Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 81 Bilag 1
Offentligt
2684695_0001.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0002.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0003.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0004.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Att.: Else Marie Jakobsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Journalnummer: 2021-845
Den 16. februar 2023
Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende ændring af lov om vedvarende
energi
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende ændring af lov om
vedvarende energi.
Udbygning af vedvarende energi, ikke mindst havvind, er afgørende for at sænke elregningerne,
for den langsigtede forsyningssikkerhed og for at håndtere klimakrisen.
Dansk Erhverv bakker varmt op om alle tiltag, der kan bidrage til hurtigere udbygning af havvind,
herunder hurtigere eksekvering af de allerede aftalte statslige udbud. Det er centralt at sikre den
parlamentariske forankring omkring principperne for støtte- og betalingsmodeller for de statslige
udbud. Det er dog positivt, at konkrete modeller kan udarbejdes administrativt i udbuds-
materialet i overensstemmelse med de principper, Folketinget og forligskredsen har sat op i
forbindelse med lovgivningen omkring udbuddene.
Det er imidlertid helt afgørende, at kortsigtet hensyntagen til statslige indtægter ikke forsinker
eller standser udbygningen af vedvarende energi yderligere. Dette hensyn er særligt vigtigt nu,
idet den høje inflation gør etableringen af havvindmøller markant dyrere end blot for et års tid
siden. Jo længere tid udbygningen forsinkes, desto længere tid vil der gå før, at Danmark kan
høste gevinsterne ved en realisering af de danske vindressourcer. Det gælder i form af lavere
elpriser, uafhængighed af russisk energi og bekæmpelse af klimaforandringerne.
Derfor ønsker Dansk Erhverv, at hastigheden bliver et tværgående og tungestvejende kriterium
for støtte- og betalingsmodellerne.
Parallelt med højere hastighed i de statslige udbud er det centralt, at der hurtigst muligt
udarbejdes en ny model for en markedsdrevet udbygning af havvind, inklusive betalingsmodel,
der balancerer hensynet til at private udvikleres indtjeningsmuligheder og risici med statens
indtjening og samfundsøkonomisk værdiskabelse.
Dansk Erhverv står naturligvis gerne til rådighed for spørgsmål eller uddybning af ovenstående
bemærkninger.
Med venlig hilsen,
Kristian Lund Kofoed
Fagchef for Energi, Dansk Erhverv
Side 1/1
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0006.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0007.png
Energistyrelsen
[email protected]
Else Marie Jakobsen
[email protected]
Finans Danmarks høringssvar til lovforslag
om ændring af lov om fremme af ved-
varende energi
Energistyrelsen har sendt udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi (udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektrici-
tet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE
II-direktivet) i høring.
Lovforslaget har til formål at ændre på reglerne om udbetaling af støtte og op-
krævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker
og gennemføre enkelte bestemmelser fra VE II-direktivet.
Høringssvar
20. februar 2023
Dok: FIDA-907839097-689871-v1
Kontakt Frederik Dam Hansen
Finans Danmark støtter lovforslagets mål om en hurtigere implementering og af-
klaring af rammerne for nye udbud af havvindmølleparker. Finans Danmark fin-
der det samtidig vigtigt, at afklaring af rammerne for nye udbud giver mulighed
for at tilbyde den bredest mulige finansiering i projekter af havvindmølleparker.
Det inkluderer bl.a. finansiering ved realkredit.
Der foreligger en række barrierer i den gældende nationale lovgivning, der for-
hindrer muligheden for at tilbyde realkreditfinansiering ved anlæggelsen af op-
stilling af VE-anlæg udenfor søterritoriet, inden for den europæiske økonomiske
zone (EØZ). Der er behov for at fjerne disse barrierer, for dermed at give bedre
muligheder for finansiering i kommende udbud af havvindmølleparker, hvilket vil
kunne forbedre bredden og kvaliteten af svar i de forestående udbudsrunder.
Det vil være en fordel allerede at håndtere problemstillingen i dette lovforslag.
Udfordringer i reguleringen
Finans Danmark har identificeret en række juridiske barrierer i forhold til at kunne
tilbyde bank- og realkreditfinansiering til projekter med energiøer og vindmølle-
parker uden for søterritoriet, inden for EØZ. Det gælder både opførelsen af vind-
møllerne, men også opførelsen af tilstødende anlæg og anden type bebyggelse
uden for søterritoriet. Realkreditfinansiering kræver, at anlæg uden for søterrito-
riet, inden for EØZ, kan klassificeres som fast ejendom.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0008.png
Det er især nødvendigt at justere reglerne om etablering og sikring af pant og
reglerne om tvangsrealisering. Desuden bør der ses på mulighederne for at vide-
reføre virksomheden, hvis en panthaver nødsages til at udøve driften midlertidigt.
De reguleringsmæssige barrierer i den gældende lovgivning er udtryk for, at lov-
givningen ikke er blevet moderniseret i takt med de stigende ambitioner om
etablering af nye typer vedvarende energi som f.eks. havvindmølleparker uden
for søterritoriet, inden for EØZ.
Derfor er det nødvendigt at tilpasse lovgivningen, så den på relevant og egnet
måde dækker de dele af projektet, der vedrører anlæggelsen af en energiø og
andre lignende projekter uden for søterritoriet, inden for EØZ.
Det fremgår desuden af havretskonventionen art. 56 og 60, at kyststaten har ret
til at udnytte de naturlige ressourcer og udvinding af energi fra bl.a. vind inden
for EØZ, hvorfor de foreslåede ændringer af de juridiske barrierer bør kunne ind-
rettes i samspil med de internationale forpligtigelser.
Fælles for de identificerede juridiske barrierer er, at den nuværende regulering er
afgrænset til at gælde fast ejendom på søterritoriet. Vi ser umiddelbart intet til
hinder for at modernisere reglerne, så de også omfatter fast ejendom uden for
søterritoriet.
For at kunne tilbyde realkreditfinansiering vil det kræve, at elproduktionsanlæg
udenfor søterritoriet bliver omfattet af lov om vedvarende energi § 25, stk. 1 og 4:
Stk. 1. Etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind, med
tilhørende interne ledningsanlæg på søterritoriet og i den eksklusive øko-
nomiske zone samt væsentlige ændringer i bestående anlæg kan kun
foretages efter forudgående tilladelse fra klima- og energiministeren.
Stk. 2. Tilladelserne meddeles til ansøgere, der har ret til at udnytte en for-
undersøgelsestilladelse efter § 24, stk. 1, 2 eller 4, og som skønnes at have
den fornødne tekniske og finansielle kapacitet.
Stk. 3. Klima- og energiministeren kan betinge godkendelsen af disse an-
læg af vilkår, herunder krav til konstruktion, indretning, installationer, op-
stilling, drift, nedtagning og sikkerhedsstillelse for nedtagning af anlæg
samt økonomiske, tekniske, sikkerheds- og miljømæssige forhold i forbin-
delse med etablering og drift, herunder ophold og beboelse.
Stk. 4. Elproduktionsanlæg nævnt i stk. 1, som er fast forankret på samme
sted på søterritoriet m.v., anses i tinglysningsmæssig henseende for fast
20. februar 2023
FIDA-907839097-689871-v1
Høringssvar
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0009.png
ejendom. Tinglysning af rettigheder over sådanne anlæg sker efter reg-
lerne i tinglysningslovens § 19, stk. 1, 2. pkt.
Det vil endvidere kræve, at bygninger udenfor søterritoriet bliver omfattet af ting-
lysningslovens § 19, stk. 1:
Stk. 1. Hvor en bygning tilhører en anden end grundens ejer, får bygnin-
gen sit eget bygningsblad med fornøden henvisning til og fra grundens
ejendomsblad - og behandles i det hele efter denne lov som en selv-
stændig fast ejendom. Det samme gælder bygninger, der er opført på
forstranden eller i øvrigt på søterritoriet, uden at der er sket nogen opfyld-
ning, men således at bygningen er bestemt til varig forbliven på stedet.
Derudover vil det kræve, at det kommer til at fremgå af retsplejeloven eller an-
den lovgivning, at retsplejelovens regler om tvangsfuldbyrdelse også finder an-
vendelse udenfor søterritoriet, f.eks. reglerne om udlæg og tvangsauktion, jf. rets-
plejelovens § 478, stk. 1, nr. 6 og 538, stk. 1, og reglerne om brugeligt pant, jf. rets-
plejelovens kapitel 54.
20. februar 2023
FIDA-907839097-689871-v1
Høringssvar
Der skal også laves en juridisk afdækning af, om der kan være relevante regler i
anden lovgivning, som f.eks. selskabsloven eller konkursloven, som skal ændres
for at omfavne bygninger uden for søterritoriet, inden for EØZ.
Generelt vil det således kræve, at det bliver sikret, at såvel ejendomsret til og
panteret over energiøer og havvindmøller udenfor søterritoriet, inden for EØZ er
gyldigt, bindende og eksigibelt.
Finans Danmark har ikke specifikke bemærkninger til lovforslagets bestemmelser.
Med venlig hilsen
Frederik Dam Hansen
Seniorkonsulent Ejendomsfinansiering
Direkte nr: +45 3016 1085
[email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0010.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0011.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
og
Better Energy A/S
Gammel Kongevej 60,
14
th
floor
Denmark
Cvr.nr. 36 95 06 76
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
Høringssvar til udkast til ændring af lov om fremme af vedvarende energi
1
1
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/EFK/bilag/88/1978552.pdf
1
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0012.png
Better Energy A/S
Gammel Kongevej 60,
14
th
floor
Denmark
Cvr.nr. 36 95 06 76
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
2
2
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_23_594
2
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0013.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt pr. e-mail til:
[email protected], [email protected].
Høringssvar til forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi,
lov om elforsyning, biobrændstofloven og forskellige andre love (delvis im-
plementering af direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende
energikilder.)
Better Energy
Management A/S
Gammel Kongevej 60,
14
th
floor
Denmark
Cvr.nr. 36 95 06 76
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
1
2
1
2
European Commission (2008): Impact Assessment
Document Accompanying the Package of Implementation
European Commission (2016): Impact Assessment Accompanying the Document Proposal for a Directive of
the European Parliament and of the Council on the Promotion of the Use of Energy from Renewable Sources
1
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0014.png
Better Energy
Management A/S
Gammel Kongevej 60,
14
th
floor
Denmark
Cvr.nr. 36 95 06 76
34
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
56
3
Energistyrelsen (2019): Analysis of the Potential for Corporate Power Purchasing Agreements for Renewable
Energy Production in Denmark
4
Hamburger, Ákos & Harangozo, G. (2018): Factors Affecting the Evolution of Renewable Electricity Generating
Capacities: A Panel Data Analysis of European Countries. International Journal of Energy Economics and Policy
5
IRENA (2018): Corporate Sourcing of Renewables: Market and Industry Trends Remade Index 2018
6
EU-Kommissionen (2019): Competitiveness of the renewable energy sector, Part 2 - Competitiveness of corpo-
rate sourcing of renewable energy
2
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0015.png
Better Energy
Management A/S
Gammel Kongevej 60,
14
th
floor
Denmark
Cvr.nr. 36 95 06 76
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
7
8
7
8
https://windeurope.org/wp-content/uploads/files/policy/position-papers/Joint-Statement-on-Green-Electricity.pdf
3
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0016.png
Better Energy
Management A/S
Gammel Kongevej 60,
14
th
floor
Denmark
Cvr.nr. 36 95 06 76
+45 71 99 02 03
[email protected]
www.betterenergy.com
9
Hamburger, Ákos. (2019): Is guarantee of origin really an effective energy policy tool in Europe? A critical ap-
proach. Society and Economy
9
4
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0017.png
Notat
Dok. ansvarlig: BFL
Sekretær:
Sagsnr.: s2023-089
Doknr: d2023-6360-3.0
14-02-2023
Høringssvar - Høring over udkast til lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi
Green Power Denmark takker for muligheden for at kommentere på høring over udkast til lov
om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Det er vores forståelse, at Energistyrelsen med lovforslaget ønsker at sikre en mere smidig
udbudsproces for de kommende havvindparker. Det kan vi som branche kun støtte op omkring.
Vi står som samfund over for en række energipolitiske udfordringer både på kort og langt sigt.
Her er blandt andet den hurtige udrulning af ny vedvarende energi, herunder havvind,
altafgørende for at vi kommer i mål med vores løsninger.
Green Power Denmark hilser derfor lovændringen velkommen og ser frem til at drøfte de
kommende støtte- og betalingsmodeller for de fremtidige udbud.
Med venlig hilsen
Benedikte Fogh Larsen
[email protected]
Dir. tlf. +45 35 30 04 28
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0018.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0019.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0020.png
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0021.png
2
Energistyrelsen
Pr. mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 20. februar 2023
Høring over udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elek-
tricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering
af dele af VE II-direktivet)
Energistyrelsen har med høringsbrev dateret 23. januar 2023 fremsendt ud-
kast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling
af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte
havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet), herefter
i høring, og anmodet om at modtage høringssvar senest
tirsdag d. 20. februar 2023.
Høringen vedrører støtte til visse former for vedvarende energianlæg i form
af havvindmøller. Selvom udkastet således kun berører en udvalgt gruppe
af VE-anlæg, får denne gruppe anlæg over tid et omfang som er så stort, at
de foreslåede ændringer kommer til at påvirke de rammevilkår, som alle
øvrige former for VE-anlæg kan etableres under.
TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder tæller såvel mange instal-
latører af vedvarende energianlæg som virksomheder, der dels producerer
komponenter til energianlæg samt investerer i deres egen produktion af
vedvarende energi. Bekendtgørelserne berører derfor vigtige fokusområder
for TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder, og vi indgår derfor
gerne i det fortsatte samarbejde på området.
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at det er vigtigt, at man så vidt som muligt
benytter markedet til at støtte udbygningen med vedvarende energi, uanset
om der er tale om vindmøller, solceller eller andre former for vedvarende
energi. I det omfang det ikke er muligt at benytte markedet til at fremme ud-
bygningen med vedvarende energi, men man er nødsaget til at anvende di-
rekte støtte, er det vigtigt, at støtten ikke gives på en måde, så den forvrider
konkurrencen teknologierne imellem.
Favorisering af havvind på bekostning af andre former for VE
Side 1/2
TEKNIQ Arbejdsgiverne Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 81 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2684695_0022.png
2
Med udkastet lægges der op til, at ejere af havvindmølleparker i modsæt-
ning til ejere af andre former for vedvarende energi, kan opnå dobbelt
støtte i form af:
1. Markedsbaseret støtte i form af indtægter fra salg af oprindelsesga-
rantier fra den vedvarende energi, der produceres på anlægget.
2. Direkte støtte udbetalt af klima-, energi- og forsyningsministeren for
elektricitet produceret i havvindmølleparker
TEKNIQ Arbejdsgiverne er bekymret for, at ejere af havvindmølleparker på
den måde får adgang til at sælge oprindelsesgarantier, samtidig med at de
har opnået skattefinansierede tilskud. Denne form for dobbeltstøtte må for-
ventes at bidrage til at der kommer flere oprindelsesgarantier på markedet,
hvilket vil presse priserne på oprindelsesgarantier ned. Dermed bliver de
potentielle indtægter fra salg af oprindelsesgarantier fra fx solceller mindre,
hvilket kan underminere investeringer på dette område. Derfor ser TEKNIQ
Arbejdsgiverne gerne, at man i Danmark følger muligheden i artikel 19 i di-
rektiv (EU) 2018/2001 for at udstede en oprindelsesgaranti til producenten
og straks annullere dem, for på den måde ikke at påvirke priserne på oprin-
delsesgarantier og derigennem skævvride konkurrencen VE-teknologierne
imellem.
Fremme af additionelle investeringer
Støtte til vedvarende energi skal fremme additionelle investeringer. Det er
derfor vigtigt, at eksisterende VE-anlæg ikke kan opnå indtægter fra salg af
oprindelsesgarantier, hvis ikke dette var en mulighed på etableringstids-
punktet. I modsat fald vil støtten være
ikke-additionel.
TEKNIQ Arbejdsgi-
verne anbefaler derfor, at anlæg, der er etableret før 1/1 2020, ikke gives
mulighed for at opnå indtægter fra salg af oprindelsesgarantier eller oprin-
delsesgarantierne straks efter udstedelsen annulleres. Dette gælder for så-
vel vindmøller som andre former for vedvarende energi, herunder de bio-
massebaserede kraftværker.
TEKNIQ Arbejdsgiverne står naturligvis til rådighed for en uddybning af vo-
res høringssvar.
Med venlig hilsen
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 20. februar 2023
Side 2/2
Kommenterede [AU1]:
JEg kan ikke gennemskue om det er
den rigtige løsning men hvis I mner det så ok :-)
Simon O. Rasmussen
Underdirektør, TEKNIQ Arbejdsgiverne
TEKNIQ Arbejdsgiverne Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.