Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 68
Offentligt
2690926_0001.png
14. april 2023
J.nr. 2022 - 13570
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 68 - Forslag til Lov om et loft over indtægter fra elproduktion (indtægts-
loftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 11. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at alle mellemhandlere på energimarkedet omfattes af lovforslaget (eller alternativt L 69)
2690926_0002.png
Spørgsmål
Hvilke tiltag har ministeren iværksat for at sikre, at ordningen kan inkludere mellemhand-
lerne i fremtiden?
Svar
Nærværende lovforslag har til formål at supplere og gennemføre nødindgrebsforordnin-
gens regler om et obligatorisk loft over markedsindtægter fra salg af produceret el fra fx
vindkraft, solenergi og geotermisk energi. Indtægtsloftet finder efter forordningen kun
anvendelse på producenter. Det fremgår dog af forordningens artikel 6, stk. 2, at ind-
tægtsloftet også, hvis det er relevant, skal dække markedsindtægter for mellemmænd, der
deltager på engrosmarkederne for elektricitet på producenters vegne.
Forordningens regler om indtægtsloftet er i overensstemmelse hermed foreslået gennem-
ført således, at der ved opgørelsen af markedsindtægterne medregnes indtægter oppebåret
af virksomheder, der er interesseforbundne parter i forhold til producenten, når de pågæl-
dende virksomheder har fungeret som mellemhandlere for den interesseforbundne pro-
ducent. På samme måde medregnes gevinster og tab på eventuelle prissikringsaftaler ind-
gået af de interesseforbundne parter, når prissikringsaftalerne er indgået med henblik på
at prissikre den elektricitet, som producenten har produceret i den relevante periode.
Efter forslaget finder indtægtsloftet således anvendelse på indtægter oppebåret af mellem-
handlere, der er interesseforbundne med de producenter, som indtægtsloftet direkte skal
gælde for, og som er de betalingspligtige virksomheder efter forslaget.
Det bemærkes, at reglerne om indtægtsloftet hviler på den grundlæggende forudsætning,
at det for de omfattede producenter kan lægges til grund, at de opnår en (overnormal)
fortjeneste, når de oppebærer indtægter fra den producerede elektricitet, der ligger over
det fastsatte loft, fordi deres marginalomkostninger generelt ligger (væsentligt) under lof-
tet.
Hvorvidt en mellemhandler opnår en fortjeneste eller tab i forbindelse med en konkret
handel afhænger imidlertid ikke på samme måde direkte af den pris, som mellemhandle-
ren sælger elektriciteten til. Er der fx tale om fysisk videresalg af elektricitet, vil indtjenin-
gen derimod primært afhænge af differencen mellem indkøbs- og videresalgsprisen, og
der vil således kunne opnås gevinster også ved videresalg af elektricitet til en pris, der lig-
ger væsentligt under indtægtsloftet, men omvendt også tab ved videresalg af elektricitet til
en pris væsentligt over indtægtsloftet.
Forordningens regler om det obligatoriske indtægtsloft kan ikke anvendes på indtægter
oppebåret af uafhængige mellemhandlere, og det vurderes på den anførte baggrund heller
ikke muligt at udforme regler om et (tilsvarende) indtægtsloft for sådanne mellemhand-
lere.
Jeg har - som det fremgår af
Aftale om inflationshjælp
af 10. februar 2023 - bedt mine em-
bedsmænd arbejde videre med en analyse af mulighederne for at tilvejebringe et
Side 2 af 3
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at alle mellemhandlere på energimarkedet omfattes af lovforslaget (eller alternativt L 69)
2690926_0003.png
finansieringsbidrag fra mellemhandlere med overnormal profit. Skatteministeriets analyse
af mulige modeller for en midlertidig øget beskatning af mellemhandlere forventes afslut-
tet omkring sommerferien.
Side 3 af 3