Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70 Bilag 11
Offentligt
2715716_0001.png
Til lovforslag nr.
L 70
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed
(Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og 7, Liberal
Alliance har stillet ændringsforslag nr. 2, Socialistisk Folke-
parti og Danmarksdemokraterne har stillet ændringsforslag
nr. 3, og Det Konservative Folkeparti har stillet ændringsfor-
slag nr. 5 og 6 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SIU, IA og SP) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1, 4 og 7 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 2,
3, 5 og 6 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD og RV) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1, 3, 4 og 7 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
2, 5 og 6 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 3 og 7 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 2, 5 og 6
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de under nr. 1 og 4 stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1, 2, 4 og 7 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
3, 5 og 6 stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 4-7 stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 2 og 3
stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 4-7 stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 3 og 7 stillede ændringsforslag.
Et
syvende mindretal
i udvalget (ALT) vil redegøre for
sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling af lovforsla-
get. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 4, 5, og 7
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 2, 3 og 6 stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget føler sig
forpligtet af politiforliget, hvorfor SF støtter lovforslaget
om, at kommunerne kan indsætte tryghedsvagter, der kan bi-
drage til at opretholde ro og orden på offentlige steder. I dag
kan vagter ikke virke på offentlige steder. Men SF vil gerne
fastslå, at forslaget ikke en blomst, der har groet i partiets
have, og hvis forsøgsordningen ikke bidrager positivt, vil SF
forbeholde sig retten til at afskatte ordningen igen.
SF mener grundlæggende, at det er politiets opgave at
sikre fred, tryghed og orden på offentlige gader, torve, plad-
ser og boligområder rundt om i landet. Det er en bredt
accepteret norm i samfundet, at det er sådan, og politiet
besidder en grundlæggende tillid i befolkningen, som er
opbygget gennem mange år. Derfor er SF tilfredse med, at
ordningen ikke overfører myndigheds- og magtbeføjelser fra
politiet til tryghedsvagterne, men at disse alene kan udgø-
re ekstra øjne og ører for politiet. SF opfordrer til, at det
udvalg vedrørende vagter, som blev nedsat i kølvandet på
AX028900
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
2715716_0002.png
2
problemstillingen omkring vold mod vagter, snarest bliver
afsluttet.
I Sverige er der krav til vurderingen af sikkerhedsrisi-
koen for vagter, der skal udføre en opgave, hvorefter der
skal afsættes det angivne antal vagter. Det er der ikke i
Danmark, hvorfor SF sammen med DD har stillet ændrings-
forslag herom. Konsekvensen af manglende lovgivning om
vurdering af sikkerhedsrisikoen er, at man f.eks. i Danmark
ikke kan stille krav om, at der skal være to vagter på arbej-
de, hvorfor firmaer, der gerne vil tjene flere penge, blot kan
undlade at stille med et tilstrækkeligt antal vagter og dermed
i værste fald gamble med vagternes sikkerhed.
SF er desuden enig i, at der ikke skal følge penge med
til ordningen. Skal der bruges penge, må det være til poli-
tiet. Men SF finder det samtidig beklageligt, at ordningen
antagelig bliver for de kommuner, der har tegnebogen i or-
den, hvorfor der vil opstå en skævvridning mellem fattige og
rigere kommuner, og dette er ikke hensigtsmæssigt.
SF mener, at det optimalt set bør være en erhvervsfaglig
uddannelse at være vagt, og SF ville gerne have stillet æn-
dringsforslag herom. SF er imidlertid afstået herfra, fordi
der er tale om en forsøgsordning og eleverne dermed ikke
kan nå igennem uddannelsen, før ordningen ophører. SF
opfordrer derfor til, at ordningen med tryghedsvagter ikke
igangsættes, før vagterne er uddannet, især fordi disse skal
virke i det offentlige rum, hvor der kan være en større sik-
kerhedsrisiko.
Endelig er SF enig i hensigten med justitsministerens
ændringsforslag om at ændre begyndelsestidspunktet, såle-
des at forsøgsperioden først starter, når uniformeringen og
uddannelsen af trygshedsvagterne er fastlagt. Men SF er
principielt ikke begejstrede for at udstede bemyndigelsesbe-
stemmelser til ministeren, og SF stemmer derfor hverken for
eller imod ændringsforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af SF og EL):
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
affattes
stk. 1, 1. pkt.,
således:
»Kommunalbestyrelsen kan i en periode på 3 år gøre
brug af tryghedsvagter med henblik på at opretholde den
offentlige orden m.v. på kommunens område.«
[Ændring af forsøgsperioden]
Af et
mindretal
(LA):
2)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
affattes
stk. 1, 2. pkt.,
således:
»Tryghedsvagter skal være godkendte vagter ansat i auto-
riserede vagtvirksomheder, som har indgået aftale med kom-
munen om udøvelse af vagtvirksomhed.«
[Indførelse af krav om, at kommunen skal vælge private
leverandører]
Af et
mindretal
(SF og DD), tiltrådt af et
mindretal
(EL og
RV):
3)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Når sikkerhedshensyn tilsiger det, skal der afsæt-
tes mindst to tryghedsvagter med overfaldsalarm pr. opga-
ve.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Indførelse af krav om mindst to tryghedsvagter med over-
faldsalarm pr. opgave, når sikkerhedshensyn tilsiger det]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af SF og EL):
4)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter begyndelsestidspunk-
tet for den periode, der er nævnt i stk. 1.«
[Ændring af forsøgsperioden]
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(DF og ALT):
5)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 b
indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 01.
Tryghedsvagter kan i forbindelse med igang-
værende indbrud anvende droner med henblik på at foreta-
ge foto- og videooptagelser, som på begæring fra politiet
overdrages, hvis overdragelsen kan have betydning for poli-
timæssig opfølgning. Anvendelse af droner skal ske i over-
ensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for
flyvning med droner.«
[Indførelse af yderligere beføjelser til tryghedsvagter til at
anvende droner ved indbrudstyveri]
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
6)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 b
indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 02.
I sager om overtrædelse af bekendtgørelse om
politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af en-
keltpersoners og den offentlige sikkerhed mv., samt politiets
adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltningers § 3,
stk. 1-3, § 4, stk. 1, § 8, § 12, § 14, stk. 2-4, og §§ 15
og 16, og naturbeskyttelseslovens § 28, der ikke skønnes
at medføre højere straf end bøde, kan kommunalbestyrelsen
i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig
skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for
en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget. Fristen kan efter anmodning forlænges.
Stk. 03.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af
et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til
at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg
efter stk. 02.
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
2715716_0003.png
3
Stk. 04.
Vedtages bøden, bortfalder videre strafforfølg-
ning. Vedtagelsen har samme gentagelsesvirkning som en
dom.«
[Indførelse af yderligere beføjelser til tryghedsvagter til at
udstede bødeforelæg]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
7)
Nr. 13
affattes således:
»13.
I
§ 20, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 6, stk. 3.« til: »§ 6, stk. 3,
eller«.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Med ændringsforslaget foreslås det, at begyndelsestids-
punktet for den periode på 3 år, hvor kommunalbestyrelsen
på frivillig basis kan antage tryghedsvagter med henblik
på at opretholde den offentlige orden m.v. på kommunens
område, fastsættes af justitsministeren.
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at forsøgsord-
ningen først begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor unifor-
meringen og den ekstra uddannelse for tryghedsvagter, som
er forudsat i lovforslaget, er endeligt fastlagt.
Bestemmelserne indebærer, at justitsministeren ved be-
kendtgørelse kan bestemme, hvornår den 3-årige forsøgspe-
riode skal begynde at løbe. Det forudsættes i den forbindel-
se, at bemyndigelsen udnyttes, så snart det praktiske arbejde
med uniformering og den særlige uddannelse, som trygheds-
vagterne skal gennemgå, og som er forudsat i lovforslaget,
er afklaret.
Ændringsforslaget ændrer ikke på længden af forsøgspe-
rioden. Den med ændringsforslaget fastsatte tidsramme for
kommunernes adgang til at antage tryghedsvagter vil såle-
des indebære, at kommunerne ikke vil kunne gøre brug af
tryghedsvagter 3 år efter det af justitsministeren nærmere
fastsatte tidspunkt, medmindre der forinden vedtages et lov-
forslag, der forlænger forsøgsordningen eller gør ordningen
permanent.
Dette vil i praksis indebære, at lovforslagets bestemmel-
ser, der regulerer brugen af tryghedsvagter, ikke vil finde
anvendelse 3 år efter forsøgsperiodens ikrafttræden, ligesom
kommunerne i praksis vil skulle afskedige antagne trygheds-
vagter.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget forelås det, at kommuner, der øn-
sker at gøre brug af kommunale tryghedsvagter, pålægges
at vælge private leverandører. Det vil således alene være
muligt for kommunerne at gøre brug af tryghedsvagter, hvis
kommunen indgår en aftale med en autoriseret vagtvirksom-
hed om udøvelse af vagtvirksomhed. Tryghedsvagterne kan
således ikke være i et direkte ansættelsesforhold med kom-
munen, men skal være ansat i en privat vagtvirksomhed,
som har indgået aftale med kommunen.
Tryghedsvagter ansat i en privat virksomhed, som har
indgået aftale med kommunen, vil skulle godkendes efter
reglerne herom i vagtvirksomhedsloven. Det fremgår såle-
des, at tryghedsvagterne skal være godkendte vagter ansat i
autoriserede vagtvirksomheder, som har indgået aftale med
kommunen.
Hvis ændringsforslaget vedtages, vil der blive stillet de
nødvendige konsevensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre krav om,
at der afsættes mindst to tryghedsvagter med overfaldsalarm
på opgaver, hvor sikkerhedshensynet tilsiger det.
Ændringsforslaget har til formål at forebygge, at tryg-
hedsvagter udsættes for vold, trusler el.lign. i forbindelse
med tryghedsvagternes arbejde med at opretholde ro og
orden på offentligt område. Ændringsforslaget indebærer,
at kommunen skal foretage en vurdering af, om der er en
særlig risiko for, at tryghedsvagterne i forbindelse med en
konkret opgave vil blive udsat for vold eller trusler. Såfremt
dette vurderes at være tilfældet, påhviler det kommunen at
afsætte minimum to tryghedsvagter til opgaven. Det er en
forudsætning, at tryghedsvagterne udstyres med overfaldsa-
larmer.
Som eksempel på omstændigheder, der tilsiger, at tryg-
hedsvagter ikke skal arbejde alene, men i stedet skal arbejde
minimum to sammen, kan nævnes områder eller tidspunkter,
hvor der af kommunen vurderes at være en særlig risiko for
tilspidsede situationer eller konfrontationer.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres hjem-
mel til, at kommunale tryghedsvagter kan anvende droner i
forbindelse med igangværende indbrud.
Formålet med ændringsforslaget er at forebygge indbrud
og at give politiet bedre muligheder for at opklare indbrud
ved at anvende optagelser foretaget af tryghedsvagter ved
hjælp af droner. Med ændringsforslaget får kommunale tryg-
hedsvagter mulighed for at anvende droner, når trygheds-
vagter opdager et igangværende indbrud. Dronen kan såle-
des bruges til at fotografere, lyse op og advare om, at der
er indbrudstyve i området, ligesom dronen kan anvendes til
bevissikring.
Kommunale tryghedsvagters anvendelse af droner skal
ifølge ændringsforslaget ske i overensstemmelse med de til
enhver tid gældende regler for flyvning med droner. Der
henvises i den forbindelse navnlig til bekendtgørelse nr.
2253 af 29. december 2020 om supplerende bestemmel-
ser til EU-forordning 2019/947 om regler og procedurer
for operation af ubemandede luftfartøjer (dronebekendtgø-
relsen).
Det følger af dronebekendtgørelsens § 3, stk. 1, at flyv-
ning med droner skal ske i overensstemmelse med reglerne i
EU-forordning 2019/947 om regler og procedurer for opera-
tion af ubemandede luftfartøjer og efterfølgende ændringer
hertil, lov om luftfarts kapitel 9 a og bestemmelserne i den-
ne bekendtgørelse. Det er fjernpilotens ansvar at sikre, at
kravet i stk. 1 er opfyldt, jf. § 3, stk. 2.
Det følger endvidere af dronebekendtgørelsens § 13, stk.
1, at flyvning med droner over bygninger og beboelsesejen-
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
2715716_0004.png
4
domme og dertilhørende haver, gårdspladser og lign., som
er afgrænset af hegn, hæk, mur el.lign., ikke må finde sted
uden ejerens eller beboerens samtykke, medmindre flyvnin-
gen sker som led i udførelse af arbejde eller virksomhed,
som efter anden lovgivning giver adgang til ejendommen.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres hjem-
mel til, at kommunale tryghedsvagter kan udstede bødefore-
læg.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen i sager om overtræ-
delse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1-3, § 4, stk. 1,
§ 8, § 12, § 14, stk. 2-4, og §§ 15 og 16, og naturbeskyttel-
seslovens § 28, der ikke skønnes at medføre højere straf
end bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen,
erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede
til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som
angivet i bødeforelægget.
Forslaget indebærer, at kommunale tryghedsvagter efter
omstændighederne vil kunne udstede bødeforelæg ved over-
trædelser af bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om
politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af
enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv., samt poli-
tiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger
(ordensbekendtgørelsen). Det drejer sig om overtrædelser af
ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1-3, § 4, stk. 1, §§ 8 og 12,
§ 14, stk. 2-4, og §§ 15 og 16, og naturbeskyttelseslovens §
28.
Det forudsættes, at overtrædelserne generelt er klare og
umiddelbart konstaterbare, og at sagens afgørelse, herunder
fastsættelsen af bødens størrelse, er uden skønsmæssige ele-
menter af betydning. Der vil kunne opstå konkrete tilfælde,
hvor overtrædelse af de pågældende bestemmelser alligevel
ikke kan anses for ukomplicerede og uden bevismæssige
tvivlsspørgsmål, eller hvor der kan rejses tvivl om det rette
sanktionsniveau. I sådanne tilfælde skal forholdet anmeldes
til politiet.
En betingelse for, at sagen kan afsluttes, ved at en kom-
munal tryghedsvagt udsteder et administrativt bødeforelæg,
er, at den pågældende person dels erklærer sig skyldig, dels
vedtager sagens udenretlige afgørelse.
Hvis den pågældende person ikke ønsker at acceptere et
administrativt bødeforelæg, enten fordi vedkommende ikke
ønsker at erkende sig skyldig eller ikke kan erklære sig
indforstået med, at sagen afgøres af tryghedsvagten, forud-
sættes det, at sagen anmeldes til politiet.
Det foreslås desuden, at retsplejelovens regler om krav
til indholdet af et anklageskrift, og om at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på
bødeforelæg.
Det foreslås endelig, at vedtages bøden, bortfalder videre
strafforfølgning.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at der
med lov nr. 891 af 21. juni 2022 om ændring af lov om
politiets virksomhed og lov om vagtvirksomhed blev indført
et nyt stk. 2 i § 6 i vagtvirksomhedsloven.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts 2023 og var til
1. behandling den 11. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 22. marts
2023 dette udkast til udvalget, jf. L 70 – bilag 1. Den 22.
marts 2023 sendte justitsministeren høringssvarene og en
kommenteret høringsoversigt til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 25. maj 2023
2715716_0005.png
5
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1