Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 76 , L 76 A , L 76 B
Offentligt
2705184_0001.png
11. maj 2023
J.nr. 2023 - 1000
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningslo-
ven og personskatteloven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 25. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Trine Pertou Mach (EL)
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 76 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle de fem sænkelser af bundskatten
2705184_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle de fem sænkelser af bundskat-
ten i 2018 (lovforslag nr. L 238, folketingsåret 2017-18), 2019 (lovforslag nr. L 146, folke-
tingsåret 2018-19), 2020 (lovforslag nr. L 91, folketingsåret 2019-2020), 2021 (lovforslag
nr. L 142 fra folketingsåret 2020-21) og i 2022 (lovforslag L 105 fra folketingsåret 2021-
22)? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og
adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2023-2030 og i varig virkning. Der bedes her
anvendt 2023-niveau og faste 2023-priser. Vil ministeren også opgøre virkningen på råde-
rummet i 2023-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som
virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i pct. af disponibel indkomst opdelt
for 10 indkomstdeciler? For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. End-
videre bedes skatteændringens virkning på Gini-koefficienten oplyst.
Svar
Bundskattesatsen udgør med gældende regler 12,09 pct., som med lovforslag L 76 fore-
slås nedsat med 0,03 pct.-point til 12,06 pct. fra og med 2023. Satsen er jævnligt nedsat
som kompensation for kommunale skattestigninger. De fem nævnte reduktioner af bund-
skattesatsen har tilsammen reduceret satsen med 0,11 pct.-point,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Nedsættelser af bundskatten som kompensation for kommunale skattestigninger
Lovforslag
L 238 (2017-18)
L 146 (2018-19, 1. samling)
L 91 (2019-20)
L 142 (2020-21)
L 105 (2021-22)
I alt
Fra
2018
2019
2020
2021
2022
Nedsættelse (pct.-point)
0,02
0,03
0,03
0,02
0,01
0,11
En forhøjelse af bundskattesatsen med 0,11 pct.-point skønnes at medføre et årligt mer-
provenu på ca. 1,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
1
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,11 pct.-point
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2023
1.500
1.150
1.100
2024
1.500
1.150
1.100
2025
1.500
1.150
1.100
2030
1.500
1.150
1.100
Varigt
1.500
1.150
1.100
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet
til 2023 med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023
.
1
Det er i beregningerne forudsat, at skatteloftet for personlig indkomst ikke forhøjes parallelt, da det ikke er blevet nedsat i
forbindelse med nedsættelserne af bundskattesatsen.
Side 2 af 3
L 76 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle de fem sænkelser af bundskatten
2705184_0003.png
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til
virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Forhøjelsen af bundskattesatsen skønnes at medføre en reduktion af de disponible ind-
komster med ca. 0,1 pct. for alle indkomstdeciler. Uligheden målt ved Gini-koefficienten
skønnes omtrent uændret,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Ændringen i disponibel indkomst ved en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,11 pct.-point
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil
Ændring af Gini-koefficient
-500
-510
-530
-540
-550
-570
-600
-650
-710
-1.070
-620
0,00
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-80
-170
-190
-240
-290
-330
-370
-410
-460
-620
-320
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Pct.
Anm.: 2023-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i pro-
cent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet
til 2023 med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023
.
Side 3 af 3