Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 49 Bilag 3
Offentligt
19-04-2022
FM 2022/19
Rettelsesblad
Erstatter beslutningsforslag af 2. februar 2022
(Der er foretaget rettelser som følge af ressortændringer i Naalakkersuisut)
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Udkast til
Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland og lov om statens tjenestemænd
i Grønland (Digital kommunikation i kriminalretsplejen, tilståelsessager,
udeblivelsesdomme, pligtig afgangsalder for dommere og kredsdommere m.v.)
(Naalakkersuisoq for Råstoffer og Justitsområdet)
Begrundelse
Lovforslaget er udarbejdet som led i regeringens og Selvstyres arbejde med at udvikle danske
ansvarsområder i Grønland. Lovforslaget indeholder navnlig en række ændringer af retsplejelov
for Grønland, der har til formål at effektivisere behandlingen af kriminalsager.
De vigtigste hovedelementer i lovforslaget er følgende:
Lovforslaget har for det første til formål at indføre hjemmel til, at der kan anvendes digital
kommunikation i kriminalretsplejen, svarende til bestemmelsen i § 148 c i den danske
retsplejelov. Denne del af lovforslaget bygger på en anbefaling fra Rådet for Grønlands
Retsvæsen.
Lovforslaget har for det andet til formål at indføre regler om behandling af tilståelsessager,
således at der kan afsiges såkaldte straksdomme.
Naalakkersuisut har således fremsat ønske om, at der i retsplejelov for Grønland indsættes
regler om behandling af tilståelsessager, herunder at der indsættes hjemmel til straks at fremme
en kriminalsag – hvor domsmænd ellers skulle have medvirket – til dom, hvis sigtede afgiver
en uforbeholden tilståelse.
Med lovforslaget lægges der derfor op til, at der indføres et nyt afsnit i retsplejeloven, som
indeholder reglerne for tilståelsessager og for udenretlig bødevedtagelse svarende til kapitel 76
i den danske retsplejelov. Der lægges i den forbindelse bl.a. op til, at der skabes hjemmel til at
udvide muligheden for at vedtage og betale en bøde på stedet. Dette bygger på en ændring af
den danske retsplejelov, som blev gennemført ved lov nr. 714 af 8. juni 2018 om ændring af
retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffesager).
Lovforslaget har for det tredje til formål at udvide adgangen til at afsige udeblivelsesdomme i
kriminalsager. Udvidelsen af reglerne bygger navnlig på en ændring af den danske retsplejelov,
der blev gennemført ved lov nr. 203 af 28. februar 2017 om ændring af retsplejeloven, lov om
_______________
FM 2022/19
AIAN – Sags nr.: 2020 - 27122
1
L 49 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Inatsisartuts behandling af den del af lovforslaget, der omhandler retsplejelov for Grønland og tjenestemænd
fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om elektroniske kommunikationsnet- og tjenester
(Udeblivelsesdomme, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i straffesager m.v.).
Den foreslåede ændring medfører, at domstolene i sager, hvor der ikke er tale om anden
foranstaltning end bøde, konfiskation, førerretsfrakendelse og erstatning, ikke blot kan, men
skal behandle kriminalsagen, som om tiltalte havde tilstået, og afgøre sagen uden videre
bevisførelse, hvis tiltalte udebliver uden oplyst lovligt forfald.
Ændringen indebærer endvidere, at det fremover bliver muligt uden tiltaltes samtykke at
fremme en hovedforhandling til dom i tiltaltes fravær efter retsplejelovens § 453, stk. 3, selv
om det skønnes, at der kan blive tale om anstaltsanbringelse (dog maksimalt 6 måneder). Der
indføres i den forbindelse en ordning med obligatorisk forsvarerbeskikkelse i sager, der frem-
mes efter § 453, stk. 3, nr. 4, hvor der er spørgsmål om anstaltsanbringelse, ligesom der indføres
regler om genoptagelse af sager, der er fremmet efter § 453, stk. 3.
Det bemærkes for god ordens skyld, at den danske retsplejelovs § 855 og § 897 efterfølgende
er ændret ved lov nr. 1169 af 8. juni 2021. Dette er der imidlertid ikke taget højde for i
nærværende lovforslag, som er udarbejdet, inden den pågældende lovændring blev vedtaget i
Folketinget.
Lovforslaget har for det fjerde til formål at ændre lov om statens tjenestemænd i Grønland med
henblik på at hæve den pligtige afgangsalder for dommere og andre tjenestemandsansatte
jurister ved Grønlands retsvæsen fra 65 år til 70 år samt at indføre en tilsvarende pligtig
afgangsalder for kredsdommere. I dag er der ingen pligtig afgangsalder for kredsdommere.
Ændringen indebærer, at dommere og andre tjenestemandsansatte jurister samt kredsdommere
fremover vil skulle afskediges fra udgangen af den måned, hvori de fylder 70 år. Dette svarer
til reglerne om pligtig afgangsalder for dommere m.v. i Danmark.
Årsagen til, at man har en pligtig afgangsalder for særligt denne gruppe af tjenestemandsansatte,
skal findes i, at dommere alene kan afsættes ved dom. Det betyder, at hvis en dommer er
svækket af alder, som påvirker dommerens afgørelser, vil dommeren kunne fortsætte, indtil
Den Særlige Klageret har truffet afgørelse om suspension eller afskedigelse. Det vil kunne have
vidtrækkende konsekvenser for de borgere og virksomheder, der er involveret i en retssag.
Forslaget vil derimod ikke berøre retten for dommere og andre tjenestemandsansatte jurister og
kredsdommere til at gå på alderspension fra udgangen af den måned, hvori de fylder 60 år i
henhold til lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland. Samtidig vil forslaget betyde,
at dommere og andre tjenestemandsansatte jurister og kredsdommere ved fortsat ansættelse ud
over 65-års-alderen vil oppebære løn og i takt hermed optjene yderligere pensionsalder, hvis de
ikke har opnået den højeste pensionsalder på 37 år.
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til udkastet
En effektivisering af behandlingen af kriminalsager vil være til gavn for både ofre og
gerningsperson. Jo hurtigere en sag bliver behandlet, jo hurtigere kan de involverede parter
komme videre og om nødvendigt få den rette behandling.
På den baggrund har det været et ønske fra Naalakkersuisut at indføre regler om såvel
tilståelsessager som udeblivelsesdomme, således at retssager ikke trækker unødigt langt ud.
2
L 49 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Inatsisartuts behandling af den del af lovforslaget, der omhandler retsplejelov for Grønland og tjenestemænd
Ved tilståelsessager åbnes der nu mulighed for, at man kan få afgjort sin sag uden indkaldelse
af domsmænd, hvis man erkender forbrydelsen, og erkendelsen i øvrigt underbygges af
oplysningerne i sagen. Det vil også betyde, at der vil kunne afsiges straksdomme i forbindelse
med en fremstilling for en dommer i grundlovsforhør, således at man undgår lange
tilbageholdelsesperioder, indtil en sag kan afgøres med domsmænd. På denne måde kan
gerningspersonen få sin afgørelse med det samme og gå direkte til afsoning, hvis der er grundlag
for tilbageholdelse.
Med udeblivelsesdomme gives der mulighed for at afgøre en sag, uden at den tiltalte er til stede,
under nærmere angivne omstændigheder. Det vil betyde, at sager ikke trækker i langdrag, fordi
den tiltalte ikke ønsker at møde op, og dermed vil vidner og andre aktører i retten ikke skulle
indkaldes forgæves til retsmøder, der bliver aflyst, når tiltalte udebliver.
Endelig ændres den pligtige afgangsalder for dommere fra 65 år til 70, ligesom kredsdommerne
bliver omfattet af ordningen. Det betyder, at det er muligt for en dommer, der ønsker at fortsætte
sit virke, til pågældende fylder 70 år, har mulighed for dette. Det skal understreges, at det ikke
er en pligt men en mulighed. Til gengæld er det ikke en mulighed at fortsætte sit virke efter det
fyldte 70. år, som det er i dag for kredsdommere.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Høring
Justitsministeriet har stået for høringsprocessen, hvor relevante grønlandske myndigheder har
været inddraget. Forslaget har været i høring i perioden fra den 19. januar 2021 til den 16.
februar 2021.
Bilag
1. Resumé af Udkast til Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland og lov om
statens tjenestemænd i Grønland
2. Udkast til Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland og lov om statens
tjenestemænd i Grønland
3. Kommenteret høringsoversigt
3