Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70
Offentligt
2704005_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. maj 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0037-0171
2799736
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsordning med kommu-
nale tryghedsvagter m.v.) (L 70) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om vagtvirksomhed, som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 12. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om vagter med lovforslaget kan virke som tryghedsvagter på baggrund af 6 ugers vagtkursus og den instruktion, som kommunen bliver pålagt
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsord-
ning med kommunale tryghedsvagter m.v.) (L 70):
”Vil
ministeren bekræfte, at vagter med lovforslaget kan virke
som tryghedsvagter på baggrund af seks ugers vagtkursus og
den instruktion som kommunen bliver pålagt, jf. lovforslagets §
1a stk. 3?”
Svar:
Der kan indledningsvist henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed (L
70) fra Folketingets Retsudvalg for så vidt angår de uddannelsesmæssige
krav til kommunale tryghedsvagter.
Det kan i øvrigt bemærkes, at det fremgår af den foreslåede § 1 a, stk. 3, at
tryghedsvagters virksomhed sker under kommunens instruktion og ansvar.
Formålet med denne bestemmelse er at slå fast, at tryghedsvagter agerer på
vegne af den kommune, som har antaget tryghedsvagterne. Som det fremgår
af lovforslagets almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.3.5. indebærer be-
stemmelsen bl.a., at den enkelte kommune vil skulle fastsætte de nærmere
rammer for tryghedsvagternes virksomhed, herunder om der er særlige om-
råder, hvor kommunen ønsker tryghedsvagternes tilstedeværelse.
Side 2/2