Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 53 Bilag 5
Offentligt
2676324_0001.png
16. marts 2023
J.nr. 2022-14760
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 53 - Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og ejendomsvur-
deringsloven (Indførelse af godtgørelse af tinglysningsafgift for pant tinglyst til sikkerhed
for lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, fremrykket ka-
tegorisering af visse ejendomme m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2676324_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og ejendomsvurde-
ringsloven (Indførelse af godtgørelse af tinglysningsafgift for pant tinglyst til
sikkerhed for lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarm-
ningskilde, fremrykket kategorisering af visse ejendomme m.v.) (L 53)
Til § 2
1)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 83, stk. 3,
ændres i
3. pkt.
»Tidli-
gere ejere i vurderingsåret kan dog med virkning for det vurderingsår, hvor den på-
gældende tidligere ejere« til: »En tidligere ejer i vurderingsåret kan dog med virk-
ning for det vurderingsår, hvor den pågældende tidligere ejer«.
[Redaktionel ændring]
Til § 3
2)
Efter stk. 3, indsættes som
stk. 4:
»
Stk. 4.
Udskiftes et olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde end olie- el-
ler gasfyr i perioden fra og med den 1. maj 2023 til og med den 31. oktober 2023
og før tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning til sikkerhed for lån til ud-
skiftningen, kan der opnås godtgørelse af afgift ved den efterfølgende tinglysning
af dette pant, hvis betingelserne for godtgørelse i tinglysningsafgiftsloven § 25,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, er opfyldt, uanset at pantet tinglyses, efter at
udskiftningen er foretaget. Ved godtgørelse efter 1. pkt. skal pantsætter til brug for
kontrollen efter tinglysningsafgiftslovens § 26, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5, efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen udlevere en BBR-udskrift,
hvoraf det fremgår, at der har været et olie- eller gasfyr på ejendommen, og som er
dateret, før udskiftningen er foretaget, men dog tidligst er dateret den 1. maj 2023.
Hvis anmodning om godtgørelse efter 1. pkt. sker efter tinglysningsafgiftslovens §
25, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, skal BBR-udskriften, jf. 2. pkt.,
medsendes anmodningen.«
[Indsættelse af en overgangsbestemmelse for perioden fra og med den 1. maj 2023
til og med den 31. oktober 2023 ved udskiftning af olie- eller gasfyr før anmel-
delse af pant til tinglysning til sikkerhed for udskiftningen]
Side 2 af 6
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2676324_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås det at indsætte 2. og 3. pkt. i § 83, stk. 3. Den
foreslåede bestemmelse i 3. pkt. i det fremsatte lovforslag har følgende ordlyd:
»Har ejendommen i perioden fra og med den 2. marts 2021 til og med den dato,
hvor told- og skatteforvaltningen som led i en vurdering eller i medfør af § 83 a
træffer afgørelse om, hvilken kategori en ejendom skal henføres til, skiftet ejer en
eller flere gange, træffes valget særskilt for de enkelte vurderingsår i perioden af
den ejer eller de ejere i enighed, der ejede ejendommen den 31. december i det på-
gældende vurderingsår.«
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at det foreslåede
§ 83, stk. 3, 3. pkt.,
æn-
dres, så »Tidligere ejere i vurderingsåret kan dog med virkning for det vurde-
ringsår, hvor den pågældende tidligere ejere« ændres til »En tidligere ejer i vurde-
ringsåret kan dog med virkning for det vurderingsår, hvor den pågældende tidli-
gere ejer«.
Den foreslåede ændring er alene af redaktionel karakter og vil således ikke have
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås en særordning ved udskiftning af olie- eller
gasfyr, som giver mulighed for godtgørelse af afgift ved anmeldelse af pant til
tinglysning. En af betingelserne for godtgørelse af tinglysningsafgiften er, at der
på ejendommen, som pantet tinglyses i, er et olie- eller gasfyr, som på tidspunktet
for tinglysningen vil kunne udskiftes. Det er herudover en betingelse, at udskift-
ningen af olie- eller gasfyret med en anden opvarmningskilde end et olie- eller
gasfyr sker inden for 12 måneder fra tidspunktet for anmeldelse af pantet til ting-
lysning. Det betyder, at der ikke kan opnås godtgørelse, hvis olie- eller gasfyret er
udskiftet, inden pantet anmeldes til tinglysning, eller hvis udskiftningen ikke sker
inden for 12 måneder fra tidspunktet for anmeldelse til tinglysning.
Baggrunden for ændringsforslag nr. 2 er, at der på tidspunktet for lovens ikrafttræ-
den den 1. maj 2023 kan være enkelte institutter, der ikke er parate til at anmelde
pant til tinglysning omfattet af særordningen. Formålet med overgangsordningen
er at tage hensyn til de institutter, der vil kunne have behov for mere tid til at ind-
rette interne systemer og arbejdsgange med henblik på at kunne benytte den fore-
slåede godtgørelsesordning.
Side 3 af 6
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2676324_0004.png
Det foreslås med ændringsforslag nr. 2, at der i lovforslagets § 3 indsættes en over-
gangsbestemmelse som bestemmelsens stk. 4.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, 1. pkt.,
at hvis et olie- eller gasfyr udskiftes med
en anden opvarmningskilde end olie- eller gasfyr i perioden fra og med den 1. maj
2023 til og med den 31. oktober 2023 og før tidspunktet for anmeldelse af pant til
tinglysning til sikkerhed for lån til udskiftningen, kan der opnås godtgørelse af af-
gift ved den efterfølgende tinglysning af dette pant, hvis betingelserne for godtgø-
relse i tinglysningsafgiftsloven § 25, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, er op-
fyldt, uanset at pantet tinglyses, efter udskiftningen er foretaget.
Det foreslåede stk. 4, 1. pkt., i ændringsforslag nr. 2, vil medføre, at det i perioden
fra og med den 1. maj 2023 til og med den 31. oktober 2023 vil blive muligt at fo-
retage udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, inden der
sker en anmeldelse af pant til tinglysning. I forlængelse heraf skal det bemærkes,
at der på tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning således ikke længere vil
være et olie- eller gasfyr på den pågældende ejendom, hvori der er anmeldt pant
omfattet af særordningen efter tinglysningsafgiftslovens § 25, som foreslået ved
lovforslagets § 1, nr. 5. Det foreslåede med ændringsforslaget vil således betyde, at
der i en begrænset periode på 6 måneder bliver mulighed for at kunne anmelde
pant til tinglysning, efter at selve udskiftningen på ejendommen er foretaget. Mu-
ligheden for at gøre brug af denne overgangsbestemmelse er betinget af, at de øv-
rige betingelser i tinglysningsafgiftslovens § 25, som foreslået ved lovforslagets §
1, nr. 5, er opfyldt på tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning. Det bety-
der, at pantet skal tinglyses i en fast ejendom eller i en andel i en andelsboligfor-
ening, hvor der er en eller flere enheder registreret i BBR som helårsbeboelse (stk.
1, nr. 1), at mindst 90 pct. af det pantsikrede beløb er anvendt til udskiftningen af
olie- eller gasfyret til den anden opvarmningskilde, og at det udskiftede olie- eller
gasfyr (stk. 1, nr. 2) og den anden opvarmningskilde er til brug for opvarmning af
den eller de enheder, som opfylder en af betingelserne i stk. 1, nr. 1, (stk. 1, nr. 4).
Overgangsbestemmelsen medfører, at tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 1, nr. 3,
som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5, fraviges, da der i den foreslåede periode
på 6 måneder kan anmeldes tinglysning af pant til udskiftning af olie- eller gasfyr
med en anden opvarmningskilde, uden at der på tidspunktet for anmeldelsen af
pant til tinglysning er et olie- eller gasfyr. Udskiftningen kan eksempelvis være
færdiggjort på tidspunktet for anmeldelsen af pantet til tinglysning, men skal dog i
overensstemmelse med tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 1, nr. 3, som foreslået
ved lovforslagets § 1, nr. 5, være sket inden for 12 måneder fra tidspunktet for an-
meldelsen af pantet til tinglysning.
For eksempel betyder det, at institutterne får mulighed for at tilbyde deres kunder
mellemfinansiering til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmnings-
Side 4 af 6
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2676324_0005.png
kilde end et olie- eller gasfyr. Herved får institutterne længere tid til at indrette de-
res interne systemer og arbejdsgange, så de vil kunne benytte sig af den foreslåede
godtgørelsesordning.
Det skal desuden bemærkes, at godtgørelsen efter den i ændringsforslag nr. 2 fore-
slåede overgangsbestemmelse vil blive givet efter tinglysningsafgiftslovens § 25,
som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5. Derfor vil tinglysningsafgiftslovens §§
26 og 27, som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5, ligeledes gælde for alle ud-
skiftninger af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, som sker inden
for overgangsbestemmelsens periode.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, 2. pkt.,
at pantsætter ved godtgørelse efter det
foreslåede 1. pkt., til brug for Skatteforvaltningens kontrol efter tinglysningsaf-
giftslovens § 26, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, efter anmodning fra Skatte-
forvaltningen skal udlevere en BBR-udskrift, hvoraf det fremgår, at der har været
et olie- eller gasfyr på ejendommen, og som er dateret, før udskiftningen er foreta-
get, men dog tidligst er dateret den 1. maj 2023.
Efter det foreslåede stk. 4, 2. pkt., i ændringsforslag nr. 2, vil Skatteforvaltningen,
ved en eventuel kontrol af afgiftsgodtgørelse efter overgangsbestemmelsen i det
foreslåede 1. pkt., kunne anmode pantsætteren om at dokumentere, at betingelsen i
1. pkt. er overholdt, ved at pantsætteren udleverer en BBR-udskrift, hvoraf det
fremgår, at der har været et olie- eller gasfyr på ejendommen, og som er dateret,
før udskiftningen er foretaget, men som dog tidligst er dateret den 1. maj 2023.
Som det fremgår ovenfor, vil godtgørelsen efter den i ændringsforslag nr. 2 fore-
slåede overgangsbestemmelse blive givet efter tinglysningsafgiftslovens § 25, som
foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5. Derfor vil tinglysningsafgiftslovens §§ 26 og
27, som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5, ligeledes gælde for alle udskiftninger
af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, som sker inden for over-
gangsbestemmelsens periode.
BBR-udskriften vil således i forbindelse med en eventuel kontrolsag skulle udleve-
res af pantsætteren i tillæg til den dokumentation, som pantsætteren i øvrigt skal
udlevere efter tinglysningsafgiftslovens § 27, som foreslået ved lovforslagets § 1,
nr. 5.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, 3. pkt.,
at hvis anmodning om godtgørelse efter
det foreslåede 1. pkt. sker efter tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 5, skal BBR-udskriften, jf. 2. pk., medsendes anmodningen.
Det foreslåede stk. 4, 3. pkt., i ændringsforslag nr. 2, vil betyde, at hvis anmodnin-
gen om afgiftsgodtgørelsen sker efter tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2, som
foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5, vil det være et krav, at BBR-udskriften, der
Side 5 af 6
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2676324_0006.png
opfylder betingelserne i det ændringsforslag nr. 2 foreslåede stk. 4, 2. pkt., med-
sendes anmodningen om godtgørelse. Det betyder, at der alene vil kunne opnås
godtgørelse ved anmodning om godtgørelse af afgift efter den i ændringsforslag
nr. 3 foreslåede overgangsbestemmelse via den til formålet udarbejdede elektroni-
ske blanket på skat.dk efter tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2, som foreslået
ved lovforslagets § 1, nr. 5, hvis anmodningen medsendes en BBR-udskrift, hvoraf
det fremgår, at der har været et olie- eller gasfyr på ejendommen, og som er date-
ret, før udskiftningen er foretaget, men dog tidligst er dateret den 1. maj 2023.
Side 6 af 6