Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70 Bilag 10
Offentligt
2710011_0001.png
Til lovforslag nr.
L 70
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [23. maj] 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed.
(Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2, 3 og 7, Socialistisk
Folkeparti og Danmarksdemokraterne har stillet ændrings-
forslag nr. 4, og Det Konservative Folkeparti har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, 5 og 6 til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
et mindretal
(KF), tiltrådt af <>:
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a, stk. 1,
ændres datoen
»1. juli 2026« til »1. juli 2027«.
[Forlængelse af forsøgsperioden til fire år]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a, stk. 1, 1. pkt.,
affattes
således:
»1 a.
Kommunalbestyrelsen kan i en periode på tre år gøre
brug af tryghedsvagter med henblik på at opretholde den
offentlige orden m.v. på kommunens område.«
[Ændring af forsøgsperioden]
3)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter begyndelsestidspunk-
tet for den periode, der er nævnt i stk. 1.«
[Ændring af forsøgsperioden]
Af
et mindretal
(SF og DD), tiltrådt af <>:
4)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 b
affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Når sikkerhedstilsynet tilsiger det, skal der afsæt-
tes mindst to tryghedsvagter med overfaldsalarm per opga-
ve.«
Den foreslåede § 1 a, stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
[Indførelse af krav om mindst to tryghedsvagter med over-
faldsalarm per opgave, når sikkerhedshensynet tilsiger det]
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af <>:
5)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 b
indsættes efter
stk. 4:
»Stk. 5.
Tryghedsvagter kan i forbindelse med igangvæ-
rende indbrud anvende droner med henblik på at foretage
foto- og videooptagelser, som på begæring fra politiet over-
drages, hvis overdragelsen kan have betydning for politi-
mæssig opfølgning. Anvendelse af droner skal ske under
DokumentId
Journalnummer
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2710011_0002.png
2
hensyntagen til de til enhver tid gældende regler for flyv-
ning med droner.«
[Indførelse af yderligere beføjelser til tryghedsvagter til at
anvende droner ved indbrudstyveri]
6)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 b
indsættes efter
stk. 4:
»Stk. 5
I sager om overtrædelse af ordensbekendtgørel-
sens § 3, stk. 1-3, § 4, stk. 1, § 8, § 12, § 14, stk. 2-4, og §
15-16, samt naturbeskyttelseslovens § 28, der ikke skønnes
at medføre højere straf end bøde, kan kommunalbestyrelsen
i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig
skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for
en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget. Fristen kan efter anmodning forlænges.
Stk. 6.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et
anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at ud-
tale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg efter
stk. 1.
Stk. 7.
Vedtages bøden, bortfalder videre strafforfølg-
ning. Vedtagelsen har samme gentagelsesvirkning som en
dom.«
Stk. 4 bliver herefter til stk. 8.
[Indførelse af yderligere beføjelser til tryghedsvagter til at
udstede bødeforelæg]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
7)
Nr. 13
affattes således:
»13.
I
§ 20, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 6, stk. 3.« til: »§ 6, stk. 3,
eller«.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at den tidsmæssige
periode for, at kommunalbestyrelsen på frivillig basis kan
antage tryghedsvagter med henblik på at opretholde den
offentlige orden mv. på kommunens område, udvides fra tre
år til fire år.
Den med ændringsforslaget fastsatte tidsramme for kom-
munernes adgang til at antage tryghedsvagter vil indebære,
at kommunerne ikke vil kunne gøre brug af tryghedsvagter
efter den 1. juli 2027, medmindre der forinden vedtages et
lovforslag, der forlænger forsøgsordningen eller gør ordnin-
gen permanent.
Dette vil i praksis indebære, at lovforslagets bestemmel-
ser, der regulerer brugen af tryghedsvagter, ikke vil finde
anvendelse efter den 1. juli 2027, ligesom kommunerne i
praksis vil skulle afskedige antagne tryghedsvagter.
Til nr. 2-3
Med ændringsforslaget foreslås det, at begyndelsestids-
punktet for den periode på tre år, hvor kommunalbestyrelsen
på frivillig basis kan antage tryghedsvagter med henblik
på at opretholde den offentlige orden mv. på kommunens
område, fastsættes af justitsministeren.
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at forsøgsord-
ningen først begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor unifor-
meringen og den ekstra uddannelse for tryghedsvagter, som
er forudsat i lovforslaget, er endeligt fastlagt.
Bestemmelserne indebærer, at justitsministeren ved be-
kendtgørelse kan bestemme, hvornår den tre-årige forsøgs-
periode skal begynde at løbe. Det forudsættes i den for-
bindelse, at bemyndigelsen udnyttes, så snart det praktiske
arbejde med uniformering og den særlige uddannelse, som
tryghedsvagterne skal gennemgå, og som er forudsat i lov-
forslaget, er afklaret.
Ændringsforslaget ændrer ikke på længden af forsøgspe-
rioden. Den med ændringsforslaget fastsatte tidsramme for
kommunernes adgang til at antage tryghedsvagter vil såle-
des indebære, at kommunerne ikke vil kunne gøre brug af
tryghedsvagter tre år efter det af justitsministeren nærmere
fastsatte tidspunkt, medmindre der forinden vedtages et lov-
forslag, der forlænger forsøgsordningen eller gør ordningen
permanent.
Dette vil i praksis indebære, at lovforslagets bestemmel-
ser, der regulerer brugen af tryghedsvagter, ikke vil finde an-
vendelse tre år efter forsøgsperiodens ikrafttræden, ligesom
kommunerne i praksis vil skulle afskedige antagne trygheds-
vagter.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre krav om,
at der afsættes mindst to tryghedsvagter med overfaldsalarm
på opgaver, hvor sikkerhedstilsynet tilsiger det.
Ændringsforslaget har til formål at forebygge, at tryg-
hedsvagter udsættes for vold, trusler eller lignende i forbin-
delse med tryghedsvagternes arbejde med at opretholde ro
og orden på offentligt område. Ændringsforslaget indebærer,
at kommunen skal foretage en vurdering af, om der er en
særlig risiko for, at tryghedsvagterne i forbindelse med en
konkret opgave vil blive udsat for vold eller trusler. Såfremt
dette vurderes at være tilfældet, påhviler det kommunen at
afsætte minimum to tryghedsvagter til opgaven. Det er en
forudsætning, at tryghedsvagterne udstyres med overfaldsa-
larmer.
Som eksempel på omstændigheder, der tilsiger, at tryg-
hedsvagter ikke skal arbejde alene, men i stedet skal arbejde
minimum to, kan nævnes områder eller tidspunkter, hvor der
af kommunen vurderes at være en særlig risiko for tilspidse-
de situationer eller konfrontationer.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres hjem-
mel til, at kommunale tryghedsvagter kan anvende droner i
forbindelse med igangværende indbrud.
Formålet med ændringsforslaget er at forebygge indbrud
og at give politiet bedre muligheder for at opklare indbrud
ved at anvende optagelser foretaget af tryghedsvagter ved
hjælp af droner. Med ændringsforslaget får kommunale tryg-
hedsvagter mulighed for at anvende droner, når trygheds-
vagter opdager et igangværende indbrud. Dronen kan såle-
des bruges til at fotografere, lyse op og advare om, at der
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2710011_0003.png
3
er indbrudstyve i området, ligesom dronen kan anvendes til
bevissikring.
Kommunale tryghedsvagters anvendelse af droner skal
ifølge den foreslåede § 1, stk. 5, 2. pkt., ske under hen-
syntagen til de til enhver tid gældende regler for flyvning
med droner. Der henvises i den forbindelse navnlig til be-
kendtgørelse nr. 2253 af 29. december 2020 om suppleren-
de bestemmelser til EU-forordning 2019/947 om regler og
procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer (drone-
bekendtgørelsen).
Det følger af dronebekendtgørelsens § 3, stk. 1, at flyv-
ning med droner skal ske i overensstemmelse med reglerne i
EU-forordning 2019/947 om regler og procedurer for opera-
tion af ubemandede luftfartøjer og efterfølgende ændringer
hertil, lov om luftfarts kapitel 9 a og bestemmelserne i den-
ne bekendtgørelse. Det er fjernpilotens ansvar at sikre, at
kravet i stk. 1 er opfyldt, jf. § 3, stk. 2.
Det følger endvidere af dronebekendtgørelsens § 13, stk.
1, at flyvning med droner over bygninger og beboelsesejen-
domme og dertilhørende haver, gårdspladser og lignende,
som er afgrænset af hegn, hæk, mur eller lignende, ikke må
finde sted uden ejers eller beboers samtykke, medmindre
flyvningen sker som led i udførelse af arbejde eller virksom-
hed, som efter anden lovgivning giver adgang til ejendom-
men.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres hjem-
mel til, at kommunale tryghedsvagter kan udstede bødefore-
læg.
Det foreslås i stk. 6, at kommunalbestyrelsen i sager om
overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1-3, § 4,
stk. 1, § 8, § 12, § 14, stk. 2-4, og § 15-16, samt naturbe-
skyttelseslovens § 28, der ikke skønnes at medføre højere
straf end bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen
kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtræ-
delsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig
rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde
som angivet i bødeforelægget.
Forslaget indebærer, at kommunale tryghedsvagter efter
omstændighederne vil kunne udstede bødeforelæg ved over-
trædelser af bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om
politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af
enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv., samt poli-
tiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger
(ordensbekendtgørelsen). Det drejer sig om overtrædelser af
ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1-3, § 4, stk. 1, §§ 8 og 12,
§ 14, stk. 2-4, og §§ 15 og 16, samt naturbeskyttelseslovens
§ 28.
Det forudsættes, at overtrædelserne generelt er klare og
umiddelbart konstaterbare, og at sagens afgørelse, herunder
fastsættelsen af bødens størrelse, er uden skønsmæssige ele-
menter af betydning. Der vil kunne opstå konkrete tilfælde,
hvor overtrædelse af de pågældende bestemmelser alligevel
ikke kan anses for ukomplicerede og uden bevismæssige
tvivlsspørgsmål, eller hvor der kan rejses tvivl om det rette
sanktionsniveau. I sådanne tilfælde skal forholdet anmeldes
til politiet.
En betingelse for, at sagen kan afsluttes ved, at en kom-
munal tryghedsvagt udsteder et administrativt bødeforelæg,
er, at den pågældende person dels erklærer sig skyldig, dels
vedtager sagens udenretlige afgørelse.
Hvis den pågældende person ikke ønsker at acceptere et
administrativt bødeforelæg, enten fordi vedkommende ikke
ønsker at erkende sig skyldig eller ikke kan erklære sig
indforstået med, at sagen afgøres af tryghedsvagten, forud-
sættes det, at sagen anmeldes til politiet.
Det foreslås i stk. 7, at retsplejelovens regler om krav
til indholdet af et anklageskrift, og om at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på
bødeforelæg.
Det foreslås i stk. 8, at vedtages bøden, bortfalder videre
strafforfølgning.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der
med lov nr. 891 af 21. juni 2022 om ændring af lov om
politiets virksomhed og lov om
vagtvirksomhed blev indført et nyt stk. 2 i § 6 i vagtvirk-
somhedsloven.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts 2023 og var til
1. behandling den 11. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 22. marts
2023 dette udkast til udvalget, jf. L 70 – bilag 1. Den 22.
marts 2023 sendte justitsministeren høringssvarene og en
kommenteret høringsoversigt til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [7] bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [3] skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [2] depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2710011_0004.png
4
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [12] spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret].
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1