Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 81
Offentligt
2704078_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. maj 2023
J nr.
2022 - 4949
Theresa Scavenius (ALT) har den 9. maj 2023 stillet mig følgende spørgsmål til L 81,
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 7:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændringsfor-
slag, der sikrer den parlamentariske kontrol med alle de aktiviteter, der indgår i lov-
forslaget?”
Svar
Jeg har forstået spørgsmålet sådan, at der anmodes om, at der ydes teknisk bistand
til et ændringsforslag, der indebærer, at kompetencen til at udøve de aktiviteter, der
indgår i lovforslaget ændres fra den til enhver tid siddende klima-, energi- og forsy-
ningsminister til Folketinget.
Jeg skal hertil bemærke følgende:
Vi har ministerialstyre i Danmark. Systemet er forudsat i grundloven derved, at de
beføjelser, der ifølge grundloven tilkommer ministrene, er tillagt dem enkeltvis. Den
enkelte fagminister er herefter ansvarlig for eget ressortområde.
Folketingets kontrol med regeringen, herunder de enkelte ministre, kan udøves på
mange måder. Det kan bl.a. ske ved hjælp af forespørgselsdebatter, spørgsmål til
ministrene og via samråd med ministrene i Folketingets stående udvalg. Hertil kom-
mer den kontrol, der ligger i det almindelige parlamentariske princip.
For så vidt angår bemyndigelserne i lovforslaget bemærkes, at dette således er en
helt sædvanlig måde at administrere et ressortområde, og at det er min vurdering, at
det i praksis vil være umuligt at henlægge alle sådanne kompetencer til Folketinget.
Det danske embedsværk er netop udviklet med henblik på, at den løbende drift, her-
under særligt udbetaling af støtte, opkrævning af betaling, udarbejdelse af støtte- og
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om ændringsforslag, der sikrer den parlamentariske kontrol med alle de aktiviteter, der indgår i lovforslaget
2704078_0002.png
betalingsmodeller i udbudsmateriale og tilrettelæggelse af finansielle støtteordnin-
ger, ligger hos kompetente og sagkyndige embedsmænd, der sikrer ensartet og lov-
lig sagsbehandling.
Formålet med lovforslaget er bl.a. at skabe smidige rammebetingelser for kommende
udbud af havvind og dermed understøtte den hurtige udbygning med havvind, som
der er bred politisk enighed om, at der er brug for. Beslutning om at opkræve betaling
eller at give støtte til havvindmølleparker samt de konkrete modeller vil fortsat blive
drøftet med de relevante aftale- eller forligsparter, forinden de bliver implementeret i
de konkrete udbudsmaterialer. Der forventes derfor, som hidtidig, tæt inddragelse af
aftaleparterne i forbindelse med fastsættelse af modeller. Desuden vil der, for så vidt
modellerne medfører udgifter for staten, fortsat skulle opnås bevillingshjemmel på
finansloven eller ved aktstykke. Det er derfor min vurdering, at der med lovforslaget
sikres den fornødne politiske og parlamentariske kontrol.
For så vidt angår den del af lovforslaget der vedrører implementering af VE II-direk-
tivet vil jeg henvise til mit svar på L 81- spm. 6, som udførligt redegør for, hvordan
den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 56 b, stk. 5 vil blive udmøntet.
Et lovforslag skal, for at kunne vedtages, undergives tre behandlinger i Folketinget.
Der er dermed en grænse for hvor vidtgående ændringsforslag, der kan stilles til et
fremsat lovforslag. Er et ændringsforslag for vidtgående, mister lovforslaget sin så-
kaldte identitet.
Der er efter min opfattelse ikke den fornødne identitet mellem lovforslag L 81 og
ønsket om at fremsætte et ændringsforslag med det pågældende indhold under Fol-
ketingets behandling af lovforslaget. På den baggrund og det i øvrigt ovenfor anførte
agter jeg ikke at udarbejde ændringsforslaget og ville heller ikke kunne støtte et så-
dant forslag.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2