Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 1
Offentligt
2684405_0001.png
29. marts 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om vejafgift.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
3F
3F Transport anfører, at indførelse
af road pricing er et nødvendigt
første skridt mod intelligente vej-
afgifter, der kan anvendes til såvel
styring af trafikken, forberede inci-
tamenter til bedre planlægning og
flådestyring af den tunge transport
og sikring af princippet om, at for-
ureneren (i sidste ende transport-
kunderne) betaler.
3F Transport hæfter sig ved, at
danske og udenlandske køretøjer
ligestilles i forhold til betalingen
for benyttelse af det danske vejnet
og anser dette som en ordning
med skatte- og kontrolmæssige
fordele.
3F Transport bemærker, at man
kan bakke fuldt op om lovforsla-
get.
AffaldPlus samt Ring-
sted og Vordingborg
Kommuner
AffaldPlus bemærker, at afgiften
ifølge forslaget fastsættes efter,
hvor meget CO
2
en lastbil udleder,
og hvor langt den kører.
AffaldPlus bemærker, at køretøjer,
der tilhører forsvaret, det statslige
redningsberedskab, brandvæsnet,
politiet og vejvæsnerne vil være
undtaget vejafgift og efterspørger i
den forbindelse afgiftsfritagelse for
renovationsbiler og tilsvarende kø-
retøjer, der transporterer pligtmæs-
sigt indsamlet affald. Den nye lov-
befalede husstandsindsamling af
10 fraktioner af affald medfører et
De køretøjer, der i lovforslagets §
1, stk. 2, foreslås afgiftsfritaget
svarer til de køretøjer, som i dag er
fritaget efter vejbenyttelsesafgifts-
lovens § 11, som således viderefø-
res i sin helhed. Afgiftsfritagel-
serne skal bl.a. ses i lyset af opera-
tionelle hensyn for fx køretøjer,
der kører med udrykning. Det vur-
deres ikke, at samme hensyn gør
Side 2 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
meget omfattende transportbehov,
og for eksempelvis en kommune
af Slagelses størrelse kan den eks-
traomkostning, som afgiften med-
fører, opgøres til DKK 37 pr. hus-
stand pr. år.
sig gældende for køretøjer, der
transporterer affald.
Køretøjer, der transporterer affald,
vil være omfattet af en ny vejafgift,
da de er inden for lovens anven-
delsesområde (lastbiler og køre-
tøjskombinationer, som benyttes
til godstransport).
ATD, AMU Transport
Danmark
ATD, AMU Transport Danmark
bemærker, at det bør fremgå tyde-
ligere, at skolekøretøjer også er
omfattet af fritagelsen for vejbe-
nyttelsesafgiften.
Lastbiler, der udelukkende anven-
des af køreskoler til skolekør-
sel/øvelseskørsel, er ikke omfattet
af lovforslaget, da de ikke benyttes
til godstransport. Dette svarer til,
hvad der gælder for skolekøretøjer
efter vejbenyttelsesafgiftsloven.
ATD, AMU Transport bemærker,
at skolernes køretøjer ikke udeluk-
kende anvendes til skolekørsel,
men også i forbindelse med er-
hvervelse af det lovpligtige chauf-
føruddannelsesbevis, samt i for-
bindelse med opdatering af disse.
Der henvises til ovenstående kom-
mentar.
ATD, AMU Transport Danmark
anfører, at det ikke er muligt at
danne sig et overblik over de af-
giftsbelagte vejstrækninger, og at
det derfor vil være hensigtsmæssigt
med et kort.
Bilag 1 til lovforslaget udgør et
samlet katalog over samtlige af-
giftsbelagte veje, gader m.v. i form
af en inddeling af det afgiftsbelagte
vejnet i såkaldte vejsegmenter.
Vejdirektoratet vil desuden udar-
bejde et digitalt kort, der kan an-
vendes til at skabe overblik over
hvilke vejstrækninger, der er af-
giftsbelagte. Det forventes, at kor-
tet vil blive stillet til rådighed på
Vejdirektoratets og/eller Sund og
Bælts hjemmeside.
Side 3 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
AutoCamperRådet
Ingen bemærkninger.
Danmarks Statistik
Danmarks Statistik bemærker, at
kørselsdata og de afledte trafikdata
udgør en rig supplerende kilde til
særligt den officielle vejgodsstati-
stik. Endvidere anfører Danmarks
Statistik, at data åbner op for po-
tentielle nye statistikker som fx va-
restrømsanalyser, branchernes
transportanvendelse og analyser til
belysning af den grønne omstilling.
Bemærkningerne vedrørende kil-
demateriale er indarbejdet i lov-
forslaget.
Danmarks Statistik er bekymret
for, at det foreliggende udkast og
konstruktionen omkring dataind-
samling ikke tilgodeser Danmarks
Statistiks muligheder for at an-
vende data til værdiskabende for-
mål. Særligt bemærkes, at behovet
for identifikation af køretøjet er
essentielt for, at alle gevinster skal
kunne høstes. Det er derfor Dan-
marks Statistiks vurdering, at det
er nødvendigt med en direkte
hjemmel for Danmarks Statistisk
til indhentning af data hos Sund og
Bælt A/S.
Lovforslagets § 6, stk. 9, udgør en
bemyndigelsesbestemmelse, der
blandt andet giver skatteministeren
efter forhandling med transport-
ministeren mulighed for at fast-
sætte regler for Sund og Bælt Hol-
ding A/S ’
udveksling og behand-
ling af data.
Bemyndigelsesbestemmelsen er til-
tænkt datadeling mellem Sund og
Bælt Holding A/S, Danmarks Sta-
tistik, Vejdirektoratet og Skattefor-
valtningen.
Det er på den baggrund vurderin-
gen, at der er taget højde for det
forhold, som Danmarks Statistik
rejser.
Danmarks Statistik ønsker at blive
inddraget i det videre arbejde med
lovforslaget og ønsker, at Sund og
Bælt Holding A/S skal kunne vi-
deregive oplysninger om afgiftsbe-
lagte køretøjer på anmodning fra
Danmarks Statistik. Oplysningerne
Der henvises til ovenstående kom-
mentar.
Side 4 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vil skulle anvendes til statistiske og
videnskabelige formål.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Ingen bemærkninger.
Dansk Bilbrancheråd
og den selvstændige bran-
cheorganisation Køretøj-
sopbyggerne under
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd ser overordnet posi-
tivt på indførelse af en kilometer-
baseret vejafgift i stedet for en vej-
benyttelsesafgift.
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd anfører, at skøn for
CO
2
-besparelse er uklart, herunder
hvorfor det skønnes, at afgiften
forventes at formindske den fakti-
ske brug af vejnettet, svarende til
2/3 af den estimerede CO
2
-bespa-
relse, mens 1/3 vurderes at
komme fra investeringer i nyere,
grønnere lastbiler.
De CO
2
-reduktioner, der forventes
opnået ved indførelse af vejafgif-
ten, er baseret på det forventede
trafikarbejde samt kørsels- og to-
talomkostninger for lastbiler. Der
er i beregningerne af de forventede
CO
2
-reduktioner taget udgangs-
punkt i samme forudsætninger om
trafikarbejde samt kørsels- og to-
talomkostninger til grund, som der
ligger til grund for beregningerne
af de provenumæssige konsekven-
ser af vejafgiften. Der henvises til
bemærkningerne omkring lov-
forslagets økonomiske konsekven-
ser for det offentlige for en uddyb-
ning af forudsætningerne.
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd anfører, at de fleste
må forventes at gøre brug af
EETS-systemer, og at dette vil
være en overkommelig administra-
tiv byrde. Anvendelse af
Det er Sund og Bælt
Holding A/S’
forventning, at langt de fleste vil
bruge køretøjsudstyr. For de køre-
tøjer, der ikke regelmæssigt benyt-
tes, vil en investering i køretøjsud-
styr ikke altid stå mål med den for-
ventede udnyttelse, og i disse
Side 5 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
rutebilletter vil derimod være en
noget uoverkommelig proces,
både før, under og efter kørslen.
Dette anses som uhensigtsmæssig
især i forhold til den tidsmæssige
begrænsning af rutebilletten.
tilfælde kan køb af en rutebillet
være en løsning.
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd påpeger vigtigheden
af, at DMR (Køretøjsregisteret)
opdateres og korrigeres fuldt ud
ift. emissionsklasser forud for lo-
vens ikrafttræden, således at ingen
lastbiler er noteret forkert.
Køretøjsregisteret (DMR) vil blive
opdateret med oplysninger, der er
nødvendige for beregning af lastbi-
lers CO
2
-emissionsklasser inden
lovens ikrafttræden.
Dansk e-mobilitet
Dansk E-mobilitet bemærker, at
de har skiftet navn og tidligere hed
Dansk Elbil Alliance og beder
Skatteministeriet rette dette i listen
over høringsparter til kommende
høringer.
Navnet er ændret til Dansk E-mo-
bilitet fra Dansk Elbil Alliance i
Skatteministeriet høringsliste.
Dansk E-mobilitet hilser ordnin-
gen velkommen.
Dansk E-mobilitet opfordrer til, at
den tekniske løsning skal kunne
skaleres, så den ikke blot kan
rumme vejafgifter for lastbiler,
men tillige kan danne baggrund for
opkrævning af vejafgifter for per-
son- og varebiler samt evt. en
trængselsafgift.
Sund og Bælt Holding A/S imple-
menterer den tekniske løsning til
beregning og opkrævning af vejaf-
giften. Én af principperne bag det
tekniske design for ordningen er
netop, at det skal være skalerbart,
så ordningen på sigt eventuelt vil
kunne håndtere flere typer af køre-
tøjer.
Dansk E-mobilitet påpeger, at de i
lovforslagets § 5 anførte afgifter i
Det foreslås med lovforslaget, at
det skal være 50 pct. dyrere at køre
Side 6 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
miljøzonerne ikke afspejler intenti-
onerne bag loven om miljøzoner.
Dansk E-mobilitet finder det ikke
hensigtsmæssigt, at en nulemissi-
onslastbil er forholdsvis dyrere
end andre lastbiler, herunder de
forurenende lastbiler, i miljøzoner
end uden for miljøzoner.
i miljøzonerne end på det øvrige
vejnet. Det vurderes derfor ikke, at
kørsel i miljøzoner i nulemissions-
lastbiler (CO
2
-emissionsklasse 5)
vil være forholdsmæssigt dyrere
end kørsel uden for zonerne.
Dansk E-mobilitet opfordrer til
angivelse af en kilde med henblik
på beregning af lastbilernes sam-
fundsmæssige omkostninger, her-
under hvordan og i hvilket omfang
de nye vejafgifter forventes at
modsvare disse.
Indførelse af en vejafgift indebæ-
rer en samfundsøkonomisk ge-
vinst, da afgiftsniveauet for lastbi-
ler i dag er fastsat betydeligt under
de eksterne omkostninger, som de
medfører for samfundet.
I de samfundsøkonomiske bereg-
ninger er de eksterne omkostnin-
ger baseret på Transportøkonomi-
ske Enhedspriser.
Dansk E-mobilitet anfører, at la-
deinfrastrukturen til tunge køretø-
jer endnu ikke er på plads, og at
lovforslaget gør det endnu mere
presserende at få gang i denne. En
del af provenuet fra vejafgifter bør
derfor anvendes til at sætte gang i
investeringerne i ladeinfrastruktur
til lastbiler.
Der er med
Aftale om Infrastruktur-
plan 2035
af 28. juni 2021 afsat en
ramme på 275 mio. kr. til udrul-
ning af drivmiddelinfrastruktur for
den tunge vejtransport.
Transportministeriet ventes om
kort tid at offentliggøre en strategi
for udrulning af drivmiddelinfra-
struktur til tung vejtransport.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er som udgangs-
punkt positivt indstillet i forhold
til forslag, der kan den fremme
den grønne omstilling og bibe-
holde dansk konkurrencekraft.
Lovforslaget er dog en ekstraskat,
som vil gøre transporten dyrere.
Dansk Erhverv bemærker også, at
administrationsomkostningerne er
Regeringen har med regerings-
grundlaget sat de mest ambitiøse
klimamål for Danmark nogen-
sinde. Hvis det skal lykkes at
komme i mål med reduktionsmå-
lene for 2025 og 2030, skal der ske
en grøn omstilling af vejgodstrans-
port. Vejafgiften samt initiativer
om effektivisering af
Side 7 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
høje og nedbringer sektorens CO
2
-
udledning relativt lidt. Forslaget
kan derfor ikke støttes.
vejgodstransporten (ved ændrede
vægt- og dimensioneringsregler)
skønnes samlet set at reducere
CO
2
-udledningerne med 0,4 mio.
ton i 2030, hvilket svarer til en re-
duktion af udledningerne fra last-
biltrafikken på knap 30 pct.
Med den nye vejafgift øges den
samlede beskatning af lastbiler.
Det kan dog bl.a. ses i lyset af, at
lastbiltrafikken med det nuvæ-
rende afgiftssystem vurderes at
være væsentligt underbeskattet i
forhold til de eksterne omkostnin-
ger, som samfundsmæssigt er for-
bundet hermed.
Det skønnes, at de erhvervsøko-
nomiske omkostninger samlet
øges med 1,5 mia. kr. Det dækker
over to modsatrettede effekter af
de to initiativer: indførelse af vejaf-
giften indebærer en umiddelbar
dansk erhvervsbelastning på ca.
2,5 mia. kr., mens effektivisering af
vejgodstransporten medfører er-
hvervsøkonomiske gevinster for
ca. 1 mia. kr.
Udenlandske lastbiler skal på lige
fod med danske lastbiler betale
den nye vejafgift for kørsel i Dan-
mark. Lovforslaget vil dermed ikke
påvirke konkurrenceevnen nega-
tivt for danske vognmænd i for-
hold til udenlandske vognmænd.
Dansk Erhverv bemærker, at de
danske lastbiler i dag udleder om-
kring 1,7 mio. ton CO
2
ud af de
ca. 47 mio. tons CO
2
, der samlet
udledes i Danmark. Lastbilerne
Der henvises til kommentaren
ovenfor vedrørende den grønne
omstilling af vejgodstransporten.
Side 8 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udgør derfor en mindre men ikke
ubetydelig andel (3,6 pct.) af det
samlede danske klimaaftryk.
Dansk Erhverv kan ikke støtte
lovforslaget, medmindre prove-
nuet føres 1-til-1 tilbage til sekto-
rens grønne omstilling.
Provenuet fra vejafgiften er dispo-
neret til hhv.
Aftale om Grøn omstil-
ling af vejtransport (december 2020),
hvori der bl.a. indgik en omlæg-
ning af bilafgifterne mhp. udbre-
delse af nul- og lavemissionsbiler,
et øget CO
2
-fortrængningskrav for
VE-brændstoffer samt til finansie-
ring af udgifter til vejslid mv. som
følge af initiativer om effektivise-
ring af vejgodstransporten. Samlet
bidrager
Aftale om Grøn omstilling af
vejtransport
med en CO
2
-reduktion
på 1,9 mio. ton i 2030.
Dansk Erhverv bemærker, at
grønne lastbiler ikke kan modsvare
købet af en dieselbil, idet totalom-
kostningerne for en grøn lastbil
overstiger diesellastbilen, hvorfor
forslaget har en meget begrænset
effekt som drivkraft for den
grønne omstilling. Dansk Erhverv
henviser samtidig de eksisterende
støtteordninger til indkøb af nule-
missionslastbiler i fx Sverige og
Tyskland.
Den nye vejafgift vil blive differen-
tieret efter lastbilernes CO
2
-udled-
ning, så nulemissionslastbiler, så-
som fx el-lastbiler, skal betale
mindst i afgift i forhold til konven-
tionelle lastbiler. Det vurderes alt
andet lige at ville øge transporter-
hvervets incitament til at investere
i nulemissionslastbiler. Det er kor-
rekt, at grønne lastbiler i dag er dy-
rere at indkøbe end tilsvarende
konventionelle lastbiler. Det må
dog forventes, at prisforskellen vil
udligne sig frem mod 2025, i takt
med efterspørgslen og dermed
produktionen af denne type køre-
tøjer øges bl.a. på grund af EU-re-
guleringen. Der henvises desuden
til kommentaren ovenfor vedrø-
rende den grønne omstilling af vej-
godstransporten.
Side 9 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv anfører, at forsla-
get har en lille klimaeffekt og be-
mærker, at størstedelen af de for-
ventede CO
2
-reduktioner kommer
fra en reduktion i det samlede tra-
fikarbejde og i mindre grad fra ud-
bredelsen af grønne lastbiler.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd vedrørende skøn
for CO
2
-reduktion.
Dansk Erhverv bemærker, at for-
slaget vil medføre en prisstigning
på transport, der slår igennem på
erhvervslivets omkostninger og i
sidste ende på forbrugerpriserne
og Danmarks konkurrenceevne.
Det må forventes, at vejafgiften
bliver overvæltet til forbrugerpri-
serne. Dette forventes dog at ud-
gøre en relativ begrænset stigning
på den enkelte vare, hvilket skal
ses i lyset af, at transportomkost-
ningerne udgør en relativ begræn-
set andel af de samlede omkost-
ninger til produktion.
Dansk Erhverv anfører, at den
utilstrækkelige udrulning af den
nødvendige tank- og ladeinfra-
struktur udgør et benspænd for
udbredelsen af grønne lastbiler.
Der henvises til kommentaren til
Dansk E-mobilitet vedrørende
drivmiddelinfrastruktur.
Dansk Erhverv er kritisk over for
de meget høje offentlige admini-
strationsomkostninger ved ordnin-
gen på 275 mio. kr. og anfører, at
dette er en ekstrem dyr måde at
indkræve en afgift i størrelsesorde-
nen 1,5-2,0 mia. kr. årligt.
Indførelse af vejafgiftsordningen
indebærer et samfundsøkonomisk
overskud med det anførte niveau
af administrative omkostninger.
De administrative omkostninger
ved vejafgiftsordningen vurderes
samtidig at være på niveau med til-
svarende ordninger i andre EU-
lande. I de afsatte administrative
omkostninger indgår reserver på
godt 50 mio. kr. årligt. Hvis der
ikke bliver behov for at anvende
disse reserver, vil ordningens
Side 10 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrative omkostninger
kunne reduceres.
Dansk Erhverv anfører, at lov-
forslaget ikke forholder sig til, at
prisstigninger på transport og va-
rer også rammer kommuner og re-
gioner (DUT) samt staten selv.
Det vurderes, at der ikke skal ske
provenudeling med kommunerne i
overensstemmelse med DUT-prin-
cippet, da den foreslåede vejaf-
giftsordning ikke vurderes at med-
fører øgede udgifter for kommu-
ner, herunder ved vedligehold af
veje mv.
Dansk Erhverv bemærker, at lov-
forslaget kan medføre en skæv-
vridning, hvis nogle virksomheder
har lettere adgang til teknologi, in-
tern omrokering, investering eller
en intern struktur i opgave-, geo-
grafi- eller kundesammensætning,
som gør det lettere eller sværere at
tilpasse sig bestemte løsninger.
Formålet med lovforslaget er bl.a.
en grøn omstilling af vejgodstrans-
porten. Der henvises til kommen-
taren ovenfor vedrørende den
grønne omstilling af vejgodstrans-
porten.
Det foreslås, at vejafgiftsordningen
træder i kraft i den 1. januar 2025.
Der vil dermed være tid for vogn-
mandsvirksomheder at omstille sig
til de administrative forhold i for-
bindelse med betaling af en ny vej-
afgift.
Dansk Erhverv anfører, at der er
en reel bekymring for, at yderom-
råderne i landet vil blive hårdt
ramt af vejafgiften, idet virksom-
heder, der er hjemmehørende hér,
vil få et ekstra højt ”startgebyr”, da
de skal længere for at nå kunderne.
Dansk Erhverv bemærker, at vej-
afgiften bør differentieres på
endnu et parameter, der tager
højde for geografien, når vejnettet
udvides, hvis det teknologisk set er
muligt.
Regeringen ønsker et sammenhæn-
gende Danmark, hvor der er gode
vilkår for at drive virksomhed i
hele landet. En nye vejafgift ventes
at kunne øge transportomkostnin-
gerne, som dog udgør en lille del
af de samlede produktionsomkost-
ninger, med i størrelsesorden ca.
10 pct. Isoleret set forventes det
ikke, at vejafgiften vil få nogen
nævneværdig effekt på lokalisering
af erhvervsvirksomheder i Dan-
mark.
Side 11 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv bemærker, at den
foreslåede model ikke regulerer
trængslen på vejnettet og anfører,
at vejafgiften i prisstrukturen bør
tage højde for trafikbelastningen
på det pågældende tidspunkt på
den tilbagelagte strækning.
Den foreslåede vejafgift forventes
at reducere trafikarbejdet med last-
biler, hvilket alt andet lige må for-
ventes at reducere trængslen. Af-
giften er dog ikke direkte målrettet
en regulering af trængsel. Hvis vej-
afgiften skulle målrettes trængsel,
fx ved at øge afgiften på de træng-
selsudsatte dele af vejnettet, vil det
kræve egentlig road-pricing for alle
køretøjer. Med lovforslaget tages
første skridt mod dette. Der er dog
en række forhold, der vil skulle un-
dersøges og afklares, før dette kan
ske.
Dansk Erhverv anfører, at en hur-
tig afklaring af emissionsklasser er
påkrævet, idet vognmændene på
nuværende tidspunkt ikke ved,
hvilken emissionsklasse forskellige
lastbiler bliver indplaceret i, eller
hvilke emissionsklasser Euro-
norm lastbilerne vil blive placeret i.
Inddelingen af lastbiler i CO
2
-
emissionsklasser følger af de EU-
retlige rammer for vejafgifter. Ind-
delingen følger således af EU-for-
ordning 2017/2400, 2018/956
samt 2019/1242. Der henvises
desuden til de specielle bemærk-
ninger til § 5 for en uddybning af
CO
2
-emissionsklasser.
Det bemærkes, at den foreslåede
vejafgift vil være differentieret ef-
ter lastbiler CO
2
-emissionsklasser,
men ikke efter Euro-norm, som
den eksisterende vejbenyttelsesaf-
gift.
Dansk Erhverv bemærker, at af-
giftsmodellen ikke giver et incita-
ment til at benytte grønne brænd-
stoffer.
Det vurderes umiddelbart ikke
muligt at indrette vejafgiftsordnin-
gen, så der vil være incitamenter til
at benytte grønne brændstoffer.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at det
ikke vil være muligt at kontrollere
en sådan ordning.
Side 12 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Med hensyn til det i bilag 1 opli-
stede vejnet bemærker Dansk Er-
hverv, at det ikke er muligt at
kommentere på vejnettet, idet det
er umuligt at få et sammenhæn-
gende overblik over hvilke veje,
der er afgiftspligtige.
Der henvises til kommentaren til
ATD, AMU Transport Danmark
vedrørende det afgiftspålagte vej-
net.
Dansk Erhverv bemærker, at den
foreslåede afgiftsstruktur vil have
den konsekvens, at de tungeste
lastbiler, der er ”grønnere”, fordi
de fragter mere gods pr. kørt kilo-
meter og forbrugt brændstofen-
hed, betaler en højere sats.
Det foreslås, at vejafgiften diffe-
rentieres efter lastbilernes udled-
ning af CO
2
, støj og luftforure-
ning, samt om kørslen finder sted i
en miljøzone. Klassificeringen af
køretøjets udledning af CO
2
, støj
og luftforurening sker ud fra køre-
tøjets maksimale vægt samt ud fra
køretøjets CO
2
-emissionsklasse.
Opdelingen i klasser efter vægt in-
debærer, at tungere lastbiler som
udgangspunkt skal betale mere i
afgift end lettere lastbiler. De tun-
geste lastbiler flytter typisk mere
gods, hvorfor afgiften pr. ton/km i
de fleste tilfælde vil være lavest for
disse køretøjer.
Dansk Erhverv bemærker, at mo-
dellen med rutebilletter virker tung
og besværlig og angiver, at en app-
løsning bør overvejes.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd vedrørende behov
for køb af rutebiletter.
Dansk Erhverv mener, at længden
af gyldighedsperioden i højere grad
bør tage højde for køre- og hvile-
tidsreglerne enten ved at forlænge
denne eller ved at gøre det muligt
ved køb af rutebilletten at tilken-
degive, at der konkret er brug for
Det er nødvendigt at fastsætte en
gyldighedsperiode for rutebilet-
terne i forhold til kontrollen af
ordningen. § 8, stk. 2, som fastsæt-
ter gyldighedsperioden for en rute-
billet er justeret, så det nu fremgår
at rutebilletten udgør
Side 13 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en forlængelse heraf. Dansk Er-
hverv opfordrer samtidig til, at der
oprettes fysiske salgssteder for ru-
tebilletter.
afgiftsbetaling for inden for en på
rutebilletten angivet gyldighedspe-
riode til at gennemkøre én angivet
rute på den afgiftsbelagte vejstræk-
ning. Den maksimale gyldigheds-
periode vil fortsat være 24 timer.
Hvis en rute mod forventning ikke
kan gennemføres indenfor 24 ti-
mer, skal der købes en ny rutebil-
let. En forlængelse af den maksi-
male gyldighedsperiode vil for-
ringe kontrolmulighederne. Rute-
billetter kan købes gennem en
smartphone.
Der etableres ikke fysiske salgsste-
der for rutebilletter. Fravalget af
fysiske salgssteder medvirker bl.a.
lavere administrative omkostnin-
ger ved ordningen.
Dansk Erhverv bemærker, at det
er inkonsistent, hvilken emissions-
klasse man bliver indplaceret i,
hvis man ikke oplyser emissions-
klassen i forbindelse med køb af
rutebilletten, når benævnelsen
”høj”/”lav”
bruges om begreberne
emissionsklasse og afgiftsklasse.
Lovforslaget er justeret, så det nu
tydeligt fremgår, hvad der forstås
ved hhv.
”høj”
og
”lav” i
forbin-
delse med beskrivelse af emissi-
onsklasse og afgiftsklasse.
Dansk Erhverv foreslår, at num-
merpladegenkendelseskameraerne,
der kontrollerer miljøzonereglerne,
også benyttes til kontrol med vej-
afgiftsreglerne.
Det foreslås i lovforslaget, at det
vil være Sund og Bælt Holding
A/S, der skal forestå drift af vejaf-
giftsordningen, herunder bereg-
ning, opkrævning og kontrol med
efterlevelse af vejafgiftsordningen.
Sund og Bælt Holding A/S vil i
første omgang holde optagelser fra
kameraer, der anvendes til hhv.
miljøzoneordningen og den fore-
slåede vejafgiftsordning, adskilt.
Side 14 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv påpeger vigtighe-
den af, at danske myndigheder har
adgang til fyldestgørende oplysnin-
ger til identifikation af udenland-
ske ejere for at kunne sikre en ef-
fektiv inddrivelse.
Ordningen indebærer, at oplysnin-
ger om danske køretøjer vil kunne
tilgås via Køretøjsregistret, og at
oplysninger om udenlandske køre-
tøjer vil kunne tilgås via Eucaris
(europæisk samarbejde for regi-
strering af køretøjsdata).
Dansk Erhverv noterer sig, at bø-
deniveauet hæves fra 2.500 kr. i
dag til 4.500 kr. pr. overtrædelse
under det nye afgiftssystem, uanset
om der er tale om et gentagelsestil-
fælde eller ej.
Lovforslaget indebærer, at bødeni-
veauet hæves fra 2.500 kr. til 4.500
kr. pr. overtrædelse, uanset om der
er tale om et gentagelsestilfælde el-
ler ej. Da de foreslåede regler ikke
indebærer, at bødeniveauet hæves i
gentagelsestilfælde, er det fundet
proportionalt at hæve bødestørrel-
sen. Dette vurderes også at sikre
en større regelefterlevelse.
Dansk Erhverv bemærker, at det
politisk er aftalt, at lastbiler med en
totalvægt mellem 3,5 og 12 ton
skal omfattes af vejafgiftsordnin-
gen fra den 1. januar 2027. Dansk
Erhverv vurderer, at det indebærer
en risiko for, at nogle af de tungere
transporter, der er underlagt vejaf-
giften fra 2025, flytter til de lettere
lastbiler.
Transportministeriet har foretaget
analyser, der viser, at overflytning
til lastbiler med en totalvægt mel-
lem 3,5 og 12 ton er meget be-
grænset. Det skyldes, at hvis gods-
køretøjets kapacitet udnyttes fuldt
ud, er det billigst at transportere
godset på det største køretøj.
Dansk Erhverv bemærker, at det
fremgår af den politiske aftale om
vejafgifter for lastbiler, at der skal
gennemføres visse forøgelser af
lastbilers vægt og dimensioner.
Dansk Erhverv ser gerne, at æn-
dringerne fremrykkes, da de kan
implementeres umiddelbart.
Ændringerne i reglerne om maksi-
mal tilladt vægt og længde for last-
biler og vogntog vil blive imple-
menteret fra 1. januar 2025. En
tidligere implementering vil kræve
ny finansiering.
Side 15 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri (DI)
DI kan ikke støtte lovforslaget, da
det ifølge DI hverken løser de
adresserede udfordringer eller bi-
drager til at reducere trængsel på
vejene.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende mål-
retning af afgiften mod trængsel
samt road-pricing.
DI bemærker, at beskatningen af
erhvervet øges med op til 3,5 mia.
kr. årligt, som ventes at medføre
øgede omkostninger særligt for in-
dustrien, fødevareproduktionen og
landbruget, hvilket endeligt vil
sætte sig i højere forbrugerpriser.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende den
forventede overvæltning i forbru-
gerpriserne.
DI bemærker, at der er en geogra-
fisk dimension, som ikke er hånd-
teret i lovforslaget, hvor transport
til og fra især Nord- og Vestjylland
forventes at blive ramt relativt
hårdt og uden hensyntagen til om-
rådernes karakter og geografiske
bindinger.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende geo-
grafiske forskelle.
DI opfordrer til, at kilometerafgif-
ten for lastbiler udskydes til, at der
etableres en løsning for kørselsaf-
gifter, der omfatter alle køretøjer.
Det vil på sigt være muligt at in-
kludere flere køretøjer i ordningen.
En inkludering af flere køretøjer
kan med fordel afvente, at der er
praktiske erfaringer fra ordningen
med lastbiler tilgængelig.
DI bemærker endvidere, at der
ikke tages højde for, at lastbiler al-
lerede betaler afgift for udledning
af CO
2
gennem købet af brænd-
stof. Det bemærkes også, at diffe-
rentieringen ud fra CO
2
ikke er
teknologineutral, idet køretøjer,
der anvender biogas eller biodiesel
skal betale samme takster, som de
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende indde-
ling af lastbilerne i CO
2
-emissions-
klasser.
Det vurderes umiddelbart ikke
muligt at justere afgiftsstrukturen,
så den tilgodeser anvendelsen af
alternative drivmidler såsom
Side 16 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
køretøjer, der bruger traditionel
diesel, og at der derved ikke gives
en fordel ved at vælge det mest
CO
2
-reducerende brændstof.
biobrændstoffer. Det skal bl.a. ses
i lyset af kontrollen af ordningen
og de EU-retlige rammer for vejaf-
gifter.
DI finder det positivt, at der sker
en graduering af vejafgiften efter
totalvægt og CO
2
- klasse, men fin-
der det besynderligt, at der ikke
skeles til euronormerne.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende diffe-
rentiering af vejafgiften efter last-
bilernes udledning af CO2, støj og
luftforurening, samt om kørslen
finder sted i en miljøzone.
DI anfører, at den høje takst kun
bør gælde i de eksisterende miljø-
zoner, herunder at det ikke skal
være muligt at udvide til evt. nye
miljøzoner. Endvidere bemærker
DI, at nulemissionskøretøjer ikke
bør betale det samme tillæg for at
køre i miljøzonerne som alm. last-
biler.
Lovforslaget omfatter alene alle-
rede etablerede miljøzoner. Hvis
der etableres nye miljøzoner, eller
hvis allerede eksisterende miljøzo-
ner udvides, vil den foreslåede vej-
afgift ikke være omfattet heraf, da
en udvidelse hertil alene vil kunne
ske ved lovændring.
Der henvises desuden til kommen-
taren til Dansk E-mobilitet vedrø-
rende forhøjelse af satsen for kør-
sel i miljøzoner i forhold til det øv-
rige vejnet.
DI mener, at klassificeringen er
uklar og opfordrer til, at der laves
en offentlig oversigt, så virksom-
hederne kan få oplysninger om kø-
retøjernes klassificering.
Bemærkningen tages med i det vi-
dere arbejde. Der henvises desu-
den til kommentaren til Dansk Bil-
brancheråd
og den selvstændige
brancheorganisation Køretøjsop-
byggerne under Dansk Bilbranche-
råd vedrørende opdatering af Kø-
retøjsregistret (DMR).
DI mener, at det er en grundlæg-
gende nødvendighed, at der er en
Sund og Bælt Holding A/S anfø-
rer, at kontrollen udføres gennem
seks faste kontrolpunkter opsat på
udvalgte trafikknudepunkter i
Side 17 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
effektiv kontrol af, at vejafgiften er
blevet betalt.
Danmark. Hertil kommer 6-12
fleksible kontrolenheder afhængig
af udstrækningen af det afgiftsbe-
lagte vejnet. Der er tale om biler
og udstyr, der flyttes rundt, og på
den måde skabes en uforudsigelig-
hed i kontroltrykket med hensyn
til, hvor der kontrolleres. Hver bil
vil indeholde udstyr, der muliggør
kontrol tre uafhængige steder, så
der løbende opnås kontrol 18 til
36 uafhængige fleksible kontrol-
punkter.
DI opfordrer til, at det bliver mu-
ligt at foretage fysisk køb af en ru-
tebillet, inden køretøjet indkører i
Danmark.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende fravalg
af fysiske salgssteder.
Danske Advokater
Danske Advokater vurderer, at det
ikke på nuværende tidspunkt er
muligt at opnå den ønskede effekt
med flere grønne lastbiler på de
danske veje, da den teknologiske
løsning for lastbiler ikke er færdig-
udviklet.
Det er korrekt, at udbuddet af
grønne lastbiler i dag er begrænset.
Det må dog forventes, at dette vil
ændre sig frem mod 2025 i takt
med, at efterspørgslen stiger, bl.a.
på grund af EU-reguleringen.
Danske Advokater bemærker, at
vejafgiften vil pålægge danske virk-
somheder en økonomisk byrde,
som forringer Danmarks konkur-
renceevne.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende lov-
forslaget påvirkning af konkurren-
ceevnen for danske vognmænd i
forhold til udenlandske vogn-
mænd.
Danske Advokater anfører, at vej-
afgiften særligt vil ramme virksom-
hederne og beskæftigelsen i land-
områderne, hvor der er større af-
stand mellem virksomhederne og
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende geo-
grafiske forskelle.
Side 18 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dermed behov for længere vej-
transport.
Danske Advokater bemærker, at
den foreslåede model indebærer en
risiko for, at der ikke vil blive op-
krævet korrekt vejafgift hos uden-
landske køretøjer, da Danmark
ikke har den fornødne mulighed
for at verificere de registrerede
data på samme måde som for dan-
ske indregistrerede køretøjer. Det
vurderes derfor hensigtsmæssigt,
at der bliver indgået et samarbejde
med EU-medlemslande og tredje-
lande om udveksling af tekniske
data for de køretøjer, som kører i
Danmark, men er indregistreret i
udlandet.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende identi-
fikation af udenlandske ejere.
Danske Advokater bemærker, at
afgiften skal inddrives sikkert og
effektivt for at sikre ensartede
konkurrencevilkår mellem danske
og udenlandske vognmænd. Dan-
ske Advokater opfordrer til, at der
bør indføres faste kontrolsteder
ved grænseovergange og færge-
havne med færgefart til udlandet,
ligesom der bør være hjemmel til
inddragelse af nummerpladerne el-
ler tilbageholdelse af køretøjerne,
indtil afgiften er betalt. Danske
Advokater bemærker, at en effek-
tiv inddrivelse vil være ved at
bringe et køretøj til standsning.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende uden-
landske ejere af lastbiler.
Danske Speditører
Danske Speditører kan samlet set
ikke støtte lovforslaget i den fore-
liggende form.
Side 19 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Speditører påpeger, at
fragt- og logistikbranchen gerne vil
deltage aktivt i den grønne omstil-
ling, og at der derfor skal ske en
tilbageførelsen af provenuet til
transportområdet.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende dispo-
nering af provenuet fra vejafgiften.
Danske Speditører påpeger det
uforholdsmæssige mellem de mar-
ginale reduktioner af CO
2
-udled-
ningen, som lovforslaget forventes
at medføre, og den potentielle
markante forøgelse af fragtom-
kostningerne, som lovforslaget
med sikkerhed fører til.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende de for-
ventede CO
2
-reduktioner.
Danske Speditører opfordrer til, at
lovforslaget dels afventer EU
Kommissionens revision af
Weights and Dimonesions Direc-
tive (direktiv 95/53/EC), dels af-
venter afrapporteringen fra rege-
ringens inflationsudvalg.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende dispo-
nering af provenuet fra vejafgiften.
For at kunne blive klar til at op-
kræve vejafgiften og dermed tilve-
jebringe denne finansiering fra
2025, er det nødvendigt, at lov-
forslaget fremsættes i indeværende
samling.
Danske Speditører anfører, at der
er en risiko for, at nogle af de tun-
gere transporter, der er underlagt
vejafgiften fra 2025, flytter til de
lettere lastbiler (under 12 tons) og
bemærker hertil, at der bør tages
stilling til, hvorvidt der vil ske en
glidning mod mindre og deraf føl-
gende flere lastbiler på vejene. Det
bemærkes, at det samtidig bør vur-
deres, om der med implementerin-
gen de facto sker en diskrimina-
tion af udenlandske operatører,
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende over-
flytning til lastbiler med en total-
vægt mellem 3,5 og 12 ton.
Det vurderes ikke, at implemente-
ring af vejafgiften indebærer en
diskrimination af udenlandske
operatører, da de på lige fod med
danske operatører har mulighed
for at køre med lastbiler med en
totalvægt mellem 3,5 og 12 ton i
Danmark.
Side 20 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
idet de ikke forventes at køre ind i
landet i mindre lastbiler.
Danske Speditører anfører, at
emissionsklasserne bør afspejle de
anvendte standarder eller den
kommende nomenklatur. Det be-
mærkes samtidig, at det som mini-
mum bør sikres, at lastbiler, der
kører på alternative drivmidler
(biobrændstof eller kommende
electrofuels), indplaceres i en CO
2
-
emissionsklasse, der afspejler, at
lastbilen reelt udleder mindre CO
2,
end lastbilens emissionsklasse tilsi-
ger.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende indde-
lingen af lastbiler i CO
2
-emissions-
klasser. Derudover henvises der til
kommentaren til DI vedr. indret-
ning af afgiftsstrukturen, så den til-
godeser anvendelsen af alternative
drivmidler.
Danske Speditører påpeger, at
branchen p.t. ikke har mulighed
for at kende indplaceringen i emis-
sionsklasserne, og at fastlæggelsen
af lastbiler på de forskellige emissi-
onsklasser bør være tilgængelige
mindst 24 måneder før afgiftens
ikrafttræden.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd vedrørende
opdatering af Køretøjsregistret
(DMR).
Danske Speditører bemærker, at
administrationsomkostningerne år-
ligt forventes at være 275 mio. kr.
Administrationsomkostningerne
modsvarer efter Danske Speditø-
rers mening ikke et forventet pro-
venu på 1,5–2,0 mia. kr. årligt, sær-
ligt ikke, når der henses til den be-
grænsede CO
2
-reduktion.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedr. ordningens
administrationsomkostninger.
Danske Speditører bemærker, at
der i lovforslaget opereres med en
investering i ny elektronisk sporing
til alle lastbiler og en administrativt
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv vedrørende den
forventede overvæltning i forbru-
gerpriserne samt lovforslaget
Side 21 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tungere, men teknisk simplere, løs-
ning som alternativ og bemærker,
at det er forventeligt, at særligt
udenlandske lastbiler vælger den
teknisk simple, men administrativt
tunge løsning, som vil betyde, at
dansk indregistrerede lastbiler fa-
voriseres på bekostning af uden-
landsk registrerede lastbiler. Den
afledte effekt er forhøjede fragt-
omkostninger og dermed et for-
stærket pres på inflationen.
påvirkning af konkurrenceevnen
for danske vognmænd i forhold til
udenlandske vognmænd.
Danske Speditører bemærker, at
den angivne frist for ændringer af
rute efter køb af billetter er utids-
svarende i forhold til de indarbej-
dede køre- og hviletidsbestemmel-
ser, og bør derfor udvides til 48 el-
ler 60 timer.
Muligheden for ændring af rutebil-
letter er forhøjet fra 24 timer til 48
timer. Fristen er sat ud fra en be-
tragtning om, at det vil være de
færreste, der bliver nødsaget til at
efterregulere deres angivne rute.
Langt de fleste vil køre efter den
rute, der er betalt for. En ændring
af rute kan være relevant i de til-
fælde, hvor den først angivne rute
bl.a. har været spærret for kørsel.
Hvis der opstår et behov for æn-
dring af rute, vil det være lettest at
gøre dette umiddelbart efter endt
kørsel. Fristen er også sat ud fra
hensynet til at kunne kontrollere,
om ruten er angivet korrekt, og
om der således er sket korrekt be-
taling.
Danske Speditører ønsker, at der i
lighed med principperne anvendt
ved implementering af EU’s om-
fattende mobilitetspakke indføres
en vejledningsperiode, hvorunder
kontrol af og konstatering af før-
stegangsovertrædelser alene sankti-
oners med vejledning.
Kilometerbaserede vejafgiftsord-
ninger eksisterer i en række euro-
pæiske lande herunder i Tyskland
siden 2005. Der er således bl.a. i
designet af den brugerrettede del
af ordningen lagt vægt på at ud-
nytte erfaringer fra andre lande.
Samtidig har en række af de kom-
mende danske brugere og
Side 22 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hovedparten af de udenlandske
brugere allerede stiftet bekendt-
skab med de opgaver, der pålægges
vognmandsvirksomhederne som
en del af ordningen. Det er vurde-
ringen, at der vil blive behov for
vejledning af vognmandsvirksom-
hederne, før vejafgiften introduce-
res, mens der ikke vil blive behov
for den foreslåede vejledningsperi-
ode.
Datatilsynet
Datatilsynet har noteret sig, at der
i lov om Sund og Bælt Holding
A/S vil blive indført det nødven-
dige databeskyttelsesretlige hjem-
melsgrundlag for Sund og Bælt
Holding A/S’ opgavevaretagelse.
Det er korrekt, at der vil blive ind-
ført det nødvendige databeskyttel-
sesretlige hjemmelsgrundlag for
Sund og Bælt Holding A/S’ opga-
vevaretagelse i lov om Sund og
Bælt Holing A/S.
Datatilsynet bemærker, at der ikke
ses at være taget stilling til bl.a. da-
taminimering og opbevaringsbe-
grænsning. Datatilsynet har dog
noteret sig, at der på de billeder af
nummerplader, der sendes til
Færdselsstyrelsen, vil ske sløring af
køretøjets fører og eventuel passa-
ger.
Beskrivelsen af dataminimering og
opbevaringsbegrænsning er juste-
ret i lovforslaget.
Datatilsynet lægger til grund, at
henvisning til lovforslagets § 6, stk.
7 i pkt. 4 i de almindelige bemærk-
ninger om forholdet til databeskyt-
telsesforordningens og databeskyt-
telsesloven rettelig er til udkastets
§ 6, stk. 8.
Det kan bekræftes. På baggrund af
justeringer foretaget efter hørings-
perioden er bestemmelsen flyttet
fra § 6, stk. 8, til § 6, stk. 6.
Datatilsynet lægger til grund, at
Skatteministeriet har vurderet, at
de bestemmelser, der vil blive
Det er vurderingen, at det er hen-
sigtsmæssigt at fastsætte nationale
særregler om behandling af
Side 23 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fastsat i medfør af bemyndigelses-
bestemmelsen, vil udgøre natio-
nale særregler efter databeskyttel-
sesforordningens artikel 6, stk. 2,
for behandling af ikke-følsomme
oplysninger og oplysninger om
strafbare forhold.
personoplysninger i relation til vej-
afgiftsordningen. Det præciseres i
lovforslagets bemærkninger, at
lovforslagets § 6, stk. 6 og 7, vil
udgøre specifikke bestemmelser
om anvendelsen af databeskyttel-
sesforordningen.
Datatilsynet har noteret sig, at det
fremgår af bemærkningerne til ud-
kastets § 6, at der efter den foreslå-
ede bestemmelse i § 6, stk. 8, vil
blive fastsat nærmere regler om
udvekslingen af oplysninger mel-
lem Sund og Bælt Holding A/S og
Færdselsstyrelsen.
Det er hensigten at der efter be-
stemmelsen i § 6, stk. 6 (i hørings-
versionen § 6, stk. 8) vil blive fast-
sat nærmere regler om udvekslin-
gen af oplysninger mellem Sund
og Bælt Holding A/S og Færdsels-
styrelsen, som er nødvendige af
hensyn til udstedelse af administra-
tive bødeforelæg.
Datatilsynet bemærker, at der i
lovforslaget henvises til § 17, stk.
5, en sådan bestemmelse ses imid-
lertid ikke af udkastet. Det bemær-
kes, at der i det tilsendte udkast til
lovforslag ikke ses at være taget
stilling til det databeskyttelsesret-
lige hjemmelsgrundlag for udveks-
lingen af oplysninger mellem
EETS- udbydere og Sund og Bælt
Holding A/S.
Henvisningen til § 17, stk. 5, er
slettet. Lovforslaget har ikke til
formål at regulere forholdet mel-
lem Sund og Bælt Holding A/S og
en EETS-udbyder.
Datatilsynet forudsætter at blive
hørt i forbindelse med øvrige lov-
forslag vedrørende opkrævning af
og kontrol med vejafgifter samt i
forbindelse med udarbejdelse af
bekendtgørelser og lignende gene-
relle retsforskrifter i medfør af lov-
forslaget, hvis disse vil have betyd-
ning for beskyttelsen af privatlivet
i forbindelse med behandling af
Skatteministeriet og Transportmi-
nisteriet noterer, at Datatilsynet
forudsætter at blive hørt i forbin-
delse med øvrige lovforslag vedrø-
rende opkrævning af og kontrol
med vejafgifter samt i forbindelse
med udarbejdelse af bekendtgørel-
ser og lignende generelle retsfor-
skrifter i medfør af lovforslaget,
hvis disse vil have betydning for
beskyttelsen af privatlivet i
Side 24 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
personoplysninger, jf. databeskyt-
telseslovens § 28.
forbindelse med behandling af
personoplysninger, jf. databeskyt-
telseslovens § 28.
De Danske Bilimportø-
rer
De Danske Bilimportører finder
det afgørende, at der hurtigst mu-
ligt gennemføres en omlægning af
vejafgiften af hensyn til udskiftnin-
gen af bestanden af lastbiler med
grønnere biler med alternative
drivmidler. Dog anføres det, at
vejafgiften bør bakkes op med
krav til udrulning af ladeinfrastruk-
tur, der er særligt målrettet lastbi-
lerne.
Der henvises til kommentaren til
Dansk E-mobilitet vedr. drivmid-
delinfrastruktur.
De Danske Bilimportører finder
det ikke specificeret i lovforslaget,
hvorledes opkrævningen skal fo-
regå, og på hvilket datagrundlag af-
giften for den enkelte lastbil skal
kontrolleres og beregnes af Sund
og Bælt for henholdsvis danske og
udenlandske lastbiler.
Det er Sund og Bælt Holding A/S,
der skal beregne længden af den
afgiftspligtige kørsel og beregne af-
giftens størrelse. Det afgiftspligtige
vejnet er opdelt i individuelle fysi-
ske vejstrækninger (såkaldte vej-
segmenter) med hver sin længde
angivet i kilometer. Efter at køre-
tøjets GNSS-koordinater er mat-
chet til disse vejsegmenter, sum-
meres antal kørte kilometer baseret
på de vejstrækninger, som der er
kørt i, og der sammenholdes med
de relevante afgiftssatser for at be-
regne skyldig vejafgift.
De Danske Bilimportører finder
det ikke klart, om udenlandske kø-
retøjer skal anvende EETS køre-
tøjsudstyr til elektronisk kontrol
og afregning, og om dansk regi-
strerede køretøjer tilsvarende skal
kontrolleres via
Både danske og udenlandske køre-
tøjer kan anvende EETS-køretøjs-
udstyr for en elektronisk afregning
af antal kørte kilometer. Rutebillet-
terne kan ligeledes anvendes af
både danske og udenlandske køre-
tøjer, der ikke har et EETS-køre-
tøjsudstyr monteret. I gældende
vejbenyttelsesafgiftslov opkræves
Side 25 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nummerpladescanning og oplys-
ninger trukket via Køretøjsregiste-
ret.
afgiften anderledes, alt efter om
køretøjet er dansk eller udenlandsk
registreret. For danske køretøjer
opkræves afgiften årligt, hvorimod
udenlandske køretøjer kan betale
efter kortere perioder. Dette er
ikke tilfældet efter nærværende
lovforslag.
De Danske Bilimportører bemær-
ker, at CO
2
-emissionsklassen for
en konkret lastbil er et dynamisk
parameter, der kan ændre sig med
tiden, hvilket stiller krav om, at dy-
namiske ændringer til enhver tid
kan aflæses elektronisk af Sund og
Bælt Holding
A/S’
EETS- udstyr,
og vejafgiften beregnes korrekt.
Det bemærkes samtidig, at det ikke
vides, hvordan differentieringen
efter CO
2
-emissionsklasser kan
gennemføres i praksis, og hvem
der evt. skal tilføre systemerne de
relevante data.
Det er korrekt, at køretøjer i CO
2
-
emissionsklasse 2 og 3 skal revur-
deres hver sjette år, ift. om de for-
sat lever op til kravene for den på-
gældende klasse, eller om de skal
omklassificeres til en anden klasse.
Der henvises desuden til kommen-
taren til Dansk Bilbrancheråd
og
den selvstændige brancheorganisa-
tion Køretøjsopbyggerne under
Dansk Bilbrancheråd vedrørende
opdatering af Køretøjsregistret
(DMR).
De Danske Bilimportører anser
det for mest sandsynligt, at CO
2
-
differentieringen tager afsæt i op-
lysninger om lastbilernes CO
2
-
emissioner målt i gram CO
2
pr.
ton/km, jf. VECTO.
Differentieringen af vejafgiften vil
tage udgangspunkt i de såkaldte
CO
2
-emissionsklasser.
De Danske Bilimportører bemær-
ker, at der ikke er specifikke oplys-
ninger eller bestemmelser i lov-
forslaget om hvilke oplysninger,
der skal gives ved køb af rutebillet.
De oplysninger, der skal angives i
forbindelse med køb af en rutebil-
let, fremgår af lovforslaget § 8, stk.
3.
Det bør ifølge De Danske Bilim-
portører være Sund og Bælt
Sund og Bælt Holding A/S modta-
ger data om køretøjet fra EETS-
Side 26 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Holding A/S, der under alle om-
stændigheder pålægges ansvaret
for tildeling af korrekt CO
2
-emissi-
onsklasse og beregning af vejafgift
baseret på de obligatoriske data i
CoC om CO
2
- udledningen.
udbyder eller fra indtastning ved
via køb af rutebillet.
De Danske Bilimportører bemær-
ker, at differentieringen af vejafgif-
ten bedst kan ske ved etablering af
en dertil indrettet database, der
kan håndtere klassificeringen,
fremfor at ændre eller tilføje nye
data i Køretøjsregisteret.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd vedrørende opdate-
ring af Køretøjsregistret (DMR).
De Danske Bilimportører bemær-
ker, at der er behov for større klar-
hed omkring 1) hvilke datafelter er
nødvendige i DMR for at imple-
mentere CO
2
-differentieringen af
vejafgiften, 2) om data allerede fin-
des, eller om der skal ske ændrin-
ger af krav til indberetning af data
ved 1. registrering og/eller ved
kodning af køretøjsudstyr, og 3)
tidshorisonten for, hvornår data
kan være klar til indførelse i Køre-
tøjsregisteret.
Der henvises til ovenstående kom-
mentar.
De Danske Bilimportører anfører
med henvisning til eurovignet-di-
rektivets artikel 7ga, at det ikke
fremgår af lovforslaget, hvorvidt
de i artikel 7ga a-c nævnte køretø-
jer er helt undtaget fra den foreslå-
ede vejafgift, eller om vejafgiften
vil gælde for køretøjer med disse
akselkonfigurationer, selvom deres
tilladte totalvægt ligger på mellem
12 og 16 tons.
Det formodes, at spørgsmålet om-
handler køretøjer, der falder uden
for de i (EU) 2019/1242 define-
rede køretøjsklasser. Køretøjer,
der er registreret med ”el” eller
”brint” som drivkraft, indplaceres i
CO
2
-emissionsklasse 5. Køretøjer
med forbrændingsmotor indplace-
res i CO
2
-emissionsklasse 1, så-
fremt de falder uden for de køre-
tøjsklasser, der er omfattet af CO
2
-
målingerne, og det derfor ikke kan
Side 27 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beregnes, hvorvidt de kan indpla-
ceres i CO
2
-emissionsklasse 2 eller
3; også hvis dette skyldes køretø-
jernes tilladte totalvægt.
DTL
Danske vogn-
mænd
DTL er stærkt skeptisk over for
lovforslaget til vejafgift.
DTL bemærker, at lovforslaget har
en begrænset effekt på CO
2
-belast-
ningen, da det i overskuelig frem-
tid kun i meget begrænset omfang
vil være muligt for virksomhe-
derne at skifte til batteri- eller
brint- elektriske lastbiler og der-
med opnå den lave afgift.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende de for-
ventede CO
2
-reduktioner.
DTL anfører, at el-lastbilerne i øje-
blikket er mangefold dyrere end
diesellastbiler, i det omfang de
overhovedet findes til de aktuelle
transportbehov (lasteevne og ræk-
kevidde) og bemærker i den sam-
menhæng, at de store årlige milli-
ardbeløb, 3,6 milliarder kroner fra
2028, som vejafgiften koster trans-
porterhvervet, bør friholdes til in-
vestering i grønne køretøjer og
brændstofinfrastruktur.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og Danske Advo-
kater vedrørende udbuddet af
grønne lastbiler i dag samt prisfor-
skellen i forhold til tilsvarende kon-
ventionelle lastbiler. Der henvises
desuden til kommentaren til Dansk
Erhverv, vedrørende disponering
af provenuet fra vejafgiften.
DTL vurderer, at produktionen,
beskæftigelsen og forbruget i Dan-
mark vil falde så meget, at trans-
portbehovet derfor
i hvert fald i
dele af Danmark og i visse bran-
cher
falder med 10 pct. eller
mere.
Side 28 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DTL bemærker, at afgiften vil
ramme hårdt i yderområderne, da
transport til og fra fx de nord- og
vestjyske kommuner bliver relativt
hårdere ramt af en kilometerafgift
end mere centralt beliggende kom-
muner i landet.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende geo-
grafiske forskelle.
DTL udviser bekymring over den
digitale håndhævelse af vejafgiften
og gør særligt opmærksom på risi-
koen med udenlandske køretøjer,
der ikke betaler og ser det som af-
gørende, at der også er en effektiv
kontrol og håndhævelse af uden-
landske køretøjer.
Der henvises til kommentaren til
DI vedrørende kontrollen af ord-
ningen.
DTL anfører, at det ikke er rime-
ligt, at en solo- lastbil betaler det
samme som et vogntog og henvi-
ser til lovforslagets § 5, stk. 3.
Ved fastlæggelse af afgiftsstruktu-
ren er der anvendt en differentie-
ring ud fra de vægtklasser, som
fremgår af direktiv 1999/62/EU
om afgifter på køretøjer for benyt-
telse af vejinfrastrukturer (eurovig-
netdirektivet). Dermed opnås kon-
sistens med de klassificeringer, der
anvendes i andre lande.
DTL opfordrer til, at CO
2
-emissi-
onsklassernes betydning for de en-
kelte vognmandsvirksomheders
nuværende (og kommende) bilpar-
ker snarest synliggøres og hurtigst
muligt bliver lagt i Køretøjsregiste-
ret.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd vedrørende
opdatering af Køretøjsregistret
(DMR).
DTL konstaterer, at det ikke er
muligt at gennemskue det omfat-
tede vejnet, herunder om der er
strækninger, som ikke burde være
Der henvises til kommentaren til
ATD, AMU Transport Danmark
Side 29 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med, eller strækninger, som burde
tilføjes.
vedrørende lovforslagets bilag 1 og
det afgiftspligtige vejnet.
DTL konkluderer, at vejafgiftsfor-
slaget, som det foreligger, er en fi-
skal skat i grøn indpakning, en dyr
måde at opkræve skat på, hvor
vognmandserhvervet opkræves 3,6
mia. kr. til skade for erhvervets
muligheder for investeringer i grøn
udvikling, for at tilgodese statskas-
sen med 1 mia. kr.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv vedrørende lov-
forslaget formål og de erhvervs-
mæssige konsekvenser.
DTL kvitterer for, at der kommet
et grønt element med i den politi-
ske aftale med initiativer til øgede
længder og vægte på både lastbiler
og vogntog, men påpeger en række
mangler i de indtil videre offentlig-
gjorte initiativer, herunder at der
både mangler øget vægt på på-
hængskøretøjer og ikke mindst på
det mest anvendte vogntog med 7
aksler.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende imple-
mentering af ændringerne i reg-
lerne om maksimal tilladt vægt og
længde for lastbiler og vogntog.
DTL bemærker, at lovforslagets §
11, stk. 2, er en alt for vidtgående
bemyndigelsesbestemmelse og
spørger, hvorvidt transportmini-
steren eksempelvis kan bestemme,
at der ikke kan klages over be-
stemte køretøjstyper eller grupper.
Bemyndigelsen i lovforslagets § 11,
stk. 2, vil ikke give transportmini-
steren hjemmel til at bestemme, at
der ikke kan klages over bestemte
køretøjstyper eller grupper. Det er
hensigten, at transportministeren
ved bekendtgørelse vil kunne fast-
sætte mere præcise krav til klage-
proceduren, herunder dokumenta-
tionskrav m. v.
DTL anfører, at det er en helt af-
gørende forudsætning for en ef-
fektiv håndhævelse, at de danske
myndigheder, der står for
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende identi-
fikation af udenlandske ejere.
Side 30 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udstedelse og opkrævning af bø-
der, har adgang til retvisende mo-
torregistre i de lande, hvis lastbiler
befærder de afgiftsbelagte danske
veje, hvilket ikke er tilfælde for nu-
værende.
Finans og Leasing
Finans og Leasing bemærker, at de
ikke er enige i forslaget om, at lea-
singselskabet som ejer af lastbilen
skal hæfte solidarisk med brugeren
af lastbilen for betaling af vejafgif-
ten for lastbiler. Finans og Leasing
bemærker i denne sammenhæng,
at deres medlemmer har haft store
udfordringer med den solidariske
hæftelse for grøn ejerafgift.
For de periodiske afgifter påhviler
afgiftshæftelsen den, i hvis navn
køretøjet ved afgiftsperiodens be-
gyndelse er registreret. Hvis bru-
ger og ejer er forskellig, ved fx lea-
singkøretøjer, søges afgiften først
opkrævet hos den registrerede bru-
ger. Hvis denne ikke betaler, op-
kræves afgiften hos køretøjets ejer.
Det er vurderingen, at det er mest
hensigtsmæssigt at følge samme
tilgang til opkrævningen af vejaf-
gift.
Finans og Leasing anfører, at så-
fremt den solidariske hæftelse fast-
holdes, ser de gerne, at opkræv-
ningsperioden i det mindste for-
længes til et halvt år.
Sund og Bælt Holding A/S udsen-
der faktura til EETS-udbyder efter
endt måned, såfremt udstederen
har en tilfredsstillende kreditvær-
dighed og i henhold til den garanti,
Sund og Bælt Holding A/S har
med sine udbydere. En forlænget
opkrævningsperiode vil skabe ri-
siko for, at der ikke er garanti for
betaling.
Finans og Leasing bemærker at de
gerne vil have specificeret i lovbe-
mærkningerne, at såfremt der er en
registreret bruger, så er det til
denne bruger, der som udgangs-
punkt sendes opkrævning til og
ikke ejeren (leasinggiver)
Det fremgår nu af bemærknin-
gerne til lovforslaget, at hvor ejer
og bruger er forskellige, søges af-
giften først opkrævet hos bruge-
ren. Hvis denne ikke betaler, op-
kræves beløbet hos ejeren. Hvor-
dan ejer og bruger fordeler udgif-
ten mellem sig, er et anliggende
Side 31 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mellem parterne. Der henvises til
de specielle bemærkninger til § 3.
FSR- Danske Revisorer
FSR
danske revisorer bemærker,
at de kan være bekymrede over, at
der indføres en kilometerbaseret
vejafgift, inden den nedsatte ek-
spertgruppe er kommet med anbe-
falingerne til en ny CO
2
-afgift på
bl.a. transportområdet.
FSR
danske revisorer vil under-
strege vigtigheden af, at den videre
implementering af vejafgiften, her-
under krav til erhvervets imple-
mentering og køretøjsudstyr, udar-
bejdes, så der er tilstrækkelig tid til,
at erhvervslivet kan foretage den
nødvendige tilpasning.
Det foreslås, at vejafgiftsordningen
først træder i kraft den 1. januar
2025.
FSR
danske revisorer bemærker,
at en stor del af de omfattede af-
giftspligtige køretøjer vil være lea-
set, og at der i den forbindelse bør
ske en ændring af lovforslagets § 3
og § 16, så det i stedet for at være
den ” den registrerede ejer af køre-
tøjet” er ” den person, der står for
driften af køretøjet”, der hæfter
for betaling af afgifter og bøder.
Der henvises til kommentaren til
Finans og Leasing vedrørende op-
krævning af afgiften hos hhv. ejer
og bruger af køretøjet.
ITD
ITD er overordnet imod, at der
indføres en kilometerbaseret vejaf-
gift som den foreslåede.
ITD bemærker, at indtægterne fra
afgiften ikke føres tilbage til er-
hvervet i form af støtte, og at vej-
afgiften ikke vil føre til indkøb af
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende dispo-
nering af provenuet fra vejafgiften
samt prisforskellen mellem grønne
Side 32 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
flere grønne lastbiler, men tværti-
mod forsinke vognmænds investe-
ringer i nulemissionslastbiler, da
disse er over tre gange så dyre som
diesel-lastbiler.
lastbiler og tilsvarende konventio-
nelle lastbiler.
ITD foreslår, at vejafgiften ikke
gennemføres, da de EU-tiltag, der
allerede er på tegnebrættet, vil
være tilstrækkelige.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv vedrørende formå-
let med lovforslaget og den grønne
omstilling af vejtransporten.
Hvis lovforslaget fremsættes, angi-
ver ITD, at alle erhvervskøretøjer
bør inkluderes, således at også va-
rebiler og mindre lastbiler omfattes
for at undgå en omladning af varer
til mindre køretøjer, der blot vil
skabe mere trængsel og unfair
konkurrence.
Der henvises til kommentaren til
DI vedrørende inkludering af flere
køretøjer i ordningen samt til
kommentaren til Dansk Erhverv
vedrørende overflytning til mindre
lastbiler.
ITD bemærker, at selve beregnin-
gen af CO
2
-emissionsklasserne er
kompliceret og ikke gennemskue-
lig og opfordrer i den forbindelse
til, at der kommer en vejledning til
loven, der beskriver fastsættelsen
af CO
2
-klasse.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende indde-
lingen af lastbiler i CO
2
-emissions-
klasser
ITD bemærker, at en lastbil, der
kan køre med mere gods, udleder
mindre CO
2
pr. kg. og km end en
lettere lastbil, der kører samme di-
stance, og at vejafgiften dermed
ikke skaber et incitament for at op-
timere forholdet mellem gods-
mængde og CO
2
-udledning. Sær-
ligt i miljøzonerne mener ITD, at
vægt bør tælle positivt, da man
Der henvises til kommentaren til
Dansk erhverv vedrørende diffe-
rentieringen af afgiften samt afgif-
ten opgjort pr. ton/km.
Side 33 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
også her vil kunne reducere træng-
sel og antallet af lastbiler.
ITD anfører, at afgiftssatserne bør
indeholde en kategori, hvor anven-
delsen af biobrændstoffer tilgode-
ses.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. indretning af afgiftsstruk-
turen, så den tilgodeser anvendel-
sen af alternative drivmidler.
ITD bemærker, at det i forbindelse
med implementeringen af vejafgif-
ten er vigtigt, at danske og uden-
landske lastbiler kontrolleres på
lige fod.
Der henvises til kommentaren til
DI vedrørende kontrol af ordnin-
gen.
ITD påpeger vigtigheden af, at di-
gitalisering og datadeling forudsæt-
ter, at man kan stole på, at ens data
anvendes til det aftalte formål, el-
ler som specifikt fremgår af loven.
Derfor mener ITD, at det er vig-
tigt, at brugeren giver samtykke til
datadeling.
Der henvises til afsnit 4 om for-
holdet til databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven i
lovforslaget.
ITD ser gerne, at udvidelsen af
den geografiske dækning af vejaf-
giften skal ske til de veje, som sta-
ten har opsat ladeinfrastruktur ved.
Lovforslaget omfatter et afgiftsbe-
lagt vejnet på ca. 10.900 km. Det
er regeringens intention at udvide
det afgiftspligtige vejnet fra og
med den 1. januar 2028, så det her-
efter kommer til at omfatte hele
det offentlige vejnet, der har en
udstrækning på i alt ca. 75.000 km.
ITD er skeptisk overfor de posi-
tive klimamæssige konsekvenser,
der forventes med vejafgiftsord-
ningen og ønsker i den forbindelse
at se de beregninger samt overve-
jelser, der ligger til grund for
denne antagelse, idet de stiller
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd
og den
selvstændige brancheorganisation
Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd vedrørende forud-
sætningerne bag beregningerne af
de forventede CO
2
-reduktioner.
Side 34 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0035.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
spørgsmålstegn ved, hvordan gods
og dagligvarer vil nå ud til industri
og forbrugere, hvis CO
2
reduktio-
nen hovedsageligt skal nedbringes
ved mindre kørsel.
ITD anfører, at administrations-
omkostningerne på 275 mio. kr.
årligt er et uacceptabelt højt beløb.
ITD ønsker derfor fuldstændig
gennemsigtighed og foreslår, at der
hvert år skal fremlægges et særskilt
regnskab med udførlige poster for
de enkelte udgifter.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedr. ordningens
administrationsomkostninger.
ITD bemærker, at vejafgiftssyste-
merne i alle EU-lande skal kunne
betjenes fra den samme onboard-
unit.
Det er hensigten, at køretøjsudstyr
skal kunne benyttes i alle EU-
lande, der har og indfører kilome-
terbaserede vejafgifter.
I forbindelse med rutebilletter be-
mærker ITD, at indberetningsfri-
sten for den faktisk kørte rute skal
øges fra 24 timer til 7 dage.
Der henvises til kommentaren til
Danske Speditører vedrørende fri-
sten for ændring af rutebilletten.
ITD foreslår, at vejafgiften udfa-
ses, når over 50 pct. af bestanden
består af nulemissionslastbiler, så
der ikke er tale om en permanent
skatteskrue.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende lov-
forslaget formål.
KL
KL beskriver, at CO
2
-udledninger
fra transportsektoren er vanskelige
at reducere og hilser det velkom-
ment, at der indføres en vejafgift
for lastbiler.
Side 35 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0036.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KL bemærker, at afgiften i første
omgang vil indføres på statsvejnet-
tet. Hertil bemærker KL, at en af-
gift på statsvejnettet kan medføre
en negativ påvirkning af trafik på
kommunevejene. En afgift på
statsvejnettet kan få vognmænd til
at vælge en rute uden afgift, hvilket
kan medføre at kommunale veje
bliver belastet med tung trafik.
Det omfattede vejnet består af næ-
sten hele statsvejnettet og en
række kommunale strækninger
samt offentlige veje i miljøzoner.
Mellem byer vil motorveje og det
øvrige statsvejnet indgå i det af-
giftsbelagte vejnet sammen med de
kommuneveje, der måtte løbe pa-
rallelt eller tilnærmelsesvist paral-
lelt hermed. Sidstnævnte er medta-
get, hvis Vejdirektoratet har vurde-
ret, at disse veje udgør sivetrafikru-
ter til statsvejnettet, hovedsageligt
motorvejsnettet. Det vil sige, at de
veje, som Vejdirektoratet har vur-
deret vil kunne benyttes med det
formål at undgå afgift, også er om-
fattet af det afgiftsbelagte vejnet.
KL foreslår, at kommunerne får
del i den indtægt, der forventes år-
ligt i provenu, idet loven kan med-
føre konsekvenser for de kommu-
nale veje med øget trafik.
Der henvises til svaret til Dansk
Erhverv vedrørende evt. DUT-
krav.
KL bemærker, at køretøjer, der til-
hører vejvæsnerne, vil være afgifts-
fritaget. Hertil bemærker KL, at
mange kommuner har udliciteret
dele eller hele deres vejdrift, hvor-
for disse vejvæsner ikke selv ejer
køretøjer. Det vil resultere i, at
kommunerne kommer til at betale
for vejafgiften for at dække entre-
prenørens omkostninger. KL op-
fordrer derfor til, at der findes en
løsning på dette.
Der er tale om videreførelse af en
undtagelse fra den eksisterende af-
giftsordning (vejbenyttelsesafgif-
ten).
Side 36 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0037.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KL noterer afslutningsvis, at det
ikke umiddelbart ser ud til, at der
vil være direkte omkostninger for-
bundet til skiltning eller lignende
ved indførelse af en vejafgift.
Omkostninger til skiltning afhol-
des af Sund og Bælt Holdning A/S
Krifa
Ingen bemærkninger.
Landbrug og Fødevarer
Landbrug og Fødevarer er over-
ordnet imod indførelsen af vejaf-
giften, når merprovenuet anvendes
til omstilling af personbiltranspor-
ten.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende dispo-
nering af provenuet fra vejafgiften.
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at der er brug for tiltag og finansie-
ring, som kan hjælpe med omstil-
ling af den tunge transport, idet
der i dag ikke er en tilstrækkelig in-
frastruktur til eldrevne lastbiler, li-
gesom det ikke er muligt for de
tungeste lastbiler at anvende el.
Der henvises til kommentaren til
Dansk E-mobilitet vedrørende
drivmiddelinfrastruktur.
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at vognmandsselskaberne på nu-
værende tidspunkt ikke kender
emissionsklasserne på de enkelte
biler og opfordrer til, at oplysnin-
gerne kommer ind i Køretøjsregi-
steret hurtigst muligt.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Bilbrancheråd vedrørende
opdatering af Køretøjsregistret
(DMR).
Landbrug og Fødevarer beder
Skatteministeriet svare på, hvorfor
der tages udgangspunkt i en ikke-
gennemsigtig definition som de fo-
reslåede CO
2
-emissionsklasser
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedrørende indde-
ling af lastbiler i CO
2
-emissions-
klasser samt differentieringen af
vejafgift.
Side 37 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0038.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fremfor eksisterende normer, fx
Euro-normer.
Landbrug og Fødevarer anfører, at
det bør fremgå af lovforslaget, at
det på nuværende tidspunkt er
særdeles vanskeligt for de tungeste
lastbiler at være omfattet af emissi-
onsklasse 5.
Der henvises til kommentaren til
Danske Advokater vedrørende ud-
buddet af grønne lastbiler.
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at der med indførelse af vejafgiften
ikke skabes incitament til at an-
vende biobrændstoffer, da emissi-
onsklasse ikke afhænger af, om der
anvendes fossil diesel eller biodie-
sel.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. indretning af afgiftsstruk-
turen, så den tilgodeser anvendel-
sen af alternative drivmidler.
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at afgiftsforskellen mellem de for-
skellige emissionsklasser er for høj.
Afgiftsforskellen mellem forskel-
lige CO
2
-emissionsklasser følger
af, at der foreslås en maksimal
CO
2
-differentiering af afgiften in-
den for de EU-retlige rammer.
Landbrug og Fødevarer er positiv
indstillet over for, at udenlandske
lastbiler også omfattes af afgiften
og opfordrer til en effektiv kon-
trol.
Der henvises til kommentaren til
DI vedrørende kontrol af ordnin-
gen samt kommentaren til Dansk
Erhverv vedrørende lovforslagets
påvirkning af konkurrenceevnen
for danske vognmænd i forhold til
udenlandske vognmænd.
Landbrug og Fødevarer beder om
en bekræftelse på, at det ikke er
den enkelte vognmand eller vogn-
mandselskab, der skal indrappor-
tere til vejafgiftstjenesten, men at
dataoverførslen sker automatisk,
Det er korrekt, at dataoverførslen
vil ske automatisk, når et EETS-
køretøjudstyr er aktiveret i lastbi-
len.
Side 38 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0039.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
når der er aktiveret et køretøjsud-
styr i lastbilen.
Landbrug og Fødevarer spørger til,
om det er muligt at anvende den
teknologi (takograf), der allerede er
i køretøjet i stedet for at installere
ny teknologi, og hvorvidt et køre-
tøjsudstyr, der er købt til anven-
delse i fx Tyskland, kan anvendes
ved kørsel i Danmark.
Det er forventningen, at EETS kø-
retøjsudstyr, som anvendes i den
danske ordning, kan benyttes ved
kørsel i andre EU-lande fx Tysk-
land og omvendt. Det vil derimod
ikke være muligt at anvende en
takograf til betaling af vejafgiften.
Landbrug og Fødevarer ønsker en
præcisering af eksemplet på side
62 i lovforslaget, herunder om en
lastbil kan køre tilbage af segment
6 og ind på segment 5 efterføl-
gende og kun betale afgift én gang
af kørslen på segment 6.
Hvis en lastbil bliver identificeret
på det samme vejsegment to eller
flere gange inden for 24 timer, vil
det pågældende vejsegment kun
blive medtaget én gang i den sam-
lede opgørelse af kørte kilometer.
Sammenholdt med det nævnte ek-
sempel vil det betyde, at en lastbil
kun vil betale for kørsel på seg-
ment 6 én gang, selvom lastbilen
måtte vende om inden for segment
6 og køre tilbage ud ad segment 5.
Hvis lastbilen gennemkører seg-
ment 6 og ind på et nyt vejseg-
ment på det afgiftspligtige vejnet
og derefter kører retur til segment
5 ved at køre på segment 6, da vil
kørslen på segment 6 blive medta-
get to gange i opgørelsen af vejaf-
giften.
Landbrug og Fødevarer ønsker at
vide, om de løbende administrative
omkostninger skal forstås som 50
mio. kr. årligt, herunder hvor stor
en del af de administrative om-
kostninger, der forventes at
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering (OBR) har vur-
deret, at lovforslaget medfører lø-
bende administrative konsekvenser
på ca. 50 mio. kr. årligt for danske
transportvirksomheder. Der er
Side 39 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0040.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ramme vognmandsvirksomhe-
derne, og hvor stor en del, der
rammer EETS-udbyderne.
aktuelt registreret én dansk EETS-
udbyder, som det for nuværende
ikke har været muligt at kvantifi-
cere de administrative konsekven-
ser for.
Landbrug og Fødevarer er generelt
bekymret for ubegrænset datade-
ling mellem myndigheder af hen-
syn til borgeres og virksomheders
retssikkerhed. Landbrug og Føde-
varer opfordrer derfor til, at det i
lovforslaget præciseres hvilke data
og i hvilken sammenhæng, der kan
være behov for at udveksle data.
Der henvises til afsnit 4 om for-
holdet til databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven i
lovforslaget, som er justeret efter
høringsperioden, så det nu fremgår
mere præcist hvilke data, der kan
være behov for at udveksle, samt
hvordan de vil blive behandlet og
opbevaret.
Landbrug og Fødevarer opfordrer
til, at der udarbejdes et brugerven-
ligt kort eller lignende, der på en
overskuelig måde viser hvilke veje
der er omfattet af afgiften.
Der henvises til kommentaren til
ATD, AMU Transport Danmark
vedrørende lovforslagets bilag 1 og
det afgiftspligtige vejnet.
Motorcykel Forhandler
Foreningen
Ingen bemærkninger.
Politiforbundet
Ingen bemærkninger.
Ribe Amts Vognmands-
forening
Ribe Amts Vognmandsforening
bemærker, at der både mangler
grønne køretøjer samt ladestatio-
ner og infrastrukturer.
Der henvises til kommentaren til
Dansk E-mobilitet vedr. drivmid-
delinfrastruktur.
Ribe Amts Vognmandsforening
henviser til Energistyrelsens sene-
ste Klimastatus- og fremskrivning
fra 2022, hvoraf det fremgår, at
der er en øget forventning til elek-
trificering af vejtransporten,
Det må umiddelbart forventes, at
Energistyrelsen har henvist til de-
res Klimastatus- og fremskrivning
2021.
Side 40 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0041.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
herunder lastbiler, i forhold til
fremskrivningen fra 2021 og spør-
ger i den forbindelse til hvilken
fremskrivning, der henvises til.
Ribe Amts Vognmandsforening
bemærker, at skatteministeren har
nævnt, at køretøjsproducenterne
forventes at skærpe indsatsen hen
mod flere elektriske køretøjer, som
led i opfyldelsens af de europæiske
CO
2
-forordninger, og spørger i
den forbindelse til hvor denne for-
ventning kommer fra, og hvorvidt
det er fra producenterne.
Køretøjsproducenterne er med
(EU) 2019/1242 om fastsættelse af
præstationsnormer for nye tunge
køretøjers CO
2
-emissioner pålagt
præstationsnormer for nye tunge
køretøjers CO
2
-emissioner.
Ifølge lastbilproducenterne er det
ikke muligt at opnå disse reduktio-
ner, uden at en væsentlig andel af
salget udgøres af nulemissionskø-
retøjer.
Ribe Amts Vognmandsforening
foreslår at forhøje, fx fordoble,
den nuværende vejbenyttelsesaf-
gift, indtil den nye vejafgift, udstyr
og infrastruktur er på plads.
Det er ikke muligt at fordoble den
nuværende vejbenyttelsesafgift in-
den for de EU-retlige rammer.
Ribe Amts Vognmandsforening
bemærker, at det er et dårligt valgt
tidspunkt at indføre denne nye
ordning set i lyset af det enorme
prispres for både kunder og vogn-
mænd.
Vejafgiften træder først i kraft den
1. januar 2025.
Rigspolitiet
Rigspolitiet har ved gennemgangen
af lovforslaget forudsat, at politiet
som hidtil kan udstede bødefore-
læg eller bøder i forbindelse med
overtrædelse af reglerne om vejaf-
gift under politiets almindelige vej-
sidekontroller, og at politiet forsat
har en opgave med kontrol af vej-
afgiftsreglerne. Rigspolitiet
Det foreslås, at Sund og Bælt Hol-
ding A/S skal føre kontrol med
ordningen. Kontrollen foretages
digitalt, uden at køretøjet bringes
til standsning. Det er ikke hensig-
ten, at kontrollen fra Sund og Bælt
Holding A/S skal foretages ved
Side 41 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0042.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bemærker, at såfremt dette ikke er
hensigten, bør dette fremgå af lov-
forslagets bemærkninger.
vejsidekontroller. Dette er præcise-
ret i lovforslaget.
Rigspolitiet bemærker, at politiet
ikke har mulighed for at indhente
oplysninger om ejer- og brugerfor-
hold vedrørende udenlandske kø-
retøjer. De oversendte sager ved-
rørende udenlandske køretøjer for-
udsættes således at være fuldt oply-
ste ved oversendelsen til politiet.
Det foreslås, at Sund og Bælt Hol-
ding A/S, er ansvarlig for at ind-
hente oplysninger om ejer og bru-
gerforhold vedrørende danske og
udenlandske køretøjer.
Rigspolitiet bemærker, at det ses at
være hensigten, at det er politiet,
der skal foretage efterforskning i
sager, hvor overtrædelsen ikke er
begået af den registrerede ejer eller
bruger, men af en anden, der ved
brugstyveri, berigelseskriminalitet
eller på tilsvarende vis uberettiget
var i besiddelse af køretøjet på ger-
ningstidspunktet. Rigspolitiet for-
moder i den forbindelse, at bevis-
materialet i sagerne udelukkende
vil bestå af et billede af køretøjets
nummerplade og kopi af det på-
gældende køretøjs registreringsat-
test eller indhentede oplysninger
fra digitale databaser.
I de sager, hvor ejeren eller bruge-
ren ikke vedtager det administra-
tive bødeforelæg, oversendes sa-
gen til politiet. Ved oversendelse af
sagen vil Sund og Bælt Holding
A/S’ bevismateriale også
indgå.
Det kan bekræftes, at bevismateri-
alet forventeligt vil bestå af de ele-
menter, som Rigspolitiet anfører.
Rigspolitiet forudsætter, at en
række nærmere definerede oplys-
ninger skal foreligge ved oversen-
delsen af de sager, der ikke bliver
afgjort med et administrativt bøde-
forelæg.
Det er korrekt antaget, at politiet
vil modtage bevismateriale fra
Sund og Bælt Holding A/S ved
oversendelsen af sager, hvor der
ikke udstedes et administrativt bø-
deforelæg.
Rigspolitiet har lagt til grund, at
lovforslaget lægger op til en
Der kan ikke forekomme situatio-
ner, hvor politiet
Side 42 af 43
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2684405_0043.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ordning, hvor både Transportmi-
nisteriet og politiet kan udstede
bødeforelæg for overtrædelse af
reglerne om vejafgift, og at der
derfor er risiko for dobbeltsanktio-
nering. De anbefaler derfor, at der
etableres en ordning svarende til
den etablerede ordning med kon-
trollen med miljøzonerne.
og Færdselsstyrelsen udsteder bø-
deforlæg til en bruger for den
samme forseelse.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Ingen bemærkninger.
SLD
SLD har indsendt samme hørings-
svar som Dansk Erhverv.
Der henvises til besvarelsen af
Dansk Erhvervs høring.
Søfartsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Transporterhvervets ud-
dannelser
TUR
Ingen bemærkninger.
Side 43 af 43