Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62
Offentligt
2699041_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2023
2023-1743
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af jernba-
neloven og lov om DSB, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang retten til aktindsigt
begrænses, såfremt udvidelsen af tavshedspligten i Jernbanelovens
§ 78, stk. 4, implementeres, jf. lovforslaget?
Ministeren anmodes endvidere om at komme med eksempler på
aktindsigt, der er givet efter de gældende bestemmelser, og som
der ikke vil være forpligtelse til at give, hvis de nye bestemmelser
bliver indført. Vil Sund og Bælt, Vejdirektoratet, og Trafikstyrelsen
f.eks. være forpligtet til at give aktindsigt i ”Udkast til kommisso-
rium - Yderligere undersøgelser af fast Kattegatforbindelse”?
Svar:
Tavshedspligten i § 78 tillader, at det er muligt for virksomheder og
enkeltpersoner i fuld fortrolighed at indberette hændelser eller be-
kymringer omkring jernbanesikkerheden. Der er således tale om
en slags whistleblowerordning for jernbanesikkerhed, der medvir-
ker til, at der faktisk bliver indberettet, hvis der er fejl eller mis-
tanke herom. Det skyldes, at de personer der indberetter ikke skal
kunne være bekymrede for, at eksempelvis deres arbejdsgiver får
kendskab til, at de har foretaget en indberetning.
Ændringen i § 78, stk. 4, hvor »i Trafikstyrelsen« ændres til: »på
Transportministeriets ressortområde« er foretaget således, at også
andre inden for Transportministeriets ressort bliver omfattet af
tavshedspligten i det omfang, de ansatte får kendskab til tavsheds-
belagte oplysninger.
Den gældende formulering af bestemmelsen i § 78, stk. 4, har givet
anledning til fortolkningstvivl i forhold til, om tavshedsbelagte op-
lysninger indberettet til Trafikstyrelsen af eksempelvis DSB eller
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om begrænsning af retten til aktindsigt, såfremt udvidelsen af tavshedspligten i jernbanelovens § 78, stk. 4, implementeres, til transportministeren
2699041_0002.png
Side 2/2
Banedanmark kan undtages ved anmodning om aktindsigt sendt
uden om Trafikstyrelsen.
Lovforslaget vil derfor tydeliggøre hjemlen til, at udlevering af så-
danne oplysninger også kan afvises, når anmodninger om aktind-
sigt fremsættes til andre myndigheder og organisationer uden om
Trafikstyrelsen.
I praksis foretages der allerede en formålsfortolkning, således at
formålet med bestemmelsen allerede tilgodeses. Der sikres dermed
allerede et højt niveau af indberetninger om sikkerhedsforhold på
jernbane, idet oplysningerne er underlagt tavshedspligt.
Lovforslaget medfører dermed et klart hjemmelsmæssigt grundlag,
så det fremadrettet er klart og tydeligt ud fra både en formålsfor-
tolkning og en ordlydsfortolkning, at Trafikstyrelsen og andre or-
ganisationer, herunder DSB, Banedanmark, Havarikommissionen
m.v., kan afvise udlevering af oplysninger om indberetninger om
ulykker og forløbere for ulykker samt sikkerhedsmæssige uregel-
mæssigheder på jernbaneområdet, såfremt disse oplysninger måtte
havne i disse organisationer som led i varetagelsen af deres respek-
tive opgaver.
I praksis vurderes ændringen derfor ikke have væsentlig betydning
for adgangen til aktindsigt.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at ændringen af jernbaneloven kun
vil få betydning for sikkerhedsindberetninger på jernbanen og der-
for ikke vil påvirke mulighederne for at give aktindsigt i eksempel-
vis et kommissorium for en fast kattegatforbindelse.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen