pligt med fravigelser fra
kveringen af alment nybyggeri, da
AB-systemet, jf. § 30 stk. 2 i støttebekendtgø-
både boligorganisationer og kom-
relsen, valgfri.
munen vil kunne spare administra-
Det forudsættes, at AB-systemet uden fravi- tive ressourcer på hhv. at redegøre
gelser fortsat lægges til grund, som betingelse
for/godkende evt. fravigelser.
for kommunale støttetilsagn – dog uden krav
om kommunal godkendelse af evt. standard-
fravigelser.
Den anbefalede undersø-gelse kan
igangsættes uden videre.
Afhængig af undersøgel-sens resultater
kan anbefa-lingen påpege et behov for
ændring af støttebekendt-gørelsen m.v.
Anbefalingen kræver inddragelse af BL –
Danmarks Almene Boliger.
Staten
6
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
2852242_0008.png
Nr.
Anbefaling
Forventet effekt
Implementering
Implementeringsansvarlig
11
Undersøgelsens skal klarlægge,
Den anbefalede undersø-gelse kan
Afhængig af undersøgel-sens re-
hvorvidt en undtageles kan med-
igangsættes uden videre.
sultater kan anbefalingen påpege
Der igangsættes et arbejde mhp. at undersø-
virke til at spare ressourcer og tid
et behov for ændring af bolig-
ge mulig-hederne for undtagelse af almene
til etablering af individuelle tekøk-
støttereglerne.
ungdomsboliger fra boligstøttereglernes krav
kener i almene ungdomsboliger Afhængig af undersøgelsens resultater
om eget køkken m.v. på lige fod med almene
med adgang til fælleskøkkener, og kan anbefalingen påpege et behov for
familieboliger, der opføres som bofællesska-
ændring af boligstøttereg-lerne.
samtidig skabe mindre komplekse
ber.
byggerier og bedre mulighed for fx
mindre boenheder, samt en hurti-
gere eksekvering.
Boligstøtte:
Undersøgelsen skal samtidig bely-
se de evt. økonomiske konsekven-
ser for staten ved en undtagelse.
7
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
2852242_0009.png
Anbefalingernes påvirkning
Anbefalingerne påvirker forskellige dele af bygge- og støttesagsbehandlingen i Københavns
Kommune, jf. figur 1.
Figur 1
Procesoversigt – alment nybyggeri
Anbefalinger til hurtigere opførelse af
almene boliger i Københavns Kommune
1
2
3
4
5
6
7
8
11
9
10
11
Rækkefølgeplanlægning/Betinget
byggetilladelse
Flere ressourcer til lokalplanlægning
Optimeret støttesagsbehandling
Styrket koordinering
Styrket samarbejde i støttesagsprocessen
og tydelighed omkring kommunale vilkår
Øget digitalisering og bedre data
Vejledning om delegeret bygherre
Tydeliggøre ansvar/roller ift. BR18
Forlænget gyldighed af byggetilladelser
Mindre kontrol med fravigelser fra AB-
systemet
Boligstøtte
1
2
5
8
3
9
4 7
6
10
8
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
Implementering og opfølgning på anbefalinger
Taskforcens styregruppe har besluttet, at der skal arbejdes videre med ovennævnte anbefalinger. Størstedelen af anbefalingerne er allerede igangsat, mens
en række af anbefalingerne kræver politisk stillingtagen i Københavns Kommune eller konkrete lovændringer gennem fremsættelse af lovforslag, behandling
heraf og efterfølgende vedtagelse i Folketinget, hvorfor realiseringen af disse anbefalinger afhænger heraf.
9
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
Bilag 1. Allerede iværksatte initiativer
Tidligere regeringer:
Midlertidig forhøjelse af maksimumsbeløb:
II lyset af de stigende bygge- og materialepriser fik boligministeren med vedtagelse d. 9. juni 2022 af
det lovforslag, som udmønter aftale om Fonden for blandede byer, bemyndigelse til, efter forhandling med finansministeren, at fastsætte regler om, at
kommunerne midlertidigt kan godkende en overskridelse af anskaffelsessummen for almene byggerier på op til 20 pct. Bemyndigelsen er, i henhold til
en tværministeriel arbejdsgruppes anbefalinger, sidenhen blevet afgrænset til en landsdækkende ramme på 1.400 almene boliger, som har fået tilsagn
inden 1. januar 2022 og er gået i stå som følge af de stigende bygge- og materialepriser. Overskridelsen af maksimumsbeløbet finansieres 90 pct. af
Landsbyggefonden og 10 pct. af kommunerne, således at overskridelsen ikke medfører en højere husleje sammenlignet med tilsvarende nye almene
boliger opført inden for maksimumsbeløbet. Derudover er maksimumsbeløbet blevet ekstraordinært reguleret med 5,5 pct. per 1. september 2022.
Etablering af Fonden for blandede byer:
Med aftale om
Fonden for blandede byer
afsættes i alt 10 mia. kr. i perioden frem mod 2035, hvoraf 5 mia. kr.
med aftalen konkret udmøntes i perioden 2022-2031. Midlerne placeres i en nyetableret fond – Fonden for blandede byer - under Landsbyggefonden
og går hovedsageligt til finansiering af en række nye støtteordninger, som har til formål at sætte ekstra gang i byggeriet af nye almene boliger – særligt i
områder, hvor det i dag kan være vanskeligt at etablere nye almene boliger grundet høje grund- og ejendomspriser. Med de nye støtteordninger vil der
bl.a. kunne ydes støtte til almene boligorganisationers køb af byggegrunde, hvis pris ligger over de almene boligorganisationers betalingsevne, samt til
almene boligorganisationers køb og ombygning af relevante og attraktive erhvervsejendomme, køb og omdannelse af private udlejningsejendomme til
almene boliger m.v.
Mulighed for frafald af tillægskøbesum:
Visse kommuners krav om betaling af tillægskøbesum har tidligere sat en effektiv stopper for
fortætningsprojekter i eksisterende almene boligafdelinger, da den økonomiske gevinst for den eksisterende afdeling ved fortætning ofte var begrænset.
Trods visse kommuners ønske, herunder Københavns Kommune, om at kunne frafalde krav om tillægskøbesum for at muliggøre fortætning i almene
boligafdelinger kan kommunerne ikke uden videre undlade at opkræve tillægskøbesum, medmindre der er udtrykkelig lovhjemmel til dette. Med
vedtagelse af lovforslag d. 2. marts 2021 blev der givet lovhjemmel i almenboligloven til, at kommuner kan vælge at frafalde krav om tillægskøbesum ved
fortætning i eksisterende almene boligafdelinger.
Delegeret bygherremodel:
Med vedtagelse af lovforslag d. 28. november 2019 blev det muligt at opføre nye almene boliger i samarbejde med en
privat part for derved at understøtte udviklingen mod blandet boligbyggeri afstedkommet af særligt kommunernes mulighed for at stille krav om op til
25 pct. almene boliger i lokalplanlægningen.
Københavns Kommune:
Tidlig prækvalifikation af almene nybyggeriprojekter:
Initiativet betyder, at der indgås et samarbejde mellem grundejer og en almen boligorganisation
i en helt tidlig fase af udviklingen af et givent lokalplansområde. Ligesom der opstartes en tidlig dialog mellem den almene bygherre og forvaltningen.
Partnerskab med private developere om eksekvering af almene boliger i lokalplaner med almenboligkrav:
Initiativet har haft til formål at sikre dialog
mellem Københavns Kommune og de private aktører med henblik på at opnå gensidig forståelse og kunne rydde konkrete barrierer for eksekvering af
vejen. Initiativet skal ses i lyset af, at det er Københavns Kommunes opfattelse, at en stor andel af de private grundejere er positive overfor at lade almene
boliger indgå i byudviklingen.
Maksimal grundpris på 20 pct. af anskaffelsessummen:
Initiativet sikrer en præcisering af almene boligorganisationers betalingsevne, hvilke særligt
har betydning i lokalplansområder, hvor der er stillet krav om 25 pct. almene boliger.
10
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om afrapportering fra Taskforce for hurtigere opførelse af almene boliger i København
Administrationsgrundlag for vilkår i almene byggesager:
Administrationsgrundlaget klarlægger hvilke regler og vilkår, der er gældende ved alment
byggeri og styrker dermed gennemsigtighed og forudsigelighed for både de almene boligorganisationer og deres private samarbejdspartnere. Med
administrationsgrundlaget er der i dialog med boligorganisationerne blevet saneret i vilkår, der samtidig langt overvejende er gjort dialogbaserede og
fleksible. Vægten er lagt på en programmerende tilgang hos forvaltningen.
Administrationsgrundlag for placering af almene boliger i lokalplaner:
Med konkret indplacering af almene boliger i lokalplaner øges sandsynligheden
for, at det almene byggeri kan komme tidligere i gang.
Øget digitalisering af samarbejdet og støttesagsbehandlingen om almene byggeprojekter:
Med udrulningen af den digitale platform AlmenByg
har Københavns Kommune taget et stort skridt i forhold til at lette sagsbehandlingen og kommunikationen mellem parterne i almene byggesager.
Platformen bruges til at uploade dokumenter og udfylde informationer om projekterne i de forskellige faser i nybyggeri- og renoveringssager. AlmenByg
er udviklet for at forenkle samarbejdet mellem boligorganisationen og forvaltningen og tilbagemeldingerne fra de almene boligorganisationer og deres
rådgivere er positive. Ligesom AlmenByg gør det muligt at indsamle data om byggeprojekterne og byggeaktiviteten i den almene projektportefølje.
Ny teamorganisering på støttesagsområdet i Teknik- og Miljøforvaltningen:
Den nye organisering er opdelt efter almene boligorganisationer, så det
er mere entydigt, hvor de almene boligorganisationer skal henvende sig. Teamorganiseringen understøttes af porteføljemøder mellem forvaltning og
boligorganisation med henblik på at sikre fremdrift i de almene byggesager.
Etablering af fast alment dialogforum i Teknik- og Miljøforvaltningen:
Dialogforummet har fokus på optimering, koordinering og afdækning af risiko
for dobbeltarbejde i støttesags- og byggesagsbehandling, herunder interne stjernemøder.
Flere ressourcer til at fremme de almene byggeprojekter:
Der er afsat ekstra ressourcer med fokus på at understøtte udviklingen af nye almene
byggeprojekter mv., herunder som led i udmøntningen af Fonden for blandede byer.
11