Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70 Bilag 7
Offentligt
2704820_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. maj 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2021-10-0689
2831559
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed
(Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter m.v.)
(L 70)
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
[…]
Til § 1
1)
Den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
Ȥ
1 a.
Kommunalbestyrelsen kan i en periode på tre år gøre brug af tryg-
hedsvagter med henblik på at opretholde den offentlige orden m.v. på kom-
munens område.«
2)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Justitsministeren fastsætter begyndelsestidspunktet for den periode,
der er nævnt i stk. 1.«
[Ændring af forsøgsperioden]
Bemærkninger
Til nr. 1-2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra justitsministeren
Med ændringsforslaget foreslås det, at begyndelsestidspunktet for den peri-
ode på tre år, hvor kommunalbestyrelsen på frivillig basis kan antage tryg-
hedsvagter med henblik på at opretholde den offentlige orden mv. på kom-
munens område, fastsættes af justitsministeren.
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at forsøgsordningen først begynder
at løbe fra det tidspunkt, hvor uniformeringen og den ekstra uddannelse for
tryghedsvagter, som er forudsat i lovforslaget, er endeligt fastlagt.
Bestemmelserne indebærer, at justitsministeren ved bekendtgørelse kan be-
stemme, hvornår den treårige forsøgsperiode skal begynde at løbe. Det for-
udsættes i den forbindelse, at bemyndigelsen udnyttes, så snart det praktiske
arbejde med uniformering og den særlige uddannelse, som tryghedsvagterne
skal gennemgå, og som er forudsat i lovforslaget, er afklaret.
Ændringsforslaget ændrer ikke på længden af forsøgsperioden. Den med
ændringsforslaget fastsatte tidsramme for kommunernes adgang til at antage
tryghedsvagter vil således indebære, at kommunerne ikke vil kunne gøre
brug af tryghedsvagter tre år efter det af justitsministeren nærmere fastsatte
tidspunkt, medmindre der forinden vedtages et lovforslag, der forlænger for-
søgsordningen eller gør ordningen permanent.
Dette vil i praksis indebære, at lovforslagets bestemmelser, der regulerer
brugen af tryghedsvagter, ikke vil finde anvendelse tre år efter forsøgsperi-
odens ikrafttræden, ligesom kommunerne i praksis vil skulle afskedige an-
tagne tryghedsvagter.
Side 2/2