Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 68 Bilag 4
Offentligt
2690871_0001.png
14. april 2023
J.nr. 2022-13570
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 68 - Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion (indtægts-
loftsloven).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2690871_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om et loft over indtægter fra elproduktion
(indtægtsloftsloven) (L 68)
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
”Forslag
til
Lov om et loft over indtægter fra elproduktion”.
[Forkortet titel udgår af lovens titel]
Til § 7
2)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”§ 4, 1. pkt.,” til: ”§ 4, stk. 1, 1. pkt.,”, og ”§ 4, 2. el-
ler 3.
pkt.” ændres til: ”§ 4, stk. 1, 2. eller 3. pkt.”
[Lovteknisk ændring]
Til § 26
3)
Stk. 2
udgår.
[Regelforenkling]
Til § 27
Side 2 af 6
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2690871_0003.png
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 16, nr. 7,
ændres »indtægtsloftsloven« til:
»lov om et loft over indtægter fra elproduktion«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 28
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 51, stk. 6,
ændres »indtægtsloftslovens § 2,
stk. 2« til: »§ 2, stk. 2, i lov om et loft over indtægter fra elproduktion«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til bilag 2
6)
Bilag 2
affattes således:
»Bilag 2
Fradrag for produktionsanlæg, der producerer elektricitet fra faste biomasse-
brændsler og råolieprodukter
Det forhøjede fradrag efter § 3, stk. 2, 4. pkt., beregnes i euro pr. MWh som:
(B+×C+T) / + D + F/FLH + U
Hvor:
1) B er brændselsprisen i euro pr. MWh, der er fastsat på aftaletidspunktet for
den periode, der afregnes for. B beregnes som middelværdien af hver kalen-
dermåned. Hvis brændslet er indkøbt i en anden valuta pr. enhed end euro
pr. MWh, skal der foretages en omregning til euro pr. MWh under anven-
delse af Danmarks Nationalbanks offentliggjorte gennemsnitlige valutakurs
for den dato, hvor aftalen om indkøb af brændslet er indgået, og angives en
brændværdi. Brændværdien kan dokumenteres med repræsentative målin-
ger eller ved at benytte standardværdier fra Energistyrelsens offentliggjorte,
årlige Energistatistik.
Side 3 af 6
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2690871_0004.png
2)
er CO
2
-indholdet i det anvendte brændsel i kilo pr. MWh.
fastlægges til
266 kg pr. MWh
1
for gasolie, 281
2
kg pr. MWh for fuelolie og 0 for bio-
masse.
3) C er CO
2
-kvoteprisen i euro pr. ton. C opgøres som middelværdien af dags-
prisen for hver dag i hver kalendermåned. Dagsprisen fremgår som End of
Day Index på den offentlige handelsplatform European Energy Exchange
AG.
4) T er transportomkostningen for brændsel i euro pr. MWh. T fastlægges til
1,1
3
euro pr. MWh.
5)
er elvirkningsgraden.
fastlægges til 26 pct. for produktionsanlæg, hvis
hovedbrændsel i 2021 var olie, og 35 pct. for produktionsanlæg, hvis hoved-
brændsel i 2021 var biomasse.
6) D er de variable driftsomkostninger i euro pr. MWh. D fastlægges til 4 euro
pr. MWh.
7) F er faste omkostninger i euro pr. MW pr. år (investeringer og faste drifts-
omkostninger). F fastlægges til 60.000 euro pr. MW pr. år for produktions-
anlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var olie, og 120.000 euro pr. MW pr. år
for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var biomasse.
8) FLH er det årlige antal fuldlastdriftstimer. FLH fastlægges til 500 fuldlast-
driftstimer for olie og 5.000 fuldlastdriftstimer for biomasse.
9) U fastlægges til 100 euro pr. MWh.«
1
2
3
Svarende til 74 kg pr. GJ.
Svarende til 78 kg pr. GJ.
2,3 kr.pr. GJ, jf. Energistyrelsens samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.
Side 4 af 6
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2690871_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion (ind-
tægtsloftsloven).
Det foreslås, at den forkortede titel udgår. Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 2
I det foreslåede § 7, stk. 2, 2. pkt., henvises der to steder til den foreslåede lovs § 4
uden angivelse af, hvilket stykke i bestemmelsen der henvises til.
Det foreslås præciseret, at henvisningerne til § 4 i § 7, stk. 2, 2. pkt., skal være til §
4, stk. 1. Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Det fremgår af § 26, stk. 2, at loven finder anvendelse på indtægter fra salg og le-
vering af elektricitet produceret fra og med den 1. december 2022 til og med den
30. juni 2023.
Det foreslås, at § 26, stk. 2 udgår. Den foreslåede ændring er en regelforenkling og
skal ses i sammenhæng med, at datoerne allerede fremgår af § 2, stk. 1, og at af-
regningsperioderne fremgår af § 11, stk. 1. Det fremgår ligeledes af artikel 22, stk.
2, litra c, i Rådets forordning (EU) nr. 2022/1854 af 6. oktober 2022 om et nødind-
greb for at imødegå høje energipriser, at artikel 6-8 om et loft over producenternes
indtægter finder anvendelse fra den 1. december 2022 til den 30. juni 2023.
Til nr. 4
Det fremgår af det foreslåede § 16, nr. 7, at betaling efter indtægtsloftsloven er
omfattet af opkrævningslovens kapitel 5.
Det foreslås, at henvisningen til indtægtsloftsloven ændres til lov om et loft over
indtægter fra elproduktion. Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændrings-
forslag nr. 1 om, at den forkortede titel udgår.
Til nr. 5
Det fremgår af det foreslåede § 51, stk. 6, at der ikke beregnes negative pristillæg
efter stk. 5 af indtægter, der er opkrævet efter indtægtsloftslovens § 2, stk. 2.
Side 5 af 6
L 68 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2690871_0006.png
Det foreslås, at henvisningen til indtægtsloftslovens § 2, stk. 2, ændres til § 2, stk.
2, i lov om et loft over indtægter fra elproduktion. Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om, at den forkortede titel udgår.
Til nr. 6
Det foreslås, at bilag 2 nyaffattes. Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter
og indeholder ikke materielle ændringer.
Side 6 af 6