Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 84
Offentligt
2698268_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Helle Bonnesen (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 720
28. april 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(L 84), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helle Bonnesen
(KF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren redegøre for om lovforslagets § 1, stk. 5, vil få den konsekvens, at
nogle fagforeninger vil kunne vælge at lave deres egen regulering af ansættelses-
forholdene på lovens område, hvis de kan blive enige med deres arbejdsgivermod-
part, men at andre fagforeninger vil være bundet til at følge lovens §§ 6-11 i deres
overenskomster?”
Svar:
Lovforslagets § 1, stk. 5, indebærer, at §§ 6-11 ikke finder anvendelse i forhold til
lønmodtagere, der er omfattet af kollektive overenskomster, som er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, som dækker hele det danske
område, og som sikrer den overordnede beskyttelse af de pågældende lønmodta-
gere. §§ 6-11 er de materielle rettigheder i lovforslaget.
Arbejdsvilkårsdirektivet indeholder i artikel 14 en mulighed for, at der ved kollek-
tiv overenskomst fastsættes vilkår, som er forskellige fra direktivets materielle ret-
tigheder, idet den overordnede beskyttelse af arbejdstagere respekteres, og denne
mulighed foreslås udnyttet i lovforslaget, så de mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparters landsdækkende overenskomster vil kunne finde anvendelse i stedet for
§§ 6-11.
Det er ikke nyt i en dansk sammenhæng, at de mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter gennem deres landsdækkende overenskomster får en videre adgang til at
fravige bestemmelser i et EU-direktiv ved implementeringen af direktivet i Dan-
mark. Fx indeholder Vikarloven i § 3, stk. 5, en lignende adgang til at fravige lige-
behandlingsprincippet. Det kan i den forbindelse nævnes, at der i forståelsesaftalen
mellem DA og FH af 30. juni 2022 om implementering af arbejdsvilkårsdirektivet
er henvist netop til vikarloven. I forståelsesaftalen mellem DA og FH, der i vid ud-
strækning er gengivet i lovforslagets almindelige bemærkninger, er der desuden af
FH og DA gjort nærmere rede for en række elementer i overenskomsterne, der kan
indgå i vurderingen af, hvorvidt overenskomsterne respekterer den overordnede be-
skyttelse af lønmodtagerne.
L 84 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om lovforslagets konsekvenser for fagforeningerne med hensyn til regulering af ansættelsesforholdene
Det skal endelig bemærkes, at alle overenskomstparter
såvel de mest repræsenta-
tive som øvrige arbejdsmarkedsparter
i medfør af lovforslagets § 1, stk. 4, har
mulighed for at implementere både de formelle og de materielle rettigheder i direk-
tivet ved kollektiv overenskomst, hvorved tvister vil skulle behandles fagretligt.
Der er således tale om en sædvanlig dansk praksis i forhold til implementering af
arbejdsretlige EU-direktiver, hvor der er adgang til overenskomstimplementering
af direktiver, hvorved loven ikke finder anvendelse.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2