Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 81 Bilag 4
Offentligt
2698105_0001.png
Foretræde i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget vedr. L81
Oprindelsesgarantier og VE-produktion
27. April 2023
Peter Bjerregaard og Evelyn Kozak
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 27/4-23
2698105_0002.png
Markedet for grønne certifikater opfylder to formål
Oprindelsesgarantier udstedes for at dokumentere over for en kunde, at en bestemt andel eller
mængde af strøm er produceret fra vedvarende energikilder. Oprindelsesgarantier kan anvendes til
at markedsføre et forbrug baseret på vedvarende energi, hvorved private virksomheder har mulighed
for at bidrage til udbygningen af vedvarende energi.
Hensigten bag VE II-direktivet er at fremme produktionen og anvendelsen af vedvarende energi.
Markedet for oprindelsesgarantier opfylder to beslægtede formål:
1) Dokumentere oprindelsen af en given energimængde
2) Fremme anvendelsen af vedvarende energi
EU-Kommissionen fremhæver, at et velfungerende marked for oprindelsesgarantier kan ”bistå
medlemsstaterne i at udvikle deres vedvarende energikilder på den mest omkostningseffektive
måde”.
For at sikre en høj grad af additionalitet påpeges det endvidere i baggrundsnotatet til Europa-
Kommissionens Ren Energi-pakke, at ”oprindelsesgarantier
skal efter forslaget ikke længere kunne
udstedes til producenten, hvis energiproduktion samtidig modtager støtte”.
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 27/4-23
2698105_0003.png
Problemer ved nugældende praksis
I dag videresælges oprindelsesgarantier fra eksisterende og statsstøttede VE-anlæg, der havde
produceret strøm uagtet udstedelsen af oprindelsesgarantier.
Det har som minimum tre utilsigtede konsekvenser:
1. Eftersom størstedelen af VE-produktionen er statsstøttet og oprindelsesgarantier ikke var
tiltænkt at blive udstedt til statsstøttet elproduktion, så sælges oprindelsesgarantierne til en så
lav pris, at det underminerer muligheden for at være et effektivt investeringssignal til ny VE-
produktion.
2. Virksomheder, der ønsker at bidrage til den grønne omstilling, risikerer at udsætte sig selv for
anklager om greenwashing, da de uafvidende kan købe oprindelsesgarantier fra statsstøttet VE-
produktion, som havde været der under alle omstændigheder og derfor er uden reel effekt.
3. Usikkerhed om oprindelsesgarantiernes effekt svækker tilliden til markedet.
Når ældre anlæg både modtager statsstøtte og oprindelsesgarantier, hæmmes incitamentet til at
investere i ny VE-produktion. De midler, der anvendes på at købe oprindelsesgarantier fra
eksisterende og statsstøttede VE-anlæg, kunne i stedet være blevet investeret i ny og additionel
VE-produktion.
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 27/4-23
2698105_0004.png
Forskellige effekter ved køb af oprindelsesgarantier fra eksisterende
VE-produktion og ny VE-produktion
Almindelig elhandel
Ved almindelig elhandel uden oprindelsesgarantier, fordeles den
grønne elproduktion ligeligt mellem alle forbrugere, og
skatteborgere tilskrives for deres VE-bidrag, som hermed ikke
videresælges.
Garantier fra eksisterende anlæg (uden additionalitet)
Den grønne strøm, der før var ligeligt fordelt mellem alle
elforbrugere, fordeles nu mellem dem, der køber garantierne, og
dem, der regnskabsteknisk modtager strøm via det såkaldte
residuale elmiks.
Garantier fra ny VE-produktion (med additionalitet)
Købes oprindelsesgarantier fra ny VE-produktion, der opføres på
baggrund af en elindkøbsaftale, vil køberen af garantierne modtage
grøn strøm uden at øvrige forbrugere registrerer en større andel af
grøn strøm i deres elforbrug. Herved tilføres additionel VE-
produktion til energisystemet.
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 27/4-23
2698105_0005.png
Anbefaling: Implementeringen af artikel 19 i VE II-direktivet bør
afspejle de politiske klimamål
I dag videresælges oprindelsesgarantier fra statsstøttede VE-produktion, der var produceret under alle
omstændigheder. Det var aldrig hensigten, at denne praksis skulle udvikle sig. I det omfang man ønsker en
hurtigere VE-udbygning end de statslige tilskudsordninger kan understøtte, bør nærværende problem løses.
Oprindelsesgarantier bidrager selvsagt kun til den grønne omstilling, hvis de driver nye VE-investeringer, som
ellers ikke havde fundet sted. Den nuværende praksis reducerer efterspørgslen efter ny og additionel VE-
produktion. Det vil være hensigtsmæssigt at vælge en implementeringsmodel, der øger VE-udbygningen ved
at facilitere et effektiv markedstræk fremfor at begrænse det.
Oprindelsesgarantier bør annulleres, som det f.eks. sker i Tyskland, når VE-produktionen modtager
statsstøtte. Skatteborgere bør godskrives for deres VE-bidrag og det bør ikke kunne videresælges. Det bør
derfor overvejes om:
1) udstedelsen af oprindelsesgarantier fra statsstøttet VE-produktion bør straksannulleres eller
2) om der skal indføres en skæringsdato (f.eks. ved udbetaling af det første teknologineutrale udbud),
hvorefter kun modtagere af udbudsbaseret statsstøtte fortsat kan modtage oprindelsesgarantier, da det
kan formodes, at markedsværdien af oprindelsesgarantier er taget i betragtning på passende vis i
udbudsproceduren.
Der bør ikke indføres tilbagebetalingskrav for allerede udstedte oprindelsesgarantier til statsstøttet VE-
produktion, da der i så fald kan være tale om ekspropriation eller lovgivning med tilbagevirkende kraft.
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 27/4-23
2698105_0006.png
Ministeren bedes svare på:
Energistyrelsen udgav i 2019 analysen
Analysis of the Potential for Corporate Power Purchasing
Agreements for Renewable Energy Production in Denmark,
der bl.a. stiller spørgsmålstegn ved
additionalitetseffekten ved at købe statsstøttede oprindelsesgarantier fra eksisterende VE-anlæg. Deler
ministeren rapportens konklusion om, at klimaeffekten ved køb af statsstøttede oprindelsesgarantier fra
ældre VE-anlæg er stærkt tvivlsom og i værste fald underminerer efterspørgslen efter og investeringer i
ny VE-produktion?
En væsentlig del af danske oprindelsesgarantier kommer fra biomasseafbrænding. Vurderer
ministeren, at den potentielle indtjening fra biomassebaserede oprindelsesgarantier helt eller delvist
opvejer fortrængningen af efterspørgsel efter ny og additionel vedvarende energiproduktion?
Kan ministeren be- eller afkræfte, at der ikke indgår en fordringsrettighed på oprindelsesgarantier i de
statslige støtteordninger fra tiden før det første teknologineutrale udbud?
Ministeren bedes redegøre for de klimamæssige fordele ved en dansk implementering af VE II-
direktivet, hvis den lå i tråd med ordlyden af EU’s direktiv om fremme af vedvarende direktiv, hvorefter
Danmark kan beslutte ”ikke at udstede en sådan oprindelsesgaranti til en producent, som modtager
finansiel støtte fra en støtteordning”.
Kan ministeren be- eller afkræfte, at EU-Kommissionens intention bag Ren Energi-pakken var, at
oprindelsesgarantier ikke skal kunne udstedes til producenten, hvis energiproduktion samtidig
modtager støtte?