Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 68 Bilag 6
Offentligt
2693670_0001.png
Til lovforslag nr.
L 68
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. april 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion (indtægtsloftsloven)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at det er
både fair og nødvendigt med politisk handling i perioder
præget af meget høje prisstigninger på energi; noget, der
rammer mange husholdninger hårdt. Der er en klar årsag til,
at der på tværs af EU�½s lande indføres tiltag som disse. Der
er behov for et indgreb, når stærke uhensigtsmæssigheder
som disse kan iagttages på energimarkedet. Det er derfor
beklageligt, at lovforslaget ikke går længere for at beskatte
de meget store overskud, som er tilvejebragt i hele energi-
sektoren i 2022, og det er envidere beklageligt, at der ikke
er fundet en model, der kan afgrænse mellemhandlerne, så-
ledes at disse kunne omfattes.
Enhedslisten stemmer for lovforslaget, men havde øn-
sket, at denne implementering af EU-forordningen var sket
på et mere ambitiøst niveau end det minimum, lovforslaget
er et udtryk for på de tekniske faktorer i loven, der i høj grad
påvirker, hvor godt dette indtægtsloft virker efter hensigten.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af LA og NB):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om et loft over indtægter fra elproduktion«.
[Forkortet titel udgår af lovens titel]
Til § 7
2)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 4, 1. pkt.,« til: »§ 4, stk. 1,
1. pkt.,«, og »§ 4, 2. eller 3. pkt.« ændres til: »§ 4, stk. 1, 2.
eller 3. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 26
3)
Stk. 2
udgår.
[Regelforenkling]
Til § 27
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 16, nr. 7,
ændres »ind-
tægtsloftsloven« til: »lov om et loft over indtægter fra elpro-
duktion«.
AX028597
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. april 2023
2693670_0002.png
2
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 28
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 51, stk. 6,
ændres »ind-
tægtsloftslovens § 2, stk. 2« til: »§ 2, stk. 2, i lov om et loft
over indtægter fra elproduktion«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til bilag 2
6)
Bilaget affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Ændret affattelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er forslag til lov om et loft over ind-
tægter fra elproduktion (indtægtsloftsloven).
Det foreslås, at den forkortede titel udgår. Der er tale om
en lovteknisk ændring.
Til nr. 2
I det foreslåede § 7, stk. 2, 2. pkt., henvises der to steder
til den foreslåede lovs § 4 uden angivelse af, hvilket stykke i
bestemmelsen der henvises til.
Det foreslås præciseret, at henvisningerne til § 4 i § 7,
stk. 2, 2. pkt., skal være til § 4, stk. 1. Der er tale om en
lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Det fremgår af § 26, stk. 2, at loven finder anvendelse på
indtægter fra salg og levering af elektricitet produceret fra
og med den 1. december 2022 til og med den 30. juni 2023.
Det foreslås, at § 26, stk. 2, udgår. Den foreslåede æn-
dring er en regelforenkling og skal ses, i sammenhæng med
at datoerne allerede fremgår af § 2, stk. 1, og at afregnings-
perioderne fremgår af § 11, stk. 1. Det fremgår ligeledes
af artikel 22, stk. 2, litra c, i Rådets forordning (EU) nr.
2022/1854 af 6. oktober 2022 om et nødindgreb for at imø-
degå høje energipriser, at artikel 6-8 om et loft over produ-
centernes indtægter finder anvendelse fra den 1. december
2022 til den 30. juni 2023.
Til nr. 4
Det fremgår af det foreslåede § 16, nr. 7, at betaling efter
indtægtsloftsloven er omfattet af opkrævningslovens kapitel
5.
Det foreslås, at henvisningen til indtægtsloftsloven æn-
dres til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. Den
foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr.
1 om, at den forkortede titel udgår.
Til nr. 5
Det fremgår af det foreslåede § 51, stk. 6, at der ikke
beregnes negative pristillæg efter stk. 5 af indtægter, der er
opkrævet efter indtægtsloftslovens § 2, stk. 2.
Det foreslås, at henvisningen til indtægtsloftslovens § 2,
stk. 2, ændres til § 2, stk. 2, i lov om et loft over indtægter
fra elproduktion. Den foreslåede ændring er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 1 om, at den forkortede titel udgår.
Til nr. 6
Det foreslås, at bilag 2 nyaffattes. Den foreslåede æn-
dring er af lovteknisk karakter og indeholder ikke materielle
ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts 2023 og var til
1. behandling den 30. marts 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 27. januar
2023 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
39. Den 22. marts 2023 sendte skatteministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. april 2023
2693670_0003.png
3
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. april 2023
2693670_0004.png
4
Bilag 1
»Bilag 2
Fradrag for produktionsanlæg, der producerer elektricitet fra faste biomassebrændsler og råolie­
produkter
Det forhøjede fradrag efter § 3, stk. 2, 4. pkt., beregnes i euro pr. MWh som:
(B+Ɛ×C+T) /ƞ + D + F/FLH + U
Hvor:
1) B er brændselsprisen i euro pr. MWh, der er fastsat på aftaletidspunktet for den periode, der afregnes
for. B beregnes som middelværdien af hver kalendermåned. Hvis brændslet er indkøbt i en anden
valuta pr. enhed end euro pr. MWh, skal der foretages en omregning til euro pr. MWh under anven-
delse af Danmarks Nationalbanks offentliggjorte gennemsnitlige valutakurs for den dato, hvor aftalen
om indkøb af brændslet er indgået, og angives en brændværdi. Brændværdien kan dokumenteres
med repræsentative målinger eller ved at benytte standardværdier fra Energistyrelsens offentliggjorte
årlige Energistatistik.
2) Ɛ er CO
2
-indholdet i det anvendte brændsel i kg pr. MWh. Ɛ fastlægges til 266 kg pr. MWh
1)
for
gasolie, 281
2)
kg pr. MWh for fuelolie og 0 for biomasse.
3) C er CO
2
-kvoteprisen i euro pr. ton. C opgøres som middelværdien af dagsprisen for hver dag i
hver kalendermåned. Dagsprisen fremgår som End of Day Index på den offentlige handelsplatform
European Energy Exchange AG.
4) T er transportomkostningen for brændsel i euro pr. MWh. T fastlægges til 1,1
3)
euro pr. MWh.
5) ƞ er elvirkningsgraden. ƞ fastlægges til 26 pct. for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var
olie, og 35 pct. for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var biomasse.
6) D er de variable driftsomkostninger i euro pr. MWh. D fastlægges til 4 euro pr. MWh.
7) F er faste omkostninger i euro pr. MW pr. år (investeringer og faste driftsomkostninger). F fastlægges
til 60.000 euro pr. MW pr. år for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var olie, og 120.000
euro pr. MW pr. år for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var biomasse.
8) FLH er det årlige antal fuldlastdriftstimer. FLH fastlægges til 500 fuldlastdriftstimer for olie og 5.000
fuldlastdriftstimer for biomasse.
9) U fastlægges til 100 euro pr. MWh.
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. april 2023
2693670_0005.png
5
1)
2)
3)
Svarende til 74 kg pr. GJ.
Svarende til 78 kg pr. GJ.
2,3 kr.pr. GJ, jf. Energistyrelsens samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.«