Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 81
Offentligt
2702097_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. maj 2023
J nr.
2022 - 4949
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 5, L 81, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Theresa Scavenius (ALT)
Spørgsmål 5
Kan ministeren oplyse, hvilke virksomheder og interessenter som ministeriet har
været i kontakt med i forbindelse med lovgivningsarbejdet? Herunder hvilke forslag
de er kommet med? Hvilke forslag ministeriet har lyttet til og med hvilken
begrundelse? Hvilke prioriteringer ministeriet selv har haft? Det er grundlæggende
uklart, hvad behovet for lovforslaget er?
Svar
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i forbindelse med det lovforberedende
arbejde og lovprocessen i øvrigt fulgt vanlig praksis for involvering af relevante
aktører og interessenter. I lovprocessen indgår en ekstern høringsperiode, hvor
organisationer, virksomheder, borgere og andre aktører har haft mulighed for at
afgive høringssvar, hvori de har kunnet tilkendegive deres holdninger. På baggrund
af de indkomne høringssvar er der udarbejdet et høringsnotat, hvor både
høringssvar og ministeriets bemærkninger fremgår. Høringssvar og høringsnotat er
tilgængeligt via høringsportalen.
Lovforslaget er et samlelovforslag og har været delt frem til årsskiftet. Derfor svares
der nedenfor separat på delen om hjemmel til opkrævning af betaling/modtage
støtte for elektricitet produceret på havvindmølleparker, herefter
havvindsdelen,
og
delen vedrørende implementering af VE II-direktivet, herefter
VE II-delen.
Ad dialog med interessenter og virksomheder
Havvindsdelen
For havvindsdelen har der ikke i det lovforberedende arbejde været dialog med
eksterne interessenter og virksomheder forud for høringen. Af lovforslaget fremgår,
hvilke virksomheder og interessenter, der er blevet hørt. Det kan endvidere
oplyses, at der i forbindelse med høring af lovforslaget har været en dialog med
Finans Danmark om nedbrydelse af juridiske barrierer for at kunne foretage
realkreditfinansiering af havvind i den eksklusive økonomiske zone. Dette ligger
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilke virksomheder og interessenter som ministeriet har været i kontakt med i forbindelse med lovgivningsarbejdet
uden for lovforslagets genstand, men behandles aktuelt i et andet lovforberedende
arbejde.
VE II-delen
For VE II-delen har der heller ikke i det lovforberedende arbejde været dialog med
eksterne interessenter og virksomheder forud for høringen. Af lovforslaget fremgår
hvilke virksomheder og interessenter, der er blevet hørt. Derudover har Green
Power Denmark haft tekniske spørgsmål til lovforslaget, som Energistyrelsen har
redegjort for telefonisk. Der er ikke foretaget nogen ændringer på baggrund af
dialogen med Green Power Denmark.
Ad behovet for lovforslaget
Havvindsdelen
Det kræver hjemmel, hvis der skal kunne opkræves betaling for eller udbetales
støtte til elektricitet produceret på en havvindmøllepark. Historisk set har man
oprettet en sådan hjemmel ved lov for hver enkelt havvindmøllepark, der er blevet
udbudt. Det udgør en procesrisiko, der kan besværliggøre udbud og sidste ende
risikerer at sætte sig i budpriser. Derudover kræver det mange ressourcer at lave
og behandle disse lovforslag, og givet den aktuelle situation, hvor historisk mange
GW skal udbydes de kommende år, vurderes det ikke hensigtsmæssigt at fortsætte
denne fremgangsmåde. Ved at lave en ministerbemyndigelse smidiggøres denne
del af processen for etablering af havvind i Danmark, i det der ikke længere vil
være behov for lovændring i forbindelse med hver havvindmøllepark. De politisk
fastsatte rammer for tildeling af støtte eller opkrævning af betaling vil i stedet kunne
fastsættes direkte i det konkrete udbudsmateriale.
VE-II-delen
På baggrund af en begrundet udtalelse, som Danmark modtog fra Europa-
Kommissionen den 29. september 2022, har Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet vurderet, at der er behov for at tydeliggøre enkelte
direktivbestemmelser i danske retsregler med henblik på at sikre korrekt
gennemførelse af VE II-direktivet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2