Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 151 § 25 Bilag 1
Offentligt
2840352_0001.png
Aktstykke nr.
96
Folketinget 2019-20
Afgjort den 22. juni 2017
Tidligere fortroligt aktstykke Æ af 22. juni 2017. Fortroligheden er ophævet ved ministerens skrivelse af 29.
januar 2020.
96
Finansministeriet.
København, den 24. maj 2017.
a.
Finansministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at gennemføre projektet om Næste
generation Digital Post (Digital Post 3). De samlede projektudgifter udgør 215,4 mio. kr. Projektet
forventer offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i efteråret 2017 med henblik på kontraktindgåelse
medio 2018. Projektet forventes afsluttet medio 2021.
Udgifterne til projektet i 2017 på 25,6 mio. kr. afholdes af den på finansloven opførte bevilling §
07.12.02.40.
(Udvikling af fællesoffentlig digitalisering)
samt af den fællesoffentlige opsparing på §
07.12.02.
(Fællesoffentlige Initiativer).
Udgifterne efter 2017 påregnes tilsvarende afholdt af de mid-
ler, som måtte blive fastsat på § 07.12.02.
(Fællesoffentlig Digitalisering).
Udgifterne til gennemførelse af projektet indbudgetteres på FFL18, og den kommunale og regiona-
le medfinansiering forventes håndteret i økonomiforhandlingerne for 2018.
Eksistensen af nærværende aktstykke er offentlig, mens indholdet er fortroligt af hensyn til den
kommende udbudsproces. Fortroligheden vil blive ophævet, når udbudsprocessen er tilendebragt.
1. Projektets formål
Projektet har til formål at tilvejebringe en fortsat sikker og brugervenlig national Digital Post-løs-
ning samt at fremtidssikre løsningen. Næste generation Digital Post skal således fungere bedre i sam-
menhæng med de øvrige fællesoffentlige it-løsninger, særligt NemID (MitID) og NemLog-in. Desu-
den skal løsningen give en bedre samlet brugeroplevelse, øget anvendelse og konkurrence samt sikre
de fællesoffentlige parter (stat, kommuner og regioner) et strategisk ejerskab til rettighederne for for-
retningskritiske dele af løsningen, så den ikke fremadrettet skal udvikles forfra ved kontraktudløb.
Derudover skal den nye løsning sikre en lettere visitation og journalisering af post i offentlige myn-
digheder og større virksomheder. Dette skal blandt andet ske gennem øget opmærkning af meddelel-
serne med relevante data og anvendelse af et standardiseret og af det offentlige defineret fællesof-
fentligt meddelelsesformat. Ambitionen hos de fællesoffentlige parter er, at alle brugere vil komme
til at opleve mere moderne meddelelser, som kan behandles nemt og mere automatiseret.
b.
AE002745
Aktstk. 151 - 2023-24 - Bilag 1: Bilag til orienterende aktstykke 151 om drift og gevinstrealisering af Næste generation Digital Post
2840352_0002.png
2
Det er vedtaget ved lov om Digital Post fra offentlige afsendere, at borgere og virksomheder skal
kunne modtage post fra offentlige myndigheder digitalt, med mindre de er fritaget. I praksis sker det
ved, at det offentlige stiller en sikker digital postkasse til rådighed for borgere og virksomheder.
Kontrakten for den nuværende løsning, Digital Post 2, der leveres af e-Boks, udløber medio 2018
med mulighed for forlængelse i to år. Der skal på den baggrund senest medio 2020 idriftsættes en ny
løsning til erstatning for Digital Post 2-løsningen. De fællesoffentlige parter lejer i dag løsningen hos
leverandøren, så i en situation, hvor der ikke indgås en ny kontrakt, vil man stå uden mulighed for at
sende Digital Post og dermed leve op til loven.
2. Udgifter ved projektet
Projektet er fællesoffentligt, og løsningen har hidtil været finansieret af henholdsvis stat, kommu-
ner og regioner efter en 40-40-20 fordeling, hvilket også forventes at gøre sig gældende fremadrettet.
Den samlede projektøkonomi fremgår af tabel 1a, mens statens forventede andel af økonomien – sva-
rende til 40 pct. - fremgår af tabel 1b.
De omkostningsbaserede projektudgifter 2015-2027, ekskl. renter udgør 215,4 mio. kr.,
jf. tabel 1a.
De aktiverbare projektudgifter omfatter bl.a. udvikling af den tekniske løsning, migrering og interne
timer for gennemførelsesfasen. De ikke-aktiverbare projektudgifter omfatter bl.a. omkostninger til
ide-, analyse- og anskaffelsesfaserne, kommunikationsomkostninger og risikopulje. Næste generation
Digital Post-løsningen forventes ibrugtaget medio 2019 og afskrives over otte år fra medio 2019 til
medio 2027.
Tabel 1 a
Omkostningsbaserede projektudgifter for Digital Post 3
Mio. kr. (2016-pl)
Aktiverbare projektudgifter
Ikke-altiverbare projektudgifter
Øvrige
Risikopulje
Total, ekskl. Renter
18,6
Total, inkl. Renter
Total
96,6
118,8
90,5
28,3
215,4
0,0
234,0
2015
0,0
11,0
11,0
0,0
11,0
0,0
11,0
2016
0,0
11,4
11,4
0,0
11,4
0,0
11,4
2017
0,0
25,6
25,6
0,0
25,6
0,6
25,6
2018
0,0
15,9
15,9
0,0
15,9
2,1
16,6
2019
7,0
11,1
11,1
0,0
18,2
3,4
20,3
2020
12,1
12,6
12,6
0,0
24,7
3,5
28,1
2021
12,1
31,2
2,9
28,3
43,3
9,1
46,8
74,6
2022-2027
65,5
0,0
0,0
0,0
65,5
Anm: Lokale integrationsomkostninger for statslige myndigheder, kommuner og regioner er ikke medregnet og skønnes at udgøre 57,3 mio. kr. i perio-
den 2019-2020. Udgifter til drift og support er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 594,1 mio. kr. i perioden 2015-2027. Udgifter til videreud-
vikling er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 15,7 mio. kr. i perioden 2019-2027 ekskl. renter.
Tabel 1 b
Statslig andel af omkostningsbaserede projektudgifter for Digital Post 3
Mio. kr. (2016-pl)
Aktiverbare projektudgifter
Ikke-altiverbare projektudgifter
Øvrige
Risikopulje
Total
38,6
47,5
36,2
11,3
2015
0,0
4,4
4,4
0,0
2016
0,0
4,6
4,6
0,0
2017
0,0
10,2
10,2
0,0
2018
0,0
6,4
6,4
0,0
2019
2,8
4,4
4,4
0,0
2020
4,8
5,0
5,0
0,0
2021
4,8
12,5
1,2
11,3
2022-2027
26,2
0,0
0,0
0,0
Aktstk. 151 - 2023-24 - Bilag 1: Bilag til orienterende aktstykke 151 om drift og gevinstrealisering af Næste generation Digital Post
2840352_0003.png
3
Total, ekskl. Renter
Renter
Total, inkl. Renter
86,2
7,4
93,6
4,4
0,0
4,4
4,6
0,0
4,6
10,2
0,0
10,2
6,4
0,2
6,6
7,3
0,8
8,1
9,9
1,4
11,2
17,3
1,4
18,7
26,2
3,6
29,8
Anm: Lokale integrationsomkostninger for statslige myndigheder, kommuner og regioner er ikke medregnet og skønnes at udgøre 57,3 mio. kr. i perio-
den 2019-2020. Udgifter til drift og support er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 594,1 mio. kr. i perioden 2015-2027. Udgifter til videreudvik-
ling er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 15,7 mio. kr. i perioden 2019-2027 ekskl. renter.
3. Gevinster ved projektet
Projektets
budgetmæssige nettogevinster
er -234 mio. kr., da projektet ikke kan gennemføres som
en videreførelse af den nuværende kontrakt, og derfor skal konkurrenceudsættes. Projektet kan end-
videre ikke gennemføres med omkostninger svarende til den nuværende Digital Post-løsning som
følge af ønsket om konkurrence og kvalitetsløft. Der er som sådan tale om en nyanskaffelse og et
kvalitetsløftsprojekt.
Projektet har
positive økonomiske gevinster
efter projektets afslutning. Disse udgøres af billigere
drifts- og vedligeholdsomkostninger, som samlet set er opgjort til 114,2 mio. kr. i perioden
2015-2027 i projektets business case, samt sikring af teknisk kontinuitet ved genudbud og eventuelle
fremtidige leverandørskift, hvilket gør fremtidige udbud billigere at gennemføre.
Projektet har derudover
ikke-økonomiske gevinster,
som følge af strategisk ejerskab til rettigheder-
ne for særligt forretningskritiske dele af løsningen, stabilitet i de fremadrettede driftsudgifter og lette-
re visitation og journalisering af post i offentlige organisationer. Gevinsterne ligger primært hos de
fællesoffentlige parter (stat, kommer og regioner) som bedre muligheder for videreudvikling, mindre
følsomhed i forhold til stigninger af postmængden og bedre forudsætninger for automatiseret visita-
tion af Digital Post meddelelser i myndighederne og større virksomheder.
Den kommende systemforvaltning vil gennemføre opdaterede før-målinger, umiddelbart inden pro-
jektets idriftsættelse medio 2020, ligesom der i driftsperioden årligt vil blive gennemført målinger,
som vil følge udviklingen i de enkelte gevinster.
4. Risikoprofil
Som fællesoffentligt infrastrukturprojekt indeholder næste generation Digital Post en række risici.
Disse er medtaget i projektets risikopulje, jf. tabel 2.
Tabel 2
Risikoprofil for Digital Post 3
Estimeret økonomisk konsekvens ved indtræffelse af alle risici (mio. kr.)
Andel af estimeret økonomisk konsekvens der dækkes (Pct.)
Risikopulje (mio. kr.)
Anm:
43,2
90,0%
28,3
En dækningsgrad på 90 % betyder, at risikopuljen vil være tilstrækkelig til at imødegå konsekvensen ved indtræffelse af risici i projektet i 90 %
af tilfældene, og er dermed ikke udtryk for, at risikopuljen dækker 90 % af den totale økonomiske risiko.
Etableringen af næste generation Digital Post er et komplekst og kritisk it-infrastrukturprojekt, som
berører borgerne, erhvervsliv og offentlige myndigheder bredt. Det gennemføres i et kompliceret or-
ganisatorisk og interessentmæssigt setup, som involverer de fællesoffentlige parter. Samtidig har
projektet grænseflader til andre fællesoffentlige it-infrastrukturløsninger (NemID (MitID) og Nem-
Log-in).
Aktstk. 151 - 2023-24 - Bilag 1: Bilag til orienterende aktstykke 151 om drift og gevinstrealisering af Næste generation Digital Post
2840352_0004.png
4
Som følge af projektets høje risiko er der afsat en pulje til risikohåndtering på i alt 28,3 mio. kr. i
perioden 2015-2021. Risikopuljen følger dermed årene med projektudgifter.
Nedenfor er projektets tre væsentligste risici samt håndteringen af disse beskrevet:
• Transition undervurderes, herunder myndighedernes overgang. Risikoen imødegås ved, at der
etableres en samlet transitionsplan tidligt.
• Forsinkelser som følge af tværgående afhængigheder, herunder til Nem Log-in. Risikoen imøde-
gås ved at afstemme snitflader og forventninger mellem projekterne tidligt.
• Den planlagte enkle løsningsmodel udfordres af lokale detailkrav (scope creep). Imødegås ved
stram scope styring.
5. Behandling i Statens IT-projektråd
Projektet blev i februar 2017 forelagt og behandlet af Statens It-projektråd. Rådet har vurderet
Næste generation Digital Post som et projekt med høj risiko. Den høje risikovurdering er en konse-
kvens af løsningens mange brugere og interessenter samt generelle kompleksitet. I forlængelse af ri-
sikovurderingen afgav rådet seks anbefalinger, hvoraf følgende gav anledning til justering af projek-
tets business case. De resterende anbefalinger og håndteringen af disse fremgår af Digitaliseringssty-
relsens svar til It-projektrådet, der er vedlagt som bilag.
• At projektet mander op på kompetencer. Dette imødegås konkret ved at opnormere projektorgani-
sationen med ressourcer inden for sikkerhed, tekniske kompetencer samt leverandørstyring i pe-
rioden 2018 – 2021.
At projektet justerer tidsplan med bølger og senere sluttidspunkt. Dette imødegås ved en ændring af
tidsplanen, sådan at projektets afslutningstidspunkt fastsættes til medio 2021. Projektet vil fortsat
idriftsætte første version af løsningen, der senere kan udbygges, medio 2020, hvor kontrakten med
den eksisterende leverandør udløber.
Projektet har på den baggrund tilpasset projektets business case samt inddraget rådets øvrige anbe-
falinger i det videre arbejde. Efter projektets svar til It-projektrådet er der foretaget en tilpasning i
projektets business case, hvor videreudvikling og decentrale integrationsomkostninger er udeladt, da
disse udgifter ligger udenfor udviklingsprojektet. Dette afspejler kravene i statens business case mo-
del. Den justerede business case vil ligge til grund for fremtidig rapportering til It-projektrådet.
6. Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget forventes orienteret om status for Næste generation Digital Post på følgende tids-
punkter:
• 3. kvartal 2018: Orientering om valg af leverandør og kontraktsum
• 3. kvartal 2020: Orientering om projektstatus, herunder implementering og overgang til drift
3. kvartal 2021: Orientering om projektets drift og effekt.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at det forberedte udbud kan offentliggø-
res i 2017 med henvisning til budgetvejledningens pkt. 2.2.18.3.
Projektet har været forelagt Statens It-projektråd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til dette akt-
stykke.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at gennemføre pro-
jektet om Næste generation Digital Post (Digital Post 3). De samlede projektudgifter udgør 215,4
d.
e.
Aktstk. 151 - 2023-24 - Bilag 1: Bilag til orienterende aktstykke 151 om drift og gevinstrealisering af Næste generation Digital Post
2840352_0005.png
5
mio. kr. Projektet forventer offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i efteråret 2017 med henblik på
kontraktindgåelse medio 2018. Projektet forventes afsluttet medio 2021.
Udgifterne til projektet i 2017 på 25,6 mio. kr. afholdes af den på finansloven opførte bevilling §
07.12.02.40.
(Udvikling af fællesoffentlig digitalisering)
samt af den fællesoffentlige opsparing på §
07.12.02.
(Fællesoffentlige Initiativer).
Udgifterne efter 2017 påregnes tilsvarende afholdt af de mid-
ler, som måtte blive fastsat på § 07.12.02.
(Fællesoffentlig Digitalisering).
København, den 24. maj 2017
S
OPHIE
L
ØHDE
/ Lars Frelle-Petersen
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 22-06-2017 (udvalget med undtagelse af Alternativets medlem af udvalget, der
stemte imod aktstykket). Alternativets medlem af udvalget bemærker, at det offentliges valg af It-systemer og ge-
nerel digital strategi ikke bliver diskuteret på parlamentarisk niveau i tiltrækkelig grad. Vi mangler stadig mere et
egentligt ministerium for it- og digitale løsninger - med en tilhørende stærk og involverende digital motor af kom-
petente medarbejdere og et reelt udvalg i Folketinget. Her kunne ambitioner og større samtænkte, nye løsninger
blive vendt og debatteret bredt, således, at store investeringer og prioriteringer, som de foreliggende i aktstykkerne
Y, Z og Æ ville kunne være diskuteret og analyseret på det parlamentariske niveau. Alternativet vil derfor få svært
ved at sige ja til aktstykker fremadrettet på området, så længe det ikke prioriteres, at der oprettes et egentligt mini-
sterium for IT og digitale løsninger og et tilsvarende udvalg i Folketinget. SF�½s medlem af udvalget stemmer ja til
aktstykket, men tilslutter sig i øvrigt de bemærkninger som Alternativet fremfører. Enhedslistens medlem af udval-
get finder det betænkeligt, at der ikke i aktstykket er taget stilling til, hvordan den kommende EU�½s lovgivning om
persondatahåndtering hos offentlige myndigheder, som ventes at komme i foråret 2018, vil påvirke projektet.