Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 87
Offentligt
2714166_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 87 - endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2023
Formueretskontoret
Lars Møller Haase
2023-0037-0180
2834067
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (L 87)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om indsamling m.v. (L 87), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 4. maj 2023.
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om Dansk Erhverv repræsenterer erhvervslivet i Indsamlingsnævnet og ikke indsamlingsorganisationerne
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om indsamling (L 87):
”Vil
ministeren kommentere præsentationen fra ISOBRO af 4.
maj 2023 om L 87, jf. L 87 - bilag 3?”
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at jeg er enig i vigtigheden af, at indsam-
lingsorganisationerne er repræsenteret i Indsamlingsnævnet, der behandler
sager på indsamlingsområdet. Det mener jeg dog også, at de fortsat vil være
med det lovforslag, som er blevet fremsat. Om baggrund for, hvorfor der
med lovforslaget lægges op til at ændre nævnets sammensætning i stedet for
at udvide nævnet med et ekstra medlem, kan jeg henvise til min samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget.
For så vidt angår præsentationen fra Indsamlingsorganisationernes Branche-
organisation (ISOBRO) bemærkes det, at Indsamlingsnævnet består af 1
formand og yderligere 5 medlemmer, jf. indsamlingslovens § 9, stk. 1, 1.
pkt. Af de yderligere 5 medlemmer beskikkes alene ét medlem efter indstil-
ling fra en myndighed (Rigspolitiet), mens de øvrige beskikkes efter indstil-
ling fra henholdsvis Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation,
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk. Nævnets formand, der efter ind-
samlingslovens § 9, stk. 1, 2. pkt., skal være jurist, er ikke myndighedsre-
præsentant.
Det bemærkes endvidere, at Dansk Erhverv, som indstiller erhvervslivets
repræsentant i nævnet, repræsenterer medlemmer fra en række forskellige
brancher, herunder civilsamfundet, og har således f.eks. Civilsamfundets
Brancheforening som medlem. Civilsamfundets Brancheforening repræsen-
terer, ligesom Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, en række
indsamlingsorganisationer.
Det bemærkes herudover, at Indsamlingsnævnets opgave ikke blot er at
sikre, at indsamlinger foregår i overensstemmelse med god indsamlingsskik.
Nævnet har også til opgave at føre tilsyn og kontrol med, at indsamlinger i
øvrigt foregår i overensstemmelse med indsamlingslovgivningen, herunder
at indsamlede midler anvendes til det angivne, lovlige formål. I den forbin-
delse bemærkes det, at der de senere år har været øget fokus på Indsamlings-
nævnets tilsyn og kontrol, herunder i forhold til hvidvask og
Side 2/3
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om Dansk Erhverv repræsenterer erhvervslivet i Indsamlingsnævnet og ikke indsamlingsorganisationerne
terrorfinansiering. Dette er bl.a. sket som opfølgning på en kritik fra The
Financial Task Force (FATF) i august 2017.
Endelig bemærkes det, at den foreslåede ændring af nævnets sammensæt-
ning har til formål at tilføre nævnet kompetencer inden for IT og digital
udvikling. Det findes mest hensigtsmæssigt at styrke kompetencerne på
nævnsniveau, da det på den måde sikres, at de relevante kompetencer får
indflydelse på nævnets beslutninger. Det forudsættes som hidtil, at Indsam-
lingsnævnets sekretariat sikrer, at der i sekretariatet er de fornødne faglige
kompetencer, således at sekretariatets kontrol med indsamlinger styrkes,
herunder kontrol med at indsamlede midler anvendes i overensstemmelse
med de angivne (lovlige) formål.
Side 3/3