Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2708747_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2023 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 17. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om, hvornår CO2-emissionklassen forventes at blive tilgængelig i Motorregisteret
2708747_0002.png
Spørgsmål
Hvornår forventes CO
2
-emissionklassen at blive tilgængelig i Motorregisteret? Det frem-
går af bemærkningerne til lov om vejafgift, side 732, at det forventes, at de oplysninger
vedrørende CO
2
-emission for de enkelte køretøjer, der er nødvendige for at indplacere
køretøjerne i CO
2
-emissionsklasser, vil blive lagt ind i køretøjsregisteret. Vognmandser-
hvervet investerer løbende i nye lastbiler med typiske leveringstider på fra �½ til 2 år,
og der er derfor akut behov for at kende CO
2
-emissionsklasserne på både eksisterende
køretøjer og på køretøjer, der skal bestilles.
Svar
En kilometerbaseret vejafgift vil blive differentieret efter lastbilernes CO
2
-udledning i
form af deres såkaldte CO
2
-emissionsklasser. Inddelingen af lastbiler i CO
2
-emissionsklas-
serne følger af de EU-retlige rammer for vejafgifter, der er er reguleret af EU-lovgivnin-
gen i det såkaldte Eurovignet-direktiv.
Motorregisteret (DMR) vil blive opdateret med oplysninger, der er nødvendige for bereg-
ning af lastbilers CO
-emissionsklasser, inden vejafgiften træder i kraft den 1. januar 2025.
Det bemærkes, at den kommende kilometerbaserede vejafgift vil være differentieret efter
lastbilernes CO
2
-emissionsklasser og ikke efter Euro-norm, som den eksisterende vejbe-
nyttelsesafgift er. Det bemærkes yderligere, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem
en lastbils Euro-norm og CO
2
-emissionsklasse.
For køretøjernes indplacering i CO
2
-emissionsklasser henvises der til svaret på SAU L 74
spm. 14.
Side 2 af 2