Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
L 85 Bilag 1
Offentligt
2684218_0001.png
Svar på høring over udkast til forslag til lov om nedsættel-
se af en undersøgelseskommission til undersøgelse af be-
slutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste
Som svar på Justitsministeriets anmodning om en udtalelse vedr. udkast
til forslag til lov om nedsættelse af en undersøgelseskommission til un-
dersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste skal Akademikerne hermed henvise til
Djøf’s udtalelse vedr. det ovenfor nævnte udkast. Akademikerne tilslut-
ter sig Djøf’s udtalelse
i sin helhed.
Med venlig hilsen
Jesper Johansen Meisner
D: 23627080
E: [email protected]
Den 2. marts 2023
Sagsnr. S-2023-198
Dok.nr. D-2023-9287
jjm/bef
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Nørre Voldgade 106, 1. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0002.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
pr. mail:
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 6. marts 2023
SAGSNR.: 2023 - 714
ID NR.: 897471
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om nedsættelse af en
undersøgelseskommission til undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
(Jm. j.nr. 2022-750-0910).
Ved mail af 6. februar 2023 har Justitsministeriet anmodet Advokatrådet om
bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag om nedsættelse af en
undersøgelseskommission.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Advokatrådet har forståelse for, at en undersøgelse af forhold vedrørende
Forsvarets Efterretningstjeneste vil indebære behandling af særligt sensitive
oplysninger, og at undersøgelseskommissionens opgaver derfor vil være underlagt
særlige hensyn.
Samtidig er det netop i situationer som denne, at retssikkerhedsgarantier efter
Advokatrådets opfattelse skal stå deres prøve, og hvor retssikkerhedshensyn
generelt må prioriteres.
Det foreliggende udkast søger i nogen grad at leve op hertil, men efter
Advokatrådets
opfattelse –
og ud fra de foreliggende oplysninger
ikke i
tilstrækkelig grad.
Udkastet lægger op til at genbruge den undersøgelsesform, som blev benyttet ved
lov nr. 1938 af 15. december 2020 om undersøgelse af visse forhold vedrørende
Forsvarets
Efterretningstjeneste. Kommissionen, som blev nedsat i medfør af den
lov, afgav sin beretning den 13. december 2021.
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
1
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0003.png
Advokatrådet
Der er ikke i det foreliggende udkast nogen oplysninger om erfaringerne med
undersøgelsesformen.
På den baggrund kan Advokatrådet i første række henvise til brev af 20. oktober
2020, hvormed Advokatrådet fremkom med bemærkninger til det udkast til
lovforslag, der førte til lov nr. 1938 af 15. december 2020.
I det foreliggende udkast til lovforslag omhandler § 5 skriftligt materiale. Det
er
efter Advokatrådets opfattelse relevant at tilføje i bemærkningerne, at
involverede
myndigheder
eget
initiativ
bør
forsyne
undersøgelseskommissionen med sådant materiale, som efter myndighedens egen
opfattelse er eller kan være relevant. Det er også relevant at tilføje, at
kommissionen kan anmode vidner om at udlevere materiale, som ikke tilhører
myndighederne. I begge tilfælde kan materiale indbefatte e-mails,
SMS-beskeder,
chat-beskeder
og
anden
elektronisk
kommunikation
såvel
som
kalenderoplysninger,
ligesom der efter omstændighederne kan være tale om
andre e-mailkonti
m.v. end myndighedernes egne. Det kan efter Advokatrådets
opfattelse med fordel tilføjes, at den enkelte myndighed oplyser over for
kommissionen, hvilke dokumenter og andet foreliggende materiale myndigheden
har adgang til, således at kommissionen får et bedre grundlag for at rette
anmodninger om materiale til andre.
Udkastet anordner ikke en undersøgelse på skriftligt grundlag, men søger dog i §
7 at begrænse vidner i særdeleshed derved, at det enkelte vidne skal være ”strengt
nødvendigt” for en tilstrækkelig oplysning af sagen. Det kan efter Advokatrådets
opfattelse give anledning til retssikkerhedsmæssige betænkeligheder. Såfremt der
eksempelvis føres ét vidne for ”at få belyst et spørgsmål”, kan det være
betænkeligt ikke også at afhøre andre vidner om samme spørgsmål, uanset at
afhøring af andre vidner ikke isoleret set findes ”strengt nødvendigt” for en
tilstrækkelig oplysning af sagen.
Advokatrådet bifalder, at udkastet indeholder
ret til en bisidder i samme omfang
som lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner, og at
bisidderen skal være advokat. Til gengæld er der elementer i bisidderordningen,
som Advokatrådet ikke kan anerkende.
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
2
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0004.png
Advokatrådet
Bisidderens adgang til materiale
begrænses i § 12, stk. 2, til ”det materiale, der er
af betydning for den pågældendes klient”. Advokatrådet foreslår, at det i
bemærkningerne præciseres, at alt materiale, som klienten historisk har eller kan
have haft adgang til, er omfattet, ligesom
adgangen naturligvis må omfatte alt
materiale, som udspørgeren kan overveje at anvende.
Det er klart, at det kan være en stor opgave for kommissionen at afgrænse, hvilket
materiale der skal gives adgang til efter § 12, stk. 2, ligesom det er klart, at
der kan
være tvivlstilfælde. Reel tvivl bør efter Advokatrådets opfattelse betyde, at der
gives adgang.
Undersøgelseskommissionen vil selv tilvejebringe yderligere materiale, i første
række udskrifter af forklaringer, og her kan Advokatrådet ikke se andet,
end at
bisidderen må have adgang hertil ud fra samme kriterium, altså i det omfang en
udskrift er af betydning for den pågældendes klient. Efter Advokatrådets
opfattelse må en bisidder således gives en videre adgang til udskrifter (eventuelt i
ekstraheret
form), end hvad der lægges op til i § 12, stk. 2.
I særdeleshed kan bisidderens adgang til udskrifter ikke (som sket i § 12, stk. 1 og
2) begrænses til de afhøringer, som bisidderen har haft adgang til at overvære, al
den stund relevansen af en afhøring meget vel først kan vise sig efter afhøringens
gennemførelse.
Udkastet medtager på side 19 følgende formulering:
”Det foreslås på den baggrund bl.a., at der som udgangspunkt ikke vil skulle
foretages afhøringer af vidner, hvis afhøringen nødvendiggør, at højt
klassificerede oplysninger deles med personer, som ikke hidtil har haft adgang
hertil.”
Antagelig afhøres et vidne ikke om oplysninger, som vidnet ”ikke hidtil har haft
adgang” til. Men hvis det lægges til grund, er betydningen af formuleringen
ikke
klar. Advokatrådet tager for givet, at formuleringen ikke knytter sig til eventuel
bisidder.
Udkastet beskriver den forsigtighed, som undersøgelseskommissionen må udvise,
også at retssikkerhedsmæssige grunde, jf. udkastet på side 31-32.
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
3
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0005.png
Advokatrådet
Der er efter
Advokatrådets opfattelse helt særlige grunde til forsigtighed i den
eventuelle vurdering af enkeltpersoner, jf. § 3, stk. 2, i en undersøgelsesform som
den
foreliggende
sammenlignet
med
undersøgelseskommissioner
i
almindelighed, blandt andet ud fra følgende
betragtninger:
Den fysiske gennemførelse af undersøgelsen og arbejde i forbindelse
hermed for vidner og bisiddere eksklusivt på Forsvarsministeriets område
(og i hvert fald i nogen grad ved anvendelse af særligt udstyr) er således en
begrænsning, som i nogen grad kan risikere i praksis at svække
forberedelse og kontradiktion
Begrænsning af vidneførelse til, hvad det er ”strengt nødvendigt”, jf. § 7,
betyder, at undersøgelseskommissionen meget muligt ikke forsynes med
oplysninger, der kan tale til fordel for enkeltpersoner
Begrænsning af bisidderens adgang til materiale m.v., jf. § 12, er ligeledes
et forhold, som væsentligt kan svække forberedelse og kontradiktion
Advokatrådet bifalder, at der tilsigtes en større grad af offentlighed om
beretningen,
jf. § 22 og uddybningen i udkastet på side 22, end det var tilfældet
med lov nr. 1938 af 15. december 2020. Advokatrådet foreslår, at det i
bemærkningerne tilføjes, at den offentliggjorte beretning inden for det muliges
rammer
12.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til, at undersøgelsen søges afsluttet inden
for seks måneder, ud over at Advokatrådet generelt kan tiltræde hurtighed
i
undersøgelser, så længe det er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Advokatrådet finder konkret anledning til at tilføje, at kommissionens arbejde bør
tage nødvendigt hensyn til andre igangværende processer i anledning af de
forhold, som undersøgelsen
omfatter.
Ifølge udkastet forestår udspørgeren, som ikke skal være dommer, ledelsen af
sekretariatet, mens det i øvrigt er formand for kommissionen, der skal være
landsdommer, der tilrettelægger undersøgelsen efter samråd, jf. §§ 1, stk. 2, og 4.
Efter
Advokatrådets opfattelse kan denne ordning forekomme mindre
skal
indeholde
en
beskrivelse
af
sagsoplysning,
herunder
undersøgelseskommissionens brug af bestemmelser, der i udkastet er §§ 5, 7 og
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
4
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0006.png
Advokatrådet
hensigtsmæssig, i særdeleshed i tiden efter eventuelle afhøringer, hvor
beretningen skal udarbejdes sammen med eventuelle vurderinger efter § 3, stk. 2.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
5
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0007.png
Justitsministeriet
Sendt til: [email protected] og [email protected]
Vedr. sags.nr. 2022-750-0910
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
Dato 6. marts 2023
Høringssvar over udkast til forslag til lov om nedsættelse af en
undersøgelseskommission til undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste
Justitsministeriet her den 6. februar 2023 sendt ovenstående lovforslag i høring.
Forslaget giver Danske Advokater anledning til følgende bemærkninger:
Den ret, som bisidderen har efter lov om undersøgelseskommissioner til at overvære
alle vidneforklaringer med deraf følgende mulighed for at gennemføre
kontraafhøring, bør også gælde for FE-undersøgelsen.
Danske Advokater er bekendt med indholdet af Djøfs høringssvar, og vi kan tilslutte
os de bemærkninger, der understreger vigtigheden af, at bisidders rettigheder ikke
svækkes i FE-undersøgelsen.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid
gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2023-008957
Med venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Specialkonsulent
[email protected]
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0008.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Stats- og Menneskeretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
6. marts 2023
J.nr.: 23/10006-2
Sagsbehandler: Lars B. Olesen
Justitsministeriet har ved brev af 6. februar 2023 (sagsnr. 2022-750-0910) anmodet om en udtalelse
om udkast til forslag til lov om nedsættelse af en undersøgelseskommission til undersøgelse af
beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste.
Det fremgår af lovudkastets § 1, at undersøgelseskommissionen består af tre medlemmer, der udpeges
blandt dommerne i Vestre Landsret efter indstilling fra præsidenten for denne ret. Landsretten
forudsætter i den forbindelse, at indstillingen af dommere sker under iagttagelse af de generelle
habilitetskrav i lovudkastets § 2, idet landsretspræsidenten i øvrigt er stillet frit ved sin indstilling.
Vestre Landsret består aktuelt – ud over af præsidenten – af 38 udnævnte dommere, og tre
landsdommere svarer som udgangspunkt til en landsretsafdeling. Landsretten har – ligesom
domstolene i øvrigt – som bekendt for lange sagsbehandlingstider. Landsretten går derfor ud fra, at der
findes en ordning for kompensation af landsretten som følge af, at der på ny afgives tre dommere til en
undersøgelseskommission.
Landsretten ønsker ikke i øvrigt at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0009.png
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 23/00471-3
6. MARTS 2023
HØRINGSSVAR TIL LOVUDKAST OM UNDERSØGELSE
AF BESLUTNING OM HJEMSENDELSE AF LEDENDE
MEDARBEJDERE I FORSVARETS EFTERRETNINGS-
TJENESTE
Justitsministeriet har den 6. februar 2023 anmodet om Institut for
Menneskerettigheders bemærkninger til ovennævnte lovudkast.
Instituttet har bemærkninger til den del af udkastet, der vedrører
indsigt i en eventuel klassificeret version af beretningen fra
undersøgelseskommissionen.
1. SAMMENFATNING
Lovudkastet vedrører nedsættelsen af en undersøgelseskommission,
som skal undersøge forløbet vedrørende beslutningen om hjemsend-
elsen af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste i
august 2020.
Undersøgelseskommissionen skal offentliggøre resultaterne af sit
arbejde i en beretning. Efter omstændighederne kan der også ud-
arbejdes en klassificeret beretning.
Hvis undersøgelseskommissionen udarbejder en klassificeret beretning,
får Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenester adgang til
den klassificerede beretning. Lovudkastet giver imidlertid ikke Tilsynet
med Efterretningstjenesterne adgang til at orientere sig i den
klassificerede beretning.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Justitsministeriet
ændrer lovudkastet, således at Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne sikres en ret til indsigt i undersøgelses-
kommissionens klassificerede beretning, såfremt den
udarbejdes.
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0010.png
2. KORT OM LOVUDKASTETS INDHOLD
I forlængelse af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” af 14.
december 2022 foreslår regeringen med nærværende lovudkast at
nedsætte en undersøgelseskommission, som skal undersøge forløbet
vedrørende beslutningen om hjemsendelsen af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste i august 2020. Kommissionen skal i den
forbindelse undersøge, om der blev varetaget usaglige hensyn ved
hjemsendelsen.
Det fremgår af udkastet, at der efter regeringens opfattelse gør sig helt
særlige omstændigheder gældende i forbindelse med nedsættelsen af
en undersøgelseskommission vedrørende efterretningstjenesternes
forhold. Særligt hensynet til at beskytte klassificerede oplysninger, der
vil kunne indgå i undersøgelsen, medfører behov for at etablere en
undersøgelsesform, som på en række punkter afviger fra kommissioner
nedsat efter lov om undersøgelseskommissioner og gransknings-
kommissioner.
Regeringen lægger derfor op til, at rammerne for undersøgelses-
kommissionen tager afsæt i den undersøgelsesform, der blev benyttet
ved Undersøgelseskommissionen om FE.
1
Dette indebærer, at under-
søgelseskommissionens arbejde tilrettelægges og gennemføres på en
måde som sikrer, at kendskabet til klassificerede oplysninger ikke ud-
bredes mere end strengt nødvendigt samtidig med, at der skabes klar-
hed over de centrale forhold i det undersøgte forløb.
Det fremgår af lovudkastet, at resultaterne af undersøgelses-
kommissionens arbejde vil skulle offentliggøres i en beretning, som ikke
indeholder informationer, der vil kunne skade forholdet til fremmede
magter, statens sikkerhed eller tredjemand.
Hvis kommission vurderer, at det er nødvendigt for en tilstrækkelig
redegørelse af forløbet at inddrage oplysninger, der vil kunne skade
forholdet til fremmede magter, statens sikkerhed eller tredjemand, kan
kommissionen udarbejde yderligere en beretning. Denne beretning
offentliggøres ikke, men afgives til justitsministeren, som giver
Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne adgang til
beretningen.
3. INSTITUTTES BEMÆRKNINGER
Forsvarets Efterretningstjeneste er Danmarks udenrigsefterretnings-
tjeneste og militære efterretningstjeneste og varetager i den forbind-
Lov nr. 1938 af 15. december 2020 om undersøgelse af visse forhold
vedrørende Forsvarets Efterretningstjeneste.
1
2/4
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
else en vigtig opgave med at sikre Danmark og danske interesser over
for forhold i udlandet. Opgavens omfang og de arbejdsmetoder, som
efterretningstjenesten kan gøre brug af, skal holdes inden for
rammerne af menneskerettighederne og de centrale retssikkerheds-
garantier.
Efterretningstjenesten kan foretage meget intensive indgreb i rettig-
hederne, og det er derfor nødvendigt, at der er en effektiv kontrol med
efterretningstjenestens arbejde, så der er sikkerhed for og tillid til, at
arbejdet foregår inden for de retlige rammer. Dette indebærer, at
instanser, der fører kontrol og tilsyn med tjenesten, har den nød-
vendige viden om tjenestens arbejde.
Undersøgelseskommissionens arbejde vedrører forhold, som det efter
instituttets vurdering er særligt nødvendigt, at såvel den
parlamentariske kontrolinstans (Folketingets Udvalg vedrørende Efter-
retningstjenester) som tilsynsinstansen (Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne) har kendskab til. Disse to instanser varetager begge hver
især vigtige funktioner, da offentligheden sjældent kan få et indgående
indblik i forholdene hos Forsvarets Efterretningstjeneste.
Institut for Menneskerettigheder anser det for positivt, at regeringen
lægger op til, at undersøgelseskommissionens beretning skal offentlig-
gøres, idet der er en væsentlig samfundsmæssig interesse i at kende til
undersøgelsens konklusioner.
Instituttet anerkender endvidere, at hensynet til statens sikkerhed kan
berettige til begrænsninger i offentlighedens adgang til informationer,
som kan gøre det nødvendigt at udarbejde en klassificeret version af
beretningen.
Imidlertid gør dette hensyn sig ikke gældende for Tilsynet med Efter-
retningstjenesterne, da alle tilsynets medlemmer er sikkerheds-
godkendt og er underlagt skærpet tavshedspligt. Der er dermed ingen
risiko for skadevirkninger for efterretningstjenestens arbejde forbundet
med at give tilsynet adgang til den klassificerede beretning.
Efter instituttets vurdering bør Tilsynet med Efterretningstjenesterne
ligesom Folketingets udvalg få indsigt i den klassificerede beretning, da
dette vil understøtte en effektiv kontrol med efterretningstjenestens
arbejde. Instituttet finder, at der bør være en udtrykkelig hjemmel i
lovudkastet, der sikrer tilsynets adgang til den klassificerede beretning.
3/4
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Justitsministeriet
ændrer lovudkastet, således at Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne sikres en ret til indsigt i undersøgelses-
kommissionens klassificerede beretning, såfremt den
udarbejdes.
Med venlig hilsen
Louise Holck
DIREKTØR
4/4
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0013.png
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0014.png
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0015.png
Justitsministeriet
Stats- og Menneskeretskontorer
Sendt pr. mail til [email protected]
og [email protected]
06.03.2023
Sagsnr. 2022-750-0910
Høring over udkast til lov om nedsættelse af en undersøgelseskommission til
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste
Djøf bemærker, at ovennævnte udkast til lovforslag er skåret over samme læst
som lov nr. 1938 af 15. december 2020 om undersøgelse af visse forhold
vedrørende Forsvarets Efterretningstjeneste. De retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder som Djøf pegede på i relation til denne lov jf. Djøf’s
høringssvar
af 19. oktober 2020, gør sig således også gældende i forhold til udkast til
lovforslag vedrørende nedsættelse af en undersøgelseskommission til under-
søgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i FE.
Da det grundlæggende princip om offentlighed må fraviges af hensyn til beskyt-
telsen af klassificerede oplysninger, må hensynet til retssikkerheden for de
personer, hvis forhold er omfattet af undersøgelsen, indgå med betydelig styrke
i afvejningen af, om øvrige retssikkerhedsgarantier bør fraviges. Udgangs-
punktet må være, at retssikkerhedsgarantierne i lov om undersøgelseskommis-
sioner og granskningskommissioner skal opretholdes i videst mulige omfang. Det
skete ikke med lov nr. 1938 af 15. december 2020, og det er der heller ikke lagt
op til i det foreliggende udkast til lovforslag. Den justering, der blev vedtaget i
forhold til bisidderens mulighed for at overvære andre forklaringer end sin egen
klients, etablerer ikke den nødvendige balance ift. retssikkerheden for de
personer, der er omfattet af undersøgelsen.
Djøf finder særligt, at bisidderrettigheder og adgangen til vidneførsel er
indskrænket mere end hensynet til beskyttelsen af klassificerede oplysninger
kan begrunde henset til, at kommissionsmedlemmer, udspørger, sekretariats-
medlemmer og bisiddere alle skal være sikkerhedsgodkendt til højeste sikker-
hedsniveau.
Af hensyn til de berørtes retssikkerhed finder Djøf det helt afgørende, at
undersøgelseskommissionen sammensættes af tre landsretsdommere, sådan
som der også lægges op.
Ref. BKL
[email protected]
Djøf
Gothersgade 133
1123 København K
33 95 97 00
[email protected]
djoef.dk
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0016.png
I Djøf har vi noteret os, at kommissoriet for undersøgelsen er afgrænset til alene
at angå hjemsendelsen af ledende medarbejdere i FE, og at regeringen ifølge
regeringsgrundlaget i respekt for den verserende straffesag vil tage stilling til og
drøfte behovet for en yderligere kommissionsundersøgelse med Folketinget, når
straffesagerne er afsluttet.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Tomas Therkildsen
Adm. dir.
Sara Vergo
Formand for Djøf
Bilag:
Djøfs høringssvar af 19. oktober 2020
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0017.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
7. marts 2023
J.nr.: 23/09622-4
Sagsbehandler: CRJ
Justitsministeriet har ved brev af 6. februar 2023 (sagsnr. 2022-750-0910) anmodet om en udtalelse
om udkast til forslag til lov om nedsættelse af en undersøgelseskommission til undersøgelse af
beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste.
Landsretten er bekendt med Vestre Landsrets høringssvar af 6. marts 2023 og kan tilslutte sig dette.
Landsretten ønsker ikke herudover at udtale sig om lovudkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2684218_0018.png
Kenneth Schmidt Rasmussen
Emne:
VS: HØRINGSSVAR VEDR. NY FET-KOMMISSION
Fra:
Mikael Sjöberg <[email protected]>
Sendt:
15. marts 2023 09:19
Til:
Justitsministeriet <[email protected]>
Emne:
HØRINGSSVAR VEDR. NY FET-KOMMISSION
Justitsministeriet
Ved mail af 6. februar 2023 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over et udkast til
forslag til lov om nedsættelse af en undersøgelseskommission til undersøgelse af
beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste.
Udkastet har været behandlet i et møde i Dommerforeningens bestyrelse.
Spørgsmålet om nedsættelse af en undersøgelseskommission og tilrettelæggelsen af dennes
opgaver er af udpræget retspolitisk karakter, og Dommerforeningen skal af den grund ikke
udtale sig nærmere om dette.
Dommerforeningen er bekendt med præsidenten for Vestre Landsrets høringssvar, som man
ganske kan tilslutte sig og finder derfor alene anledning til at knytte bemærkninger til den
ressourcemæssige del af forslaget.
Dommeres og andre domstolsansattes deltagelse i kommissionsundersøgelser udgør en
naturlig og – som de senere år har vist – regelmæssig del af domstolenes samlede virke. Selv
om der i sagens natur er tale om midlertidige opgaver, og selv om der typisk også afsættes
midler til at dække de involverede dommeres fravær fra deres hovedstillinger, indebærer
kommissioner ikke desto mindre et ikke ubetydeligt ressourcetræk såvel for de embeder,
som stiller medarbejdere til rådighed, som for domstolene som sådan. Det bemærkes i den
forbindelse, at de dommere, der udpeges til undersøgelseskommissioner sædvanligvis er
erfarne landsdommere. Det er vigtigt, at der tages højde for dette – både i det konkrete
tilfælde og på mere overordnet plan.
Der henvises til ministeriets j.nr. 2022-750-0910.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 01/ + 45 21 66 18 49
1