Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62 Bilag 8
Offentligt
2693400_0001.png
NOTAT
Tavshedspligt i jernbanelovens § 78 (whist-
leblower ordning for jernbanesikkerhed)
Transportudvalget har efterspurgt et notat om tavshedspligtsbe-
stemmelsen i jernbanelovens § 78.
Formålet med tavshedspligtsbestemmelsen i jernbanelovens § 78
er bl.a. at sikre, at virksomheder og ansatte i virksomheder på jern-
baneområdet kan indberette sikkerhedsmæssige hændelser på
jernbaneområdet uden risiko. Dette vil sikre at oplysninger, der
har eller kan have betydning for jernbanesikkerheden modtages af
jernbanesikkerhedsmyndigheden (Trafikstyrelsen) og vil bidrage
til at forbedre sikkerheden på jernbanen.
Med henblik på at sikre at alle hændelser indberettes, er indberet-
ningerne fortrolige. Det er blandt andet for at sikre den enkelte
medarbejder, der indberetter sikkerhedsmæssige hændelser og
frygter ansættelsesretlige konsekvenser. Ved at sikre fortroligheden
har indberetningsordningen således karakter af en whistleblower-
ordning for jernbanesikkerhed.
Det strafferetlige ansvar, som medarbejdere i Trafikstyrelsen er
underlagt i medfør af gældende ret, har til hensigt at sikre, at der er
større sikkerhed for at indberetningerne forbliver fortrolige. Der er
tale om en særlig bestemmelse om tavshedspligt, der medfører, at
pligten til at meddele oplysninger efter offentlighedsloven begræn-
ses (offentlighedsloven § 35).
Det betyder, at ansatte i virksomheder ikke risikerer ansættelses-
retlige konsekvenser i tilfælde af, at virksomheden, den pågæl-
dende er ansat i, søger aktindsigt i indberetningen.
Bestemmelsen omfatter dog kun Trafikstyrelsen og eventuelle til-
kaldte sagkyndige. I de tilfælde hvor f.eks. Banedanmark eller
Transportministeriets departement ligger inde med samme indbe-
retning (f.eks. i det tilfælde, hvor en ansat i en jernbanevirksomhed
har sendt indberetningen til både Trafikstyrelsen og Banedanmark
eller direkte til Transportministeriets departement) er det ikke mu-
ligt at begrænse anmodninger om aktindsigt efter offentlighedslo-
vens § 35. I disse tilfælde begrænses adgangen til indberetningen
imidlertid med henvisning til offentlige interesser, hvor hemmelig-
holdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet (offentlig-
hedslovens § 33, stk. stk. 1, nr. 5). Oplysninger undtages således al-
lerede efter gældende ret, men der kan opleves usikkerhed omkring
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Baggrundsnotat om tavshedspligtbestemmelsen, fra transportministeren
2693400_0002.png
Side 2/2
rammerne for at undtage oplysningerne med henvisning til denne
bestemmelse, hvor der skal foretages et skøn.
Det er derfor fundet hensigtsmæssigt at styrke og præcisere hjem-
melsgrundlaget med tilpasningen af § 78, stk. 4. Dette vil bidrage
til, at beskyttelseshensynet, over for den der indberetter, styrkes
yderligere, og at det høje antal indberetninger bevares, idet fortro-
ligheden gælder, uanset om oplysninger kommer Banedanmark,
Transportministeriets departement eller andre på Transportmini-
steriets ressort i hænde.
Det bemærkes, at resultatet af de bearbejdede oplysninger og fore-
tagne analyser efterfølgende offentliggøres til gavn for jernbanesik-
kerheden.