Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70
Offentligt
2703989_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. maj 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0037-0171
2799736
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsordning med kommu-
nale tryghedsvagter m.v.) (L 70) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om vagtvirksomhed, som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 11. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at indføre et krav om, at sikkerheden for vagterne vurderes inden en given opgave, således at der skal sættes to vagter på opgaver, hvis en vurdering tilsiger det
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsord-
ning med kommunale tryghedsvagter m.v.) (L 70):
”Vil
ministeren redegøre for, om han vil indføre et krav om, at
sikkerheden for vagterne vurderes inden en given opgave, såle-
des at der skal sættes to vagter på opgaver, hvis en vurdering
tilsiger det, henset til at vold mod vagter er et fænomen i stig-
ning? Og vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et æn-
dringsforslag med dette indhold?”
Svar:
1.
Der lægges med lovforslaget op til, at kommunalbestyrelsen kan gøre
brug af tryghedsvagter med henblik på at opretholde den offentlige orden
mv. på kommunens område, jf. den foreslåede § 1 a. Det fremgår i den for-
bindelse af den foreslåede § 1 a, stk. 3, at tryghedsvagters virksomhed sker
under kommunens instruktion og ansvar. Formålet med bestemmelsen er at
slå fast, at tryghedsvagter agerer på vegne af den kommune, som har antaget
tryghedsvagterne, jf. bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 5. Bestemmel-
sen indebærer, at en kommune, der antager tryghedsvagter, vil være ansvar-
lig for tryghedsvagternes virksomhed, uanset om tryghedsvagterne er ansat
direkte af kommunen efter den foreslåede § 1 a, stk. 1, nr. 1, eller i en auto-
riseret vagtvirksomhed, som den pågældende kommune har indgået aftale
med efter den foreslåede § 1 a, stk. 1, nr. 2.
Det vil således være op til den enkelte kommune at bestemme, hvor og hvor-
når tryghedsvagter skal udøve deres virksomhed, og tryghedsvagterne vil
være underlagt den pågældende kommunes instruktion og ansvar. Der er
således heller ikke noget til hinder for, at kommunen bestemmer, at der skal
være flere tryghedsvagter på opgave sammen.
Det kan desuden oplyses, at det fremgår af § 26 i bekendtgørelse nr. 1406
af 26. september 2020 om psykisk arbejdsmiljø, som finder anvendelse for
ethvert arbejde, der udføres for en arbejdsgiver, at arbejdet i alle led skal
planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt på kort og lang sigt i forhold til risiko for
arbejdsrelateret vold i arbejdet.
Det er således arbejdsgivers
i dette tilfælde kommunens
ansvar at kort-
lægge og vurdere, om der er en risiko for vold forbundet med arbejdet.
Side 2/4
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at indføre et krav om, at sikkerheden for vagterne vurderes inden en given opgave, således at der skal sættes to vagter på opgaver, hvis en vurdering tilsiger det
Såfremt det er tilfældet, skal arbejdsgiveren sikre, at risikoen for arbejdsre-
lateret vold er effektivt forebygget.
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.
2.
Et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet, kan dog formuleres på føl-
gende måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed
(Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter
m.v.) (L 70)
Af
(…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 b
affattes stk. 3 således:
Stk. 3.
Når særlige omstændigheder tilsiger det, skal der afsættes to tryg-
hedsvagter per opgave.
Den foreslåede § 1 a, stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
[Indførelse af krav om to tryghedsvagter per opgave, når særlige omstæn-
digheder tilsiger det]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre krav om, at der afsættes to
tryghedsvagter på opgaver, hvor særlige omstændigheder tilsiger det.
Ændringsforslaget har til formål at forebygge, at tryghedsvagter udsættes
for vold, trusler eller lignende i forbindelse med tryghedsvagternes arbejde
med at opretholde ro og orden på offentligt område.
Side 3/4
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at indføre et krav om, at sikkerheden for vagterne vurderes inden en given opgave, således at der skal sættes to vagter på opgaver, hvis en vurdering tilsiger det
Ændringsforslaget indebærer, at kommunen skal foretage en vurdering af,
om der er en særlig risiko for, at tryghedsvagterne i forbindelse med en kon-
kret opgave vil blive udsat for vold eller trusler. Såfremt dette vurderes at
være tilfældet, påhviler det kommunen at afsætte to tryghedsvagter til opga-
ven.
Som eksempel på særlige omstændigheder, der tilsiger, at tryghedsvagter
ikke skal arbejde alene, men i stedet skal arbejde to og to, kan nævnes om-
råder eller tidspunkter, hvor der af kommunen vurderes at være en særlig
risiko for tilspidsede situationer eller konfrontationer.
Side 4/4