Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 54 Bilag 1
Offentligt
2668831_0001.png
HØRINGSNOTAT
September 2022
2022-4168
Høring over forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Undtagelse til hegningspligt i
områder med udsatte dyr og ophævelse af
særlige regler om sluttet optog m.v.)
1. Indledning
Transportministeriet har den 8. juli 2022 sendt forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Undtagelse til hegningspligt i områder
med udsatte dyr og ophævelse af særlige regler om sluttet optog
m.v.) i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aage V. Jensen Naturfond, Advokatsamfundet, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, AUTIG - Autobranchens Handels- og Industri-
forening, AutoBranchen Danmark, Beredskabsstyrelsen, Bilsyns-
Branchen, Biologiforbundet, Cyklistforbundet, Danmarks Motor
Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske
Universitet - Institut for Transport, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Erhverv, Dansk Forening for Interna-
tional Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri , Dansk Kyst og Natur Turisme, Dansk Kørelærer-
Union, Dansk Mobilitet, Dansk, PersonTransport, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Kørelære-
res Landsforbund, Danske MotorCyklister, Danske Regioner, De
Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Naturfond, Det Centrale Handicapråd, De Unge Biodiversitetsam-
bassadører, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Domstolsstyrelsen, Dækbranchen Danmark, Falck Danmark
A/S, ,Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie Kørelærere, For-
eningen af Køretekniske Anlæg i Danmark, Foreningen af Offent-
lige Anklagere, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Forsik-
ring & Pension, Forsvarets Færdselscenter, Frie Danske Lastbil-
vognmænd (FDL), Friluftsrådet, Havarikommissionen for Vejtra-
fikulykker, Helsingør Kørelærer Forening, Institut for Menneske-
rettigheder, International Transport Danmark (ITD), Jægerforbun-
det, KLIKO – Kørelærere i Køge og omegn, KL, Kørelærerfor-
eninge, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
L 54 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2668831_0002.png
Side 2/6
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen Landsby-
erne i Danmark, Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesska-
dede, Midtsjællands Kørelærerforening, Motorcykel Forhandler
Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Motorstyrelsen, Nationalpark
Kongens Nordsjælland, Nationalpark Mols bjerge, Nationalpark
Skjoldungernes land, Nationalpark Thy, Nationalpark Vadehavet,
NOAH-Trafik, Politiforbundet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet
for bæredygtig trafik, Rådet for Sikker Trafik, Samtlige byretter,
Sikre Veje, SKAD arbejdsgiver- og brancheforening, Skovdyrker-
foreningen, SLD, Småskovsforeningen, Trafikforbundet, Trafik-
forskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Transportens Arbejds-
givere (ATL), Transporterhvervets Uddannelser, UlykkesPatient-
Foreningen, Vestre Landsret, Veteranknallertklubben Aktiv, Østre
Landsret, 15. juni fonden og 92-gruppen.
Forslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 18. august 2022.
Transportministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myn-
digheder og organisationer m.v.:
Dansk Cykel Union (DCU)
DGI
Cyklistforbundet
Beredskabsstyrelsen
Danske Motor Cyklister (DMC)
Transporterhvervets Uddannelser (TUR)
Rigspolitiet
Aage V. Jensen Naturfond
De Unge Biodiversitetsambassadører
Foreningen af Offentlige Anklagere
Østre Landsret
Motorcykel Forhandler Foreningen
Vestre Landsret
Rigsadvokaten
Forbrugerombudsmanden
FDM
Motorstyrelsen
Friluftsrådet
Forbrugerrådet Tænk
Danske PersonTransport
Politiforbundet
L 54 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2668831_0003.png
Side 3/6
Beredskabsstyrelsen, Danske Motor Cyklister, Transporterhvervets
Uddannelser, Foreningen af Offentlige Anklagere, Motorcykel For-
handler Foreningen, Rigsadvokaten, Forbrugerombudsmanden,
FDM, Motorstyrelsen, Danske PersonTransport og Politiforbundet
har anført, at lovforslaget ikke har givet anledning til bemærknin-
ger.
Østre Landsret og Vestre Landsret har meddelt, at de ikke har øn-
sket at udtale sig om lovforslagsudkastet.
Forbrugerrådet Tænk har meddelt, at
høring ligger uden for deres pri-
oriterede arbejdsområder, og at de derfor har undladt at forholde sig
til høringen.
2. Høringssvar
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærknin-
ger fra høringssvarene. Ikke alle bemærkninger i høringssvarene er
refereret, idet de væsentligste dog fremgår.
Transportministeriets eventuelle kommentarer vil fremgå i kursi-
veret form i forlængelse af de pågældende høringssvar.
Cyklistforbundet, DGI og Danmarks Cykel Union
Cyklistforbundet, DGI og Danmarks Cykel Union (DCU) anerken-
der det store fokus på at styrke naturværdien, og at udsætning af
større dyr kan være et væsentlig redskab i naturplejen, men er be-
kymrede for, at der med lovforslaget sker en forringelse af tryghe-
den og sikkerheden for de cyklister og gående, der opholder sig i
områder med udsatte dyr, hvor der ikke er krav om hegning. Der er
især en bekymring for, at idræts- og foreningslivets adgang forrin-
ges i de områder, hvor der udsættes større dyr.
Blandt andet er det anført, at det på mange cykelruter og MTB-
spor i naturen kan være besværligt eller umuligt at passere de
større dyr i sikker afstand. Cyklister kan derfor være nødsaget til at
finde alternative ruter eller helt fravælge områderne, fordi de føler
sig utrygge ved at opholde sig i områder med udsatte dyr.
Det er af DCU anført, at det forekommer dem at være i modstrid
med statens og kommunernes ønsker om at sikre bedre vilkår for
cyklister, at understøtte foreningslivet, at få flere børn og unge til
at være aktive i naturen, m.v., at der ikke skal foretages en grundig
L 54 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2668831_0004.png
Side 4/6
analyse af konsekvenserne ved, at cykelstier og –ruter indgår i om-
råder udtaget fra hegningspligten med udsatte dyr. DCU anbefaler
at et sådan krav medtages i lovforslaget.
Cyklistforbundet har anført, at forbundet ingen bemærkninger har
til de færdselssikkerhedsmæssige hensyn som lovforslagets be-
mærkninger omhandler.
Det er Transportministeriets vurdering, at der ikke er færdsels-
sikkerhedsmæssige udfordringer forbundet med, at cyklister og
gående færdes i områder med udsatte dyr. Dette skyldes navnlig,
at gående og cyklister i de pågældende områder vil færdes ved
naturligt lave hastigheder, hvorfor der ved krydsning af veje og
stier vil være en lav kollisionsrisiko.
Transportministeriet kan i øvrigt oplyse, at afvejningen af de
mere miljø- og naturmæssige fordele og ulemper ved udsætning
af større dyr varetages af Miljøministeriet. Miljøministeriet har i
den forbindelse oplyst følgende:
”Naturstyrelsen rådgiver løbende om færdsel på statens natur-
arealer, hvor der er udsat store dyr til naturplejeformål, og Miljø-
ministeriet og Naturstyrelsen arbejder løbende med at udvikle
gode råd og formidling omkring, hvordan man færdes på disse
arealer på en hensigtsmæssig måde. Formålet er bl.a. at skabe
tryghed og formidle viden om færdsel i områderne. I arbejdet ind-
drages bl.a. friluftsorganisationer, som har praktisk viden og er-
faring med at dyrke friluftsaktiviteter i naturområder, hvor der
er udsat store dyr. Disse gode råd og formidlingsindsatser for
færdsel på statens naturområder kan have generel relevans for
færdsel i lignende områder og kan således fungere som inspira-
tion til anvendelse på øvrige naturarealer, hvor der er store dyr.”
Aage J. Larsen Naturfond
Naturfonden bakker op om lovforslaget og anfører, at der med lov-
forslaget er foretaget væsentlige skridt til at løse udfordringer for
lodsejere uden for danske nationalparker, som ønsker at forvalte
store områder med sammenhængende natur, også når det må ske
på tværs af veje og stier.
Transportministeriet har noteret sig Aage J. Larsens Naturfonds
bemærkninger.
L 54 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2668831_0005.png
Side 5/6
De Unge Biodiversitetsambassadører
De Unge Biodiversitetsambassadører anfører, at der med de fore-
slåede undtagelser til hegningspligten kan skabes mere sammen-
hængende natur, og at særligt mindre naturområder vil få gavn af
at blive forbundet.
De Unge Biodiversitetsambassadører opfordrer til, at det undersø-
ges om også områder med adgang for motordrevne køretøjer kan
undtages fra hegningspligten.
Transportministeriet bemærker, at bestemmelserne i lovforslaget
vil føre til, at færdselslovens hegningspligt i vidt omfang ikke vil
være gældende i områder med adgang for motoriseret kørsel. Det
gælder navnlig, hvis kørslen kun foretages af ejeren eller forpag-
teren af området, herunder hvis kørslen foregår på ejerens eller
forpagterens foranledning, og personer med et gyldigt handicap
parkeringskort. Selv i områder, hvor der er almindelig offentlig
adgang for motoriseret kørsel, finder undtagelserne til hegnings-
pligten anvendelse, dog under betingelse af, at vejstrækningerne
ikke fungerer som en væsentlig færdselsåre, og at der laves en
trafiksikkerhedsrevision.
Hvis der imidlertid er almindelig offentlig adgang for motoriseret
færdsel, og de pågældende vejstrækninger må anses for væsent-
lige færdselsårer, er det Transportministeriets vurdering, at det
ikke vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at ophæve
hegningspligten.
Friluftsrådet
Friluftsrådet støtter lovforslaget, og bemærker at der med udkastet
er lagt op til, at andre områder med udsatte dyr og områder, hvor
der ikke er adgang for motordrevne køretøjer, kan undtages fra
færdselslovens hegningspligt.
Transportministeriet har noteret sig Friluftsrådets bemærknin-
ger.
Rigspolitiet
Rigspolitiet har anført, at der i forhold til sluttede optog fortsat
skønnes at være situationer, hvor det kan være nødvendigt, at et
optog samlet kan krydse vejkryds, mens øvrig færdsel holder til-
bage. Rigspolitiet har bemærket, at forslaget imidlertid forstås så-
ledes, at ophævelsen ikke er til hinder for, at politiet i øvrigt ved
L 54 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2668831_0006.png
Side 6/6
skiltning eller politimæssig tilstedeværelse, kan dirigere trafikken
efter behov.
Transportministeriet skal henvise til bemærkningerne til lov-
forslagets§ 1, nr. 1, hvoraf fremgår, at ophævelsen af færdselslo-
vens § 7, stk. 6, ikke ændrer i den gældende retstilstand, da be-
stemmelsen ikke har et reelt indhold, idet den ikke fritager slut-
tede optog m.v. for at overholde færdselslovens almindelige be-
stemmelser. Det fremgår endvidere, at ophævelsen af § 7, stk. 6,
ikke ændrer ved de regler, der i øvrigt gælder i medfør af færd-
selsloven. Dette gælder også i forhold til færdselslovens § 4, stk. 2,
hvorefter trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færds-
len, som gives af politiet. Som hidtil vil politiet derfor kunne regu-
lere færdslen i de situationer, hvor politiet konkret skønner det
nødvendigt, at sluttede optog m.v. skal færdes samlet.