Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2708712_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 17. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om opkrævning af bøder på udenlandske køretøjer i forbindelse med håndhævelsen af de nuværende miljøzoner
2708712_0002.png
Spørgsmål
I hvilket omfang lykkes det at opkræve bøder på udenlandske køretøjer i forbindelse med
håndhævelsen af de nuværende miljøzoner? Er der bestemte lande i eller uden for EU,
hvor det er vanskeligt at opkræve bøderne, og i givet fald hvad er årsagen til det?
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Miljøministeriet, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Den
primære håndhævelse af miljøzonerne i Danmark er baseret på automatisk digital
kontrol. Kameraer i miljøzonerne indsamler på baggrund af nummerpladegenkendelse
oplysninger om de køretøjer, der passerer kameraerne. Ved passage af et kamera sam-
menholdes det automatisk aflæste registreringsnummer med oplysninger fra danske og
udenlandske køretøjsregistre.
Sund & Bælt Holding A/S, som står for indsamling af oplysninger fra kameraerne i miljø-
zonerne, har aftaler med en række lande, som gør, at de relevante oplysninger i forhold til
den administrative bødeudstedelse kan indhentes automatisk fra de pågældende lande.
Miljøstyrelsen kan på den baggrund håndhæve med administrative bødeforelæg over for
99 pct. af den samlede trafik. Danske køretøjer står for ca. 98 pct. af trafikken og uden-
landske køretøjer for 2 pct., hvoraf miljøzonereglerne på nuværende tidspunkt kan hånd-
hæves digitalt for køretøjer, som stammer fra Sverige, Norge, Finland, Letland, Nederlan-
dene, Italien og Portugal. For den øvrige udenlandske trafik, som altså udgør ca. 1 pct. af
den samlede trafik, kan den digitale kontrol ikke benyttes som håndhævelsesmiddel. Her
skal det ske ved politiets fysiske kontrol.
For at håndhæve digitalt i et givent land, skal Miljøstyrelsen kunne modtage oplysninger
om både køretøjet og dets ejer eller bruger. Der er ikke en EU-forpligtelse til at udveksle
sådanne oplysninger, når det drejer sig om overtrædelse af miljøzonebestemmelser. Der
kan derfor på nuværende tidspunkt alene gennemføres digital håndhævelse i forhold til
lande, hvor der er indgået aftaler om indhentning af oplysninger til brug for håndhævelse
ved overtrædelse af miljøzonebestemmelserne.”
Det følger af L 74, at kontrollen med den foreslåede vejafgiftsordning finder sted ved di-
gital kontrol, der er baseret på kameraaflæsning af det afgiftsbelagte køretøjs nummer-
plade og efterfølgende opslag i danske og udenlandske køretøjsregistre. Digital håndhæ-
velse af betaling af vejafgifter er reguleret i direktiv om interoperabilitet mellem elektroni-
ske vejafgiftssystemer og fremme af udvekslingen på tværs af landegrænser af oplysninger
om manglende betaling af vejafgifter i Unionen (EETS-direktivet), som er delvist imple-
menteret ved bekendtgørelse nr. 1863 af 27. september 2021.
Side 2 af 2