Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2707963_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 19. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: MFU spm. om mulighed for at bevare den nuværende periodebaserede vejbenyttelsesafgift
2707963_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren redegøre for Danmarks minimumsforpligtelser til at indføre en kilometer-
baseret vejafgift med hensyn til årstal og vejnet? Det vil sige, hvornår er Danmark ifølge
EU-reglerne senest forpligtet til at have indført en kilometerbaseret vejafgift? Og på hvil-
ket vejnet gælder der en eksplicit forpligtelse hertil, og på hvilket vejnet er der valgfrihed?
Svar
Eurovignettedirektivet, der senest er ændret ved direktiv (EU) 2022/362 af 24. februar
2022, fastsætter rammerne for, hvordan vejafgifter i EU skal udformes både for tunge og
lette køretøjer. Det tilkommer medlemsstaterne selv at træffe beslutning om indførelse af
vejafgifter på deres område. Hvis en medlemsstat vælger at indføre og opkræve afgifter,
skal dette dog ske efter de regler, der er fastsat i Eurovignettedirektivet.
Med vedtagelsen af det reviderede Eurovignettedirektiv må der kun i behørigt begrun-
dede tilfælde, anvendes periodebaserede vejafgifter for tunge køretøjer, jf. artikel 7 stk.
10-12. Det betyder, at den gældende vejbenyttelsesafgiftslov, der er periodebaseret og
gælder for tunge godskøretøjer, skal ophæves eller ændres senest i 2032. En undtagelse
hertil er, hvis landene i Eurovignettesamarbejdet (Danmark, Luxembourg, Nederlandene
og Sverige) kan leve op til kravene for behørigt begrundede tilfælde, hvor anvendelsen af
en vejafgift vil:
a) medføre uforholdsmæssigt store administrations-, investerings- og driftsomkost-
ninger i forhold til det forventede provenu eller de forventede fordele, som en
sådan vejafgift ville medføre, f.eks. på grund af de pågældende vejafsnits begræn-
sede længde eller den relativt lave befolkningstæthed eller den relativt lave trafik-
intensitet, eller
b) føre til, at trafikken flytter til en anden rute med negative følger for færdselssik-
kerheden eller folkesundheden.
Hvis landene i Eurovignettesamarbejdet kan leve op til ovenstående krav og dermed fort-
sætte med en periodebaseret vejafgift, vil der dog fortsat være behov for lov- og praksis-
ændringer for opkrævningen af vejafgifter. Det følger bl.a. af det reviderede Eurovignette-
direktiv, at der skal ske en obligatorisk CO
2
-differentiering af afgiften på baggrund af de
såkaldte fem CO
2
-emissionsklasser.
Eurovignettedirektivet har fokus på sikring af lige konkurrencevilkår i vejgodstransporter-
hvervet på tværs af medlemslandene og sikring af ikke-diskrimination af godskøretøjer fra
udlandet. Direktivet sætter jf. artikel 7, stk. 1, forholdsvis snævre rammer for elementerne
i vejafgiftsordninger, der gælder for trafikken på det vejnet, der er nærmere defineret som
det Transeuropæiske vejnet (TEN-T). Det vil i praksis sige motorvejsnettet og øvrige
veje, som har størst betydning for vejgodstransporten mellem EU’s medlemsstater. På
vejnettet uden for TEN-T er der som udgangspunkt national kompetence at bestemme
elementerne i kilometerbaserede vejafgiftsordninger, jf. artikel 7, stk. 2. En vejafgiftsord-
ning på dette vejnet må dog ikke forskelsbehandle den internationale trafik og ikke med-
føre konkurrenceforvridning mellem virksomheder.
Side 2 af 2