Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70
Offentligt
2711981_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. maj 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0037-0171
2799736
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af for-
søgsordning med kommunale tryghedsvagter m.v.) (L 70)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om vagtvirksomhed, som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 12. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af forsøgsordning
med kommunale tryghedsvagter m.v.) (L 70):
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag med tilhørende bemærkninger, som pålægger kommu-
ner, der ønsker at gøre brug af kommunale tryghedsvagter, at
vælge private leverandører, så de ikke selv kan ansætte vagter?”
Svar:
1.
Med den foreslåede § 1 a i lovforslaget lægges der op til, at tryghedsvagter
skal være godkendte, kommunalt ansatte vagter eller godkendte vagter ansat
i autoriserede vagtvirksomheder, som har indgået aftale med kommunen om
udøvelse af vagtvirksomhed.
Det vil således efter den foreslåede ordning være op til kommunen at be-
stemme, om kommunen vil gøre brug af godkendte, kommunalt ansatte vag-
ter eller godkendte vagter ansat i en autoriseret vagtvirksomhed, som har
indgået aftale med kommunen om udøvelse af vagtvirksomhed, jf. pkt.
2.1.3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Jeg mener, at det er fornuftigt, at det vil være op til den enkelte kommune
at vælge, om kommunen ønsker selv at ansætte tryghedsvagter eller ønsker
at indgå en aftale med en autoriseret vagtvirksomhed. Dette skal bl.a. ses i
lyset af, at der må forventes at være forskellige behov og ønsker i de enkelte
kommuner i forhold til brugen af tryghedsvagter
både når det kommer til
antallet af tryghedsvagter, og når det kommer til, hvordan og i hvilke områ-
der tryghedsvagterne vil skulle bruges.
På den baggrund kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.
2.
Et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet, kan dog formuleres på føl-
gende måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed
(Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter
m.v.) (L 70)
Side 2/3
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger
Af
(…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
affattes stk. 1 således:
»Stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan i perioden fra den 1. juli 2023 til den 1.
juli 2026 gøre brug af tryghedsvagter med henblik på at opretholde den of-
fentlige orden m.v. på kommunens område. Tryghedsvagter skal være god-
kendte vagter ansat i autoriserede vagtvirksomheder, som har indgået aftale
med kommunen om udøvelse af vagtvirksomhed.«
[Indførelse af krav om, at kommunen skal vælge private leverandører]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at afskære muligheden for, at trygheds-
vagter kan være godkendte kommunalt ansatte vagter. Med ændringsforsla-
get vil det således alene være muligt for kommunerne at gøre brug af tryg-
hedsvagter, hvis kommunen indgår en aftale med en autoriseret vagtvirk-
somhed om udøvelse af vagtvirksomhed. Tryghedsvagterne kan således
ikke være i et direkte ansættelsesforhold med kommunen, men skal være
ansat i en privat vagtvirksomhed, som har indgået aftale med kommunen.
Tryghedsvagter ansat i en privat virksomhed, som har indgået aftale med
kommunen, vil skulle godkendes efter reglerne herom i vagtvirksomhedslo-
ven. Det fremgår således af den foreslåede § 1 a, stk. 1, at tryghedsvagterne
skal være »godkendte vagter« ansat i autoriserede vagtvirksomheder, som
har indgået aftale med kommunen.
Side 3/3