Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2840046_0001.png
BILAG
Fra: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering <starstardk>
Emne: Svar fra Beskæftigelsesministeriet (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttefagring)
Dato: 20. juni 2023 kl. 14.56.48 CEST
Til:
“dictator.dobermann(webspeed.dk” <dictatordobermannwebspeeddk>
Kære Merete Dalgaard
Tak for din mail til beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen.
Ministeren får rigtig mange mails. Det er både hun og vi meget glade for, fordi vi på den måde får værdifuld
viden. Men det betyder desværre også, at det er svært for ministeren at nå at svare alle.
Så ministeren har bedt os i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at svare dig, fordi vi arbejder
med dagpenge og efterlønsordningen og de særregler, der gjaldt under coronanedlukningen.
Vi har ikke mulighed for at tage stilling til din mands konkrete situation. Det er hans a-kasses opgave.
Det er rigtigt, at der på nogle områder blev lavet særregler under coronanedlukningen. Og på andre områder
gjaldt og gælder de “normale regler” stadig.
Det følger af lov om arbejdsløshedsforsikrings § 74 m, stk. 13, at der højst kan medregnes 5.772 timer til
optjening af den skattefri præmie. I dette timetal fradrages timer, hvor medlemmet har fået udbetalt
efterløn eller dagpenge.
Baggrunden for reglen er, at der samlet set kun kan ydes ydelse for de 5.772 timer i optjeningsperioden for
den skattefri præmie. Foretages der ikke fradrag for udbetaling af dagpenge og efterløn ville man modtage
ydelse to gange for den samme periode (dobbeltforsørgelse). Og det er et almindeligt princip i Danmark, at
man ikke kan modtage to offentlige forsørgelsesydelser for samme periode.
Vi håber, at du
Venlig hilsen
trods alt
kan bruge vores svar.
Michael Jørgensen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
T 72 21 74 00
I
2100 København ø
I
star©stardk
I
wwwstar.dk
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0002.png
Styrelsen for Arbeidsmarked
og Rekruttering
B!LAG
Center for Klager om
Arbejdsiøshedsforsikring
Vermundsgade 38
2100 København ø
T: 72 21 7408
E: [email protected]
www.star.dk
Allan Berling Christensen
Ølbyvej 164
4600 Køge
Dato: 27. juli 2023
J. Nr. Sagsnummer
Afgørelse i din sag om skattefri præmie
Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring har behandlet din klage over
en afgørelse, som Faglig Fælles A-kasse (3FA) (a-kassen) traf den 6. juni
2023.
Vi er kommet frem til:
Du har ret til 127.836 kr. i skattefri præmie.
Det betyder, at vi fastholder a-kassens afgørelse.
Vi har sendt en kopi af afgørelsen til a-kassen. Du kan eventuelt kontakte din
a-kasse for at få yderligere vejledning.
Hvis du vil klage over afgørelsen, skal vi modtage din klage inden 4 uger.
På de næste sider begrunder vi vores afgørelse og beskriver de regler, vi har
anvendt. Vi vejleder dig også om, hvordan du kan klage og giver dig andre
relevante informationer.
Venlig hilsen
Steffan Eggert Arnvig
Fuldmægtig
1/4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0003.png
Begrundelse
Du har ret til 127.836 kr. i skattefri præmie, fordi du kan medregne 4.776,67
løntimer til optjeningen af præmieportioner.
Grundlaget for afgørelsen:
• Du var lønmodtager og fuldtidsforsikret medlem afa-kassen.
• Dit efterlønsbevis er udstedt med virkning fra den 18. november
2020.
• Din folkepensionsalder var 67 år, som du fyldte den 18. maj 2023.
Efter reglerne kan du optj ene skattefri præmie, hvis du ikke er overgået til
efterløn og opfylder udskydelsesbetingelserne.
Det kan du se i
§
74 m, stk. 1, lov om arbejdsiøshedsforsikring m.v.,
jf.
lov
bekendtgørelse nr. 503 af 11. maj 2023 (loven).
For at opfylde udskydelsesbetingelserne skal du tidligst overgå til efterløn 18
måneder efter, at efterlønsbeviset havde virkning. I samme periode skal du
have fået indberettet mindst 2.340 løntimer i indkomstregistret.
Det kan du se i
§
74 m, stk. 4, i loven.
Det betyder, at du tidsmæssigt opfyldte betingelserne for at optjene den 17.
maj 2020. A-kassen har vurderet, at du på dette tidspunkt også opfylder kra
vet om de 2.340 timer. Det lægger vi til grund, da det er det bedste for dig.
Det betyder, at du kunne optjene skattefri præmie fra og med den 18. maj
2020.
Efter reglerne kan du optj ene ret til en skattefri præmie indtil det tidspunkt,
hvor du når folkepensionsalderen.
Det kan du se i
§
74 m, stk. 10, i loven.
Det betyder, at du kunne optjene til og med den 17. maj 2023.
Du kunne altså optjene skattefri præmie i perioden fra og med den 17. maj
2020 til og med den 17. maj 2023.
Når udskydelsesbetingelserne er opfyldt, har man derefter mulighed for at
optj ene én skattefri præmieportion, hver gang man har arbejdet 481 timer.
Der kan du se i
§
74 m, stk. 8, i loven.
Arbejdet skal opgøres efter reglerne i bekendtgørelse om indkomst- og be
skæftigelseskravet for ret til dagpenge.
2/4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0004.png
Det kan du se i
§
6, stk. 2, og
§
7, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1189 af 5. au
gust 2020 om efterlønsbevis, udskydelsesreglen og skattefri præmie m.v.
(bekendtgørelsen).
Det betyder, at oplysningerne i indkomstregisteret om løntimer, som du har
fået indberettet til indkomstregisteret, skal lægges til grund.
Det kan du se i
§
3, stk. i, i bekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2023 om
indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge.
Vi har kontrolleret i indkomstregisteret, at du i den nævnte periode har
4.820,34 timer.
Det betyder, at du kan medregne 4.820,34 løntimer til skattefri præmie.
Efter reglerne kan der dog højst medregnes 5.772 timer til optjening afpræ
mie med fradrag for timer, hvor du har fået udbetalt efterløn eller dagpenge.
Det kan du se i
§
74 m, stk. 13, i loven.
Det fremgår af sagen og indkomstregisteret, at du i optjeningsperioden har
fået ydelser for 995,33 timer.
Du kan derfor højst regne 5772-995,33
præmie.
=
4776,67 timer med til den skattefri
Efter reglerne ydes præmien for hver 481 timer, dog højst for 12 gange 481
timer.
Det kan du se i
§
74 m, stk. 11, 3. pkt., i loven.
Det betyder, at man får en præmieportion for hver 481 timer.
Da det er for HVER 481 timer, så skal 4776,67/481
=
9,93 rundes ned til 9.
Med 4.776,67 løntimer har du dermed ret til 9 skattefri præmieportioner.
Størrelsen af de skattefrie præmieportioner reguleres hvert år, og de udbeta
les med satsen på den dag, hvor du når folkepensionsalderen.
Det kan du se i
§
9, stk. 1, 1. pkt., i bekendtgørelsen.
Satsen i 2023 er 14.204 kr.
Derfor har du ret til 9x14204
=
127.836 kr. i skattefri præmie.
Du har oplyst:
• Du skulle have haft 12 præmieportioner, men har fået 9.
3”4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0005.png
Det er i din optik ikke korrekt, da regeringen lukkede landet ned og
dermed forhindrede dig i at passe dit arbejde.
Dine oplysninger er indgået i vores vurdering af sagen, men kan ikke føre til
et andet resultat.
Opgørelsen afbeskæftigelseskravet (og dermed præmie-timerne) skal ske på
baggrund af indberettede løntimer i indkomstregisteret.
Vi bemærker, at Folketinget ikke i forbindelse med Coronaepidemien har la
vet undtagelser til opgørelsesmetoden af den skattefri præmie.
Klagevejledning
Du kan klage over vores afgørelse til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Hvis du ønsker at klage, skal vi modtage din klage inden 4 uger, efter du har
modtaget dette brev.
Det kan du se i
§
99, stk.
i, i loven.
Du skal sende klagen til Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring i
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Vermundsgade 38, 2100 Kø
benhavn 0, eller via Digital Post.
Du kan læse mere om, hvordan du skriver til os via Digital Post på
https://star.dk/orn-styrelsen/kontakt/digital-post/.
Hvis vi fastholder vores afgørelse, sender vi klagen til Ankestyrelsens Be
skæftigelsesudvalg sammen med sagen og vores eventuelle bemærkninger til
din klage.
Information
Vi har afgjort sagen på grundlag af de oplysninger, som a-kassen har sendt
til os sammen med din sag.
Reglerne finder du på www.retsinforrnation.dk ved at skrive nummer og års
tal på reglerne.
4/4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0006.png
Ankestyrelsen
!:1LAG’j1
Allan Berling Christensen
ølbyvej 164
4600 Køge
Afgørelse
30. januar 2024
J.nr. 23-78502
Cpr.nr. 1805560289
Ankestyrelsen
Du har klaget over afgørelse fra Center for Klager om
Arbejdsløshedsforsikring (CKA) om skattefri præmie. CKA afgjorde sagen
den 27. juli 2023.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Du har ikke ret til yderligere skattefri præmie.
Det betyder at vi stadfæster CKA’s afgørelse da vi er kommet til samme
resultat.
Vi kritiserer, at CKA ikke har begrundet sin afgørelse tilstrækkeligt præcist.
Kritikken fører ikke til et andet resultat i din sag.
Vi beklager den lange sagsbehandlingstid. Det skyldes en stor tilgang af
klagesager.
P de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.
Venlig hilsen
Aida Omar Lund
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
s [email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0007.png
Begrundelsen for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at din skattefri præmie er
beregnet i overensstemmelse med gældende ret.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt p, at du er født den 18. maj 1956, er fuldtidsforsikret
medlem af en a-kasse og har et efterlønsbevis med virkning fra den 18.
november 2018.
Efter reglerne kan du optjene ret til skattefri præmie, hvis du fra
tidspunktet for virkningen af dit efterlønsbevis udskyder din efterløn med
mindst 18 måneder og i perioden for udskydelsen har haft mindst 2.340
løntimer som fuldtidsforsikret.
CKA har lagt til grund, at du den 17. maj 2020 opfyldte kravet om 2.340
løntimer. Efter omstændighederne lægger vi det samme til grund.
Du har fra den 18. maj 2020 modtaget hhv, løn og dagpenge, indtil du den
18. maj 2023 nåede folkepensionsalderen. Du har efter det oplyste
i
indkomstregistret haft 4.820,34 løntimer og modtaget dagpenge svarende
til 995,33 timer i perioden fra den 18. maj 2020 til og med den 17. maj
2023.
Efter reglerne er optjening af én skattefri præmie betinget af, at du har
haft mindst 481 løntimer, og der kan højst udbetales 12 skattefri præmier.
Der kan således højst medregnes 5.772 løntimer (481x12), og der skal
efter reglerne ske fradrag for de timer, hvor du har fået udbetalt efterløn
eller dagpenge.
Det betyder, at du maksimalt kan f skattefripræmie for 5.772 995,33
timer, i alt 4.776,67 timer. Du har i alt optjent 481 timer 9,93 gange
(4.776,67/481), og efter reglerne skal optjeningen nedrundes til nærmeste
hele, dvs. 9.
Vi finder herefter, at du har ret til 9 skattefri præmier.
Vi er opmærksomme p, at du i din klage over CKA’s afgørelse angiver, at
du er uforstående over, at du trækkes i præmieportioner pga.
omstændighederne med hjemsendelse under situationen med
coronanedlukning. Du mener, at reglerne burde være sa ud af kraft ifm.
de trepartsforhandlinger, der fandt sted p daværende tidspunkt.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0008.png
Oplysningerne kan ikke føre til et at andet resultat, fordi der ikke er
undtagelser til reglerne, der kan stille dig bedre.
Om reglerne
Et medlem, der er født i perioden fra den 1. januar 1956 til og med den 30.
juni 1956, kan optjene ret til skattefri præmie, hvis medlemmet tidligst
overgår til efterløn 18 måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning. Det
er en betingelse, at medlemmet i perioden har haft mindst 2.340 løntimer
som fuldtidsforsikret eller mindst 1.872 timer som deltidsforsikret.
Et medlem kan optjene ret til skattefri præmie til det tidspunkt, hvor
medlemmet nr folkepensionsalderen.
Medlemmet optjener ret til en skattefri præmie for hver 481 timers
arbejde. Der kan maksimalt optjenes ret til 12 skattefri præmier, svarende
til 5.772 løntimer.
Mødebehandling
Sagen er behandlet p møde. P mødet stemmer deltagerne om
resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager p
møde p www.ast.dk.
Bemærkninger til CKA
Vi kritiserer, at CKA ikke har begrundet sin afgørelse tilstrækkeligt
præcist. CKA har ikke gennemgående refereret sagens relevante
faktum præcist, heriblandt dato for efterlønsbevis, 18 måneders
optjening mv.
Vi vurderer, at fejlen ikke er s væsentlig, at afgørelsen er ugyldig.
Grunden er, at den delvist fejlagtige referering af faktum ikke har
haft betydning for det resultat, CKA er nået frem til. Vi har i øvrigt
refereret faktum korrekt og præcist i vores afgørelse.
Oplysninger i sagen
Vi har afgjort sagen ud fra:
Oplysninger, vi har fået fra CKA.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0009.png
CKA’s afgørelse af 27. juli 2023.
Din klage af 4. august 2023 til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
CKA’s genvurdering.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har ikke modtaget yderligere
oplysninger efter genvurderingen.
Regler
Her er de regler, vi har afgjort din sag efter.
Love og bekendtgørelser
Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (arbejdsløshedsforsikringsloven)
§
74 m, stk. 1, 4, 8, 11 og 13 om præmieordning.
Bekendtgørelse om efterlønsbevis, udskydelsesreglen og skattefri præmie
m.v.
• §
6, stk. 2, og 7, stk. 4, om opgørelse af arbejde.
Bekendtgørelse om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge
§
3, stk. 1, om opfyldelse af indkomst- og beskæftigelseskravet.
Der er uddrag af reglerne til sidst i afgørelsen. Du finder reglernes fulde
ordlyd p www. rets nformation dk.
Kopi er sendt til:
Faglig Fælles AKasse,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Center for Klager om
Arbejdsløshedsforsi kri ng
J.nr 23/08634
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0010.png
Lovuddrag
Lov om arbejdsloshedsforsikring, senest bekendtgjort i
lovbekendtgørelse nr. 503 af 11. maj 2023
§
74 m. Et medlem, som ikke er overgået til efterløn, kan optjene ret til
en skattefri præmie, jf. stk. 8, fra det tidspunkt, hvor efterlønsbeviset
har virkning, jf. dog stk. 3-7.
Stk. 2. Et medlem kan alene optjene ret til skattefri præmie efter
overgangen til efterløn, hvis medlemmet tidligst overgår til efterløn 2 r
efter, at efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at
medlemmet i denne periode har haft mindst 3.120 løntimer, eller som
deltidsforsikret medlem dog mindst 2.496 løntimer.
Stk. 3. Et medlem, der er født før den 1. januar 1956, kan tidligst
optjene ret til en skattefri præmie, jf. stk. 8, hvis medlemmet tidligst
overgår til efterløn 2 r efter, at efterlønsbeviset har virkning. Det er en
betingelse, at medlemmet i denne periode har haft mindst 3.120
løntimer eller som deltidsforsikret medlem dog mindst 2.496 løntimer.
Stk. 4. Et medlem, der er født i perioden fra den 1. januar 1956 til og
med den 30. juni 1956, kan tidligst optjene ret til en skattefri præmie, jf.
stk. 8, hvis medlemmet overgår til efterløn mindst 18 mneder efter, at
efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at medlemmet i
denne periode har haft mindst 2.340 løntimer eller som deltidsforsikret
medlem dog mindst 1.872 løntimer.
Stk. 5. Et medlem, der er født i perioden fra den 1. juli 1956 til og med
den 31. december 1958, kan tidligst optjene ret til en skattefri præmie,
jf. stk. 8, hvis medlemmet overgår til efterløn mindst 12 måneder efter,
at efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at medlemmet i
denne periode har haft mindst 1.560 løntimer eller som deltidsforsikret
medlem dog mindst 1.248 løntimer.
Stk. 6. Et medlem, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til og
med den 30. juni 1959, kan tidligst optjene ret til en skattefri præmie, jf.
stk. 8, hvis medlemmet overgr til efterløn mindst 6 måneder efter, at
efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at medlemmet i
denne periode har haft mindst 780 løntimer eller som deltidsforsikret
medlem dog mindst 624 løntimer.
Stk. 7. Ved opfyldelsen af løntimekravet i stk. 2-6 finder
§
53, stk. 9, nr.
1-3, og stk. 12, tilsvarende anvendelse. Ved opgørelsen af løntimekravet
kan der højst medregnes en årlig indkomst p 223.428 kr. (2017) for
fuldtidsforsikrede og 148.956 kr. (2017) for deltidsforsikrede. For
perioder, som dækker mindre end i r, nedsættes den indkomst, der
maksimalt kan medrgnes efter 2. pkt., forholdsmæssigt.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0011.png
Stk. 8.
Optjening af skattefri præmie er betinget af, at medlemmet, efter
at betingelserne i stk. 1-6 er opfyldt, har haft mindst 481 løntimer. Ved
opfyldelsen af løntimekravet i 1. pkt. finder
§
53, stk. 9, nr. 1-3, og stk.
12, tilsvarende anvendelse. Ved opgørelsen af løntimekravet kan der
højst medregnes en årlig indkomst p 223.428 kr. (2017) for
fuldtidsforsikrede og 148.956 kr. (2017) for deltidsforsikrede. For
perioder, som dækker mindre end i r, nedsættes den indkomst, der
maksimalt kan medregnes efter 3. pkt., forholdsmæssigt.
Stk.
9. Det er en betingelse for optjen ing af ret til en skattefri præmie, at
medlemmet ikke har fået udbetalt delpension efter lov om delpension, og
at efterlønsbidraget ikke er tilbagebetalt til medlemmet.
Stk. 10.
Et medlem kan optjene ret til en skattefri præmie, jf. stk. 8,
indtil det tidspunkt, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen, jf. lov
om social pension, eller afgår ved døden.
Stk. 11.
For medlemmer, der opfylder betingelserne for ret til efterløn
som fuldtidsforsikrede, jf.
§
74 I, stk. 1, udgør præmien 6 pct. af
dag pengenes højeste beløb p årsbasis, jf.
§
47, jf. dog
§
75. For
deltidsforsikrede medlemmer og fuldtidsforsikrede medlemmer, der ikke
opfylder betingelserne i
§
74 I, stk. 1, udgør præmien 6 pct. af
dag pengenes højeste beløb p årsbasis, jf.
§
70, jf. dog
§
75. Præmien
ydes for hver 481 timer, dog højst for 12 gange 481 timer.
Stk. 12.
Et medlem, som indtil optjeningsperiodens afslutning, jf. stk.
10, har været uafbrudt fuldtidsbeskæftiget, i 3 r efter at betingelserne i
stk. 1-6 er opfyldt, kan medregne 5.772 timer til optjening af skattefri
præmie.
Stk. 13.
Der kan højst medregnes 5.772 timer til optjening af præmie
med fradrag for timer, hvor medlemmet har fået udbetalt efterløn eller
dagpenge. For hver måned, der er udbetalt tidlig pension efter lov om
social pension, fradrages der 160,33 timer i de 5.772 timer, som er
nævnt i 1. pkt. Timer med dagpenge, som medlemmet modtager, jf.
§
62, stk. 3, fradrages ikke i de 5.772 timer, som er nævnt i 1. pkt. For
medlemmer, der har fået omregnet arbejdsindtægten til timer efter
§
74
e, stk. 3, nedsættes antallet af timer med efterløn eller dagpenge med
forskellen mellem den faktiske og den beregnede arbejdstid.
Stk. 14.
Arbejdsløshedskassen opgør arbejdets omfang, beregner
præmiens størrelse og udbetaler præmiebeløbet.
Stk. 15.
Krav p præmien kan ikke overdrages eller gøres til genstand
for retsforfølgning. Der kan dog foretages mod regning med eventuelle
statslige tilgodehavender.
Stk. 16.
For en person, som i perioder efter efterlønsbevisets virkning p
grund af beskæftigelse i et andet E0S-land ifølge lovvalgsreglerne i
forordnin (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger ikke har været medlem af en dansk
I
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0012.png
arbejdsløshedskasse og samtidig ikke har fået udbetalt efterløn efter
§
74 o, reduceres den skattefri præmie opgjort efter stk. 1-14.
Reduktionen beregnes for de nævnte perioder med et beløb, der svarer
til bidraget til arbejdsløshedsforsikringen efter
§
77, stk. 2 og 3, og med
et beløb til administration, der pr. r udgør 1,5 gange højeste dagpenge
for en dag, jf.
§
47. Beløbene opgøres p grundlag af dagpengenes
størrelse p tidspunktet for præmiens udbetaling.
Stk. 17.
Den arbejdsløshedskasse, der udbetaler præmien til en person
omfattet af stk. 16, modtager et bidrag til administration svarende til det
beløb til administration, som er fastsat i stk. 16. Bidraget udbetales af
Beskæftigelsesmi n stenet.
Stk. 18.
Reglerne i stk. 16 og 17 finder tilsvarende anvendelse p
personer, der p grund af arbejde p Færøerne ikke har bevaret
medlemskab af en dansk arbejdsløshedskasse ifølge aftalen af 1.
november 1993 mellem Arbejdsministeriet og Færøernes landsstyre om
koordination af arbejdsløshedsforsikning, og som ikke har fået udbetalt
efterløn efter
§
74 o.
Stk. 19.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrdet nærmere regler om administrationen af denne
bestemmelse, om opgørelsen af arbejde efter stk. 1-13 og om udbetaling
af præmien.
75.
Et medlem, der har fravalgt at indbetale efterlønsbidrag, jf.
§
77,
stk. 4, i et sådant omfang, at medlemmet ikke vil kunne opfylde kravet
om indbetaling af efterlønsbidrag, jf.
§
74 a, stk. 1, nr. 3, kan f ret til
efterløn efter bestemmelserne
i
§
74-74 n, jf. dog stk. 4 og 5, hvis den
pågældende
1)
har været uafbrudt medlem af en arbejdsløshedskasse
a) senest fra det 24. r, hvis medlemmet er født den 1. januar 1973 eller
senere, eller
b)
senest fra den 1. januar 1997, hvis medlemmet er født før den 1.
januar 1973,
2) har tilmeldt sig efterlønsordningen skriftligt senest 15 r før,
medlemmet nr efterlønsalderen, jf.
§
74, og
3)
har indbetalt efterlønsbidrag i mindst 15 r.
Stk. 2.
Medlemmer, der er født i perioden fra den 1. juli 1963 til den 31.
december 1970, og som har fravalgt at indbetale efterlønsbidrag, kan
tidligst tilmelde sig efterlønsordningen igen, jf. stk. 1, nr. 2, nr der er
forløbet mindst 2 r fra datoen for fravalget. Dette gælder dog ikke, hvis
medlemmet efter fravalget har fået indbetalte efterlønsbidrag
tilbagebetalt, jf.
§
77 a.
Stk. 3.
Et medlem, som er omfattet af stk. 2, 1. pkt., og
dom
p
fravalgstidspunktet havde ret til bidragsfrie perioder, jf.
§
74 a, stk. 5,
§
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0013.png
kan tidligst genoptage indbetaling af efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 3, nr
der efter udløbet af perioden i stk. 2, 1. pkt., er forløbet en tid, der
svarer til de bidragsfrie perioder.
Stk.
4. Efterlønnens størrelse til henholdsvis et fuldtidsforsikret og et
deltidsforsikret medlem fastsættes efter bestemmelserne i
§
74 I, dog
således at efterlønnen nedsættes i forhold til det antal r, medlemmet
ikke har indbetalt efterlønsbidrag efter
§
74 a, stk. 1, nr. 3. Efterlønnen
nedsættes med 2 pct. af højeste dagpenge, jf.
§
47 og 70, for hvert rs
manglende bidragsbetaling. Perioder under 1 r medregnes i forhold til
antal hele måneder.
Stk. 5.
Den skattefri præmie beregnes til henholdsvis et fuldtidsforsikret
og et deltidsforsikret medlem efter
§
74 m, dog således at præmien
nedsættes i forhold til det antal r, medlemmet ikke har indbetalt
efterlønsbidrag efter
§
74 a, stk. 1, nr. 3. Præmien nedsættes med 4 pct.
for hvert rs manglende bidragsbetaling. Perioder under i r medregnes
i forhold til antal hele måneder.
Stk.
6. Der kan ikke efterbetales manglende bidrag.
Stk.
7. Et medlem kan ikke tilmeldes efterlønsordningen efter stk. 1, hvis
medlemmet har fået udbetalt efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag
kontant og skattefrit efter
1)
§
6
i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Forhøjelse af
efterlønsalder, forkortelse af efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.),
2)
§
i lov nr. 1367 af 28. december 2011 om ændring af lov om
fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalder, forkortelse af
fleksydelsesperiode og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag m.v.),
3)
lov nr. 1671 af 26. december 2017 om kontant og skattefri udbetaling
af efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag eller
4)10v om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag i 2022.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrdet de nærmere regler om anvendelsen af denne
bestemmelse.
Bekendtgørelse om efterlønsbevis, udskydelsesreglen og
skattefri præmie m.v., nr. 1177 af 20. september 2023
§
6.
Et medlem, som er født før den 1. juli 1959, og som opfylder
betingelserne i lovens
§
74 I, stk. 5-8, fr ret til efterløn med den
dagpengesats, medlemmet ville være berettiget til i tilfælde af ledighed,
jf. lovens
§
74 I, stk. i og 2, dog mindst satsei beregnet efter lovens
§
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0014.png
74 b, stk. 3. Et medlem, der opfylder betingelserne i lovens
§
74 m, stk.
2-6, fr ret til at optjene timer til skattefri præmie efter
§
7.
Stk. 2. Arbejde, som medgr til at opfylde kravet i lovens
§
74 I, stk. 5-
8, og
§
74 m, stk. 2-6, opgøres efter reglerne i bekendtgørelse om
indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge. Medlemmets
status som fuldtids- eller deltidsforsikret medlem p bevistidspunktet er
afgørende for opgørelsen af kravet om arbejde.
Stk. 3. Til at opfylde kravet i stk. 2 kan der også medregnes:
1) Beskæftigelse, der udføres af ulandsfrivillige i forbindelse med
frivilligprogrammer, hvortil der ydes bistand i henhold til lov om
Internationalt Udviklingssamarbejde, eller private frivilligprogrammer
udført for humanitære organisationer, der er godkendt i henhold til
ligningslovens
§
12, stk. 3.
2) Afholdt ferie efter ferieloven, medmindre der er udbetalt dagpenge
eller feriedagpenge.
3) Søgnehelligdage i et beskæftigelsesforhold, medmindre der er
udbetalt dagpenge eller feriedag penge.
4) Overenskomstmæssige fridage i et beskæftigelsesforhold, medmindre
der er udbetalt dagpenge eller feriedagpenge.
5) Timer omregnet med omregningssatsen efter lovens
§
53, stk. 12, af
det beløb, som Lønmodtagernes Garantifond har indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, hvis beløbet
udbetales i stedet for løn, herunder løn i en opsigelsesperiode. Der kan
dog ikke medregnes timer, som medlemmet har modtaget dagpenge for.
Timerne medregnes i den periode, indberetningen efter lov om et
indkomstregister vedrører.
6) Perioder med forskning ved højere læreanstalter, hvis der er ydet
midler, der svarer til overenskomstmæssig løn.
7) Perioder, hvori en afskediget tjenestemand modtager rdighedsløn.
8) Fratrædelsesordninger p det private arbejdsmarked, der kan
sidestilles med rdighedsløn for tjenestemænd, jf. nr. 7.
Stk. 4. Det en betingelse for medregning af forhold omfattet af stk. 3, at
medlemmet fremlægger den fornødne dokumentation.
Stk. 5. Opgørelsen, jf. stk. 3, nr. 3 og 4, sker efter reglerne om
belægning for egen optjent ferie i bekendtgørelse om udbetaling af
dagpenge.
Stk. 6. I den lønperiode, jf. lov om et indkomstregister, hvor
efterlønsbeviset er udstedt, fordeles de ind berettede løntimer fra A- og
B-indkomst forholdsmæssigt i forholdet til antallet af kalenderdage i
lønperioden. Ved opgørelsen af arbejdskravet medregnes de løntimer,
der, jf. 1. pkt., er placeret fra og med bevistidspunktet.
Stk. 7. I det indkomstr, hvor eftelønsbeviset er udstedt, deles
omregnede timer fra B-indkomst, hvoraf der skal betales
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0015.png
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtig til
indkomstregisteret, med antallet af måneder i indkomstret. I den
kalendermned, hvor efterlønsbeviset er udstedt, deles antallet af timer
forhoidsmæssigt i forholdet til antallet af kalenderdage i måneden. Ved
opgørelsen af arbejdskravet medregnes timer efter 1. pkt., der er
placeret fra og med bevistidspunktet.
Stk. 8. I det reg nskabsr, hvor efterlønsbeviset er udstedt, deles
omregnede timer fra selvstændig virksomhed med antallet af måneder i
regnskabsåret. I den kalendermned, hvor efterlønsbeviset er udstedt,
deles antallet af timer forhoidsmæssigt i forholdet til antallet af
kalenderdage i måneden. Ved opgørelsen af arbejdskravet medregnes
timer efter 1. pkt., der er placeret fra og med bevistidspunktet.
Stk. 9. A-kassen kan fravige den forhoidsmæssige deling af timer efter
stk. 6-8, hvis den tidsmæssige placering af beskæftigelsen kan
dokumenteres.
Stk. 10. De rettigheder, der er nævnt i stk. 1, indtræder dagen efter den
dag, hvor kravene i lovens
§
74 I, stk. 5-8, og
§
74 m, stk. 2-6, opfyldes.
Hvis medlemmet ikke opfylder arbejdskravet, nr udskydelsesperioden
er nået, fordeles timerne med beskæftigelse forholdsmæssigt.
Fordelingen sker i den måned, hvor arbejdskravet bliver opfyldt. Stk. 6-9
finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 11. Arbejde i lande inden for EøS-omrdet, i Grønland, p Færøerne
og i Schweiz kan medregnes ved opgørelse af timer efter lovens
§
74 I,
stk. 5-8, og
§
74 m, stk. 2-6. Endvidere kan omregnede timer fra B-
indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er
indberetningspligtig til indkomstregisteret, og omregnede timer fra
selvstændig virksomhed medregnes ved opgørelsen efter lovens
§
74 I,
stk. 5-8, og
§
74 m, stk. 2-6.
Stk. 12. Stk. 11 finder anvendelse p arbejde i Storbritannien, hvis
medlemmet er udrejst til Storbritannien inden den 1. januar 2021.
Stk. 13. Arbejde i lande uden for EøS-omrdet, Grønland, Færøerne og
Schweiz kan kun medregnes, hvis medlemmet er udsendt for en dansk
arbejdsgiver eller arbejder p internationale vilkår ved organisationer
m.v., som Danmark er medlem af, jf. dog stk. 12.
Stk. 14. Et medlem kan medregne timer med dagpenge p grund af
sygdom i et ansættelsesforhold. Et medlem, der har udøvet selvstændig
virksomhed, kan medregne timer med dagpenge p grund af sygdom,
som er indberettet til indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister.
Det samme gælder for personer, der modtager en tilsvarende ydelse i et
andet E0S-land, i Grønland, p Færøerne eller i Schweiz, eller for
personer, der modtager en tilsvarende ydelse i Storbritannien, hvis
personen er udrejst til torbritannien inden den 1. januar 2021.
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0016.png
Stk. 15. Et medlem, der vælger at f medregnet uger med selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang for perioder forud for den 1. oktober
2018, jf.
§
4, stk. 4, i lov nr. 1670 af 26. december 2017 om ændring af
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan for hver uge med selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang medregne 30 løntimer til opfyldelse at
kravet i lovens
§
74 I, stk. 5-8, og
§
74 m, stk. 2-6.
Stk. 16. Medlemmet kan ikke medregne omregnede timer fra
selvstændig virksomhed for uger, hvor der medregnes uger med
selvstændig virksomhed i væsentligt omfang. Ved opgørelsen af
omregnede timer fra selvstændig virksomhed finder stk. 8, 1. pkt.
tilsvarende anvendelse.
7.
Et medlem kan optjene timer til skattefri præmie fra
bevistidspunktet og indtil overgangen til efterløn. Medlemmer født før
den 1. juli 1959 skal dog først opfylde betingelserne i lovens
§
74 m, stk.
3-6.
Stk. 2. Et medlem kan efter overgangen til efterløn optjene timer til
skattefri præmie, hvis medlemmet opfylder betingelserne i lovens
§
74
m, stk. 2.
Stk. 3. Timer til den skattefri præmie kan optjenes indtil den dag, hvor
medlemmet nr folkepensionsalderen.
Stk. 4. Arbejdet opgøres efter reglerne i bekendtgørelse om ind komst
og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge, jf. dog stk. 5, 6 og 9-26.
Stk. 5. Arbejde i perioder, hvor medlemmet har fået lempet fradrag efter
lovens
§
74 e, stk. 3, medregnes med det antal løntimer, som
medlemmet har fået indberettet efter lov om et indkomstregister.
Stk. 6. Til at opfylde kravet i stk. 4 kan der også medregnes:
1) Beskæftigelse, der udføres at ulandsfrivillige i forbindelse med
frivilligprogrammer, hvortil der ydes bistand i henhold til lov om
Internationalt Udviklingssamarbejde, eller private frivillig prog rammer
udført for humanitære organisationer, der er godkendt i henhold til
ligningslovens
§
12, stk. 3.
2) Afholdt ferie efter ferieloven, medmindre der er udbetalt dagpenge
eller feriedag penge.
3) Søgnehelligdage i et beskæftigelsesforhold, medmindre der er
udbetalt dagpenge eller feriedagpenge.
4) Overenskomstmæssige fridage i et beskæftigelsesforhold, medmindre
der er udbetalt dagpenge eller feriedagpenge.
5) Timer omregnet med omregningssatsen efter lovens
§
53, stk. 12, af
det beløb, som Lønmodtagernes Garantifond har indberettet til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, hvis beløbet
udbetales i stedet for løn, herunder løn i en opsigelesperiode. Der kan
dog ikke medregnes timer, som medlemmet har modtaget dagpenge for.
§
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0017.png
Timerne medregnes i den periode, indberetningen efter lov om et
indkomstregister vedrører.
6) Perioder med forskning ved højere læreanstalter, hvis der er ydet
midler, der svarer til overenskomstmæssig løn.
7) Perioder, hvori en afskediget tjenestemand modtager rdighedsløn.
8) Fratrædelsesordninger p det private arbejdsmarked, der kan
sidestilles med rdighedsløn for tjenestemænd, jf. nr. 7.
Stk.
7. Det en betingelse for medregning af forhold omfattet af stk. 6, at
medlemmet fremlægger den fornødne dokumentation.
Stk. 8.
Opgørelsen, jf. stk. 6, nr. 3 og 4, sker efter reglerne om
belægning for egen optjent ferie i bekendtgørelse om udbetaling af
dagpenge.
Stk.
9. Præmien optjenes for hver 481 timers arbejde. Ved optællingen
af timer regnes 3 indberettede måneder med hver 160,33 timer for lig
med 481 timer. For hver måned, der er udbetalt tidlig pension efter lov
om social pension, fradrages der 160,33 timer i de 5.772 timer, som er
nævnt i 4. pkt. Det antal timer, som kan medregnes til optjening af
præmie, kan højst udgøre 5.772 timer med fradrag for timer, hvor
medlemmet har fået udbetalt efterløn eller dagpenge, indtil medlemmet
nr folkepensionsalderen efter lov om social pension, jf. dog lovens
§
74
m, stk. 13, 3. pkt. Det gælder, uanset om medlemmet er fuldtids- eller
deltidsforsi kret.
Stk. 10.
I den lønperiode, jf. lov om et indkomstregister, hvor
medlemmet begynder at kunne optjene skattefri præmie, jf. stk. 1,
fordeles de indberettede løntimer fra A- og B-indkomst forhoidsmæssigt i
forhold til antallet af kalenderdage i lønperioden. Ved opgørelse af
optjening af præmie, jf. stk. 4, medregnes de løntimer, der er placeret
fra og med den dag, hvor medlemmet kan optjene præmie fra, jf. stk. 1.
Stk. 11.
I det indkomstr, hvor medlemmet begynder at kunne optjene
skattefri præmie, deles omregnede timer fra B-indkomst, hvoraf der skal
betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtig til
indkomstregisteret, med antallet af måneder i indkomstret. I den
kalendermned, hvor medlemmet begynder at kunne optjene skattefri
præmie, deles antallet af timer forhoidsmæssigt i forholdet til antallet af
kalenderdage i måneden. Ved opgørelsen af optjening af skattefri
præmie medregnes timer efter 1. pkt., der er placeret fra og med det
tidspunkt, hvor medlemmet begynder at kunne optjene skattefri præmie.
Stk. 12.
I det regnskabsår, hvor medlemmet begynder at kunne optjene
skattefri præmie, deles omregnede timer fra selvstændig virksomhed
med antallet af måneder i regnskabsåret. I den kalendermned, hvor
medlemmet begynder at kunne optjene skattefri præmie, deles antallet
af timer forholdsmæssigt i forholdet til ntallet af kalenderdage i
måneden. Ved opgørelsen af optjening af skattefri præmie medregnes
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0018.png
timer efter 1. pkt., der er placeret fra og med det tidspunkt, hvor
medlemmet begynder at kunne optjene skattefri præmie.
Stk. 13.
I
den lønperiode, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen, jf.
lov om social pension, fordeles de indberettede løntimer fra A- og B
indkomstforholdsmæssigt i forhold til antallet af kalenderdage i
lønperioden. Ved opgørelse af optjening af præmie, jf. stk. 4, medregnes
de løntimer, der er placeret til og med dagen før den dag, hvor
medlemmet nr folkepensionsalderen, jf. lov om social pension.
Stk. 14.
I det indkomstr, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen, jf.
lov om social pension, deles omregnede timer fra B-indkomst, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtig
til indkomstregisteret, med antallet af måneder i indkomstret. I den
kalendermned, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen, jf. lov om
social pension, deles antallet af timer forholdsmæssigt i forholdet til
antallet af kalenderdage i måneden. Ved opgørelsen af optjening af
skattefri præmie medregnes timer efter 1. pkt., der er placeret til og
med dagen før den dag, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen, jf.
lov om social pension.
Stk. 15.
I det regnskabsår, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen,
jf. lov om social pension, deles omregnede timer fra selvstændig
virksomhed med antallet af måneder i regnskabsåret. I den
kalendermned, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen, jf. lov om
social pension, deles antallet af timer forholdsmæssigt i forholdet til
antallet af kalenderdage i måneden. Ved opgørelsen af optjening af
skattefri præmie medregnes timer efter 1. pkt., der er placeret til og
med dagen før den dag, hvor medlemmet nr folkepensionsalderen, jf.
lov om social pension.
Stk. 16.
A-kassen kan fravige den forholdsmæssige deling af timer efter
stk. 10-15, hvis den tidsmæssige placering af beskæftigelsen kan
dokumenteres.
Stk. 17.
Indgår der i opgørelsen af løntimer, jf. stk. 9, perioder med fra
B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke
er indberetningspligtig til indkomstregisteret, eller perioder med
selvstændig virksomhed, foretager a-kassen en foreløbig opgørelse af
den optjente skattefrie præmie, nr
1) indkomstret henholdsvis regnskabsret ikke er afsluttet, nr
medlemmet nr folkepensionsalderen, jf. lov om social pension, og
2) medlemmet i
øvrigt ikke har tilstrækkelig beskæftigelse til at optjene
fuld skattefri præmie.
Stk. 18.
Nr alle oplysninger foreligger, foretager arbejdsløshedskassen
en endelig opgørelse og efterbeta ler eventuel yderligere skattefri
præmie.
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0019.png
Stk. 19. Et medlem, som indtil optjeningsperiodens afslutning, jf. lovens
§
74 m, stk. 10, har været uafbrudt fuldtidsbeskæftiget i 3 r efter, at
betingelserne i lovens
§
74 m, stk. 1-6, er opfyldt, kan medregne 5.772
timer til optjening af skattefri præmie.
Stk. 20. Arbejde her i riget, i lande inden for EøS-omrdet eller i
Schweiz medregnes til optjening af skattefri præmie efter stk. 1-3. Det
er en betingelse, at medlemmet
i
perioden har bopæl og ophold her i
riget, i et andet E0S-land eller i Schweiz, jf. dog stk. 22.
Stk. 21. Stk. 20 finder anvendelse p arbejde i Storbritannien, hvis
medlemmet er udrejst til Storbritannien inden den 1. januar 2021.
Stk. 22. Arbejde i lande uden for EøS-omrdet, Grønland, Færøerne og
Schweiz kan kun medregnes, hvis medlemmet er udsendt for en dansk
arbejdsgiver eller arbejder p internationale vilkår ved organisationer
m.v., som Danmark er medlem af, jf. dog stk. 21.
Stk. 23. Et medlem kan medregne timer med dagpenge p grund af
sygdom i et ansættelsesforhold. Et medlem, der har udøvet selvstændig
virksomhed, kan medregne timer med dagpenge p grund af sygdom,
som er indberettet til indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister.
Det samme gælder for personer, der modtager en tilsvarende ydelse i et
andet E0S-land, i Grønland, p Færøerne eller i Schweiz, eller for
personer, der modtager en tilsvarende ydelse i Storbritannien, hvis
personen er udrejst til Storbritannien inden den 1. januar 2021.
Stk. 24. Alle timer ved godkendt selvstændig virksomhed efter
bekendtgørelse om selvstændig virksomhed samtidig med efterløn kan
medregnes.
Stk. 25. Et medlem, der vælger at f medregnet uger med selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang for perioder forud for den 1. oktober
2018, jf.
§
4, stk. 4, i lov nr. 1670 af 26. december 2017 om ændring af
lov om arbejdsiøshedsforsikring m.v., kan for hver uge med selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang medregne 37 løntimer til optjening af
skattefri præmie.
Stk. 26. Medlemmet kan ikke medregne omregnede timer fra
selvstændig virksomhed for uger, hvor der medregnes uger med
selvstændig virksomhed i væsentligt omfang. Ved opgørelsen af
omregnede timer fra selvstændig virksomhed finder stk. 12, 1. pkt.
tilsvarende anvendelse.
Bekendtgørelse om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til
dagpenge, nr. 107 af 30. januar 2023
§
3. Indkomst- og beskæftigelseskravet kan opfyldes p baggrund af
følgende:
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Henvendelse af 7/3-24 fra John Ekebjærg-Jakobsen, 3F om manglende efterlønspræmie ved hjemsendelse under Corona
2840046_0020.png
1) A-indkomst og løntimer indberettet til indkomstregisteret efter
§
3 i
lov om et indkomstregister, jf. dog nr. 3 og stk. 2.
2) B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som
ikke indgår i en virksomheds overskud eller underskud.
3) En virksomheds skattemæssige overskud før renter og andre
finansielle poster, herunder A-indkomst udbetalt til ejeren af et selskab,
hvor ejeren har afgørende indflydelse, som fremgår af rsopgørelsen,
samt den selvstændiges ejerandel af overskud i et selskab, hvor
personen har afgørende indflydelse, som fremgår af selskabets
rsopgørelse.
4) Perioder, hvor et medlem har gennemført en uddannelse, jf. lovens
§
54.
Stk. 2. Beskæftigelse, hvor der ydes offentligt tilskud til lønnen efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller efter lov om seniorjob, kan ikke
medregnes ved opgørelsen af indkomst- og beskæftigelseskravet.
Indkomst, der er opnået ved udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste efter
§
42 eller plejevederlag efter
§
120 i lov om social service, kan ikke
medregnes til indkomstkravet.
Stk. 3. Indkomst og løntimer, der er opnet ved lønarbejde, kan kun
medregnes til indkomst- og beskæftigelseskravet, hvis beskæftigelsen er
udført i et sædvanligt beskæftigelsesforhold, der er i overensstemmelse
med gældende overenskomster, eller i øvrigt er udført p almindelige
løn- og arbejdsvilkr.
Stk. 4. Ved »løntimer« forstås de timer, for hvilke en arbejdsgiver har
udbetalt løn, eller som dækkes af en udbetalt løn, jf.
§
3 i lov om et
indkomstregister. Der skal være tale om løn for et personligt arbejde i et
tjenesteforhold, hvor lønnen er arbejdsmarkedsbidragspligtig A-indkomst
for den ansatte. Ved fuld tid forstås altid 160,33 timer pr. måned (37
timer pr. uge).
Stk. 5. Ved »ukontrollabel arbejdstid« forstås et medlems arbejdstid,
hvis der ikke skal foreligge løntimer, jf. stk. 4, eller vederlaget ydes som
B-indkomst.
Stk. 6. Der kan kun medregnes indkomst og løntimer, der ligger i en
medlemsperiode. Indkomst og løntimer, som ligger delvist inden for en
medlemsperiode, kan medregnes forhoidsmæssigt i forhold til antallet af
kalenderdage i med lemsperioden.
15