Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 96 Bilag 1
Offentligt
2684321_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
30-09-2022
1/1
Høringssvar fra DMK vedr. udkast til forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
DMK anbefaler, at det i loven tydeliggøres, at Kulturens Analyseinstitut har en forpligtelse til på
baggrund af data og analyser
også
at facilitere en omverdens-kobling.
Konkret foreslår DMK, at §2 stk. 8 suppleres med teksten markeret med rød:
§2, stk. 8
fremme og facilitere en kontinuerlig dialog mellem kunstens og kulturlivets aktører
og mellem
kunstens og kulturlivets aktører og de sektorer, erhverv og områder, som kunsten og kulturen
bidrager til.
DMK har ikke yderligere kommentarer til udkast til ændring af lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
Med venlig hilsen
DMK
Thomas Winther, Formand
Lotte Trangbæk, Generalsekretær
Vartov,
Farvergade 27A, 3. sal
DK-1463 København K.
www.dmkskoler.dk
[email protected]
+45 42 92 31 16
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0002.png
København, den 6. februar 2023
Kulturministeriet
Att. Rose Levinsen
RettighedsAlliancen
Høringssvar: Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
RettighedsAlliancen (RA) finder, at etableringen af Kulturens Analyseinstitut vil bidrage
positivt til at styrke kulturlivets rammevilkår.
RettighedsAlliancen hæfter sig særligt ved, at Analyseinstituttets indsats skal have afsæt
i evidens og faktabaserede undersøgelser og skal give mulighed for at arbejde med
kunstens og kulturens økonomiske og sociale aspekter
1
.
Rettighedsalliancen ser derfor frem til at bidrage med sin omfattende faktabaserede ind-
sigt i det ulovlige, rettighedskrænkende marked og den negative betydning det ulovlige
marked har for udviklingen af selvbærende, økonomisk sund kunst- og kulturproduktion.
At inddrage denne dimension er vigtigt for at give et retvisende billede af vilkårene for
kunst og kultur.
RettighedsAlliancen har ikke bemærkninger til de enkelte paragraffer eller bemærknin-
gerne.
Med venlig hilsen,
Maria Fredenslund
Direktør, RettighedsAlliancen
T: +45 21647448
M:
[email protected]
Kulturens Analyseinstitut har med afsæt i evidens- og faktabaserede undersøgelser til opgave at ..give
kunstens og kulturlivets aktører, medierne, forskere og beslutningstagere inspiration og værktøjer til at
arbejde med kunstens og kulturens sociale og økonomiske aspekter (opgave beskrivelsen 7)
1
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
RettighedsAlliancen
Vesterbrogade 15, 1.
1620 København V
+45 60 56 63 64
[email protected]
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0004.png
Center for Regional
Udvikling
Kulturministeriet
Att: Rose Sofie Levinsen
Dato: 6. februar 2023
Høringssvar til udkast til lov om Kul-
turens Analyseinstitut
De danske regioner spiller en vigtig rolle i udviklingen af nye synergier mellem
kunst, kultur og samfundsvigtige områder, såsom sundhed, grøn omstilling og
andre udviklingsområder som regionerne løfter. I dialogen med kulturaktører i
Region Hovedstaden er det tydeligt, at der mellem det lokale/kommunale og
nationale niveau er behov og efterspørgsel efter den rolle som regionerne har
på det kulturelle udviklingsområde. Samtidig er regionerne ofte indgangen til
den internationale/europæiske arena gennem EU-projekter, da EU insisterer
på et regionalt samarbejdsfokus. Et Kulturens Analyseinstitut, der skal skabe
overblik, indsigt og bidrage til den kulturpolitiske debat med fokus på forskning
nationalt og internationalt, uden at have inddrage et regionalt perspektiv er
svært at forestille sig.
De danske regioner bidrager årligt til udviklingen af mange kulturprojekter på
tværs af landet. Det er derfor vigtigt at et Kulturens Analyseinstitut også har fo-
kus på den udvikling samt den potentielle udvikling som de danske regioner
kan bidrage til. Derfor er det Region Hovedstadens anbefaling at regionerne
indskrives i lovforslaget om Kulturens Analyseinstitut
Region Hovedstaden ser det nordiske samarbejde som en driver for internatio-
nalt samarbejde og givende for udvikling på tværs af grænser. Det er derfor
ærgerligt at en hensigt om nordisk repræsentation i bestyrelsen ikke længere
fremgår af det nye lovudkast.
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0005.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Cc:Service
([email protected])
Fra:Palle
Dam Leegaard DFI ([email protected]
Titel:SV:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Sendt:08-02-2023
11:26
Kære Rose
Det Danske Filminstitut har modtaget høring vedr. Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut.
Filminstituttet har ingen bemærkninger til forslaget.
Mvh. Palle
___________________________________
Palle Dam Leegaard
Sekretariatsleder / Head of Management Secretariat
Direkte telefon / Phone (+45) 3374 3551
Det Danske Filminstitut / Danish Film Institute
Gothersgade 55
DK-1123 København K
www.dfi.dk
Fra:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Sendt:
3. februar 2023 10:38
Til:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Emne:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0006.png
Rektorkollegiet
for de Kunstneriske og
Kulturelle Uddannelser
RKU
Kulturministeriet
Nybrogade 2
København K.
2023-02-06
RKU: Høringssvar - forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
RKU henviser til høring af 3. februar 2023 af Lovforslag om Kulturens Analyseinstitut
som udmøntning af politisk aftale af maj 2022. RKU bekræfter hermed sit høringssvar af
30. september 2022 om RKUs tilslutning til lovforslag om Kulturens Analyseinstitut.
RKU tilslutter sig herunder ændringerne i § 5 om at udvide antallet af bestyrelsesmed-
lemmer fra 7 til 9 og at kulturministeren udpeger formanden for bestyrelsen samt de
anførte præciseringer i lovbemærkningerne.
RKU finder det særdeles værdifuldt, at Kulturens Analyseinstitut – på basis af evidens-
og forskningsbaserede undersøgelser – skal analysere og evaluere kunsten og kulturens
betydning. Det er herunder afgørende, at Kulturens Analyseinstitut skal gøre dette med
et internationalt perspektiv.
RKU deler ønsket i kulturlivet og andre kulturelle og kunstneriske institutioner om, at
kunsten og kulturens betydning for det danske samfund indgår med større vægt i den
offentlige debat.
RKU ser frem til, at fagområderne design, arkitektur og konservering kan indgå i gen-
standsfeltet for Kulturens Analyseinstitut.
RKU ser endvidere frem til, at bestyrelsen etablerer et rådgivende panel som dialog-
partner for bestyrelsen om instituttets virksomhed.
Med venlig hilsen
Torben S. Holm
Sekretariatschef
RKU
.
Philip de Langes Allé 10
.
DK-1435 København K
.
e:
[email protected]
.
Tlf. +45 4170 1781
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0007.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Cc:Service
([email protected])
Fra:Team
Jura Postkasse ([email protected]
Titel:Høringssvar
– forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut.
Sendt:07-02-2023
10:58
Kære Rose
Rigsarkivet kan oplyse, at vi ikke har bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Med venlig hilsen
Pernille Hedin
Jurist
HR & Jura
Rigsarkivet
Kalvebod Brygge 34
1560 København V
Telefon: 33 92 33 10
Direkte: 21 71 19 32
[email protected]
www.rigsarkivet.dk
Rigsarkivet behandler og beskytter dine personoplysninger
Rigsarkivet er dataansvarlig for data og personoplysninger, du afgiver til os i mails og på Rigsarkivets hjemmesider og blanketter.
I
Rigsarkivets privatlivspolitik
kan du læse om, hvordan vi indsamler og bruger personoplysninger, om formål og behandlingsgrundlag og om
samtykke, sikkerhed og dine rettigheder. Det er også i privatlivspolitikken, du finder kontaktoplysninger til Rigsarkivets databeskyttelsesrådgiver.
Læs også om
digital kommunikation med Rigsarkivet.
.
Fra:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Sendt:
3. februar 2023 10:38
Til:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Emne:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0008.png
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0009.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Fra:Super16
INFO ([email protected]
Titel:Re:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Sendt:08-02-2023
16:13
Kære Rose,
Tak for fremsendte.
Filmforeningsuddannelsen,
Super16, har ingen umiddelbare indvendinger.
De bedste hilsner | With kind regards
Kristoffer Bjerg
| Forperson / Chairperson | Super16 #12
M: +45 60 45 51 62
Den fre. 3. feb. 2023 kl. 10.38 skrev Rose Sofie Levinsen <[email protected]>:
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0010.png
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0011.png
Autor / Komponister og sangskrivere
Lautrupsgade 9
2100 København Ø.
[email protected]
Til:
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Fremsendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
med henvisning til ”Høringssvar –
forslag til lov om
Kulturens Analyseinstitut”
Høringssvar
forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Det her høringssvar ligner måske det, man plejer at se på svar på lovhøringer.
Grundlæggende er Autor meget glade for, at Kulturens analyseinstitut nu bliver til virkelighed. Noget vi i
musikbranchen har efterspurgt i flere årtier. Målet er, at vi i kunstens verden skal få et anderledes bredt
funderet og empirisk grundlag at stå på.
Vi er mestendels glade for de elementer, der er indskrevet i loven, men der er dog primært et element, som
vi ønsker at problematisere, hvilket er §6.
Vi er helt enige i, at der skal nedsættes et rådgivende panel, som skal høres, men det er uambitiøst og
tenderende en skinproces, at de kun mødes to gange årligt. Det skal som minimum være fire gange årligt og
der bør understreges, at bestyrelsen skal have en reel dialog med panelet.
Bestyrelsen skal være klar over, at de sidder med magten og at panelet skal udfordre denne og kigge
bestyrelsen efter i kortene. Panelet bør få reelt indsigt i bestyrelsen og instituttets bevæggrunde for deres
adfærd og bestyrelsen skal lytte til panels indspil. Og redegøre for, hvorfor de sidder nogle af deres
indsigelser overhørig.
Til §6 stk. 2. Der bør etableres meget mere end en årlig involvering af kulturlivets aktører. Ambitionen
udtryk i paragraffen her er igen alt for uambitiøs.
Det bør ske løbende hen over året og der er masser af gode arrangementer allerede, hvori
analyseinstituttet kan udbrede deres resultater. Forhåbentlig bliver det ikke en udfordring, da en
forventning til instituttet er, at de løbende søger dialogen med det omgivende kunstneriske miljø.
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
Hvem er Autor?
Autor er den største forening for komponister, sangskrivere, tekstforfattere og producere. Fra elektronisk
musik til jazz, fra filmmusik til dødsmetal, fra rock til folkemusikkens rødder.
Autors hovedformål er at sikre de bedste betingelser for, at der skabes ny og spændende musik.
Foreningen støtter en lang række initiativer og kulturprojekter, der medvirker til at synliggøre og fremme
musikkens betydning. Autor er repræsenteret i kulturens mange organer og er i løbende dialog med
politikere og branche både i Danmark, Norden, EU og på verdensplan.
Foreningen ledes af en bestyrelse valgt blandt foreningens medlemmer og blev stiftet i 1973.
Med venlig hilsen
Andreas Hemmeth
--------------------------
Chef for Autor, København den 6.10
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0013.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Fra:Nina
Lindsnæs Rindorf ([email protected]
Titel:SV:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Sendt:15-02-2023
16:29
Kære Rose Sofie Levinsen
Tak for det fremsendte. Det Kongelige Teater har ingen bemærkninger til høring over Forslag til Kulturens
Analyseinstitut.
Med venlig hilsen / Kind regards
Nina Lindsnæs Rindorf
Juridisk specialkonsulent
Mail
Mobil
[email protected]
+45 25 51 76 97
Det Kongelige Teater
The Royal Danish Theatre
August Bournonvilles Passage 8
Postboks 2185
DK-1017 København K
#kglteater
Facebook/kglteater
kglteater.dk
Fra:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Sendt:
3. februar 2023 10:38
Til:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Emne:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0015.png
Fuldmægtig Rose Sofie Levinsen
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Høring over forslag til lov om Kulturens
Analyseinstitut
Kulturministeriet har den 3. februar 2023 sendt ovennævnte lovudkast i hø-
ring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt i rigsrevisorlo-
vens §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012) og angår revisi-
ons- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens
opgaver.
Vi har gennemgået lovudkastet og har følgende bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Kulturens Analyseinstitut
er oprettet ved akt 279 af den 9. juni 2022.
Det fremgår yderligere af lovforslaget, at aktiviteterne i Kulturens Analysein-
stitut dækkes ved et statsligt tilskud. Vi har lagt til grund, at statstilskuddet vil
udgøre hovedfinansieringen af kerneaktiviteterne og at de supplerende ind-
tægter, der er gives mulighed for i § 4, stk. 2, forventes at få et mindre om-
fang.
Kulturens Analyseinstitut vil derfor være omfattet af rigsrevisorlovens § 2, stk.
1, nr. 2 og 3, der fastsætter, at Rigsrevisionen reviderer:
Nr. 2. regnskaber for institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter el-
ler regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved bi-
drag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov, og
Nr. 3. regnskaber for selvstændige forvaltningssubjekter, der er oprettet
ved lov, herunder bevillingslov, eller ved Folketingets Finansudvalgs til-
trædelse af en bevillingsansøgning.
23. februar 2023
Direktionen
Rigsrevisionen
Landgreven 4
1301 København K
33 92 84 00
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Side 1 | 2
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
Vi finder på den baggrund, at det bør fremgå af bemærkningerne til lovforsla-
get - punkt 2.2.1. i forlængelse af 3. afsnit, at ”Kulturens Analyseinstitut er
desuden omfattet af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3 i Lovbekendt-
gørelse nr. 101 af 19. januar 2012.”
Indgåelsen af en § 9-aftale
Af bemærkningerne til § 3 i lovudkastet fremgår det, at kulturministeren har
hjemmel til at fastsætte nærmere regler for tilskudsmodtagers budget, regn-
skabsaflæggelse og revision samt nærmere regler om tilsyn.
Ønsker kulturministeren, at årsregnskabet for Kulturens Analyseinstitut på-
tegnes af en godkendt revisor, vil dette kunne opnås gennem en aftale i hen-
hold til rigsrevisorloven, § 9.
Rigsrevisionen finder, at oplysninger herom ligeledes bør fremgå af bemærk-
ningerne til § 3 i et nyt afsnit 8 med følgende tekst: ”Kulturens Analyseinstitut
er desuden omfattet af rigsrevisorlovens § 2, stk. 1, nr. 2. og 3. Kulturministe-
ren og rigsrevisor kan aftale, at Kulturens Analyseinstituts årsregnskab revi-
deres af en godkendt revisor, jf. rigsrevisorlovens § 9.”
Rigsrevisionen fremsender gerne et udkast til en sådan aftale, hvis ministe-
ren ønsker det.
Andre bemærkninger
Af § 4, stk. 3 fremgår det, at ”indtægter fra rekvirerede opgaver jf. stk. 1, skal
være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets kerneaktiviteter.”
Det kan eventuelt give anledning til tvivl om, hvorvidt dette indebærer, at fon-
den skal aflægge flere forskellige årsrapporter/årsregnskaber. Rigsrevisionen
vil gerne i den forbindelse foreslå, at ministeriet i bemærkningerne præcise-
rer, at den separate opgørelse over indtægter mv. fra rekvirerede opgaver
kan fremgå af årsregnskabet for Kulturens Analyseinstitut.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, er I velkomne til at kontakte
chefkonsulent Kristoffer Blegvad pr. e-mail: [email protected] eller tlf.: 33
92 85 04.
Med venlig hilsen
Yvan Pedersen
Afdelingschef
Side 2 | 2
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0017.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Cc:Service
([email protected])
Fra:Pia
Lynge ([email protected]
Titel:Sv:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023 (Nanoq - ID nr.: 22622619)
Sendt:22-02-2023
19:32
Hej Rose Sofie
Departementet for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke har modtaget høring af forslag til lov om Kulturens
Analyseinstitut, og departementet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Inussiarnersumik
Med venlig hilsen
Best regards
Pia Lynge
Specialkonsulenti
Ilinniartitaanermut, Kultureqarnermut, Timersornermut Ilageeqarnermullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke
Ministry of Education, Culture, Sports and Church
P.O. Box 1029 3900 Nuuk
Oq./Tel.: +299 34 57 06
[email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Rose Sofie Levinsen ([email protected])
Rose Sofie Levinsen ([email protected])
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
03-02-2023 06:38
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0018.png
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0019.png
Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, st. 1401 København K.
Tlf.: 32 95 51 00
Telefontid: man-tors 10-12 og 13-15
Fredag lukket
23. februar 2022
Kulturministeriet
Att. Rose Sofie Levinsen
Høringssvar – forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Dansk Forfatterforening
takker for muligheden for på ny at komme med høringssvar i forbindelse
lovforslaget om Kulturens Analyseinstitut.
Som udgangspunkt mener vi fortsat, at Kulturens Analyseinstitut rummer et stort potentiale, fordi
det vil kunne sætte stærkere fokus på kulturens betydning for samfundet, og fordi det på et objektivt
grundlag vil kunne pege på strukturelle problemer, oversete sammenhænge og nye indsatsområder.
Vi kan kun bifalde ambitionen om at give kunstens og kulturlivets aktører m.fl. inspiration og
værktøjer til at arbejde med kunstens og kulturens sociale og økonomiske aspekter. I den
sammenhæng har vi dog et ønske om, at kunstneres arbejds- og levevilkår direkte bliver nævnt
blandt analyseinstituttets arbejdsområder. Mange kunstnere arbejder som freelancere eller
selvbeskæftigede på et komplet afreguleret marked, hvilket medfører en økonomisk og
beskæftigelsesmæssig usikkerhed, som præger ikke bare kunstnernes, men også kunstens vilkår på
en måde, som det vil være værdifuldt at få mere viden om.
Vi vil desuden gerne udtrykke vores tilfredshed med forslaget om nedsættelse af et rådgivende
panel med inddragelse af repræsentanter for kulturlivet, herunder kunstnere og andre kulturelle
freelancere. Her mener vi dog, det bør sikres, at der udpeges repræsentanter for både skabende og
udøvende kunstnere til panelet. Vilkårene er for begge grupper er præget af omskiftelighed, men for
forfattere og andre skabende kunstnere gælder desuden det særlige forhold, at de ikke indgår i
nogen af de strukturer og institutioner, som selv midlertidige ansættelsesforhold fører med sig. For
dem er kunsten et spørgsmål om at prøve skabe noget helt ekstraordinært alene og uden økonomisk
sikkerhed. Et kunst- og kulturliv i trivsel handler også om balanceforhold i skaberleddet, og disse
forhold er nemmest at aflæse, hvis man aktivt inddrager skaberne.
www.danskforfatterforening.dk
CVR-nr.: 6076 1418
[email protected]
Bankkontonr.: 3001 3015122471
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0020.png
Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, st. 1401 København K.
Tlf.: 32 95 51 00
Telefontid: man-tors 10-12 og 13-15
Fredag lukket
Endelig mener vi, at det er vigtigt for analyseinstituttets forankring i virkelighedens mangfoldighed,
at alle de større kunstarter (musik, teater, billedkunst, litteratur, film etc.) er repræsenteret i det
rådgivende panel.
I forfatterforeningen oplever vi en meget klar bias omkring analyseinstituttet, når det gælder den
intuitive opfattelse af, hvad kultur er. Et godt eksempel er formuleringen i de nærværende
lovbemærkninger, hvor man kan læse, at "Kulturens Analyseinstitut eksisterer for at skabe overblik
over og indsigt på kunst og kulturområdet 'på scenen, foran scenen og bag scenen.'" Med
scenebilledet sigtes tydeligvis til at anslå, hvor bredt og inklusivt kulturområdet er tænkt. Nu er der
blot det ved det, at det ikke er al kunst og kultur, der foregår på, foran eller bag en scene. Det er
nemlig ikke al kultur, der har noget med optræden og sociale oplevelser at gøre. I et samfund som
det danske er også sproget og læsningen en helt central del af kulturlivet. Hvis analyseinstituttet
skal understøtte viden om kulturbranchens forhold og kulturens betydning for borgernes trivsel, er
det vigtigt at medtænke den kultur, der ligger i vores sprog og vores litteratur. Kulturen udspiller sig
også i stilhed og personlige rum, når vi læser og stifter bekendtskab med andre verdener og andre
stemmer, når vores sprog bliver gjort større og stærkere, når vi bliver klogere på vores egen historie
gennem andres historier. Alt det er også kultur, og alt det er også helt centralt for borgernes
kulturelle trivsel. Men intet af dette foregår omkring en scene.
Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af ovenstående.
På vegne af Dansk Forfatterforening
Morten Visby, fmd.
www.danskforfatterforening.dk
CVR-nr.: 6076 1418
[email protected]
Bankkontonr.: 3001 3015122471
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0021.png
Høringssvar over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut.
Dansk Folkeoplysnings Samråd, DFS, takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Vi har ingen bemærkninger til det ændrede antal bestyrelsesmedlemmer, ej heller den omprioriterede
nordiske repræsentation.
Med venlig hilsen
Natacha Holst Hansen
1
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0022.png
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet
24. februar 2023
Høringssvar vedr. forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Videnscenter om handicap vil gerne takke muligheden for at afgive høringssvar vedr. forslaget om op-
rettelsen af Kulturens Analyseinstitut. Det er et forslag, som vi bifalder og ser mange potentialer i, da
kulturen på mange måder er et underbelyst samfundsområde.
I forbindelse med det vedlagte lovforslag har vi en række anbefalinger, som vi mener kan bidrage til in-
stituttets samfundsrelevans:
Først og fremmest foreslår Videnscenter om handicap, at Kulturens Analyseinstitut får til opgave at
frembringe viden om danskernes brug af kunst og kultur, så formålet i højere grad bliver at belyse det
samspil, der sker imellem kunst, kultur og kulturforbrugere.
Yderligere foreslår vi i den forbindelse, at instituttet specifikt får til opgave at undersøge forskellige mål-
gruppers adgang til kunst- og kulturområdet. Man kan med fordel lade sig inspirere af Idrættens Analy-
seinstitut og deres forskning vedr. forskellige målgruppers deltagelse i idrætsaktiviteter på baggrund af
forskellige socioøkonomiske faktorer. Deres undersøgelser og kortlægning har bl.a. kortlagt stor ulighed
i idrætsdeltagelse på baggrund af økonomi, uddannelse, handicap m.fl. Dette var også en del af Idrættens
Analyseinstituts oprindelige opdrag.
Disse resultater har været af stor relevans for en lang række aktører på området, og flere indsatser for
inklusion og øget deltagelse blandt en lang række specifikke målgrupper udspringer af de undersøgelser
og forskningsgrundlag, som Idrættens Analyseinstitut har tilvejebragt. Det er vores forhåbning, at Kul-
turens Analyseinstitut kan spille samme vigtige og markante rolle.
Hvis der opstår spørgsmål, er I meget velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsen
Dorte Nørregaard
Centerchef
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup
[email protected]
www.handivid.dk
Telefon 4634 0000
CVR nr. 18 71 50 90
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0023.png
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0024.png
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0025.png
København 27. februar 2023
Høringssvar vedr. forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Dansk Kulturliv takker for henvendelsen af 3. februar 2023 vedr. høring om forslag til lov om Kulturens
Analyseinstitut. Vi henviser
udover nedenstående supplerende bemærkninger - til vores tidligere
fremsendte bemærkninger til det oprindelige lovforslag i vores brev af 12. oktober 2022. Disse
genfremsendes også her.
Bemærkninger
For så vidt angår de seneste ændringer i lovforslaget, har vi fra Dansk Kulturlivs side følgende
bemærkninger:
Lovforslagets § 5, stk. 1
foreslås i det fremsendte ændret således, at bestyrelsen består af 9 medlemmer
frem for 7. Det støtter Dansk Kulturliv, da vi oplever at bestyrelsen i dag er for smalt sammensat uden
tilstrækkelig kompetence og viden om det brede syn på kulturlivet, og formidlingen af mødet mellem kunst
og publikum, herunder kulturinstitutionernes virke, som danner rammerne for publikum og brugere.
Dansk Kulturliv vil derfor påpege vigtigheden af, at der ved nye udpegninger lægges vægt på at tilføre
kompetencer med særligt indblik, ikke blot i
kulturlivet,
men i kulturlivets institutioner og
rammevilkårene
omkring drift og udvikling af disse
(institutioner
forstået som kommunale, statslige og selvejende institutioner,
foreninger, virksomheder, erhvervsdrivende fonde mv.).
De særlige politiske forhold og budgetmæssige betingelser omkring et kulturliv, som er finansieret ved en
kombination af statslige og kommunale tilskud, entre- og billetindtægter, fondsmidler og sponsorater mv.
adskiller sig grundlæggende fra alle andre hel- og halv-offentlige sektorer, såvel som private virksomheder.
Det bør Kulturens Analyseinstituts bestyrelse afspejle ved at tilføre kompetencer med særlig indsigt i
kulturlivets institutioners rammevilkår.
Dansk Kulturliv ser meget frem til det videre samarbejde om Kulturens Analyseinstitut
Med venlig hilsen
Peter Mark Lundberg
Bestyrelsesleder i Dansk Kulturliv
1
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0026.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Pernille Bjerrum
[email protected]
[email protected]
13. oktober 2022
Høringssvar vedr. forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
AKKS – Amatørernes Kunst & Kultur Samråd takker for muligheden for at blive hørt i forbindelse
med lovforslaget til Kulturens Analyseinstitut:
AKKS ser helt overvejende positivt på oprettelsen af Kulturens Analyseinstitut, men har dog en
række bemærkninger til lovforslaget:
For det første er vi betænkelige ved den økonomiske ramme for Kulturens Analyseinstitut. I
bemærkningerne under afsnit 2.2.2. Rammer og økonomi hedder det:
”Det fremgår af forslaget til lov om Kulturens Analyseinstitut, at staten yder et årligt driftstilskud
til dækning af instituttets virke. Af aftalegrundlaget UDKAST 8 fremgår, at tilskuddet skal finansiere
de grundlæggende analyser og udredninger i henhold til instituttets egen arbejds- og
handlingsplan. Bevillingen skal også sikre den løbende drift af instituttets grundlæggende
funktioner, dvs. husleje, administration, evt. bibliotek, opdatering og bearbejdning af national og
international forskning, formidling, kommunikation mv.”
Til dette formål er der afsat 8 mio. kr. årligt i perioden 2023-2025. Det synes vi ikke umiddelbart er
en stor sum i forhold til de mange ovenfor definerede opgaver og vi frygter at det vil medføre, at
der ikke bliver plads til at udføre særligt mange internt iværksatte analyser og udredninger og at
Kulturens Analyseinstitut vil blive meget afhængig af ekstra indtægter fra rekvirerede opgaver. Vi
foreslår derfor at den økonomiske ramme forøges med 2 mio. kr. årligt i perioden og kommer på
niveau med den økonomiske ramme for IDAN – Idrættens Analyseinstitut i erkendelse af at
Kulturens Analyseinstitut skal varetage et meget stort og uudforsket område med mange aktører.
I forlængelse af ovenstående frygter vi naturligvis også, at det vil blive endog meget svært for
amatørkulturen og det frivillige kulturelle foreningsliv at få gennemført kortlægninger og
undersøgelser af dette store, men også oversete kulturområde i regi af Kulturens Analyseinstitut.
Derfor er det afgørende for os, at
hele
kulturlivet, herunder bredde- og amatørkulturen, er
repræsenteret med stemmer i det rådgivende panel, der skal nedsættes og dermed får mulighed
AKKS
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd
Farvergade 27 A, 2.
1463 København K
[email protected]
Tlf. 24624624
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0027.png
for at være i dialog med instituttets bestyrelse og direktør. Ligesom vi gerne ser at kommunerne,
der står for en stor del af kulturlivet i Danmark, også er repræsenteret i panelet.
På baggrund af disse bemærkninger forekommer det os endvidere hensigtsmæssigt, at Kulturens
Analyseinstitut evalueres eksternt med henblik på at korrigere den organisatoriske model efter sin
første 4-årige beskikkelsesperiode.
Med venlig hilsen
Toke Halskov Kristensen,
formand for AKKS
AKKS
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd
Farvergade 27 A, 2.
1463 København K
[email protected]
Tlf. 24624624
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0028.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Cc:Service
([email protected]), Benjamin Boe Rasmussen ([email protected])
Fra:Kim
Hansen ([email protected]
Titel:Høringssvar
– forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Sendt:01-03-2023
15:51
Høringssvar fra Dansk Skuespillerforbund vedr. forslag til Lov om Kulturens Analyseinstitut
Dansk Skuespillerforbund takker for muligheden for at kommentere på høringen vedrørende lovforslaget
om Kulturens Analyseinstitut.
Dansk Skuespillerforbund bifalder, at der oprettes et analyseinstitut på kulturområdet.
Det er vigtigt for forbundet, at der bliver fokus på den måde, kunst- og kulturlivet støttes. Vi oplever at
kunst- og kulturstøtten i mange tilfælde ikke er økonomisk bæredygtig for dem, som har kunsten som et
arbejde. I nogle tilfælde støttes der på en måde, hvor det ikke er muligt for støttemodtagerne, at engagere
kunstnere på løn-, arbejds- og rettighedsvilkår, der er i overensstemmelse med de overenskomstmæssige
mindstekrav, der gælder på området.
Kulturinstitutionerne er gode til at skabe opmærksomhed omkring deres tilbud, men det er vigtigt, at der
også fokuseres på dem, der leverer indholdet.
Konkret foreslår vi derfor, at der under analyseinstituttets arbejdsopgaver (§2) tilføjes, at løn-, arbejds- og
rettighedsvilkår for kunstnere, der engageres til offentlig støttede aktiviteter, belyses.
Med venlig hilsen
signature_385575762
Kim Hansen
Direktør, advokat
Tagensvej 85
DK-2200 København N
www.skuespillerforbundet.dk
+45 33 24 22 00 / +45 31 76 18 99
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0029.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Rose Sofie Levinsen
[email protected]
København, d. 28. februar 2023
Høringssvar vedr. forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Amatørmusik Danmark takker for muligheden for at blive hørt i forbindelse med lovforslaget
til Kulturens Analyseinstitut:
Amatørmusik Danmark ser helt overvejende positivt på oprettelsen af Kulturens Analyseinstitut,
men har dog en række bemærkninger til lovforslaget:
For det første mener vi, at lovtekstens §1 er uhensigtsmæssigt uklar på et enkelt punkt. Det
fremgår heraf, at der skal skabes ”overblik over og indsigt på kunst- og kulturområdet,
herunder for kunstnere, organisationer, institutioner og øvrige ansatte på kunst- og
kulturområdet.”
Her mener vi, at det bør præciseres, enten direkte i lovteksten eller i bemærkningerne dertil,
at ”organisationer” dækker såvel bredde- og amatørkulturens som kulturbranchens
organisationer.
Dernæst er vi betænkelige ved den økonomiske ramme for Kulturens Analyseinstitut. I
bemærkningerne under afsnit 2.2.2. Rammer og økonomi hedder det:
”Det fremgår af forslaget til lov om Kulturens Analyseinstitut, at staten yder et årligt
driftstilskud til dækning af instituttets virke. Af aftalegrundlaget fremgår, at tilskuddet skal
finansiere de grundlæggende analyser og udredninger i henhold til instituttets egen arbejds-
og handlingsplan. Bevillingen skal også sikre den løbende drift af instituttets grundlæggende
funktioner, dvs. husleje, administration, evt. bibliotek, opdatering og bearbejdning af national
og international forskning, formidling, kommunikation mv.”
Til dette formål er der afsat 8 mio. kr. årligt i perioden 2023-2025. Det synes vi ikke
umiddelbart er en stor sum i forhold til de mange ovenfor definerede opgaver og vi frygter at
det vil medføre, at der ikke bliver plads til at udføre særligt mange internt iværksatte analyser
og udredninger og at Kulturens Analyseinstitut vil blive meget afhængig af ekstra indtægter
fra rekvirerede opgaver. Vi foreslår derfor at den økonomiske ramme forøges med 2 mio. kr.
årligt i perioden og kommer på niveau med den økonomiske ramme for IDAN – Idrættens
Analyseinstitut i erkendelse af at Kulturens Analyseinstitut skal varetage et meget stort og
uudforsket område med mange aktører.
I forlængelse af ovenstående frygter vi naturligvis også, at det vil blive endog meget svært for
amatørkulturen og det frivillige kulturelle foreningsliv at få gennemført kortlægninger og
undersøgelser af dette store, men også oversete kulturområde i regi af Kulturens
Analyseinstitut.
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0030.png
Derfor er det afgørende for os, at
hele
kulturlivet, herunder bredde- og amatørkulturen, er
repræsenteret med stemmer i det rådgivende panel, der skal nedsættes og dermed får
mulighed for at være i dialog med instituttets bestyrelse og direktør. Ligesom vi gerne ser at
kommunerne, der står for en stor del af kulturlivet og folkeoplysningen i Danmark, også er
repræsenteret i panelet.
På baggrund af disse bemærkninger forekommer det os endvidere hensigtsmæssigt, at
Kulturens Analyseinstitut evalueres eksternt med henblik på at korrigere den organisatoriske
model efter sin første 4-årige beskikkelsesperiode.
Mange hilsner
Jonas Viggo Pedersen
formand for Amatørmusik Danmark
[email protected]
+45 21725687
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0031.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Fra:[email protected]
([email protected]
Titel:Re:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Sendt:01-03-2023
14:48
Kære Rose.
Vi afgiver ikke høringssvar over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut, men ønsker jer rigtig god vind
med processen.
Bedste hilsner fra Christina Rosendahl
Bestyrelsesleder i Kulturens Analyseinstitut
Den 3. feb. 2023 kl. 10.38 skrev Rose Sofie Levinsen <[email protected]>:
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
<image001.png>
<Udkast til Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut.pdf><Høringsbrev.pdf>
<Høringsliste.pdf>
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0032.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Fra:Gitte
Holm ([email protected]
Titel:SV:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Sendt:02-03-2023
09:20
Kære Rose Sofie Levinsen
Forbundet Kultur og Information har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Gitte Holm
_______________________________
Gitte Holm
Chefsekretær
Forbundet Kultur og Information
Peter Bangs Vej 30
2000 Frederiksberg
E
[email protected]
T 38 38 06 20
M 41 33 69 91
W
www.kulturoginformation.dk
Fra:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Sendt:
3. februar 2023 10:48
Til:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Emne:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0034.png
København d. 1.marts. 2023
Høringssvar over forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
De Frie Koreografer hilser lovforslaget om Kulturens Analyseinstitut velkomment. Det har
længe været efterspurgt i branchen, og vi mener at det er meget vigtigt med kvalificeret
viden om scenekunsten.
 
Vi har følgende kommentarer til forslaget:
 
Vi mener ikke at det er hensigtsmæssigt, at hele bestyrelsen udpeges af kulturministeren,
men synes at det er vigtigt, at dele af bestyrelsen udpeges af branchen for at sikre bred
repræsentation og armslængde.
 
De Frie Koreografer hæfter sig ved, at der i lovforslaget ikke er sat en økonomisk ramme
længere frem end til 2025, men at Kulturens Analyseinstitut kun kan opløses ved lov.
Vi mener, at det er vigtigt, at bestyrelsen kender deres økonomiske rammer flere år ud i
fremtiden, så de kan arbejde strategisk og så de ikke risikerer en drastisk nedskæring.
 
De Frie Koreografer vil gerne understrege nødvendigheden af at have det frie felt
repræsenteret i det rådgivende panel, samt at der sikres ressourcer til deres engagement
og tilstedeværelse.
En stor del af den kunstneriske udvikling og produktion finder sted i det frie felt, og det er
meget vigtigt at denne del af feltet høres i instituttets arbejde.
 
I arbejdet med indsamlingen af feedback fra miljøet vil vi desuden gerne opfordre
instituttet til at sikre sig, at dataindsamlingen sker på en måde, så det ikke er for
tidskrævende for miljøet (medmindre rimelig kompensation gives). Der er en risiko for, at
man ved ressourcekrævende undersøgelser får et skævt indtryk, da det så kun bliver
ressourcestærke institutioner med drift og flere faste medarbejdere, der har mulighed for
at afsætte den tid, det kræver at svare, hvormed den mest udsatte del af feltet ikke høres.
 
Vi vil slutteligt gerne opfordre til, at man i høj grad vægter at indsamlingen af kvalitative
data fra scenekunsten, da vi mener at særligt denne del er underrepræsenteret i hidtige
undersøgelser og statistikker.
 
Kontakt os gerne for uddybninger eller spørgsmål til ovenstående.
 
Med venlig hilsen
De Frie Koreografer
De Frie Koreografer, Rubinsteinsvej 47, 2450 København SV
[email protected] www.defriekoreografer.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0035.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Cc:Service
([email protected])
Fra:Dekan
([email protected]
Titel:HUM
høringssvar, Kulturens Analyseinstitut
Sendt:01-03-2023
09:52
Bilag:Høringsliste.pdf
Et par kollegaer fra det tidligere Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) er blevet opmærksomme på, at Det
Informationsvidenskabelige Akademi optræder på høringslisten (vedhæftet) i forbindelse med 'Lov om Kulturens
Analyseinstitut’. IVA blev i 2013 et institut på Det Humanistiske Fakultet og i 2019 fusioneret med Institut for
Medier, Erkendelse og Formidling under navnet Institut for Kommunikation.
Jeg har indsat deres kommentarer nedenfor; det handler om at sikre den rette forskningskompentence i bestyrelsen
for Kulturens Analyseinstitut.
---
Heldigvis sidder der i den nuværende bestyrelse for Kulturens Analyseinstitut en anerkendt
repræsentant fra det nordiske kulturpolitiske forskningsmiljø, men det fremgår ikke specifikt af
lovforslagets beskrivelse af kompetencer hos bestyrelsesmedlemmerne og i det kommende rådgivende
panel, at sådanne relevante forskningskompetencer skal være til stede.
Derfor følgende ændringsforslag med henblik på at styrke ikke blot tilstedeværelsen af kulturpolitiske
forskningskompetencer, men også kompetencer med hensyn til kunstforskning, som mangler i den
nuværende bestyrelse. Det skal sikre og styrke Analyseinstituttets forsknings- og vidensmæssige
grundlag med henblik på at opfylde opgaverne som anført i §2:
§5, stk. 3.
”kultur- og kunstfaglighed” erstattes af ”kunst- og kulturpolitisk forskning”:
Ved udpegningen af bestyrelsesmedlemmerne skal der lægges vægt på, at bestyrelsens medlemmer
har en særlig indsigt i kulturlivet. Bestyrelsen skal repræsentere kompetencer inden for ledelse,
økonomi, dansk og international kulturpolitik,
kunst- og kulturpolitisk forskning,
viden om
psykologi, sociologi og lignende, samt statistik.
§ 6. ”samt relevante forskningsmiljøer”, der således refererer til §5, stk. 3, indsættes:
Bestyrelsen skal etablere et bredt sammensat rådgivende panel bestående af repræsentanter for
kulturlivet, herunder kunstnere, institutioner, organisationer mv.,
samt relevante forskningsmiljøer.
Det rådgivende panel inviteres løbende og mindst to gange årligt til at indgå i en dialog om instituttets
virksomhed.
---
Mange hilsener
Lis Schrøder
Lis Schrøder
Kontorfuldmægtig
Københavns Universitet
Det Humanistiske Fakultet
Ledelsessekretariatet
Karen Blixens Plads 4
2300 København S
DIR 35328062
[email protected]
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0036.png
Sådan beskytter vi persondata
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0037.png
Til Kulturministeriet
Vedr. Høring over forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Dansk Komponistforening takker for muligheden for at komme med høringssvar ift. lovforslaget om Kulturens
Analyseinstitut. Vi er meget glade for, at instituttet er blevet en realitet og bakker op om lovforslaget med følgende
bemærkninger:
Det er vigtigt for Dansk Komponistforening, at Kulturens Analyseinstitut også er med til at sætte fokus på den måde,
hvorpå der investeres i kunst og kultur via offentlig, kommunal og privat støtte. Vi oplever, at kunst- og kulturstøtte i
mange tilfælde ikke er økonomisk bæredygtig for dem, som skaber kunsten. I nogle tilfælde støttes der på en måde,
hvor det ikke er muligt for støttemodtagerne at engagere kunstnere på rimelige løn-, arbejds- og rettighedsvilkår.
Derfor foreslår vi konkret:
1.
at tilføje et punkt 9 i §2 under analyseinstituttets arbejdsopgaver med ordlyden,
belyse løn-, arbejds- og
rettighedsvilkår for skabende og udøvende kunstnere
Derudover foreslår vi konkret følgende ændring og tilføjelse til Kapitel 3:
2. at
bestyrelsesformand
i §5 ændres til
bestyrelsesleder
mhp at gøre ordlyden i loven tidssvarende gennem
kønsneutral sprogbrug ved politisk udpegede poster
3. at tilføje
skabende og udøvende
foran kunstnere i §6 mhp at sikre repræsentation fra både det skabende og
udøvende felt af kunstnere på tværs af genrer
Venlig hilsen
Juliana Hodkinson, forkvinde
Dansk Komponistforening
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0038.png
Høringssvar vedr. Forslag til
Lov om Kulturens Analyseinstitut
Kære Kulturministeriet
Mange tak for det fremsendte. Vi har drøftet lovforslaget internt
og dialogen endte med 2 anbefalinger
og et spørgsmål:
Anbefalinger:
1.
Både i høringsbrevet og i lovforslag m/ bemærkninger siges det, at KA skal virke gennem "evidens- og
forskningsbaserede undersøgelser... osv." (se Lovforslaget s. 1, 4, 5).
Vi anbefaler at fjerne 'evidens', så der kun står 'forskningsbaserede'.
Ligesom i Kulturministeriets pressemeddelelse om KU, hvor formålet er formuleret mere åbent:
"Kulturens Analyseinstitut har til formål at levere en mere struktureret og empirisk funderet viden om
kulturområdet og dets dynamikker"
https://kum.dk/aktuelt/nyheder/bestyrelsen-for-kulturens-analyseinstitut-er-udpeget
Begrundelse:
Det er vigtigt, at instituttet er transparent omkring de aktører, som former præmisserne for den enkelte
analyse, og hvordan aktørernes interesser påvirker valg af metode og empiri. Instituttet kan endvidere
opnå legitimitet som statslig instans ved at repræsentere og stimulere mangfoldighed i opfattelser af
kulturområdet. Metoder er potentielt et redskab til inklusion og legitimitet. Ordet ‘evidens’ har en natur-
og teknisk videnskabelig konnotation, og tendensen er forstærket med digitale metoder, der hurtigt kan
generere og behandle store mængder data. Mange forskere såvel i kultur- og det tekniske område er
kritiske over for den udvikling og understreger at kvalitativ forskning og dybegående analyser bidrager og
informerer på samme grundlag.
2.
Vi anbefaler at udvide §5, stk. 3: viden om psykologi, sociologi og lignende, forskning samt – med viden
om psykologi, sociologi, formidling og lignende, kultur- og kunstforskning og i §6: kunstnere, institutioner
– med: kunstnere, kultur- og forskningsinstitutioner
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
Begrundelse:
Begrundelsen er den samme som nævnt ovenfor. For at styrke det forsknings- og vidensmæssige
grundlag for Kulturens Analyseinstitut, således at instituttet kan opfylde sine opgaver som anført i §2,
punkt 3,4,5 og 7 skal vidensgrundlag være ‘forksningsbaseret’, dvs. omfatte alle former for forskning
indenfor de kvalitative og kvantitative metoder.
Spørgsmål:
3.
Derudover er det uklart for os, hvor medieområdet placerer sig i forhold til et sådant Kulturens
Analyseinstitut – herunder om medieområdet overhovedet hører under resortområdet?
Med venlig hilsen,
Sammenslutningen af Danske Medie- og Kommunikationsforskere (SMiD)
v/formand Martina Skrubbeltrang Mahnke
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0040.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Cc:DEP
Høringer ([email protected]), Martin Molter West ([email protected]), Service ([email protected])
Fra:Peter
Helbo Vogh ([email protected]
Titel:SV:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut.
Sendt:03-03-2023
09:29
Til Kulturministeriet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet udgør en samlet uafhængig konkurrencemyndighed. De
følgende bemærkninger afgives udelukkende som uafhængig konkurrencemyndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at støtteordninger, herunder driftstilskuddet til Kulturens
Analyseinstitut, potentielt kan bevirke en skævvridning af konkurrencen, såfremt tildeling ikke sker på objektive,
gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår. Det bemærkes hertil, at støtten ifølge lovforslaget alene ydes til
Kulturens Analyseinstitut, og ikke kan opnås af hverken eventuelle potentielle eller aktuelle konkurrenter til
Kulturens Analyseinstitut, hvilket potentielt kan medføre en skævvridning af konkurrencen mellem Kulturens
Analyseinstitut og henholdsvis eventuelle aktuelle og potentielle konkurrenter.
Med venlig hilsen
Peter Helbo Vogh
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5247
E-mail
[email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på kfst.dk.
Fra:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Sendt:
3. februar 2023 10:38
Til:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Emne:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0041.png
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0042.png
København, den 3. marts 2023
Danske Scenografers høringssvar vedr. Forslag Lov om Kulturens Analyseinstitut
Fra Danske Scenografer er der opbakning til oprettelsen af Kulturens Analyseinstitut. Data og
viden er afgørende for kunst og kulturbranchen, men det er lige så væsentligt, at der kommer
fokus på den måde, kunst- og kulturlivet støttes i, og at data på dette område prioriteres.
Vi oplever at kunst- og kulturstøtten i mange tilfælde ikke er økonomisk bæredygtig for dem,
som har kunsten som et arbejde. I nogle tilfælde støttes der på en måde, hvor det ikke er
muligt for støttemodtagerne at engagere kunstnere på løn-, arbejds- og rettighedsvilkår, der
er i overensstemmelse med de overenskomstmæssige mindstekrav, der gælder på området.
Det er altså vigtigt, at kunstnergrupperne sikres bedre økonomisk bæredygtigt i faget.
I forlængelse heraf foreslår Danske Scenografer ligeledes, at Analyseinstituttet i både
dataindsamling og i den eksterne kommunikation, fremhæver og dokumenterer, de store
bidrag, som kunstnere leverer til den samlede samfundsøkonomi.
Vi ser meget gerne, at de professionelle kunstnere og organisationer er repræsenteret i
bestyrelsen. Vi foreslår derfor, at der indstilles min. 2 repræsentanter fra disse i bestyrelsen
for Kulturens Analyseinstitut.
Kulturinstitutionerne er gode til at skabe opmærksomhed omkring deres tilbud, men det er
vigtigt, at der også fokuseres på dem, der leverer indholdet. Vi foreslår, at der under
analyseinstituttets arbejdsopgaver (§2) tilføjes, at løn-, arbejds- og rettighedsvilkår for
kunstnere, der engageres til offentlig støttede aktiviteter, belyses.
På vegne af Danske Scenografer,
Pernille Rask Jensen
Sekretariatschef, Danske Scenografer
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0043.png
Att. Rose Sofie Levinsen
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
3. marts 2023
Svar på høring om Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut – j-nr. 82978.
Kulturministeriet har den 3. februar 2023 anmodet om KVINFOs eventuelle bemærkninger
vedrørende
Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut.
Baggrunden for lovforslaget er, at kulturministeren den 9. juni 2022 blev bemyndiget til at stifte
en selvejende institution ved navn Kulturens Analyseinstitut, hvorefter Kulturens Analyseinstitut
blev oprettet.
Lovforslaget har til formål at fastsætte regler om Kulturens Analyseinstitut herunder instituttets
formål og opgaver, økonomiske og administrative rammer samt bestemmelser for bestyrelsen og
for etablering af et rådgivende panel og netværk.
Generelle bemærkninger i forhold til kulturområdet og ligestilling
KVINFO finder det positivt, at regeringen ønsker at oprette Kulturens Analyseinstitut, der blandt
andet har som formål at understøtte mere viden om kulturbranchens forhold og kulturens
betydning.
KVINFO har noteret, at det af lovforslaget fremgår, at Kulturens Analyseinstitut er at betragte som
en offentlig myndighed i ligestillingslovens forstand. Dette indebærer blandt andet, at Kulturens
Analyseinstitut er forpligtet til at arbejde med et ligestillingsperspektiv inden for dets eget område.
Og der er god grund til at arbejde med ligestilling på kulturområdet. Det nævner kulturminister
Jakob Engel-Schmidt selv i Berlingske den 22. februar 2023, hvor han påskønner diskussionen
om manglen på diversitet i kulturbranchen og dens strukturelle udfordringer
1
.
KVINFO har belyst nogle af de ligestillingsudfordringer, som kulturbranchen rummer. Det gælder
eksempelvis udfordringer i musikbranchen, hvor kvinder og transkønnede oplever, at deres køn
har direkte negative konsekvenser for deres karrieremuligheder
2
. For eksempel oplever de flere
barrierer i forhold til at indgå i adgangsgivende netværk end mænd, manglende juridiske
rettigheder i forbindelse med barsel og familieliv samt kønsspecifikke fordomme og forventninger.
1
2
Berlingske (1. Sektion, s. 22), 22/2 2023.
Hvorfor er der så få kvinder i musikken, KVINFO Marts 2022.pdf
1
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0044.png
Inden for kommunikations- og mediebranchen er der ligeledes et stort problem, hvad angår
seksuel chikane og krænkelser, hvor praktikanter, studerende og personer med løs tilknytning er
mest udsatte
3
.
Derudover er der et vedvarende problem med diversitet i de danske medier. DM
Akademikerbladets seneste liste over danske mediers mest citerede eksperter viser, at kvindelige
eksperter kun udgjorde tre ud af de 50 mest citerede kilder i 2022
4
. Ligestillingsminister Marie
Bjerre slog selv fast i Berlingske den 2. marts 2023, at der bør være et større fokus på bedre
repræsentation af kvindelige eksperter
5
.
Kulturens Analyseinstitut kan bidrage til løsningen af disse udfordringer ved at indhente yderligere
viden om ligestillingsproblemer i kulturbranchen. Som Danmarks videnscenter for køn og
ligestilling er KVINFO en oplagt samarbejdspartner.
Ligestillingsvurdering af lovforslaget
Danmark er internationalt forpligtet til at integrere et ligestillingsaspekt i alle sine politikker og
aktiviteter ifølge EU-traktatens artikel 2 og 3. Dette fremgår også af ligestillingslovens § 4, hvor
der står, at offentlige myndigheder skal ”indarbejde ligestilling i al planlægning og forvaltning”.
På denne baggrund er ministerierne forpligtet til at foretage såkaldte relevanstests af alle
lovforslag, for at vurdere, hvorvidt lovforslagene kan have ligestillingsmæssige konsekvenser.
Hvis det vurderes, at et lovforslag forventeligt har væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser,
skal der ydermere foretages en såkaldt ligestillingsvurdering af disse positive såvel som negative
konsekvenser samt en vurdering af, om lovforslaget skal ændres som følge af det. Hvis det
konkluderes, at lovforslaget ikke har væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser, kan der med
fordel udarbejdes et notat om, hvad ministeriet er kommet frem til, som kan vedlægges, når
lovforslaget sendes i høring samt fremsættes i Folketinget.
KVINFO er ikke bekendt med, om der er foretaget en ligestillingsvurdering af
Forslag til lov om
Kulturens Analyseinstitut,
men der er i hvert fald ikke fundet anledning til at beskrive
ligestillingsmæssige konsekvenser i lovforslaget, hvilket skal gøres, hvis der er væsentlige
konsekvenser.
KVINFO forventer, at lovforslaget kan have positive ligestillingsmæssige konsekvenser jf.
ovenstående afsnit.
3
Omfanget og karakteren af seksuel chikane og krænkelser begået mod praktikanter i medie- og
kommunikationsbranchen, KVINFO Oktober 2020.pdf
4
Akademikerbladet.dk, 6/2 2023,
Se listen: Her er Danmarks 50 mest citerede eksperter i 2022
5
Berlingske.dk, 2/3 2023,
Onsdag kom et medie med en opsigtsvækkende melding – nu reagerer
ministeren: »Det kan ikke være rigtigt«
2
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0045.png
Hvis Kulturministeriet
ikke
har lavet en ligestillingsvurdering af lovforslaget, anbefaler KVINFO, at
der laves en og at dens konklusioner beskrives i et notat, som vedlægges lovforslaget, eller i
selve lovforslaget.
Hvis Kulturministeriet
har
lavet en ligestillingsvurdering af lovforslaget, anbefaler KVINFO, at
denne vedlægges eller fremgår som en del af lovforslaget.
Ligestillingsvurdering af andre lovforslag på Kulturministeriets område
I forlængelse heraf vil vi gerne gøre opmærksom på, at der er et stort potentiale for at styrke
arbejdet med ligestillingsvurdering af lovforslag i Kulturministeriet.
KVINFO har for nyligt udgivet analysenotatet
Ligestillingsvurdering af lovforslag
6
, der indeholder
en analyse af de danske ministeriers arbejde med ligestillingsvurdering af lovforslag.
Kulturministeriet har siden folketingsåret 2016/2017 relevanstestet 92 procent af ministeriets
lovforslag, mens kun 4 procent af lovforslagene er blevet ligestillingsvurderet.
Notatet giver anbefalinger til blandt andet Kulturministeriet på side 9.
Venlig hilsen
Alexander Andersson
Politisk seniorkonsulent
6
Ligestillingsvurdering af lovforslag, KVINFO Februar 2023.pdf
3
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0046.png
Til:Rose
Sofie Levinsen ([email protected])
Fra:Det
Obelske Familiefond ([email protected]
Titel:SV:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Sendt:03-03-2023
10:40
Kære Rose Sofie Levinsen
Hermed fremsender Det Obelske Familiefond tidligere bemærkninger til
Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
igen:
I Det Obelske Familiefond opfordrer vi til, at de finansielle midler til oprettelse og drift af Kulturens Analyseinstitut
ikke tages fra kunsten selv. Kulturministeriets område udgør i 2022 ca. 1,5% på Finansloven (12 mia. DKK), hvoraf kun
23% (2,8 mia. DKK) anvendes til ’skabende og udøvende virksomhed’ (Film, Kunstneriske formål, Scenekunst og
Musik). Vores opfattelse er, at langt størstedelen af disse offentlige midler går til basisomkostninger for at holde
kunst- og kulturinstitutionerne kørende. Det betyder, at der for sjældent er råd til at leve op til forventningerne om
tilstrækkeligt kvalitetsindhold eller til større udviklingstiltag – og derfor træder vi som privat fond til med et
økonomisk supplement. Ved oprettelse af Kulturens Analyseinstitut opfordrer vi derfor til en ekstraordinær
tillægsbevilling til formålet, så omkostningerne til Kulturens Analyseinstitut (4,0 mio. kr. i 2022 og 8,0 mio. kr. årligt i
2023-2025 til etablering og drift) ikke fragår det nuværende budget i Kulturministeriet eller de i øvrigt tiltrængte
stigninger på området.
Omkostningerne til Kulturens Analyseinstitut bør ikke betyde en forringelse af de nuværende eller fremtidige vilkår
for kunsten.
På vegne af Det Obelske Familiefond
John Amund Tønnes
Direktør
Med venlig hilsen
Lise Benthin Præstgaard
Fondsmedarbejder
Det Obelske Familiefond
www.obel.com
Fra:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Sendt:
3. februar 2023 10:42
Til:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Da I har bidraget til høringen af en tidligere version af vedhæftede lovforslag, skal jeg gøre opmærksom på, at hvis I
ønsker at jeres tidligere fremsendte bemærkninger fortsat skal indgå i høringen, skal de fremsendes igen.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0047.png
Fra:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Sendt:
3. februar 2023 10:38
Til:
Rose Sofie Levinsen <[email protected]>
Emne:
Høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut. Frist 3. marts 2023
Hermed fremsendes høring over Forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Der er frist for afgivelse af høringssvar fredag den 3. marts 2023.
Høringssvar bedes sendt til undertegnede med kopi til
[email protected].
Se i øvrigt vedhæftede.
Med venlig hilsen
Rose Sofie Levinsen
Fuldmægtig
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
24257550 |
[email protected]
|
www.kum.dk
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0048.png
3. marts 2023
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Rose Sofie Levinsen
Høringssvar – forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
DI ønsker at kvittere for muligheden for at bidrage til indeværende høring vedr.
lovforslaget Kulturens Analyseinstitut.
Det er først og fremmest glædelig, at kunst- og kulturlivet får yderligere adgang til
evidens- og faktabaseret viden til grundlag for udvikling, dialog og den offentlige debat.
Instituttets opgaver forstås jf. lovforslaget grundlæggende som almennyttig oplysende og
formidlende om kunst og kultur, med både den brede offentlighed og kulturens aktører
som modtagere.
Fælles for en stor del af kulturinstitutioner på tværs af brancher er et udtalt, og voksende,
fokus på at inddrage data og viden i forretnings- og publikumsudvikling. At bidrage til
dette, bør være en integreret del af instituttet kerneopgaver. Det er derfor vigtigt, at
instituttet producerer viden der er brugbar for udvikling hos kulturens institutioner. Det
er foreneligt med instituttets formål, der også skal skabe overblik og indsigt ”bag scenen”
eller ”på scenen”, såvel som foran.
Denne opgave kan med fordel stå tydeligere beskrevet,
såvel som det stiller krav til sammensætning af det rådgivende panel der skal vejlede
instituttet.
Instituttet vil jf. §4 kunne opretholde indtægter ved rekvirerede opgaver ved siden af
kernedriften. I bemærkninger til forslaget nævnes forskning, analyser, udredninger og
evalueringer blandt andet som eksempler på rekvirerede ydelser instituttet vil få mulighed
for at tilbyde mod betaling. DI anbefaler, at instituttet ikke udfører rekvirerede opgaver
indenfor analyser, dataindsamlinger og evalueringer, da der eksisterer et velfungerende
privat marked, som det også vurderes at være en fordel for instituttet at bibeholde.
Det er i den forbindelse afgørende, at princippet om at undgå krydssubsidiering
opretholdes, så der ikke sker statslig støtte til ydelser der konkurrerer med private
udbydere af rådgivningsydelser.
DI står naturligvis til rådighed, hvis der ønskes uddybning af de herved fremlagte
synspunkter.
Venlig hilsen
Henrik Langgaard Lystbæk
Chefkonsulent
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0049.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
DK-1203 København K
Bemærkning til høring over forslag til lov om Kulturens
Analyseinstitut
Tak for muligheden for at komme med input til lov om Kulturens Analyse-
institut.
Det er et godt og næsten fyldestgørende forslag, dog kunne det overve-
jes, om ikke det ville være hensigtsmæssigt at styrke eller udbygge Kapi-
tel 1 §2 pkt 7: At Instituttet bør være opmærksom på kunst og kultur som
forretning og erhverv. Hvordan man kan skabe vækst og eksport.
Det erhvervsmæssige og økonomiske aspekt burde efter min mening
fremgå meget klart og tydeligt, da der ofte er en forståelsesbarriere eller
manglende interesse blandt mange kulturudøvere i retning af det forret-
ningsmæssige, da hovedinteressen ofte går på det indholdsmæssige i
kunst- og kultur.
Pfh. tak for at tage ovenstående input med i betragtning.
Med venlig hilsen
Kasper Kruse
Head of TAW
The Animation Workshop
Storytelling, Design & Business
Kasper Kruse
Head of The Animation
Workshop
The Animation Workshop
VIA University College
Storytelling, Design og Business
Campus Viborg
Kasernevej 5
E: [email protected]
T: +4587554902
Dato: 3. marts 2023
1/1
VIA University College
Kasernevej 5
DK-8800 Viborg
T: +45 87 55 49 02
E:
[email protected]
W:
https://animationworkshop.via.dk/
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0050.png
Dansk Kunstnerråd, Hillerødgade 30 a 2200 København mail: [email protected],
www.dansk-kunstnerraad.dk
Dansk Kunstnerråds høringssvar til Lov om Kulturens Analyseinstitut
I Dansk Kunstnerråd er der opbakning til oprettelsen af Kulturens Analyseinstitut. Data og viden er
afgørende for kunst og kulturbranchen. Det er dog også afgørende for Dansk Kunstnerråd at der
bliver fokus på den måde, kunst- og kulturlivet støttes og at data på dette område prioriteres.
Vi oplever at kunst- og kulturstøtten i mange tilfælde ikke er økonomisk bæredygtig for dem, som
har kunsten som et arbejde. I nogle tilfælde støttes der på en måde, hvor det ikke er muligt for
støttemodtagerne, at engagere kunstnere på løn-, arbejds- og rettighedsvilkår, der er i
overensstemmelse med de overenskomstmæssige mindstekrav, der gælder på området.
Vi ser derfor meget gerne, at de professionelle kunstnere og organisationer er repræsenteret i
bestyrelsen i Kulturens Analyseinstitut. Som paraplyorganisation for de professionelle kunstnere
foreslår vi derfor, at der indstilles min. 2 repræsentanter fra disse i bestyrelsen for Kulturens
Analyseinstitut.
Kulturinstitutionerne er gode til at skabe opmærksomhed omkring deres tilbud, men det er vigtigt,
at der også fokuseres på dem, der leverer indholdet. Konkret foreslår Dansk Kunstnerråd derfor, at
der under analyseinstituttets arbejdsopgaver (§2) tilføjes, at løn-, arbejds- og rettighedsvilkår for
kunstnere, der engageres til offentlig støttede aktiviteter, belyses.
Dansk Kunstnerråd er en kunst og kulturpolitisk paraplyorganisation med i alt 27 professionelle
kunst og kulturorganisationer bag.
Læs om os her:
www.dansk-kunstnerraad.dk
1
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0051.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Kulturministeriet
Att.:
[email protected]; [email protected]
Nybrogade 2
1203 København K
Den 13. oktober 2022
Svar til høring over forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Dansk Erhverv takker for høringsmuligheden og fremsender her bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv hilser generelt etableringen af et Kulturens Analyseinstitut velkommen, så det
samlede vidensgrundlag i sektoren kan styrkes og udvikles.
Det vil for Dansk Erhverv være helt naturligt, at udvikling af analyseinstituttet sker i tæt samar-
bejde med kulturlivets aktører og organisationer og her byder Dansk Erhverv også meget gerne
ind med viden, erfaringer og indspil.
Generelt er det Dansk Erhvervs ønske, at analyseinstituttets arbejde får et praksisnært fokus,
både i analyser og kommunikation, så det bliver aktuelt og relevant for kulturlivets mange aktører
at bruge og engagere sig i resultaterne.
Særligt ved opstart og etableringen af analyseinstituttet, bør der være et stort fokus på at få skabt
gode samarbejdsrelationer med branchen og afstemme den fælles forståelse, roller og forventnin-
ger mellem de mange aktører
også de øvrige betydelige vidensproducenter på området, såvel
offentlige som private, herunder brancheorganisationer og rettighedsorganisationer på området.
Relationen til kulturlivets aktører og de øvrige vidensproducenter på kulturområdet bør desuden
fastholdes og udvikles igennem instituttets levetid.
Endelig bidrager Dansk Erhverv gerne til etableringen af det bredt sammensatte rådgivende panel
bestående af repræsentanter for kulturlivet. Dansk Erhverv repræsenterer et bredt felt af kultur-
virksomheder fra de største danske museer, koncertsteder, zoologiske anlæg og attraktioner til en
række selvstændige og toneangivende brancheorganisationer på området.
Med venlig hilsen,
Michael Folmer Wessman
Chefkonsulent
Vores ref.: Michael Folmer Wessman
[email protected]
miwe/miwe
Side 1/1
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0052.png
København den 3. marts 2023
Høring over forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut
Att.: Fuldmægtig Rose Sofie Levinsen
Kulturelle Samråd i Danmark har flg. bemærkninger til lovforslaget:
Kulturelle Samråd i Danmark vil gerne henvise til og støtte anbefalingerne i professor Trine Billes
artikel i Kulturmonitor den 21, februar 2022, hvor hun bl.a. gør opmærksom på flg.:
”Hvor det på den ene side er vigtigt at sikre analyseinstituttets uafhængighed, er det omvendt helt
afgørende at sikre at analyserne og forskningen bliver brugt og er relevante.
Dem, der skal bruge forskningen, er eksempelvis:
1. Det statslige niveau (Kulturministeriet og Slots- og Kulturstyrelsen)
2. Kommunernes Landsforening
3. Brancheorganisationerne
4. Kulturinstitutionerne
5. De frivillige kulturelle områder”
I den forbindelse vil Kulturelle Samråd i Danmark understrege, at det må være en forglemmelse,
at det frivillige kulturelle område og amatørkulturområdet, som til sammen udgør de største
kulturleverandører i landet, og vel at mærke er til stede i hele landet, ikke er kommet i
betragtning ved udpegning af bestyrelse og ikke specifikt er nævnt som medlemmer af det
rådgivende panel. Det er en forglemmelse. som vi mener, der bør rettes op på ved en tilføjelse i
lovteksten.
Venlig hilsen
Bente von Schindel,
Sekretariatsleder, cand. mag.
General Secretary, M.A.
Vartov
Farvergade 27A, 2.
DK - 1463 København K
T: +45 51757640
[email protected]
https://kulturellesamraad.dk/
www.facebook.com/kultursamraad
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684321_0053.png
Til Kulturministeriet
Att: Pernille Bjerrum
Høringssvar vedr. lov om Kulturens Analyseinstitut
Uafhængige Scenekunstnere (US) er glade for at der
oprettes et analyseinstitut på kulturområdet.
Vedr. §2
Det er vigtigt for US, at der bliver
fokus på indholdsproducenterne, på de kunstnere der leverer de værker,
der sendes videre, sælges og turnerer i kunstens økosystem.
Dog er kunst- og kulturstøtten er i mange tilfælde ikke er økonomisk bæredygtig for dem, som leverer kunsten.
I nogle tilfælde støttes der på en måde, hvor det ikke er muligt for professionelle, selvproducerende
scenekunstnere at engagere udøvende eller andre skabende kunstnere på løn-, arbejds- og rettighedsvilkår, der er
i overensstemmelse med de overenskomstmæssige mindstekrav, der gælder på området. I US vil vi gerne bakke
op om, at indholdsproducenter kan honorere på forsvarlig vis. Men US er en interesseorganisation, ikke en
fagforening.
US bakker derfor op om, at der under analyseinstituttets arbejdsopgaver (§2) tilføjes, at løn-, arbejds- og
rettighedsvilkår for kunstnere, der engageres til offentlig støttede aktiviteter, belyses.
Vedr. §5, følgende tekststykke:
”Kulturens Analyseinstitut ledes af en bestyrelse på ni medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren.
Kulturministeren udpeger blandt disse en bestyrelsesformand.”
Vi mener, at en direkte udpegning af alle bestyrelsesmedlemmer er problematisk. Kulturens Analyseinstitut skal - jf.
formuleringen i §1 - etableres som et ”uafhængigt institut”. Ved den ovenfor beskrevne udpegning, kan den blive
afhængig af embedsværkets og kulturministerens preferencer. At sikre den bredde, som bestyrelsen nødvendigvis må
have – jf. §5, stk. 3 - for at kunne løfte så omfattende en opgave, vil desuden kræve at kulturministeren har et
ualmindeligt godt kendskab til
hele
kultur- og kunstområdet. Der vil formodentlig altid være områder indenfor kunst-
og kulturliv, som ikke er stærkt repræsenteret i hverken embedsværkets eller kulturministerens bevidsthed.
Efter opfordring fra Dansk Kunstnerråd bakker vi i US op om en indstilling af
to ekstra repræsentanter fra
kunstnersiden i bestyrelsen i Analysesinstituttet
(altså en udvidelse af den nuværende bestyrelse).
Da Kulturens Analyseinstitut vil blive et vidensproducerende institut, kan kulturministeren måske med fordel skele til,
hvordan universiteternes bestyrelser udpeges af et udpegningsorgan – som beskrevet i Universitetsloven §12, stk. 5. Et
udpegningsorgan, der er bredt sammensat, vil sikre en højere grad af uafhængighed.
Udfordringen bliver dog i nogen grad afhjulpet af følgende formulering i § 6:
”Bestyrelsen skal etablere et bredt sammensat rådgivende panel bestående af repræsentanter for kulturlivet, herunder
kunstnere, institutioner, organisationer mv. Det rådgivende panel inviteres løbende og mindst to gange årligt til at
indgå i en dialog om instituttets virksomhed.
Stk. 2. Instituttet skal årligt sikre involvering af og dialog med kunstens og kulturlivets aktører, fx ved etablering af
netværksforum eller afholdelse af dialogbaserede arrangementer.”
Involvering af og facilitering af dialog mellem instituttet og kunstens og kulturlivets aktører er væsentlig.
Men
det er en kæmpe opgave, idet kunst og kultur som samlet område er en stor mundfuld. Måske en indsnævring eller
definition af feltet ville være på sin plads?
Endelig synes vi, at det er fint, at Kulturens Analyseinstitut jf. §4 kan rekvireres til opgaver, der giver yderligere
indtægter. Som det formuleres i §4, stk 2. skal disse ”være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets kerneaktiviteter”.
Alligevel mener vi, at
det er vigtigt at der er fuldstændig gennemsigtighed ifht. bias/potentielle særinteresser mv.
Derfor vil vi opfordre til, at der i bestemmelsen indskrives en formulering om, at opgavestillere og økonomisk omfang
ved opgaverne skal være offentligt tilgængelige.
Med venlig hilsen
Pva. Bestyrelsen for Uafhængige Scenekunstnere
Anette Asp Christensen og Rasmus Malling Lykke Skov
København d. 3. marts 2023