Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 96 Bilag 1
Offentligt
2684320_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Høringsnotat om forslag til lov om Kulturens
Analyseinstitut
Indholdsfortegnelse
28. februar 2023
MEBU
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1 Instituttets formål og opgaver (§1 - §3)
2.2.2. Rammer og økonomi (§4 og §5)
2.2.3 Bestyrelse, rådgivende panel og daglig ledelse (§ 6 og §7)
2.2.4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om Kulturens Analyseinstitut har i perioden fra den 2.
februar 2023 til den 2. marts 2023 været sendt i høring hos en række myndigheder,
organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 3. februar 2023 endvidere sendt til Kulturudvalget
til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 3. fe-
bruar 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hørings-
svar, og om høringsparten i givet fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Der er afgivet 35 høringssvar.
Jour. nr. 90070
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0002.png
Høringspart
Hørings-
svar mod-
taget
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærknin-
ger
Ønsker
ikke at af-
give
hø-
ringssvar
A.P. Møllerfonden
Advokatrådet
Akademiet for de Tek-
niske Videnskaber
Akademikerne
Akademiraadet
Amatørernes Kunst og
Kultur Samråd
Amatørmusik
Dan-
mark
Applaus
Arbejdstilsynet
Arkitektforbundet
Arkitektforeningen
Arkivarforeningen
Art Music Denmark
(SNYK)
ASSITEJ Denmark /
Teatercentrum
Augustinusfonden
Autor (tidl. DJBFA –
Komponister og Sang-
skrivere)
Bibliotekschefforenin-
gen
Bikubenfonden
Billedkunstnernes For-
bund
Bog og litteraturpane-
let
Boghandlerforeningen
Brancherådet for Sce-
nedans i Danmark
Børne- og Kulturchef-
foreningen
C.L. Davids Fond og
Samling
Cirkusdirektørforenin-
gen
Copydan Arkiv
Copydan AVU-medier
Copydan KulturPlus
Copydan Tekst og Node
Copydan Verdens TV
Copydan Visda
Danish Association of
Zoos
and
Aquaria
(DAZA)
x
x
x
x
x
x
Side 2
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0003.png
Danmarks Biblioteks-
forening
Danmarks
Billed-
kunstlærere
Danmarks
Evalue-
ringsinstitut
Danmarks Kulturarvs-
forening
Danmarks Statistik
Danmarks Teaterfor-
eninger
Dansk Amatørteater og
Scenekunst - DATS
Dansk Artist Forbund
Dansk Bibliotekscenter
Dansk Blindesamfund
Dansk Design Center
Dansk Erhverv
Dansk
Filmfotograf
Forbund
Dansk Folkeoplysnings
Samråd - DFS
Dansk
Forfatterfor-
ening
Dansk Fotografisk For-
ening
Dansk Industri
Dansk Journalistfor-
bund
Dansk Kapelmesterfor-
ening
Dansk Komponistfor-
ening
Dansk Kulturliv
Dansk Kunstnerråd
Dansk Live
Dansk
Magisterfor-
ening
Dansk Musiker For-
bund
Dansk Musikpædago-
gisk Forening
Dansk Organist og
Kantorsamfund
Dansk Skuespillerfor-
bund
Dansk Solistforbund
Dansk Sprog- og Litte-
raturselskab
Dansk Sprognævn
Dansk Teater
Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd DUF
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 3
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0004.png
Danske Advokater
Danske Agenters Sam-
menslutning
Danske A-Kasser
Danske Arkitektvirk-
somheder
Danske Billedautorer
Danske Billedkunstne-
res Fagforening
Danske Biografer
Danske Bladtegnere
Danske Dramatikeres
forbund
Danske Egnsarkiver
Danske Ensembler, Or-
kestre og Operainstitu-
tioner - DEOO
Danske Fag-, Forsk-
nings- og Uddannelses-
biblioteker
Danske Filminstruktø-
rer
Danske Forlag
Danske
Galleriers
Sammenslutning
Danske Handicaporga-
nisationer
Danske Koncert- og
Kulturhuse
Danske Kulturbesty-
relser
Danske
Kunsthånd-
værkere & Designere
Danske Mediedistribu-
tører
Danske Medier
Danske Museumsfor-
eninger (SAMMUS)
Danske Musik- og Kul-
turskoler
Danske Populær Auto-
rer
Danske Regioner [kun
modtaget høringssvar
fra Region Hovedsta-
den]
Danske Skønlitterære
Forfattere
Danske Studerendes
Fællesråd (DSF)
Danske Tegneserieska-
bere
Danske Universiteter
x
x
x
x
x
x
Side 4
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0005.png
Datatilsynet
DBC (Dansk Biblio-
teksCenter)
De Danske Dansesko-
ler
De Frie Koreografer
De Frivillige Kulturelle
Samråd
Den Danske Filmskole
Den Danske Scene-
kunstskole
Den Jyske Kunstfond –
bestyrelse
Den Obelske Familie-
fond
DEOO - Danske En-
sembler, Orkestre og
Operainstitutioner
Departementet for Ud-
dannelse,
Kultur,
Forskning og Kirke
(Grønland)
Designskolen Kolding
Det Danske Akademi
Det Danske Filminsti-
tut DFI
Det Danske Kulturin-
stitut
Det Digitale Folkebibli-
otek
Det Frivillige Kultu-
relle Samråd
Det Fynske Kunstaka-
demi
Det Informationsviden-
skabelige
Akademi
[Nu: Institut for Kom-
munikation]
Det Jyske Kunstaka-
demi
Det Jyske Musikkon-
servatorium
Det Kgl. Bibliotek
Det kgl. Teater
Det Kongelige Aka-
demi for de Skønne
Kunster
Det kongelige danske
musikkonservatorium
Det Københavnske Te-
atersamarbejde
Digitaliseringsstyrel-
sen
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 5
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0006.png
DJBFA – Komponister
og Sangskrivere
Domstolsstyrelsen
Egmont Fonden
FAF (Film- og tv-arbej-
derforeningen)
Fagbevægelsens
Ho-
vedorganisation
Filmfyn
Folkehøjskolernes For-
ening i Danmark
Forbundet Arkitekter
og Designere
Forbundet Kultur og
Information
Foreningen af Daghøj-
skoler i Danmark
Foreningen af Danske
Dramaturger
Foreningen af Danske
Kulturtidsskrifter
Foreningen af Danske
Sceneinstruktører
Foreningen af Filmud-
lejere I Danmark
Foreningen af Kunst-
haller i Danmark
Foreningen
Digitalt
Ansvar
Forfatternes Forvalt-
ningsselskab
Forfatterskolen
Forlæggerforeningen
FSR – danske revisorer
GRAKOM
Gramex
HI (Brancheorganisati-
onen for ledende med-
arbejdere inden for
idræts-, kultur-, og fri-
tidssekto-ren)
ICOM Danmark (Inter-
national Council of Mu-
seums)
Idrættens Analysein-
stitut
Institut for Menneske-
rettigheder
Jazz Danmark
Knud Højgaards Fond
Koda
Kommunernes Lands-
forening (KL)
x
x
Side 6
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0007.png
Konkurrence- og for-
brugerstyrelsen
Kreativitet og Kommu-
nikation
Kulturelle Samråd i
Danmark
Kulturens Analysein-
stitut
Kulturhusene i Dan-
mark
Kulturværdiudvalget
Kunstakademiets Bil-
ledkunstskoler
KUR – Kulturministe-
riets rektorer
KVINFO
Landsforeningen for
Bygnings- og Land-
skabskultur
Live Nation
Manuskriptskolen for
Børnefiktion
Medierådet for Børn og
Unge
Museumsformidlere i
Danmark (MiD)
Museumstjenesten
Music Export Den-
mark
Musikforlæggerne
Musikselskabernes
brancheorganisation
(IFPI)
Nationalmuseet
Nordeafonden
Nordisk Konservator-
forbund – Danmark
(NKF-dk)
Nota
Ny Carlsbergfondet
Nye Medier
Oplysningsforbunde-
nes Fællesråd
Organisationen af
Danske Arkiver (ODA)
Organisationen Dan-
ske Museer (ODM)
Producent Rettigheder
Danmark
Producentforeningen
Realdania
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 7
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0008.png
Rektorkollegiet for de
Kunstneriske og Kul-
turelle Uddannelser
(RKU)
RettighedsAlliancen
Rigsarkivet
Rigsrevisionen
ROSA
Rytmisk Musikkonser-
vatorium
Rådet for Etniske Mi-
noriteter
Salling fondene
Samarbejdsforum for
Danske Lytter- og
Seerorganisationer
SAML
Sammenslutningen af
Danske Scenografer
Sammenslutningen af
Lokalarkiver
Sammenslutningen af
Medieforskere i Dan-
mark (SMiD)
Samrådet for Ophavs-
ret
Scenit
Slots- og Kulturstyrel-
sen
SMVdanmark
Solistforeningen af
1921
Speaker- og Indlæser-
foreningen
Statens Museum for
Kunst
Super 16
Syddansk Musikkon-
servatorium
Tegnerforbundet af
1919
Tempi
The Animation Work-
shop
Tuborgfonden
Tænketanken Fremti-
dens Biblioteker
Uafhængige Scene-
kunstnere
Udvalget for Kunstne-
risk Udviklingsvirk-
somhed
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 8
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0009.png
Udvalget Til Beskyt-
telse Af Videnskabeligt
Arbejde
UNESCO National-
kommissionen
Videncenter for Folke-
oplysning (VIFO)
Videnscenter om han-
dicap
VIVE - Det Nationale
Forsknings- og Analy-
secenter for Velfærd
Værkstedsrådet - Sta-
tens Værksteder for
Kunst
Aage og Johanne
Louis-Hansens Fond
Aarhus Arkitektskole
Aarhus Universitet,
Center for Kultureva-
luering
x
x
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om udkastet
til lovforslag.
Kulturministeriets bemærkninger til høringssvarene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til det
udkast, som har været i høring.
Det Danske Filminstitut, Rigsarkivet, Filmforeningsuddannelsen Super16, Det
Kongelige Teater, Dansk Folkeoplysnings Samråd og Forbundet Kultur og Infor-
mation har ingen bemærkninger til lovforslaget. Kulturens Analyseinstitut ønsker
ikke at afgive høringssvar.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
I en række høringssvar støttes generelt op om oprettelsen af Kulturens Analysein-
stitut, idet behovet for kvalificeret viden på forskellige fagområder inden for kunst-
og kulturlivet understreges:
Dansk Skuespillerforbund bifalder, at der oprettes et analyseinstitut på kultur-
området.
Dansk Industri anfører, at det er glædeligt, at kunst- og kulturlivet får yderli-
gere adgang til evidens- og faktabaseret viden til grundlag for udvikling, dialog
og den offentlige debat.
Side 9
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
Dansk Erhverv hilser etableringen af Kulturens Analyseinstitut velkommen, så
det samlede vidensgrundlag i sektoren kan styrkes og udvikles.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser finder det vær-
difuldt, at Kulturens Analyseinstitut skal analysere kunsten og kulturens be-
tydning med et internationalt perspektiv. Rektorkollegiet ser frem til, at fagom-
råderne design, arkitektur og konservering kan indgå i genstandsfeltet for Kul-
turens Analyseinstitut.
RettighedsAlliancen hæfter sig positivt ved Analyseinstituttets afsæt i evidens-
og faktabaserede undersøgelser samt muligheden for, at instituttet kan arbejde
med kunstens og kulturens økonomiske og sociale aspekter. RettighedsAllian-
cen finder det væsentligt at inddrage viden om det ulovlige, rettighedskræn-
kende markeds betydning for kultures vilkår.
De Frie Koreografer hilser lovforslaget om Kulturens Analyseinstitut velkom-
ment og understreger især behovet for kvalitative data om scenekunsten.
Dansk Forfatterforening hæfter sig ved Kulturens Analyseinstituts potentiale
til at kunne pege på strukturelle problemer, oversete sammenhæge og nye ind-
satsområder. Ambitionen om at give kulturlivets aktører værktøjer til at ar-
bejde med kunstens sociale og kulturelle aspekter bifaldes.
Autor er glade for, at Kulturens Analyseinstitut etableres og ser målet for insti-
tuttets arbejde som at give kunstens verden et bredt funderet og empirisk
grundlag.
Sammenslutningen af Danske Medie- og Kommunikationsforskere ønsker ordet
”evidensbaseret”
fjernet fra lovforslaget, idet man finder, at ”evidens” har en natur-
og teknisk-videnskabelig konnotation, hvorimod mange forskere understreger, at
kvalitativ forskning og dybdegående analyser også skal vægtes.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det fremgår af indledningen til de alminde-
lige lovbemærkninger samt af bemærkningerne til §2, at Kulturens Analyseinstitut
har mulighed for at anvende en flerfaglig, tværvidenskabelig tilgang. Dette mulig-
gør den metodemæssige mangfoldighed, der efterspørges i høringssvaret. Institut-
tet kan således frit vælge at anvende for eksempel kvalitativ forskning og dybdegå-
ende undersøgelser i sit arbejde. At instituttets arbejde tager afsæt i evidensbase-
rede undersøgelser fremgår af både grundlaget og vedtægterne for Kulturens Ana-
lyseinstitut. Bemærkningen giver med den begrundelse ikke anledning til ændrin-
ger.
Sammenslutningen af Danske Medie- og Kommunikationsforskere spørger endvi-
dere, om medieområdet hører under ressortområdet for Kulturens Analyseinstitut.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at medieområdet ikke er en del af undersøgel-
sesområdet for Kulturens Analyseinstitut, men at instituttets arbejde kan få rele-
vans for medieområdet. Det fremgår for eksempel af §2, nr. 8, at medierne er én af
de aktører, som Kulturens Analyseinstitut skal give inspiration og værktøjer til at
arbejde med kunstens og kulturens sociale og økonomiske betydning.
Side 10
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
Dansk Teater, Danske Koncert- og Kulturhuse, Dansk Live, Organisationen Dan-
ske Museer og Danmarks Biblioteksforening anfører, at opbygningen af Kulturens
Analyseinstitut bør ske i sammenhæng med kulturbranchen, herunder analysetil-
tag i branchen og forskningsverdenen. Det ønskes, at der i etableringsfasen er stort
fokus på at skabe samarbejdsrelationer og aftaler om for eksempel fælles analyser.
Mere specifikt ønskes det, at brancheforeninger, fagforeninger og lignende også an-
føres som vidensproducenter i indledningen til de almindelige lovbemærkninger for
at sikre, at det forskningsbaserede suppleres af det praksisnære.
Kulturministeriet bemærker, at Kulturens Analyseinstitut skal opdyrke et samar-
bejde med kunstens og kulturlivets aktører, som det også fremgår i §2, nr. 8 og 9,
samt i de almindelige lovbemærkninger og bemærkningerne til §2. Det er desuden
centralt for Kulturens Analyseinstitut at opbygge et tæt samarbejde med øvrige vi-
densproducenter for at kunne bearbejde og formidle aktuel forskning og viden. Så-
danne vidensproducenter omfatter ikke kun universiteter, men også øvrige rele-
vante analyse- og forskningsmiljøer. Kulturministeriet vurderer, at også relevante
vidensproducerende miljøer i for eksempel branche- og fagforeninger kan omfattes
af den nuværende formulering i indledningen til de almindelige lovbemærkninger.
Bemærkningen giver med den begrundelse ikke anledning til ændringer.
Region Hovedstaden anfører, at Kulturens Analyseinstitut bør inddrage et regio-
nalt perspektiv, bl.a. fordi de danske regioner årligt bidrager til udviklingen af
mange kulturprojekter på tværs af landet. Ligeledes er regionerne ofte indgangen
til den internationale arena. Region Hovedstaden anbefaler derfor, at regionerne
indskrives i lovforslaget om Kulturens Analyseinstitut.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det i lovforslaget såvel som i grundlaget for
Kulturens Analyseinstitut fremgår, at instituttets arbejde både har lokalt, natio-
nalt og internationalt sigte. Således anføres det for eksempel i §2, nr. 1, at Kultu-
rens Analyseinstitut blandt andet har til opgave at skabe indsigt i sammenhængen
mellem kunst og kultur og samfund ud fra et lokalt, nationalt og internationalt
perspektiv, og i §2, nr. 2, at instituttet skal bidrage til den kulturpolitiske debat om
kunstens og kulturens tilstand og udvikling ud fra et lokalt, nationalt og internati-
onalt perspektiv. Kulturens Analyseinstitut kan i disse og andre af deres opgaver
inddrage blandt andet regionerne og kommunerne. Bemærkningen giver med den
begrundelse ikke anledning til ændringer.
Dansk Forfatterforening oplever en bias omkring Kulturens Analyseinstitut med
hensyn til den intuitive opfattelse af, hvad kultur er. Som eksempel henvises til
indledningen til de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor det i indlednin-
gen fremgår, at
”Kulturens Analyseinstitut eksisterer for at skabe overblik over og
indsigt på kunst og kulturområdet ”på scenen, foran scenen og bag scenen”, herun-
der for kunstnere, organisationer, institutioner og øvrige ansatte på kunst- og kul-
turområdet.”
Dansk Forfatterforening understreger, at ikke al kultur har med op-
træden og sociale oplevelser at gøre og anfører, at det er vigtigt at medtænke den
kultur, der ligger i vores sprog og litteratur.
Side 11
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
Kulturens Analyseinstituts arbejde omfatter hele kunst- og kulturområdet og skal
medtænke den kultur, der ikke primært finder sted på en scene, herunder littera-
turen. Formuleringen ”på scenen, foran scenen og bag scenen” skulle anskuelig-
gøre, at Kulturens Analyseinstitut både skal skabe indsigt for kunstnere, organisa-
tioner og øvrige ansatte på kulturområdet. For at undgå misforståelser fjernes
denne formulering. For at sikre, at der ikke sker en utilsigtet nedprioritering af de
skabende kunstnere, tilføjes ”skabende og udøvende” foran ”kunstnere” i samme
sætning.
KVINFO anfører, at Kulturens Analyseinstitut vil kunne bidrage til løsningen af
diversitets- og ligestillingsudfordringer på kulturområdet ved at indhente yderli-
gere viden om ligestillingsproblemer i kulturbranchen. KVINFO anbefaler, at der
laves en ligestilllingsvurdering af lovforslaget.
Kulturministeriet bemærker, at Kulturens Analyseinstitut kan vælge at udføre
analyser, der belyser ligestillings- og diversitetsproblematikker på kulturområdet.
Denne mulighed er indeholdt i lovforslagets §2, nr. 5, hvor det beskrives, at analy-
seinstituttet skal ”gennemføre uafhængig udredninger, analyser, undersøgelser og
evalueringer af betydning for kunstens of kulturens udvikling.” Kulturministeriet
har vurderet, at nærværende lovforslag ikke har ligestillingsmæssige konsekven-
ser. Bemærkningen giver med den begrundelse ikke anledning til ændringer.
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd og Amatørmusik Danmark foreslår, at Kul-
turens Analyseinstitut evalueres eksternt med henblik på at korrigere den organi-
satoriske model efter sin første 4-årige beskikkelsesperiode.
Frie koreografer opfordrer til, at instituttets dataindsamling sker på en måde, så
det ikke er for tidskrævende for miljøet, idet det ellers risikeres, at kun ressource-
stærke institutioner med drift og flere faste medarbejdere kan afsætte tid til at
svare.
Dansk Erhverv giver udtryk for, at analyseinstituttets arbejde bør have et praksis-
nært fokus i både analyser og kommunikation, samt at der særligt i forbindelse
med instituttets opstart bør være fokus på at få afstemt forventningerne blandt de
mange aktører på området, herunder såvel offentlige som private vidensproducen-
ter.
Kulturministeriet tager bemærkningerne til efterretning, som dog vurderes at
falde uden for rammerne af nærværende lovforslag.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1 Instituttets formål og opgaver (lovforslagets §1 - §3)
Amatørmusik Danmark finder, at der er en uklarhed i §1, hvor det fremgår, at Kul-
turens Analyseinstitut skal skabe
”overblik over og indsigt på kunst- og kulturom-
rådet, herunder for kunstnere, organisationer, institutioner og øvrige ansatte på
Side 12
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
kunst- og kulturområdet.”
Amatørmusik Danmark ønsker det i §1 eller tilhørende
bemærkning præciseret, at
”organisationer”
dækker såvel bredde- og amatørkultu-
rens som kulturbranchens organisationer.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at lovforslaget tilgodeser, at Kulturens Analy-
seinstitut kan bidrage til at skabe overblik og indsigt for såvel bredde- og amatør-
kulturens som kulturbranchens organisationer. Det bemærkes videre, at analyse-
instituttets arbejde skal ske under hensyntagen til andre vidensproducenter på
området, herunder Videnscenter for Folkeoplysning, som også repræsenterer ama-
tørkulturen. Bemærkningen giver med den begrundelse ikke anledning til ændrin-
ger.
En række høringssvar ønsker ændringer eller tilføjelser til §2, som beskriver Kulu-
rens Analyseinstituts opgave:
Uafhængige Scenekunstnere, Danske Scenografer, Dansk Skuespillerforbund og
Dansk Kunstnerråd foreslår, at det tilføjes under analyseinstituttets arbejdsop-
gaver i §2, at instituttet skal belyse løn-, arbejds- og rettighedsvilkår for kunst-
nere, der engageres til offentligt støttede aktiviteter.
Danske Scenografer foreslår, at Kulturens Analyseinstitut i deres dataindsam-
ling og kommunikation, skal fremhæve og dokumentere de store bidrag, som
kunstnere leverer til den samlede samfundsøkonomi.
Dansk Forfatterforening ønsker, at kunstneres arbejds- og levevilkår direkte
bliver nævnt blandt analyseinstituttets arbejdsområder, idet man finder det
værdifuldt at få mere viden om den økonomiske og beskæftigelsesmæssige usik-
kerhed, som præger kunstnernes og kunstens vilkår.
Dansk Komponistforening foreslår at tilføje et ekstra punkt i §2 under analyse-
instituttets arbejdsopgaver med ordlyden,
”belyse løn-, arbejds- og rettighedsvil-
kår for skabende og udøvende kunstnere.”
The Animation Workshop finder det hensigtmæssigt at udbygge §2, punkt 8, så-
ledes at det her fremgår, at instituttet bør være opmærksom på kunst og kultur
som forretning og erhverv samt hvordan man kan skabe vækst og eksport.
Dansk Industri anfører, at der på tværs af brancher opleves et udtalt fokus på,
at kulturinstitutioner inddrager data og viden i forretnings- og publikumsudvik-
ling. Det foreslås, at det bør være en del af instituttets kerneopgave at bidrage
til dette fokuspunkt og at denne opgave derfor bør stå tydeligere beskrevet.
Videnscenter om handicap ønsker, at Kulturens Analyseinstitut får til opgave
at frembringe viden om danskernes brug af kunst og kultur, så formålet i højere
grad bliver at belyse samspillet mellem kunst, kultur og kulturforbrugere. Mere
specifikt foreslås, at instituttet får til opgave at undersøge forskellige målgrup-
pers adgang til kunst- og kulturområdet.
Kulturministeriet bemærker, at det står Kulturens Analyseinstitut frit at udføre
analyser, der belyser lønvilkår mv. for kunstnere, der engageres til offentligt støt-
tede aktiviteter, samt at belyse kunstneres arbejds- og levevilkår mere generelt. På
samme måde har instituttet mulighed for at vælge at belyse kulturens bidrag til
samfundsøkonomien dens vækst- og eksportpotentiale, brugen af data i forretnings-
Side 13
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
og publikumsudvikling eller forskellige målgruppers adgang til kulturområdet.
Disse muligheder er indeholdt i lovforslagets §2, nr. 5, hvor det beskrives, at analy-
seinstituttet skal ”gennemføre uafhængig udredninger, analyser, undersøgelser og
evalueringer af betydning for kunstens of kulturens udvikling.” Kulturens Analyse-
institut er uafhængigt og må således ikke være bundet af politiske hensyn eller sær-
interesser. Derfor reguleres instituttets analyser ikke nærmere ved lov. Det bemær-
kes dertil, at instituttets bestyrelse varetager den overordnede ledelse, jf. lovforsla-
gets §5, og dermed fastlægger de overordnede retningslinjer for driften af instituttet.
Bemærkningerne giver med den begrundelse ikke anledning til ændringer.
Danske Musik- og Kulturskoler anfører, at Kulturens Analyseinstitut har en for-
pligtelse til på baggrund af data og analyser at facilitere en omverdens-kobling.
Der foreslås derfor en tilføjelse sidst i §2, punkt 9, således at det fremgår, at Kultu-
rens analyseinstitut skal fremme og facilitere en kontinuerlig dialog ikke kun
”mel-
lem kunsten og kulturlivets aktører”
men
”mellem kunsten og kulturlivets aktører
og de sektorer, erhverv og områder, som kunsten og kulturen bidrager til.”
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det fremgår i §2, nr. 8-9, at instituttet skal
have et bredt samarbejde med både kunstens og kulturlivets aktører og medier, for-
skere og beslutningstagere. Kulturministeriet vurderer, at relevant dialog med for-
skellige sektorer mv., som kulturen bidrager til, kan omfattes af den nuværende for-
mulering i §2, nr. 9. Bemærkningen giver med den begrundelse ikke anledning til
ændringer.
2.2.2. Rammer og økonomi (lovforslagets §4 og §5)
Rigsrevisionen vurderer, at Kulturens Analyseinstitut er omfattet af Rigsrevisorlo-
ven, idet instituttets kerneaktiviteter dækkes ved statsligt tilskud, og eventuelle
supplerende indtægter fra rekvirerede opgaver (jf. lovforslagets §5, stk. 2) må for-
ventes at få et mindre omfang. Rigsrevisionen finder derfor, at det bør fremgå af
bemærkningerne til lovforslaget, at Kulturens Analyseinstitut er omfattet af Rigs-
revisorloven. Rigsrevisionen finder videre, at det bør fremgå af bemærkningerne til
lovforslaget, at Kulturministeren og Rigsrevisionen i henhold til Rigsrevisorlovens
§9 kan aftale, at instituttets regnskab skal revideres af en godkendt revisor.
Kulturministeriet tilføjer i forlængelse af 5. afsnit i punkt 3.2.1., at ”Kulturens
Analyseinstitut er desuden omfattet af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3 i
Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.” Desuden tilføjes et nyt afsnit til be-
mærkningerne til § 4, hvor det fremgår, at: ”Kulturens Analyseinstitut er desuden
omfattet af rigsrevisorlovens § 2, stk. 1, nr. 2. og 3. Kulturministeren og rigsrevisor
kan aftale, at Kulturens Analyseinstituts årsregnskab revideres af en godkendt re-
visor, jf. rigsrevisorlovens § 9.”
Rigsrevisionen anfører, at formuleringen i lovforslagets §5, stk. 3,
”indtægter fra
rekvirerede opgaver jf. stk. 1, skal være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets
kerneaktiviteter”
, kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der skal aflægges flere
Side 14
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
forskellige årsrapporter/årsregnskaber. Det foreslås, at ministeriet i bemærknin-
gerne præciserer, at den separate opgørelse over indtægter mv. fra rekvirerede op-
gaver ikke skal fremgå af et særskilt regnskab, men kan fremgå af årsregnskabet
for Kulturens Analyseinstitut.
Kulturministeriet tilføjer en præcisering i bemærkningen til lovforslagets §5, stk.
3, for at understrege, at den separate opgørelse over indtægter mv. fra rekvirerede
opgaver ikke nødvendigvis skal fremgå af et særskilt regnskab, men kan fremgå af
årsregnskabet for Kulturens Analyseinstitut
Dansk Teater, Danske Koncert- og Kulturhuse, Dansk Live, Organisationen Dan-
ske Museer og Danmarks Biblioteksforening opfordrer til, at det understreges, at
indtægtsdækket virksomhed ikke må overstige arbejdet med løsning af hovedopga-
verne, og at ekstra eksterne opgaver som hovedregel ikke bør andrage mere end 20
% af instituttets opgaveportefølje.
Kulturministeriet bemærker, at der kun kan rekvireres eksterne opgaver i det om-
fang, at dette er foreneligt med kerneopgaverne (§5, stk. 1). Det understreges såle-
des i bemærkningerne til lovforslagets §5, at de rekvirerede opgaver ikke må være i
modstrid med eller forhindre udførelse af instituttets opgaver som defineret i §2.
Kulturministeriet finder på den baggrund, at den nuværende bestemmelse imøde-
kommer, at rekvirerede opgaver ikke må overstige arbejdet med løsning af hoved-
opgaverne. Bemærkningen giver med den begrundelse ikke anledning til ændrin-
ger.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at støtteordninger, herunder
driftstilskuddet til Kulturens Analyseinstitut, potentielt kan bevirke en skævvrid-
ning af konkurrencen, såfremt tildeling ikke sker på objektive, gennemsigtige og
ikke-diskriminerende vilkår. Støtten ydes ifølge lovforslaget alene til Kulturens
Analyseinstitut, og kan ikke tildeles hverken eventuelle potentielle eller aktuelle
konkurrenter til Kulturens Analyseinstitut, hvilket potentielt kan medføre en
skævvridning af konkurrencen mellem disse.
Dansk Industri anbefaler, at instituttet ikke udfører rekvirerede opgaver inden for
analyser, dataindsamlinger og evalueringer, da der eksisterer et velfungerende pri-
vat marked, som det også vurderes at være en fordel for instituttet at bibeholde.
Princippet om at undgå krydssubsidiering understreges, idet der ikke skal ske
statslig støtte til ydelser, der konkurrerer med private udbydere af rådgivnings-
ydelser.
Uafhængige Scenekunstnere ønsker, at der indskrives en formulering i lovforsla-
gets §5 om, at opgavestillere og økonomisk omfang ved rekvirerede opgaver skal
være offentlige tilgængelige.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det fremgår af grundlagt for Kulturens
Analyseinstitut, at instituttet i forbindelse med rekvirerede opgaver skal iagttage
de til enhver tid gældende konkurrence- og statsstøtteregler. Det bemærkes videre,
Side 15
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
at indtægter fra rekvirerede opgaver skal være regnskabsmæssigt adskilt fra insti-
tuttets kerneopgaver, jf. lovforslagets §5, stk. 3. Det understreges, at driftstilskud-
det til Kulturens Analyseinstitut gives til almennyttige uafhængige forsknings- og
formidlingsaktiviteter på kulturområdet, som stilles gratis til rådighed for kulturli-
vets aktører, beslutningstagere og borgere, og som dermed ikke udgør økonomisk
aktivitet. Lovmærkningen til §5, stk. 3, vil blive justeret, således at det fremgår ty-
deligere, hvilket formål driftstilskuddet gives til. Det er overordnet Kulturministe-
riets vurdering, at lovforslaget ikke medfører konkurrencebegrænsninger.
Følgende høringssvar ønsker ændringer til den økonomiske ramme på finansloven:
Det Obelske Familiefond opfordrer til, at der gives en ekstraordinær tillægsbe-
villing, så omkostningerne til Kulturens Analyseinstitut ikke fragår det nuvæ-
rende budget til Kulturministeriet på finansloven.
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd og Amatørmusik Danmark opfordrer til,
at den økonomiske ramme for Kulturens Analyseinstitut øges med 2 mio. kr. år-
ligt, så den kommer på niveau med rammen for idrættens Analyseinstitut
(IDAN). Der udtrykkes især bekymring for, om der med den afsatte ramme er
tilstrækkelige midler til også at håndtere internt igangsatte analyseopgaver
samt opgaver der belyser amatørkulturen og det frivillige foreningsliv.
De Frie Koreografer hæfter sig ved, at der i lovforslaget ikke er sat en økono-
misk ramme længere frem end til 2025, men at Kulturens Analyseinstitut kun
kan opløses ved lov. Det anføres, at det er vigtigt, at bestyrelsen kender deres
økonomiske rammer flere år ud i fremtiden.
Det fremgår af aktstykke 279 af 9.juni 2022, at der på Finansloven er afsat 4,0
mio. kr. i 2022 og 8,0 mio. kr. årligt i 2023-2025 til etablering og drift af Kulturens
Analyseinstitut. Lovforslaget beskriver således den allerede eksisterende bevil-
lingsmæssige ramme. Det fremgår af bemærkningen til lovforslagets §9, at ved
manglende statslig bevillig vil en naturlig følge være nedlæggelse af instituttet. Be-
mærkningerne giver med den begrundelse ikke anledning til ændringer.
Dansk Teater, Danske Koncert- og Kulturhuse, Dansk Live, Organisationen Dan-
ske Museer og Danmarks Biblioteksforening ønsker en ændring i lovbemærknin-
gerne, hvor det fremgår, at
”Det må forventes, at instituttet i opbygningsfasen ind-
drager eksisterende viden og kompetencer hos øvrige vidensproducenter på kultur-
området.”
Det ønskes, at instituttet i hele sin levetid trækker på denne eksiste-
rende viden.
Kulturministeriet bemærker, at instituttet i hele sin levetid skal inddrage den ek-
sisterende viden hos øvrige vidensproducenter. Dette fremgår af §2, nr. 3, at insti-
tuttets opgave blandt andet er at skabe overblik over og perspektivere aktuel forsk-
ning på området. Bemærkningen til lovforslagets 3.2.1, som der henvises til i hø-
ringssvaret, er målrettet opstartsfasen, idet sigtet her er, at instituttet i denne
fase kan anvende driftsmidler til at inddrage eksisterende viden og kompetencer
hos øvrige vidensproducenter på kulturområdet. Bemærkningen giver med den be-
grundelse ikke anledning til ændringer.
Side 16
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2.2.3 Bestyrelse, rådgivende panel og daglig ledelse (§ 6 og §7)
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser tilslutter sig ændrin-
gerne i §6 fra tidligere udkast af lovforslaget til det, der 3. februar 2023 udsendt i
høring, om at udvide antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 7 til 9, og at kulturmini-
steren udpeger formanden for bestyrelsen samt de anførte præciseringer i lovbe-
mærkningerne.
Dansk Kulturliv støtter op om udvidelsen af bestyrelsen til 9 medlemmer. Der op-
fordres til, at man ved nye udpegninger lægger vægt på at tilføre kompetencer med
indsigt ikke blot i kulturlivet, men i kulturlivets institutioner og rammevilkårene
omkring drift og udvikling af disse.
Kulturministeriet tager bemærkningerne til efterretning. Bemærkningerne giver
ikke anledning til ændringer.
Dansk Komponistforening foreslår, at ordet
”bestyrelsesformand”
i §6 ændres til
”bestyrelsesleder”
med henblik på at at gøre ordlyden i loven tidssvarende gennem
kønsneutralt sprogbrug ved politisk udpegede poster.
Kulturministeriet følger forslaget fra Dansk Komponistforening og ændrer ”besty-
relsesformand” i §6 og i lovbemærkningerne til ”bestyrelsesleder.” Denne ændring
er i overensstemmelse med det kønsneutrale sprogbrug i nylige fremsatte lov-
forslag, for eksempel udkast til Lov om ændring af lov om videregående kunstneri-
ske uddannelsesinstitutioner. Samme sprogbrug anvendes desuden i vedtægterne
for Kulturens Analyseinstitut.
De Frie Koreografer og Uafhængige Scenekunstnere mener ikke, at det er hen-
sigtsmæssigt, at hele bestyrelsen udpeges af kulturministeren, men anfører, at det
er vigtigt, at dele af bestyrelsen udpeges af branchen for at sikre armslængde og
uafhængighed. Uafhængige Scenekunstnere anfører videre, at et udpegningsorgan
i højere grad ville sikre uafhængighed.
Dansk Kunstnerråd, Danske Scenografer og Danske Kunstnere ser gerne, at de
professionelle kunstnere og organisationer er repræsenteret i bestyrelsen og fore-
slår, at der indstilles minimum to repræsentanter fra disse i bestyrelsen for Kultu-
rens Analyseinstitut. Uafhængige Scenekunstnere ønsker to ekstra repræsentanter
i bestyrelsen, som skal komme fra kunstnersiden i bestyrelsen.
Kulturelle Samråd i Danmark mener, at det frivillige kulturelle område og amatør-
kulturområdet burde have været taget i betragtning i forbindelse med udpegning af
bestyrelse og ønsker, at der rettes op på dette ved en tilføjelse i lovteksten.
Region Hovedstaden finder det ærgerligt, at hensigten om nordisk repræsentation i
bestyrelsen i modsætning til tidligere udkast til lovforslaget ikke længere fremgår
Side 17
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
2684320_0018.png
af det lovudkast, der blev sendt i høring 3. februar 2023, idet man ser det nordiske
samarbejde som en driver for internationalt samarbejde.
Institut for Kommunikation foreslår for at sikre Kulturens Analyseinstituts forsk-
nings- og vidensmæssige grundlag, at
”kultur- og kunstfaglighed”
i §6, stk. 3, 2. pkt.,
erstattes af ”kunst- og kulturpolitisk forskning.”
Sammenslutningen af Danske Medie- og Kommunikationsforskere foreslår en udvi-
delse af kompetenceprofilen i §6, stk. 3, således at kompetencerne
”formidling”
og
”kunst- og kulturforskning”
tilføjes.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det fremgår af aktstykke 279 af 9. juni 2022,
og af grundlaget for Kulturens Analyseinstitut, at Kulturministeren udpeger alle
bestyrelsesmedlemmer. Bredden i bestyrelsen sikres gennem den kompetenceprofil,
der fastlægges i lovforslagets §6, stk. 3, hvor det fremgår, at der ved udpegning skal
lægges vægt på, at bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i kulturlivet, samt
at bestyrelsen skal repræsentere kompetencer inden for ledelse, økonomi, dansk og
international kulturpolitik, kultur- og kunstfaglighed, viden om psykologi, sociologi
og lignende, forskning samt statistik. Kulturministeriet bemærker videre, at det
blandt andet er vigtigt at sikre bestyrelsens forsknings- og vidensmæssige grundlag,
hvilket vurderes indeholdt i den nuværende formulering af §6, stk. 3, hvor forskning
er en af de kompetencer, der skal være repræsenteret i bestyrelsen. Bemærknin-
gerne giver med den begrundelse ikke anledning til ændringer.
En række høringssvar har ønsker til sammensætningen af det rådgivende panel:
Dansk Teater, Danske Koncert- og Kulturhuse, Dansk Live, Organisationen
Danske Museer og Danmarks Biblioteksforening foreslår i forhold til §6, at der
udarbejdes retningslinjer for sammensætningen af det rådgivende panel.
Dansk Erhverv og Dansk Kulturliv stiller sig til rådighed og bidrager gerne til
etableringen af det rådgivende panel.
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd og Amatørmusik Danmark opfordrer til,
at også bredde- og amatørkulturen samt kommunerne er repræsenteret i insti-
tuttets rådgivende panel, blandt andet med henblik på at sikre prioriteringen af
kortlægning af amatørkultur og det frivillige kulturelle foreningsliv.
Institut for Kommunikation foreslår for at sikre forskningsmæssig kompetence i
det rådgivende panel, at der tilføjes
”samt relevant forskningsmiljøer”
til §7 stk.
1:
”Bestyrelsen skal etablere et bredt sammensat rådgivende panel bestående af
repræsentanter for kulturlivet, herunder kunstnere, institutioner, organisatio-
ner mv., samt relevante forskningsmiljøer.”
Dansk Komponistforening foreslår, at man tilføjer
”skabende og udøvende”
foran
”kunstnere”
i §7 med henblik på at sikre repræsentation fra både det ska-
bende og udøvende felt af kunstnere på tværs af genrer.
Sammenslutningen af Danske Medie- og Kommunikationsforskere foreslår, at
man tilføjer
”kultur- og forsknings”
foran
”institutioner”
i §7 for at styrke det
forsknings- og vidensmæssige grundlag.
Side 18
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
Dansk Forfatterforening ønsker, at det sikres, at der udpeges repræsentanter
for både skabende og udøvende kunstnere til panelet. Desuden opfordres til, at
alle større kunstarter repræsenteres i panelet.
De Frie Koreografer ønsker, at det frie felt repræsenteres i det rådgivende pa-
nel, samt at der sikres ressourcer til deres engagement og tilstedeværelse.
Kulturelle Samråd i Danmark anfører, at det frivillige kulturelle område og
amatørkulturområdet specifikt bør nævnes som medlemmer af det rådgivende
panel.
Dansk Industri anfører, at der i sammensætningen af det rådgivende panel bør
tages hensyn til, at kulturinstitutioners inddragelse af data og viden i forret-
nings- og publikumsudvikling i stigende grad er et fokuspunkt på tværs af bran-
cher.
Autor ønsker, at det rådgivende panel skal mødes mindst fire gange årligt og at
panelet får reel indsigt i bestyrelsen og instituttets bevæggrunde.
Autor anfører endvidere i forhold til stk. 2, som er §3 i det fremsatte lovforslag, at
der bør etables meget mere end en årlig involvering af kulturlivets aktører. En så-
dan involvering bør ske løbende hen over året.
Uafhængige Scenekunstnere udtrykker bekymring for, om feltet, der skal sikres di-
alog med i stk. 2, som er §3 i det fremsatte lovforslag, er for stort og foreslår en
eventuel indsnævring.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at det fremgår af aktstykke 279 af 9. juni
2022, at det er bestyrelsen for Kulturens Analyseinstitut, der udpeger det bredt
sammensatte rådgivende panel af repræsentanter for kulturlivet inden for ram-
merne af formålsparagraffen, §6, stk. 1. Kulturens Analyseinstitut er uafhængigt
og må således ikke være bundet af politiske hensyn eller særinteresser. Det er såle-
des op til Kulturens Analyseinstitut, om man finder det hensigtsmæssigt at udar-
bejde mere detaljerede retningslinjer for sammensætningen af det rådgivende pa-
nel og deres arbejdsområde. Det fremgår i lovforslaget, at det rådgivende panel
skal mødes mindst to gange om året, men der er ikke noget til hinder for, at Kultu-
rens Analyseinstitut og panelet kan vælge, at panelet mødes oftere. På samme
måde er der heller ikke noget til hinder for, at instituttet kan vælge at involvere
kulturlivets aktører hyppigere end årligt. Bemærkningerne giver med den begrun-
delse ikke anledning til ændringer.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, indeholder det fremsatte
lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer i lovbemærkningerne:
I første sætning af afsnit 2 i Indledning til de almindelige lovbemærkninger
fjernes formuleringen ”på scenen, foran scenen og bag scenen” og
”skabende og
udøvende”
tilføjes foran
”kunstnere
.”
Side 19
L 96 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og lovforslaget, fra kulturministeren
I forlængelse af 5. afsnit i punkt 3.2.1. i de almindelige lovbemærkninger tilfø-
jes, at
”Kulturens Analyseinstitut er desuden omfattet af rigsrevisorloven, jf. §
2, stk. 1, nr. 2. og 3 i Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.”
I bemærkningerne til §4 tilføjes et nyt afsnit: ”
Kulturens Analyseinstitut er des-
uden omfattet af rigsrevisorlovens § 2, stk. 1, nr. 2. og 3. Kulturministeren og
rigsrevisor kan aftale, at Kulturens Analyseinstituts årsregnskab revideres af
en godkendt revisor, jf. rigsrevisorlovens § 9.”
I bemærkningerne til §5 tilføjes til et nyt afsnit:
”Det er ikke påkrævet, at den
separate opgørelse over indtægter mv. fra rekvirerede opgaver fremgår af et
særskilt regnskab. Den separate opgørelse kan således fremgå af ét samlet års-
regnskab for Kulturens Analyseinstitut, hvis instituttets ledelse og bestyrelse
foretrækker dette.”
I bemærkningerne til §5 tilføjes et nyt afsnit: ”
Det lægges til grund, at driftstil-
skuddet til Kulturens Analyseinstitut gives til almennyttige uafhængige forsk-
nings- og formidlingsaktiviteter på kulturområdet, som stilles gratis til rådig-
hed for kulturlivets aktører, beslutningstagere og borgere, og som dermed ikke
udgør økonomisk aktivitet.”
I §6 og i lovbemærkningerne ændres alle forekomster af ”
bestyrelsesformand”
til
”bestyrelsesleder.”
I bemærkningen til §11 tilføjes:
”idet Færøerne har hjemtaget og Grønland over-
taget området.”
Denne ændring er ikke foranlediget af et høringssvar.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karak-
ter.
Side 20